Mijn CTA 6.2
Moderator: Beheerdersteam
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Mijn CTA 6.2
Ik denk dat je gelijk hebt. Heb je nog een 130v zender liggen? Zo niet, dan kun je rustig verder gaan met het project. De versterker zal er wel om weken.Houdt er ook rekening mee dat tussen de gate en de source ook 3 a 4 volt spanningsverschil zit. Dus op de uitgang staat minder spanning dan op de gate.
Re: Mijn CTA 6.2
Combinatie van een aantal zeners in serie tot de bereikte waarde werkt ook..
Re: Mijn CTA 6.2
Als je er liggen hebt is dat ideaal , moet je ze nog aanschaffen dan kan je even goed de aangepaste waarden kopen .
Re: Mijn CTA 6.2
Het volgende komt voort uit mijn ontwetendheid , als de voedingsspanning maar tot 264 V komt ipv 280 moet de anode spanning dan ook niet lager geregeld worden ? Deze bedraagt normaal 135 V .
Re: Mijn CTA 6.2
Ik zou in dat geval die anodespanningen zodanig afregelen dat ze ongeveer gelijk zijn, laat het dan iets lager zijn...
Anderzijds zou ik de werken stil leggen tot je de juiste zenerdiode hebt van 130V ( en koop er ineens 2).
Anderzijds zou ik de werken stil leggen tot je de juiste zenerdiode hebt van 130V ( en koop er ineens 2).
Re: Mijn CTA 6.2
Ga zowiezo enkele 130 V zenders aanschaffen alsook nog wat 160 V en 10 , 12, etc . tot 15 V .
Die 280 V is dit het max voltage ?
En wat is het minimum ?
Update : met een extra zener van 12V zit ik nu op 276 V .
Die 280 V is dit het max voltage ?
En wat is het minimum ?
Update : met een extra zener van 12V zit ik nu op 276 V .
Re: Mijn CTA 6.2
Met die spanning kan je de versterker verder op punt zetten, maar definitief zou ik wel een zener van 130V plaatsen.
280V is ongeveer het maximum dat je kan bereiken.
Je kan met een grotere zener een iets hogere spanning bereiken maar bij de minste belasting zal dat al zakken naar ca. 280V.
280V is ongeveer het maximum dat je kan bereiken.
Je kan met een grotere zener een iets hogere spanning bereiken maar bij de minste belasting zal dat al zakken naar ca. 280V.
Re: Mijn CTA 6.2
Dan ga ik voor de 130 V zener maar ga ook eerst een 15 V zener proberen ter vervanging van de 12 V .
Re: Mijn CTA 6.2
Gloeistroom net gemeten en alles volgens specs .
Nu de rest van de voltages meten .
Willy , moet dit ook met gesloten 300mA jumper ?
Nu de rest van de voltages meten .
Willy , moet dit ook met gesloten 300mA jumper ?
Re: Mijn CTA 6.2
Alle metingen achter de rug en ik moet zeggen ben tevreden .
Ik heb er voor gezorgd dat tussen meetpunt 4 en 5 maar enkele volts verschil zit en dit ook tussen kanaal links en rechts . En natuurlijk niet onder de 135 V grens .
Ik heb er voor gezorgd dat tussen meetpunt 4 en 5 maar enkele volts verschil zit en dit ook tussen kanaal links en rechts . En natuurlijk niet onder de 135 V grens .
Re: Mijn CTA 6.2
135 V is het minimum , kan het hoger en waarom zou je dit doen ? En wat is het maximale voltage ?
Willy , kunt ge mij ook vertellen welke afmetingen die rasters hebben van uw top cover ?
Willy , kunt ge mij ook vertellen welke afmetingen die rasters hebben van uw top cover ?
Re: Mijn CTA 6.2
Eerste probleem duikt op , het draaien aan de volume pot geeft geen verandering echter de toonregeling werkt wel . De balans regeling klopt ook niet , draai ik haar links dan gaat de rechterkant harder spelen en dan even daarna valt het rechter kanaal weg .
Re: Mijn CTA 6.2
Printplaat controleren op kortsluitingen met solderingen onderkant print: omgeving potmeters maar vooral het IC en omliggende onderdelen.
Laatst gewijzigd door Willy_61 op wo 13 aug 2025, 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Mijn CTA 6.2
Het uitgangssignaal van de LM1036 kan versterkt worden, maar dat hangt af van hoe je de IC aanstuurt:
• Volumecontrole: De LM1036 heeft een volume-instelling die via een DC-spanning geregeld wordt. Hiermee kun je het uitgangssignaal verzwakken of versterken tot een typische regeling van 75 dB.
• Loudness-compensatie: Er is een extra ingang waarmee je het signaal op bepaalde frequenties (zoals lage tonen) kunt boosten, wat ook als een vorm van versterking geldt.
• Geen vaste versterking: De LM1036 is geen standaard versterker zoals een opamp of eindtrap. Hij is bedoeld als preamplifier met toonregeling. Dus het signaal komt er niet automatisch versterkt uit — dat hangt af van de ingestelde parameters.
Samengevat
• Het uitgangssignaal kan versterkt zijn, afhankelijk van de ingestelde volume en toonregeling.
• De LM1036 is vooral bedoeld om het signaal te vormen en te regelen, niet om het puur te versterken.
• Volumecontrole: De LM1036 heeft een volume-instelling die via een DC-spanning geregeld wordt. Hiermee kun je het uitgangssignaal verzwakken of versterken tot een typische regeling van 75 dB.
• Loudness-compensatie: Er is een extra ingang waarmee je het signaal op bepaalde frequenties (zoals lage tonen) kunt boosten, wat ook als een vorm van versterking geldt.
• Geen vaste versterking: De LM1036 is geen standaard versterker zoals een opamp of eindtrap. Hij is bedoeld als preamplifier met toonregeling. Dus het signaal komt er niet automatisch versterkt uit — dat hangt af van de ingestelde parameters.
Samengevat
• Het uitgangssignaal kan versterkt zijn, afhankelijk van de ingestelde volume en toonregeling.
• De LM1036 is vooral bedoeld om het signaal te vormen en te regelen, niet om het puur te versterken.
