Morel Ovation 2
Moderator: Beheerdersteam
Morel Ovation 2
Hallo allemaal.
Ik heb een gebruikte set Morel Ovation 2 in 13cm gekocht.
Van de week aangesloten en ik moet zeggen dat het nogal tegenvalt. De tweeters klinken heel erg helder en gedetailleerd en de woofertjes doen bijna niks. De radio (Pioneer DEH-X8700BT) staat volledig neutraal, alle filters staan uit.
Het filter van de Morel heb ik zo ingesteld dat de tweeters zo zacht mogelijk staan.
De versterker (Mosconi 130.4) staat bijna helemaal open, en het filter staat uit. En toch hoor ik bijna geen laag.
Voordat ik deze set monteerde zaten de originele Nokia 40W speakers er in, op dezelfde versterker. Dat speelde vele malen harder, maar ook met veel meer kickbas, bas en lagere tonen dan de tweeter.
Het lijkt eigenlijk wel of de woofers bijna niks doen. De montage van de woofers is best ruk, gewoon op een plastic kap, maar zo zaten de originele woofers ook. En die klonken wel goed. En bovendien waren die van blik, en de Morel's lijken van een soort giet-aluminium ofzo. Dus die zouden daar dan beter tegen kunnen lijkt me.
Nou heb ik de polariteit van 1 woofer al een keer omgedraaid maar dat heeft geen hoorbaar verschil opgeleverd.
Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen? Wat ik fout gedaan heb? Het kan toch niet zo zijn dat een highend speaker als de Morel's geen laag kunnen weergeven?
Ik hoor graag van jullie!
Ik heb een gebruikte set Morel Ovation 2 in 13cm gekocht.
Van de week aangesloten en ik moet zeggen dat het nogal tegenvalt. De tweeters klinken heel erg helder en gedetailleerd en de woofertjes doen bijna niks. De radio (Pioneer DEH-X8700BT) staat volledig neutraal, alle filters staan uit.
Het filter van de Morel heb ik zo ingesteld dat de tweeters zo zacht mogelijk staan.
De versterker (Mosconi 130.4) staat bijna helemaal open, en het filter staat uit. En toch hoor ik bijna geen laag.
Voordat ik deze set monteerde zaten de originele Nokia 40W speakers er in, op dezelfde versterker. Dat speelde vele malen harder, maar ook met veel meer kickbas, bas en lagere tonen dan de tweeter.
Het lijkt eigenlijk wel of de woofers bijna niks doen. De montage van de woofers is best ruk, gewoon op een plastic kap, maar zo zaten de originele woofers ook. En die klonken wel goed. En bovendien waren die van blik, en de Morel's lijken van een soort giet-aluminium ofzo. Dus die zouden daar dan beter tegen kunnen lijkt me.
Nou heb ik de polariteit van 1 woofer al een keer omgedraaid maar dat heeft geen hoorbaar verschil opgeleverd.
Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen? Wat ik fout gedaan heb? Het kan toch niet zo zijn dat een highend speaker als de Morel's geen laag kunnen weergeven?
Ik hoor graag van jullie!
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: Morel Ovation 2
Is dat deze Morel Hybrid Ovation 5 II:
https://www.woofersetc.com/p-4757-hybri ... ystem.html
Van de woofer zou je de T&S parameters kunnen opzoeken, wellicht speelt deze woofer beter in een kleinere behuizing dan dat een lekke en grote autodeur is.
De Nokia is waarschijnlijk voor free-air gebruik geschikt en heeft een hoger rendement om ook op radio's met weinig vermogen op redelijk volume te kunnen spelen.
Je zou de Mosconi gain beter lager kunnen afstellen en voor hetzelfde volume de radio harder zetten. Dan voorkom je dat de versterker clipt en dus heel veel vervorming geeft.
https://www.woofersetc.com/p-4757-hybri ... ystem.html
Van de woofer zou je de T&S parameters kunnen opzoeken, wellicht speelt deze woofer beter in een kleinere behuizing dan dat een lekke en grote autodeur is.
De Nokia is waarschijnlijk voor free-air gebruik geschikt en heeft een hoger rendement om ook op radio's met weinig vermogen op redelijk volume te kunnen spelen.
Je zou de Mosconi gain beter lager kunnen afstellen en voor hetzelfde volume de radio harder zetten. Dan voorkom je dat de versterker clipt en dus heel veel vervorming geeft.
