Kringloop verrassing...
Moderator: Beheerdersteam
Re: Kringloop verrassing...
Yep, zo heb ik een set van Wega staan. Op het oog dezelfde drivers.
Re: Kringloop verrassing...
Leuk. Die 7 heb ik ook. Moet ik nog aanpassen. ( Behuizing is wat minder mooi en is zilver(kleurig). Zo als ze nu zijn, vind ik ze niet om aan te horenVintageHarry schreef: ↑zo 15 jun 2025, 12:13Leuke vondst, die Minimus 11 ! Hier staat ook de 7, maar dan met aangepast filter waarover online het nodige te vinden is. En dat scheelt toch wel in de kwaliteit van de weergave. Enige vorm van bas valt uiteraard niet te verwachten.
Re: Kringloop verrassing...
Zal eens zoeken naar die versie
Heb je iets aangepast in het filter? Hoe vindt je ze klinken? Ik vind ze iets "je ne sais qua".. hebben. "Attack", "presence"...???
Is wel de moeite waard en vrij simpel, omdat het filter point to point is opgebouwd op zo'n stripje wat je wel in buizenversterkers ziet.
Re: Kringloop verrassing...
Soms vind je iets waarvan je denkt waarom heb ik dat nog niet?; Keith Jarrett The Köln Concert en Eric Clapton Unplugged samen voor 50 eurocent.
Nu nog Glenn Gould Goldbergvariaties uit 1955.
Nu nog Glenn Gould Goldbergvariaties uit 1955.
Re: Kringloop verrassing...
Die gedachte heb ik bij veel spullen van de kringloop wel. Gelukkig vind ik het antwoord vaak wel voordat ik er vertrek..
De Minimus 11 ( Kringloop €9,50 ) spelen inmiddels na een paar kleine aanpassingen zo als hierboven.
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Kringloop verrassing...
Hee, wat leuk!tts schreef:De Minimus 11 ( Kringloop €9,50 ) spelen inmiddels na een paar kleine aanpassingen zo als hierboven.
Re: Kringloop verrassing...
Heb ik die versie afgelopen woensdag in de speler gehad (vandaar de wens). Ook een meesterwerk, al zal dat niet ieders mening zijn. Bach is voor sommigen net een religie.
Is het de 1955 versie de opname die de man bekend heeft gemaakt. Zou ik er graag naast hebben.
Re: Kringloop verrassing...
De randen van de originele woofers zijn nog prima en volgens mij geen foam, maar kan me vergissen. Zijn Foster drivers.VintageHarry schreef: ↑vr 27 jun 2025, 20:35Hee, wat leuk!tts schreef:De Minimus 11 ( Kringloop €9,50 ) spelen inmiddels na een paar kleine aanpassingen zo als hierboven.. Die had ik ook niet laten staan. Heb je de nieuwe filtering zelf uitgedokterd of staat daarover (net als bij de 7) het e.e.a. op het net? De foamranden al vervangen?
Ik mat de Foster condensator en die was inmiddels op een hogere waarde dan aangegeven beland, dus door een Jantzen 2,2 uF MKP vervangen en ik had nog een paar 6,8 Ohm weerstanden liggen die ik in serie met de tweeters heb gezet, met het resultaat zoals gemeten. "Zelf uitgedokterd" is wat te veel gezegd, denk ik, ik heb gewoon er in gesoldeerd wat ik had. En dat werkt goed uit. Maar dat dat zo is, smaakt wel naar meer. IK heb nog een redelijk aantal andere 2-weg speakerparen staan, die mogelijk ook wel wat upgrades kunnen gebruiken. Mooie manier om meten en filteren me eigen te maken. Dat het dan lukt maakt me enthousiast.
Re: Kringloop verrassing...
Jawel. The Köln Concert van Keith Jarrett is een heel mooie opname van 1975. Deze beluister ik ook nog vaak. Interessant om te weten hoe de opname tot stand is gekomen. Google eens op Keith Jarrett The Köln Concert, Wikipedia.
Re: Kringloop verrassing...
Mooie vondst, die heb ik lang niet geluisterd. De achtergrond van deze opname van Keith Jarrett (m.n. de problematische piano) kende ik niet. Bijzonder dat juist daaruit zulke mooie muziek is ontstaan. Ik heb er alleen MP3's van en krijg nu ook zin om de CD op te scharrelen.
Grappig dat je het precies samen met Glenn Gould noemt. Hoewel The Köln Concert en de Goldberg variaties heel andere stijlen zijn, neuriën beiden soms duidelijk hoorbaar mee tijdens het spelen.
Re: Kringloop verrassing...
Denk ik dat ze beiden in een toestand komen dat ze deel zijn van de muziek. De jongeman van het filmpje geeft het ook al aan rond 6:00, de flow waar ze in geraken; het is een ander bewustzijn.
