Advies voor versterker voor Daudio C1 speakers.

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Advies voor versterker voor Daudio C1 speakers.

Bericht door Shadow »

CoenvanDongen schreef: vr 30 mei 2025, 17:09
Nog even een vraag..
Bij die Audiophonics MPA-S250NC XLR staat de waarschuwing: "This amplifier's trigger needs to be used with a mono trigger cable (sold separately)."

Wat is dat? en heb ik dat nodig?
Wat Loek zegt + jouw Yamaha streamer heeft een trigger uit, die schakelt gelijk de eindversterker in...ideaal
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Advies voor versterker voor Daudio C1 speakers.

Bericht door CoenvanDongen »

IMG_4476.jpg
Mja,

Het staat nu een tijdje te spelen. Het past netjes in mijn kastje. (op de foto was het kastje er nog niet)

Eigenlijk klinkt het allemaal een beetje saai. Het lijkt of dat die Yamaha set een veel mooier geluid neerzette. Ik heb geen 1-2 test gedaan omdat ik de hele handel al verkocht had voordat de Ncore binnen was.

Ik heb eigenlijk een beetje spijt. Ik wacht nog even af tot de bank komt en het kleed en ga dan nog eens luisteren. Anders wordt het misschien weer eens tijd om wat nieuws te bouwen sowieso.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Advies voor versterker voor Daudio C1 speakers.

Bericht door Walt »

Ik heb NCore goed horen klinken op de C1, was denk ik wel een meer volwassen variant dan jij hier hebt. Maar wel wat braafjes en niet echt ballen in het laag. Jeroen had een keer iets van 2x 50 watt buizen op de C1 en dat ging werkelijk perfect, een mooie druk ook in het laag, misschien door de mindere controle klonk het laag voller en midhoog ook meer live.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Advies voor versterker voor Daudio C1 speakers.

Bericht door hannesie »

De Nilai is nog wel een beetje anders.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Advies voor versterker voor Daudio C1 speakers.

Bericht door Pjotr »

Walt schreef: do 03 jul 2025, 18:04
Ik heb NCore goed horen klinken op de C1, was denk ik wel een meer volwassen variant dan jij hier hebt.
Waar slaat dit nou op? Een NCore module is een NCore module. Daar zijn geen opgroeiende varianten van.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Advies voor versterker voor Daudio C1 speakers.

Bericht door Walt »

De NC-500 is denk ik wel beter en krachtiger dan deze, tevens heeft Jeroen er zelf een mooie voortrap voor gezet.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Advies voor versterker voor Daudio C1 speakers.

Bericht door Pjotr »

Dat klopt maar als Jeroen deze nou zelf geadviseerd heeft? Die zal het toch wel weten? 250W per kanaal lijkt mij echt wel genoeg ballen...
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Advies voor versterker voor Daudio C1 speakers.

Bericht door Walt »

Het gaat niet alleen om het vermogen, was het maar zo simpel.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Advies voor versterker voor Daudio C1 speakers.

Bericht door Shadow »

Denk niet dat het euvel hem in de versterker zit...ik heb de Denon website doorgespit voor info over die unit maar men is erg stil over de componenten, dat is meestal geen goed teken...
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Advies voor versterker voor Daudio C1 speakers.

Bericht door Walt »

Weet je zeker dat alles goed is aangesloten, in fase enzo?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Advies voor versterker voor Daudio C1 speakers.

Bericht door richard »

Walt schreef: vr 04 jul 2025, 8:13
Weet je zeker dat alles goed is aangesloten...
Zal niet de eerste keer zijn.

Bij het opruimen na de demo op de luisterdag kwam ik er achter dat mijn versterker in mono stond; vond ik het geluidsbeeld al wat smal.

Vind ik de Ncore best een goed klinkende versterker, ook in de hoogweergave met AMT-tweeters. Vraag me af of dat het probleem is.

Succes met het opsporen van de zwakke schakel. Misschien ben je het zelf wel als je niet helemaal lekker in je vel zit.
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Advies voor versterker voor Daudio C1 speakers.

Bericht door CoenvanDongen »

Ik twijfel ook niet aan de Ncore hoor. Eerder de Denon. Is ook wel een klein goedkoop kastje met heeeeel veel functies. Kan me niet voorstellen dat dat allemaal top hi-fi is.

Ik had alleen niet verwacht dat het verschil in geluid zo groot zou zijn.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Advies voor versterker voor Daudio C1 speakers.

Bericht door Pjotr »

Ik heb menig Denon gerepareerd en kan je wel vertellen dat het er binnen wel werkt maar dat het doorgaans op zich vrij simpel spul is en zeker niet altijd top HiFi. Zou het eerder MidFi willen noemen ;) Maar dat geldt voor meer duur HiFi spul.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Advies voor versterker voor Daudio C1 speakers.

Bericht door Kappa7 »

Zeker in de micro sets is het niet echt Hifi te noemen,
Zet er maar een een mooie dac voor waar van je het volume kunt regelen, gaat echt wel heel anders klinken dan.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Advies voor versterker voor Daudio C1 speakers.

Bericht door pappaleo »

Ik heb nog een daudio dacje met volumeregeling en afstandsbediening ongebruikt staan. Als je die eens wil proberen, dan kan dat.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Advies voor versterker voor Daudio C1 speakers.