Re: Morel Ovation 2
Het lijkt wel op deze set, maar tis nét iets anders. Mn filters hebben een Bi-Amp/Wire optie en de woofers zijn qua kleurstelling iets anders.
Als ik de gain lager zet dan hou ik helemaal geen volume over. De radio staatnop normaal luister volume al op 40, en dan is het 'volume balkje' al vol, maar kan nog wel door tot 60. Dat was veel lager, maar dat is niet het grote probleem.
De woofers doen gewoon niks. F&S parameters zeggen mij niks, ik 'zie' daar niks aan, maak er niks uit op.
De woofers zitten naast de boeten, dus niet in de deur. Een kistje eromheen bouwen is lastig, ik heb niet veel meer ruimte dan de woofer zelf...
Als ik de gain lager zet dan hou ik helemaal geen volume over. De radio staatnop normaal luister volume al op 40, en dan is het 'volume balkje' al vol, maar kan nog wel door tot 60. Dat was veel lager, maar dat is niet het grote probleem.
De woofers doen gewoon niks. F&S parameters zeggen mij niks, ik 'zie' daar niks aan, maak er niks uit op.
De woofers zitten naast de boeten, dus niet in de deur. Een kistje eromheen bouwen is lastig, ik heb niet veel meer ruimte dan de woofer zelf...
Re: Morel Ovation 2
Ik heb de parameters even opgezocht en dit kwam naar voren:
F&S parameters van de Morel Ovation MW5 woofer (13cm / 5.25")
Parameter Waarde Uitleg in gewone taal
Fs ~76 Hz Resonantiefrequentie – best hoog, wat logisch is bij een kleine speaker. Verwacht geen diepe subbas, maar prima midbass. Goed voor midrange tot midbass.
Qts ~0.47 Totale demping – mooi in het midden. Geschikt voor gesloten of kleine kist/IB-toepassing (zoals deurpaneel). Klinkt relatief gecontroleerd.
Vas ~3.2 liter Luchtvering – dit zegt dat de speaker weinig lucht nodig heeft om goed te werken, dus hij doet het prima in een klein afgesloten volume, zoals je autodeur.
Re 3.6 ohm DC-weerstand – past goed bij een versterker die 4 ohm aankan.
Xmax ~3 mm Uitslag van de conus – niet veel, maar normaal voor een midwoofer. Genoeg voor punchy midbass, niet voor lompe basdruk.
Bl ~4.6 Tm Magnetische kracht – redelijk, dat geeft een gebalanceerd gedrag: niet té agressief, maar wel gecontroleerd.
Sd ~85 cm² Effectief oppervlak – standaard voor een 5¼”-woofer. Klein oppervlak, dus weinig luchtverplaatsing = minder bas dan een grotere woofer.
Wat zegt dit allemaal samen?
De Morel Ovation MW5 is ontworpen als een muzikale en verfijnde midwoofer, met:
Goed detail in het middengebied
Strakke en snelle midbass, vooral als hij goed gemonteerd is in een stijve deur
Geen diepe subbas, maar dat is ook niet zijn taak – daar is je subwoofer voor
Dat is dus niet bepaald wat ik hoor...
F&S parameters van de Morel Ovation MW5 woofer (13cm / 5.25")
Parameter Waarde Uitleg in gewone taal
Fs ~76 Hz Resonantiefrequentie – best hoog, wat logisch is bij een kleine speaker. Verwacht geen diepe subbas, maar prima midbass. Goed voor midrange tot midbass.
Qts ~0.47 Totale demping – mooi in het midden. Geschikt voor gesloten of kleine kist/IB-toepassing (zoals deurpaneel). Klinkt relatief gecontroleerd.
Vas ~3.2 liter Luchtvering – dit zegt dat de speaker weinig lucht nodig heeft om goed te werken, dus hij doet het prima in een klein afgesloten volume, zoals je autodeur.
Re 3.6 ohm DC-weerstand – past goed bij een versterker die 4 ohm aankan.
Xmax ~3 mm Uitslag van de conus – niet veel, maar normaal voor een midwoofer. Genoeg voor punchy midbass, niet voor lompe basdruk.
Bl ~4.6 Tm Magnetische kracht – redelijk, dat geeft een gebalanceerd gedrag: niet té agressief, maar wel gecontroleerd.
