Ik zoek een speaker specialist

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Bozak
Berichten: 19
Lid geworden op: do 19 jun 2025, 22:05

Ik zoek een speaker specialist

Bericht door Bozak »

Hallo, goeiendag mensen.

Ik kwam op deze website via Google. Ben wat aan het zoeken aan de hand van een paar speakers die ik heb gekocht. Aanbetaald en ga ze volgende week ophalen. Het leuke aan deze hobby is dat ik alvast opzoek ga naar de volgende stappen.

Ben erg benieuwd naar de " sound " van deze jaren ''70 speakers. Maar ze gaan wel meteen aan de kant voor een volledige restauratie.

Zijn er specialisten in oude buizen en speaker techniek? Ik zoek iemand met verstand van zaken die me wil helpen deze speakers in top staat te brengen. De speakers komen uit Amerika en zijn zelfs daar heel zeldzaam maar erg gewild.

Een mooie quizz haha, over welke speakers heb ik het?

Is er iemand op dit forum die wil helpen om deze vintage speakers in ere te herstellen? Geen mensen die denken het beter te weten dan de ontwerper van deze speaker. Zoek echt iemand met ervaring met de tijd, jaren ''70, en met buizenversterkers.

Groetjes!
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3084
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Ik zoek een speaker specialist

Bericht door beijert »

Nou nou, kan je het antwoord van die andere vraag niet afwachten? :think:
Bozak
Berichten: 19
Lid geworden op: do 19 jun 2025, 22:05

Re: Ik zoek een speaker specialist

Bericht door Bozak »

Ik ben wat voorzichtig omdat ik wel aanbetaald heb, maar het in principe nog niet hier staat. Het is echt een parel wat betreft vintage audio. Mijn vraag is dus; Waar moet ik zijn als het echt niet verprutst mag worden? Ik zoek iemand met professionele ervaring.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3084
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Ik zoek een speaker specialist

Bericht door beijert »

Snap ik, maar twee keer dezelfde vraag stellen onder verschillende namen sluit niemand uit
Bozak
Berichten: 19
Lid geworden op: do 19 jun 2025, 22:05

Re: Ik zoek hulp

Bericht door Bozak »

rikpost schreef: do 19 jun 2025, 0:03
Jaren 70 zeg je !?
Ik weet niet wat je doel is , curiositeit of kwaliteit maar wanneer het om het laatste gaat kun je beter iets nieuwers aanschaffen dunkt me .
Nee, ik ga voor de echte sound. Ik heb overwogen om een paar moderne speakers te nemen maar welke moderne speaker heeft 8 tweeters? Welke moderne speaker gaat die jaren ''70 speaker verslaan op levendigheid met een buizenversterker?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Ik zoek hulp

Bericht door richard »

McIntosh heeft tientallen tweeters in zijn speakers én buizenbakken én is Amerikaans.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Ik zoek een speaker specialist

Bericht door Marp »

Bozak schreef: do 19 jun 2025, 22:19
Is er iemand op dit forum die wil helpen om deze vintage speakers in ere te herstellen? Geen mensen die denken het beter te weten dan de ontwerper van deze speaker. Zoek echt iemand met ervaring met de tijd, jaren ''70, en met buizenversterkers.


Je onderwerp van gisteren heb ik gesloten. Hieronder wat citaten van forumleden die al hadden gereageerd.

dre schreef: wo 18 jun 2025, 21:53
Om welke luidspreker gaat het?
rikpost schreef: do 19 jun 2025, 0:03
Jaren 70 zeg je !?
Ik weet niet wat je doel is , curiositeit of kwaliteit maar wanneer het om het laatste gaat kun je beter iets nieuwers aanschaffen dunkt me .
beijert schreef: do 19 jun 2025, 8:29
Dat hangt geheel van de speakers af. Wat losse onderdelen betreft zijn sommige componenten uit de jaren zeventig echt nog dikke prima.

Compacte boxjes wellicht niet.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Ik zoek een speaker specialist

Bericht door richard »

Afhankelijk van waar je mee komt zijn het drie specialisten die je zoekt:
Een restaurateur van het luidsprekermeubel, een reparateur van defecte luidsprekerunits én een specialist buizenversterker techniek.
Zijn er wat elk van die specialismen betreft ook verschillende filosofieën. Alles vernieuwen met moderne methoden of het zo veel mogelijk in originele staat houden met oude middelen en werkwijzen.
Bozak
Berichten: 19
Lid geworden op: do 19 jun 2025, 22:05

Re: Ik zoek een speaker specialist

Bericht door Bozak »

Super! Het gaat om de Bozak B-407. Ik kende ze niet. Na het horen van de speakers op een Quad versterker van de verkoper was meteen duidelijk dat ik deze speakers MOET hebben. Het vergelijk met een 3 cilinder Austin Metro, 120km\h en een Jaguar 12 cilinder vind ik wel heel treffend. Het gemak waar de Bozak speakers de muziek speelt is niet in woorden te vatten. Mijn buizenversterker staat klaar om deze speakers te mogen voeden.
Bozak
Berichten: 19
Lid geworden op: do 19 jun 2025, 22:05

Re: Ik zoek een speaker specialist

Bericht door Bozak »

richard schreef: do 19 jun 2025, 23:22
Afhankelijk van waar je mee komt zijn het drie specialisten die je zoekt:
Een restaurateur van het luidsprekermeubel, een reparateur van defecte luidsprekerunits én een specialist buizenversterker techniek.
Zijn er wat elk van die specialismen betreft ook verschillende filosofieën. Alles vernieuwen met moderne methoden of het zo veel mogelijk in originele staat houden met oude middelen en werkwijzen.
Dat laatste Richard.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Ik zoek een speaker specialist

Bericht door wouter »

Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Ik zoek een speaker specialist

Bericht door richard »

Daar zit toch geen buizenversterker bij?
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Ik zoek een speaker specialist

Bericht door TTS »

Hoe zit het eigenlijk met het kam-effect van die 8 tweeters???