Bericht door jeroen_d »

De NCORE klinkt prima ook de 250W versie. Het is wel erg clean.
De nieuwe NCOREx modules klinken wel warmer met een nadruk op het laag. Heel gek ik weet niet hoe dat komt.
Ik geef de voorkeur aan de Purifi Eigentakt die meer gelaagdheid en transparantie in het geluidsbeeld geeft met strakker laag.

De aansturing is erg belangrijk. Het kan heel goed dat de saaiheid door de Denon komt. De Daudio DAC samen met NCORE of UcD klinkt erg lekker op de C1.

De WiiM pro klinkt trouwens ook erg goed. Zou een logischer keus geweest zijn dan de Denon. Heeft ook een hele mooie equalizing optie met een target roomcurve. Daarmee kun je eenvoudig de C1 nog wat 'groter' laten klinken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Advies voor versterker voor Daudio C1 speakers.

Bericht door Pjotr »

Het heeft veel met de loop gain te maken vermoed ik. M.a.w. op welke manier en hoe sterk laat de versterker zich nog beïnvloeden door de tegen EMK dan wel impedantie van de speaker. Basisprincipes kunnen dan wel hetzelfde zijn, de implementatie er van kan nog veel uitmaken.

Eerste stap lijkt mij ook een betere bron.
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Advies voor versterker voor Daudio C1 speakers.

Bericht door CoenvanDongen »

Ik vind het altijd fantastisch hoe iedereen meedenkt. Ik hou van dit forum.

Het stream gedeelte vind ik eigenlijk niet zo interessant. Mijn vrouw gebruikt alleen de dab+ functie om studio Brussel te ontvangen. Ik gebruik alleen het stream gedeelte om wat dingen uit te proberen op spotify. Mijn hoofdervaring haal ik uit cd's. De rest zal mij eigenlijk een worst wezen.

Die Wiim pro ziet er wel netjes uit. Die doet eigenlijk alles wat ik wil alleen mist een cd speler.

De Wiim pro heeft een optical in. Betekend dat dat als ik een simpele cd speler met optische output gebruik dat hij de DAC van de Wiim gebruikt? Ik heb me daar nog nooit zo in verdiept.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Advies voor versterker voor Daudio C1 speakers.

Bericht door richard »

CoenvanDongen schreef: za 05 jul 2025, 12:59
Betekend dat dat als ik een simpele cd speler met optische output gebruik dat hij de DAC van de Wiim gebruikt?
Ritje naar de kringloop?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Advies voor versterker voor Daudio C1 speakers.

Bericht door jeroen_d »

CoenvanDongen schreef: za 05 jul 2025, 12:59
Ik vind het altijd fantastisch hoe iedereen meedenkt. Ik hou van dit forum.

Het stream gedeelte vind ik eigenlijk niet zo interessant. Mijn vrouw gebruikt alleen de dab+ functie om studio Brussel te ontvangen. Ik gebruik alleen het stream gedeelte om wat dingen uit te proberen op spotify. Mijn hoofdervaring haal ik uit cd's. De rest zal mij eigenlijk een worst wezen.

Die Wiim pro ziet er wel netjes uit. Die doet eigenlijk alles wat ik wil alleen mist een cd speler.

De Wiim pro heeft een optical in. Betekend dat dat als ik een simpele cd speler met optische output gebruik dat hij de DAC van de Wiim gebruikt? Ik heb me daar nog nooit zo in verdiept.
Ja dan gebruik je de DAC van de WiiM en je kunt dan ook de DSP equalizing gebruiken. De WiiM heeft ook een coaxiale input voor CD spelers.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Advies voor versterker voor Daudio C1 speakers.

Bericht door Shadow »

Ik heb sinds kort ook en set C1's, die draaien bij mij op een Purifi versterker en Wiim Ultra, ik ben erg blij :yeah:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Advies voor versterker voor Daudio C1 speakers.

Bericht door jeroen_d »

Ik heb de WiiM pro plus. De WiiM pro kon me qua interne hardware en mogelijkheden wat minder bekoren. De WiiM pro plus is echt goed niveau.

Als je voor de ultra gaat dan heb je meer inputs zou dat belangrijker zijn maar voor de CD speler ben je voor alle varianten afhankelijk van optisch. De coaxiale connector is een output voor een externe dac. Zo gebruik ik hem op de Daudio DAC die pappaleo vermeldde.

ultra vs pro plus is ook een keuze voor ESS vs AKM dac chip. Ik zou geneigd zijn om voor de AKM te kiezen als de input mogelijkheden van de pro plus voldoende zijn.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Advies voor versterker voor Daudio C1 speakers.

Bericht door Zweitse »

Shadow schreef: za 05 jul 2025, 21:49
Ik heb sinds kort ook en set C1's, die draaien bij mij op een Purifi versterker en Wiim Ultra, ik ben erg blij :yeah:
Gefeliciteerd met de C1 speakers, leuk setje, al zeg ik het zelf. :lol:
Gebruik je een verloopje van RCA naar XLR voor je versterker of heeft de ook een RCA ingang?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Advies voor versterker voor Daudio C1 speakers.

Bericht door Shadow »

Verloopje, input is xlr
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Advies voor versterker voor Daudio C1 speakers.

Bericht door CoenvanDongen »

Zweitse schreef: zo 06 jul 2025, 12:38
Gebruik je een verloopje van RCA naar XLR voor je versterker of heeft de ook een RCA ingang?
Ik heb de ncore met RCA gekozen.
Plaats reactie