Sd ~85 cm² Effectief oppervlak – standaard voor een 5¼”-woofer. Klein oppervlak, dus weinig luchtverplaatsing = minder bas dan een grotere woofer.
Wat zegt dit allemaal samen?
De Morel Ovation MW5 is ontworpen als een muzikale en verfijnde midwoofer, met:
Goed detail in het middengebied
Strakke en snelle midbass, vooral als hij goed gemonteerd is in een stijve deur
Geen diepe subbas, maar dat is ook niet zijn taak – daar is je subwoofer voor
Dat is dus niet bepaald wat ik hoor...
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33821
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Morel Ovation 2
even voor de zekerheid: zit die morel woofer wel helemaal goed luchtdicht gemonteerd? als dat niet zo is, dan krijg je namelijk precies wat je omschrijft
Re: Morel Ovation 2
Nou, luchtdicht denk ik niet maar er zit wel een stukje bekleding achter wat er voor zorgt dat er een soort kamertje ontstaat.
Dus het is geen IB of gesloten kist maar eerder een gepoort kistje ofzo?
Dus het is geen IB of gesloten kist maar eerder een gepoort kistje ofzo?
Re: Morel Ovation 2
Ach hermetisch is het niet maar ook niet super lek zo’n deurpaneel , wel wat slap misschien!
En als die andere woofertjes wel laag geven is het wel bijzonder .
Ik heb ook met menig audio auto project na afloop gefrustreerd de deur dichtgesmeten .
En ik deed er echt alles aan om het goed te laten klinken dat is mij maar 1 keer gelukt dat was bij een bmw E30 cabriolet .
Peerles woofertje bij Speaker en Co vandaan en een tweetertje waar het filter in een stukje krimpkous zat ,geweldig
Later ook met Morel in een Mitsubishi Outlander nooit goed gekregen .al was ik er nog steeds van overtuigd dat het moest kunnen, uiteindelijk heb ik het maar geaccepteerd .
Maar ja met dit verhaal schiet TS niet echt veel op natuurlijk ,maar ik begrijp de frustratie !
En als die andere woofertjes wel laag geven is het wel bijzonder .
Ik heb ook met menig audio auto project na afloop gefrustreerd de deur dichtgesmeten .
En ik deed er echt alles aan om het goed te laten klinken dat is mij maar 1 keer gelukt dat was bij een bmw E30 cabriolet .
Peerles woofertje bij Speaker en Co vandaan en een tweetertje waar het filter in een stukje krimpkous zat ,geweldig
Later ook met Morel in een Mitsubishi Outlander nooit goed gekregen .al was ik er nog steeds van overtuigd dat het moest kunnen, uiteindelijk heb ik het maar geaccepteerd .
Maar ja met dit verhaal schiet TS niet echt veel op natuurlijk ,maar ik begrijp de frustratie !
Re: Morel Ovation 2
Ik ben idd een beetje gefrustreerd ja 
Je zou toch van een high-end set verwachten dat er een beetje een acceptabel laag in zit? Ook als je de constructie van de woofer ziet, dat is niet mis (in mijn ogen iig).
Ik zal van het weekend de boel eens open maken om wat foto's te maken en te posten, dan is het misschien makkelijker om er iets van te vinden
Ik heb nog even geprobeerd of de draden wel op de juiste manier aangesloten zitten, maar toen ik de draad van de tweeter los haalde stopte die er ook echt mee, dus die optie valt af.
Ik ga nog even proberen om de woofers direct op de versterker aan te sluiten, dus om het filter uit te sluiten. Wie weet zit daar iets in...
Ik hou jullie op de hoogte, mocht iemand nog een ingeving hebben dan hoor ik het graag!
Je zou toch van een high-end set verwachten dat er een beetje een acceptabel laag in zit? Ook als je de constructie van de woofer ziet, dat is niet mis (in mijn ogen iig).
Ik zal van het weekend de boel eens open maken om wat foto's te maken en te posten, dan is het misschien makkelijker om er iets van te vinden
Ik heb nog even geprobeerd of de draden wel op de juiste manier aangesloten zitten, maar toen ik de draad van de tweeter los haalde stopte die er ook echt mee, dus die optie valt af.
Ik ga nog even proberen om de woofers direct op de versterker aan te sluiten, dus om het filter uit te sluiten. Wie weet zit daar iets in...
