Dat laatste gaf hij mij ook al aan, aangezien ik passief filter en ook elektronische muziek luister vind ik dat wel interessant.
Verbouwen van mijn open baffle luidsprekers naar Ripole laag
Moderator: Beheerdersteam
Re: Verbouwen van mijn open baffle luidsprekers naar Ripole laag
Re: Verbouwen van mijn open baffle luidsprekers naar Ripole laag
Overigens is er nog een andere optie: de vlakke baffle houden en per kant vier 25cm woofers met een flinke xmax. Denk bv aan de peerless SLS 10. Dus in een WWMWW opstelling. Dat maakt de totale luidspreker zo'n 20cm hoger, maar ook zo'n 20cm smaller... 
Re: Verbouwen van mijn open baffle luidsprekers naar Ripole laag
Zo! Na heel veel 10" woofers te hebben gecheckt op geschiktheid, heb ik net acht Faital Pro 10FE330 besteld.
Faital Pro 10FE330
Deze heeft mooie specs voor gebruik in OB. Flinke Sd voor 10" woofers, goede Xmax, niet te hoge Mms en een hoge BL.
Daar kan ik twee kanten mee op:
Een opzet zoals ik nu heb, dus weer de vormfactor gestolen van PureAudioProject. Maar dan ook net zoals nu technisch een heel andere uitvoering. Of Ripole. Maar mijn voorkeur gaat uit naar de PAP opzet, want ik weet dat dat gewoon goed zal klinken...
Zal een nieuw draadje openen wanneer er gebouwd gaat worden.
En wanneer ze af zijn, zullen er 4 SB Audience 15"Bianco's aangeboden worden. Met mijn frames, mocht dat gewenst zijn...
Faital Pro 10FE330
Deze heeft mooie specs voor gebruik in OB. Flinke Sd voor 10" woofers, goede Xmax, niet te hoge Mms en een hoge BL.
Daar kan ik twee kanten mee op:
Een opzet zoals ik nu heb, dus weer de vormfactor gestolen van PureAudioProject. Maar dan ook net zoals nu technisch een heel andere uitvoering. Of Ripole. Maar mijn voorkeur gaat uit naar de PAP opzet, want ik weet dat dat gewoon goed zal klinken...
Zal een nieuw draadje openen wanneer er gebouwd gaat worden.
En wanneer ze af zijn, zullen er 4 SB Audience 15"Bianco's aangeboden worden. Met mijn frames, mocht dat gewenst zijn...
Re: Verbouwen van mijn open baffle luidsprekers naar Ripole laag
Is een Ripole-woofer-fullrange-woofer geen optie?
Re: Verbouwen van mijn open baffle luidsprekers naar Ripole laag
Dan moet ik heel veel aanpassen aan m'n filter en win weinig. Volgens Gainphile is de simpele platte baffle uiteindelijk het mooist qua klank. En die heeft er een hoop geprobeerd.
Re: Verbouwen van mijn open baffle luidsprekers naar Ripole laag
Ik ben benieuwd of 4 van die 10 inchers in staat zijn hetzelfde te leveren als de huidige 2x 15 inch.
Re: Verbouwen van mijn open baffle luidsprekers naar Ripole laag
Het scheelt zo'n 400cm2 in Sd in totaal. Eigenlijk zijn 9 van deze 10inch woofers het equivalent van vier 15" woofers. Ik lever dus één 10" woofers in, maar dat zou nog steeds moeten werken...
Re: Verbouwen van mijn open baffle luidsprekers naar Ripole laag
Hebben die 15 inchers ook niet een grotere x-max dan?
Re: Verbouwen van mijn open baffle luidsprekers naar Ripole laag
Jawel, maar die gebruik je zelden. De Faitals hebben bijna 9mm, de Bianco's 11mm. Dus ja, het zal wat minder hard kunnen, of wat minder opgeschroefd in het sublaag. Maar ik heb nu 18hz in room. Als dat 25hz wordt, hoor je mij niet klagen.
Ik hoop o.a. dat de aansluiting van het laag naar het mid nog iets mooier wordt, want die kleinere woofers moeten de full range wat makkelijker bij kunnen houden.
Ik hoop o.a. dat de aansluiting van het laag naar het mid nog iets mooier wordt, want die kleinere woofers moeten de full range wat makkelijker bij kunnen houden.
Re: Verbouwen van mijn open baffle luidsprekers naar Ripole laag
Baffles met van die horizontale sleuven etc (zie je nog wel eens bij OB's) zorgen voor een grillig verloop in de SPL. Iedere discontinuiteit (3 x woordwaarde) in de baffle zie je terug in de SPL.
Re: Verbouwen van mijn open baffle luidsprekers naar Ripole laag
Als je de xmax nooit benut, had je dan niet beter twee net wat dikkere 10 inchers per kant kunnen kopen ipv deze vier, dan had je een veel compactere baffle kunnen maken?
Re: Verbouwen van mijn open baffle luidsprekers naar Ripole laag
Nee, daar redt je het dan ook weer niet mee. Je wil wel de headroom hebben.