Voor je er nog verder een hoop geld in gaat investeren, lijkt het me zinvol er eerst eens grondig aan te meten. Frequentieverloop en Impedantie, minstens..

Die buizenversterker van je, is dat Single Ended? 3W, 5W, 10W??
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Ik zoek een speaker specialist

Bericht door richard »

TTS schreef: vr 20 jun 2025, 2:08
Hoe zit het eigenlijk met het kam-effect van die 8 tweeters???
https://www.usaudiomart.com/details/182 ... es/237807/

Staat een foto van het schema bij. De tweeters lijken één samengesteld element. Zouden ook kleine breedbanders kunnen zijn.
Je kan er ook nog wat aan regelen.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3084
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Ik zoek een speaker specialist

Bericht door beijert »

Tweeters zijn in meerdere varianten volgens mij. Dus wel kijken voor de juiste

https://www.radiomuseum.org/r/bozak_dua ... b_200.html
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Ik zoek een speaker specialist

Bericht door Marp »

Afgaand op een overeenkomstige foto kan de advertentie op usaudiomart van de marktplaatsverkoper zijn geweest, voordat hij ze mee terugnam naar Nederland. Niet dat dit voor de gebruikte tweeters wat uitmaakt, want TS zoekt immers niet naar technische verbeteringen.

De bijgevoegde gegevens:
237808-e9e532de-bozak_b407a_speakers__best_offer (exemplaar).jpg
usaudiomart.com schreef:

Frequency Range:                35 to 20,000 Hz
System Resonance:               46 Hz
Impedance:                      8 ohms nominal
Amplifier Power Requirements:   70 watts minimum | Average power
                                130 watts maximum | Into 8 ohms
Crossover:                      6 dB/Octave at 2,000 Hz
Speaker Component:              4 B-800BR, 8 ohms, Bass/Midrange units
                                1 B200ZA, 8 Ohms, Treble Array	
                                  (???????? 8 B-200Z, 16 ohms,
                                   single tweeters)
Dimensions:                     41" H x 18,5" W x 15,875" D
Weight:                         100 lbs.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Ik zoek een speaker specialist

Bericht door Marp »

Gezien de uniformiteit door de jaren heen zullen de drivers niet veel afwijken van deze modellen.
1970 Bozak
1970 Bozak
196x Bozak
196x Bozak
196x, Bozak B-407A (actieve versie), Monitor C
196x, Bozak B-407A (actieve versie), Monitor C
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20407
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Ik zoek een speaker specialist

Bericht door Shadow »

Hoog rendement, veel oppervlak, ja dat zal wel swingen...
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4782
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Ik zoek een speaker specialist

Bericht door Olaf Analogue »

In de marktplaats advertentie is in de eerste twee foto's is één luidspreker van de twee te zien, in beide foto's gaat het om dezelfde luidspreker . Van één van de woofers mist een stofkap, een andere woofer, rechstboven is uitgewisseld voor een type die hier niet in thuis hoort.
De set op de laatste foto is een andere set.
Mogelijk is de luidspreker die helemaal niet in de foto's voorkomt in een nog slechtere staat met nog meer missende stofkappen of uitgewisselde woofers en daarom niet op foto vast gelegd.
Kortom, onderzoek in dit geval eerst waar je aan begint voordat je een aankoop doet, ik verwacht niet dat de originele drivers nog te verkrijgen zijn
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Ik zoek een speaker specialist

Bericht door jeroen_d »



Klinkt niet fijn naar mijn smaak. Schel en vervormd.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3084
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Ik zoek een speaker specialist

Bericht door beijert »

Klinkt als een telefoon he?
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Ik zoek een speaker specialist

Bericht door Marp »

Smaken verschillen inderdaad. Als TS in de gelegenheid is, zou hij eigenlijk eens moeten langskomen op een van de luisterdagen. Goede kans dat hij heel enthousiast wordt van wat diverse luidsprekers daar over buizenversterkers laten horen.

@Olaf: je hebt absoluut gelijk, de op marktplaats getoonde luidspreker is beslist niet een van de luidsprekers op usaudiomart. Sterker nog, als ik op het exemplaar van marktplaats inzoom, krijg ik de indruk dat alle units aan vervanging toe zijn. Ik vrees dat waar het op lijkt, niet slechts valt toe te wijzen aan een onduidelijke foto, al heb ik het hopelijk mis.
200%
200%
400%
400%
@Bozak: is dit de luidspreker die je hebt beluisterd, en dus ook zal hebben gezien? Hoe zien ze er in werkelijkheid uit?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36758
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Ik zoek een speaker specialist

Bericht door Pjotr »

beijert schreef: vr 20 jun 2025, 19:14
Klinkt als een telefoon he?
Aan de stem bij de introductie te horen is het dat ook... :roll:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Ik zoek een speaker specialist

Bericht door richard »

Een oordeel over geluidskwaliteit via Youtube beoordelen is wat mij betreft altijd onzin.

Heeft Witte Pollewop Bozak hem al wel gehoord zegt hij, waarschijnlijk ze daarbij ook al gezien.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”