Ik hou jullie op de hoogte, mocht iemand nog een ingeving hebben dan hoor ik het graag!
Re: Morel Ovation 2
Hoe klinken de midwoofertjes als je ze direct op de versterker aansluit? Dus zonder het filter?
Zijn ze dan even zacht en blijven ook de andere tekortkomingen?
Als het beter wordt is het filter niet goed?
Zijn ze dan even zacht en blijven ook de andere tekortkomingen?
Als het beter wordt is het filter niet goed?
Re: Morel Ovation 2
Zojuist even tijd gehad om de woofertjes direct op de versterker aan te sluiten. Helaas maakt dat geen enkel verschil...
Ik heb nog geen tijd gehad om foto's te maken van hoe de woofer gemonteerd zit. Zou het schelen (ik weet niet of er ruimte voor is) als ik ze monteer op een houten plank? En die dan op het paneel monteer?
Mvg Ruud
Ik heb nog geen tijd gehad om foto's te maken van hoe de woofer gemonteerd zit. Zou het schelen (ik weet niet of er ruimte voor is) als ik ze monteer op een houten plank? En die dan op het paneel monteer?
Mvg Ruud
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: Morel Ovation 2
Als ik met de genoemde T&S parameters de MW5 simuleer in 25 liter (inhoud van een gemiddelde deur), dan geeft dat een F3 van 127Hz. Dat resulteert in weinig laag, dus wat je hoort klopt eigenlijk wel. Deze speaker kan je beter in een gepoorte kast zetten, maar da's in een autodeur niet echt haalbaar. Andere speakers halen...
Re: Morel Ovation 2
@Bertje: : bedankt voor deze informatie. Alleen zitten de speakers niet in de deur maar in het paneel bij de voeten (kickpaneel?). Er zit een soort van kastje achter met max 2 liter volume. Wat gebeurd er dan?
En wat zegt die F3 van 127Hz precies? Speelt die dan niet daaronder? Of betekend dat iets heel anders?
Alvast bedankt!
En wat zegt die F3 van 127Hz precies? Speelt die dan niet daaronder? Of betekend dat iets heel anders?
Alvast bedankt!
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: Morel Ovation 2
Met de f3 van 127Hz bedoelt men dat de speaker op die frequentie 3dB zachter speelt en dat is redelijk te hoog eigenlijk.
Hoe zit de speaker ingebouwd in het kickpanel, welk merk en type auto is het (BMW?).
Hoe kleiner het volume achter de speaker, hoe meer de F3 naar boven verschuift, dus minder bassweergave.
Maar zoals gezegd is deze spaker ook in een optimale behuizing geen bass moster...
In het algemeen moet het paneel waarop de speaker gmonteerd wordt zeer stabiel zijn en goed gedempt. Zodat de speaker allle electrische energie uit de versterker kan omzetten naar akoestisch. En niet naar trillingen van het paneel, of akoestische kortsluiting a.h.w.
Hoe zit de speaker ingebouwd in het kickpanel, welk merk en type auto is het (BMW?).
Hoe kleiner het volume achter de speaker, hoe meer de F3 naar boven verschuift, dus minder bassweergave.
Maar zoals gezegd is deze spaker ook in een optimale behuizing geen bass moster...
In het algemeen moet het paneel waarop de speaker gmonteerd wordt zeer stabiel zijn en goed gedempt. Zodat de speaker allle electrische energie uit de versterker kan omzetten naar akoestisch. En niet naar trillingen van het paneel, of akoestische kortsluiting a.h.w.
Re: Morel Ovation 2
Een F3, van 127 dat kan toch haast niet kloppen ?
Dit is een composetje dus tweeweg .
Dan mag je wel verwachten dat het lager speelt .
Maar dan moet er wel wat volume achter zitten idd
Dit is een composetje dus tweeweg .
Dan mag je wel verwachten dat het lager speelt .
Maar dan moet er wel wat volume achter zitten idd
Re: Morel Ovation 2
Als de unit is ontworpen om ingezet te worden met een sub dan is dat best een prima waarde, hoef je die niet elektrisch te filteren aan de onderzijde.