Het is naast de maximale spl vooral ook het gemak waar veel conusoppervlak laag weergeeft, ook bij minder volume. Twee dikkere drivers moeten harder werken voor dezelfde druk. En dat klinkt gewoon 'anders' is mijn ervaring.
Het is naast de maximale spl vooral ook het gemak waar veel conusoppervlak laag weergeeft, ook bij minder volume. Twee dikkere drivers moeten harder werken voor dezelfde druk. En dat klinkt gewoon 'anders' is mijn ervaring.
Laatst gewijzigd door MickRS op zo 18 mei 2025, 21:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Verbouwen van mijn open baffle luidsprekers naar Ripole laag
Re: Verbouwen van mijn open baffle luidsprekers naar Ripole laag
ik heb de mijne met 10" peerless gemaakt, klonk lekker pittig en relaxed tegelijkertijd. Is er eentje van de categorie gallery of unfinished dreams. Staan nog grofweg in dezelfde staat op zolder.
Zal eens kijken of ik de metingen nog kan opduikelen, maar je moet inderdaad oppassen voor de resonantie (eenvoudig te berekenen, is gewoon 1/4 staande golf in de (diepte van de) sleuf aan de voorkant.
Zal eens kijken of ik de metingen nog kan opduikelen, maar je moet inderdaad oppassen voor de resonantie (eenvoudig te berekenen, is gewoon 1/4 staande golf in de (diepte van de) sleuf aan de voorkant.
Re: Verbouwen van mijn open baffle luidsprekers naar Ripole laag
En als je de sleuf aan de achterzijde laat meelopen met de vorm van de driver? Wat blijft daar dan van over?
Re: Verbouwen van mijn open baffle luidsprekers naar Ripole laag
Die Ripole is wel mooi compact.
Re: Verbouwen van mijn open baffle luidsprekers naar Ripole laag
Heb ik gedaan. Kan even geen eigen foto's opduikelen, dus schaamteloos van internet geplukt, zoiets als hieronder. Twee schotjes in de hoeken tegen de rand van de driver aan.
(https://www.rstaudio.de/en/ripol-subwoofer-2/)
Ik heb hem nooit zonder gemeten, kan dus geen uitspraken doen over het verschil. Het blijft een vrij uitgesproken piek in ieder geval.
Er zijn ook redelijk extreme ripoles gebouwd:
Re: Verbouwen van mijn open baffle luidsprekers naar Ripole laag
Dat zou er voor pleiten om de kamers niet rechthoekig te maken maar om die taps toe te laten lopen in een punt.
Re: Verbouwen van mijn open baffle luidsprekers naar Ripole laag
dan trek je de laagste resonantie wel weer naar beneden (in de diepe punt). Lijkt me niet helemaal wenselijk.
Nou klopt er bij die dingen van mij weinig van, voor ripole liefst Qts tussen 0.5 en 0.6 en ik gebruik peerless xls 10 met een Qts van 0.23.
Klinkt alsnog lekker en best wel strak. Ben benieuwd hoe ze klinken met drivers die wel volgens het boekje zijn.
Nou klopt er bij die dingen van mij weinig van, voor ripole liefst Qts tussen 0.5 en 0.6 en ik gebruik peerless xls 10 met een Qts van 0.23.
Klinkt alsnog lekker en best wel strak. Ben benieuwd hoe ze klinken met drivers die wel volgens het boekje zijn.
Re: Verbouwen van mijn open baffle luidsprekers naar Ripole laag
Ik weet niet waar die compartimentresonantie precies ligt maar ik vermoed boven het weergave bereik? Misschien een laag Flamex op de kanten?
Re: Verbouwen van mijn open baffle luidsprekers naar Ripole laag
IK heb ooit ook een paartje Ripols gebouwd voor bij mijn Maggies.
Met 2x 10"Morel.
Die gaven deze dichtbij meting in de gezamelijke kamer van de 2 speakers. Volgens mij is dat de resonatie van de kamer zelf, met DSP een eitje om weg te halen. Dat tweede piekje ook.
Ze gingen lekker laag.
Met 2x 10"Morel.
Die gaven deze dichtbij meting in de gezamelijke kamer van de 2 speakers. Volgens mij is dat de resonatie van de kamer zelf, met DSP een eitje om weg te halen. Dat tweede piekje ook.
Ze gingen lekker laag.
Re: Verbouwen van mijn open baffle luidsprekers naar Ripole laag
18 Hz haal ik niet met de PureAudioProject woofers. Zo rond de 30 Hz houdt het wel op. Het zijn wel mooie bassenMickRS schreef: ↑zo 18 mei 2025, 16:19Jawel, maar die gebruik je zelden. De Faitals hebben bijna 9mm, de Bianco's 11mm. Dus ja, het zal wat minder hard kunnen, of wat minder opgeschroefd in het sublaag. Maar ik heb nu 18hz in room. Als dat 25hz wordt, hoor je mij niet klagen.
Ik hoop o.a. dat de aansluiting van het laag naar het mid nog iets mooier wordt, want die kleinere woofers moeten de full range wat makkelijker bij kunnen houden.