Re: Morel Ovation 2
Nou, zojuist even wat tijd gehad en meteen een duidelijke stap gemaakt. Ik heb de bekleding áchter de woofer weg gehaald, de voorkant terug gemonteerd en ik heb direct een beetje bas. Ik 'voel' het nu ook een beetje bij mn voet. Dus ongeveer 100000% winst. Ik had wel gehoopt dat er meer uit zou komen, maar dat komt misschien nog wel met andere oplossingen.
Ik las ergens iets over schuim om de ruimte groter te doen lijken? En misschien is het een idee om de woofer beter (ik snap dat dit niet ideaal is) te monteren dmv een houten plaat.
Maar ik heb nu iig een klein beetje laag! De subwoofer kan dadelijk het allerlaagste wel spelen, maar een beetje kickbas is wel lekker.
Het gaat trouwens om een BMW E34, een oudere 5-serie.
En hier de foto's:
Ik las ergens iets over schuim om de ruimte groter te doen lijken? En misschien is het een idee om de woofer beter (ik snap dat dit niet ideaal is) te monteren dmv een houten plaat.
Maar ik heb nu iig een klein beetje laag! De subwoofer kan dadelijk het allerlaagste wel spelen, maar een beetje kickbas is wel lekker.
Het gaat trouwens om een BMW E34, een oudere 5-serie.
En hier de foto's:
Re: Morel Ovation 2
Het beperkte volume achter het woofertje is vermoedelijk het probleem .
Leuk een E34 heb ik ook nog gehad een m5 .
Alleen de actieve suspensie ging stuk en de koppeling zat er aan te komen die onderdelen waren dermate duur dat ik er afscheid van moest nemen .
En hij lief 1op 5
Leuk een E34 heb ik ook nog gehad een m5 .
Alleen de actieve suspensie ging stuk en de koppeling zat er aan te komen die onderdelen waren dermate duur dat ik er afscheid van moest nemen .
En hij lief 1op 5
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: Morel Ovation 2
Denk dat als je een MDF paneel zo groot mogelijk maakt (dikte 9-12mm maar misschien is 18mm mogelijk?) en monteert op de plaats van de huidige, je ook weer een stap maakt. Zoals gezegd, woofer moet bomvast gemonteerd zitten op de carrosserie.
Re: Morel Ovation 2
Oeh! Droom auto! Dit is een 540i, loopt ook makkelijk 1:5rikpost schreef: ↑zo 13 jul 2025, 20:01Het beperkte volume achter het woofertje is vermoedelijk het probleem .
Leuk een E34 heb ik ook nog gehad een m5 .
Alleen de actieve suspensie ging stuk en de koppeling zat er aan te komen die onderdelen waren dermate duur dat ik er afscheid van moest nemen .
En hij lief 1op 5![]()
Re: Morel Ovation 2
Misschien dat ik hier dan eens naar moet kijken nog idd.
Zou het nog uit maken als ik die plaat in het gat monteer of op het paneel een plaat maak?
Als ik een plaat in het gat monteer verlies ik namelijk ook weer wat volume door de plaat, en dat is ook niet handig...
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: Morel Ovation 2
Wellicht het paneel waar de speaker nu op gemonteerd is (hardboard of plastic met dempingsvilt) vervangen door MDF. Maar ik zie op de foto's niet helemaal goed of dat passend te maken is.
Re: Morel Ovation 2
Nou, ik heb toch nog wat gevonden. Tien ikcde Morel set ging inbouwen heb ik ook de versterker verplaatst en dus ook de voeding veranderd. Ik had een 25mm² besteld, en dat staat er ook op. Maar als ik eens goed naar de kabel kijk, is dat eerder 15 dan 25mm². Dus vandaag lekker in het zonnetje de kabel vervangen voor een echte 25mm² en nu klinken de woofertjes duidelijk beter.
Wat ik zo snel hoorde was het nog niet perfect, maar zeker wel beter.
Zo zie je maar goedkoop is duurkoop...
Grote, Ruud
Wat ik zo snel hoorde was het nog niet perfect, maar zeker wel beter.
Zo zie je maar goedkoop is duurkoop...
Grote, Ruud
Re: Morel Ovation 2
Bedoel je niet 2.5mm² en 1.5mm²?
25mm wordt normaal gebruikt voor de bliksemafleiding.
Wel goed dat je een verbetering hebt weten te realiseren.
25mm wordt normaal gebruikt voor de bliksemafleiding.
Wel goed dat je een verbetering hebt weten te realiseren.