Ik herken het wel. Zelf vind ik het wel leuk om te schilderen, meestal gaat dat vrij rationeel. Maar het mooiste werk maak ik als het me lukt om ook in die flow te geraken.
Re: Kringloop verrassing...
Dat zeg je mooi. Zo had ik het nog niet bekeken en het zou heel goed kunnen. Vroeger stoorde het me bij het luisteren. Tegenwoordig hoort het voor mijn oren gewoon bij de muziek. Misschien luister ik ook wel meer "in de flow".
Re: Kringloop verrassing...
Yep, het emotionele bewustzijn: Kunnen vertrouwen op je gevoel. Kinderen kunnen dat van nature maar het wordt ze gaandeweg grondig afgeleerd. Kunstenaars en muzikanten hebben dat doorgaans goed weten te weerstaan. Mooi toch als je dat later weer (her?)ontdekken kunt...
Dat Köln concert van Jarrett wordt overigens wel erg gehyped. Zijn andere live registraties doen er beslist niet voor onder. Van even hoog, zo niet hoger, artistiek niveau en erg de moeite waard.
Dat Köln concert van Jarrett wordt overigens wel erg gehyped. Zijn andere live registraties doen er beslist niet voor onder. Van even hoog, zo niet hoger, artistiek niveau en erg de moeite waard.
Re: Kringloop verrassing...
Ook eens in de gaten houden.
Heb ik altijd wat een huivering bij het genre gehad, vond het vaak muziek voor neuroten.
Zal ook wel kunnen liggen aan verandering van smaak, het herkennen van kwaliteit ook al is het een vorm die niet meteen makkelijk is om te consumeren.
Heb ik altijd wat een huivering bij het genre gehad, vond het vaak muziek voor neuroten.
Zal ook wel kunnen liggen aan verandering van smaak, het herkennen van kwaliteit ook al is het een vorm die niet meteen makkelijk is om te consumeren.
Re: Kringloop verrassing...
Leuk! Zowel de 1955 als de 1981 uitvoering staan beide ook geremasterd op Qobuz. Op e.o.a. kun je muziek tot in het oneindige recyclen
Re: Kringloop verrassing...
Heb ik zelf nog steeds een voorkeur voor fysieke geluidsdragers en ben van de generatie waarbij cd je van het was.
In de jaren eigenlijk nooit geïnvesteerd in lp's en in de jaren vele honderden cd's gekocht. Was dat uiteindelijk een behoorlijke investering.
Dat je in de huidige tijd voor een paar euro je cd collectie kan aanvullen is dan een leuke bijkomstigheid. Én een vorm van recycling.
Stonden bij de kringloop ook veel SACD's in het rek. Dat heb ik eigenlijk nooit bij een kringloop zien staan (eigenlijk ook niet in een platenzaak).
In de jaren eigenlijk nooit geïnvesteerd in lp's en in de jaren vele honderden cd's gekocht. Was dat uiteindelijk een behoorlijke investering.
Dat je in de huidige tijd voor een paar euro je cd collectie kan aanvullen is dan een leuke bijkomstigheid. Én een vorm van recycling.
Stonden bij de kringloop ook veel SACD's in het rek. Dat heb ik eigenlijk nooit bij een kringloop zien staan (eigenlijk ook niet in een platenzaak).
Re: Kringloop verrassing...
Zojuist meegepakt uit de lokale kringloop, deze 400MHz scope. Erg veel knopjes voor 5 euro. Zo'n apparaat verwacht je niet gauw in de kringloop. Zekering klapt eruit volgens de sticker, volgens de manual zit er een smps in en waarschijnlijk wel wat rifa's dus dat kon wel eens meevallen. In elk geval weer een avondje wat te doen
Re: Kringloop verrassing...
Bij de latere series Flipsen/Fluke zou ik een naar de HS cascade kijken. Notoir probleem.
Re: Kringloop verrassing...
Bedankt, ik had al wat topics gevonden inderdaad in die richting.
Wattenstaafje
Ik heb iets met cd-spelers uit de jaren ''80, bij voorkeur Marantz, Philips of Technics.
Staat er bij de bric-à-brac een oude Technics met een stikker "Gratis Hobby". "Neem maar mee; ding doet het toch niet".
Thuis gekomen en aangesloten.
Display brand dus er is iets van leven.
Lade gaat open en dicht dus de rubber bandjes lopen ook nog.
CD er in, niks te horen, cd wordt niet gelezen.
Haal hem er weer uit blijkt dat hij wel heeft gedraaid. Het spindelmotortje is dus erg stil.
De laser brandt ook en probeert te focussen. Maar met een cd slaat hij op hol.
Toch voorzichtig met een vochtig wattenstaafje over de lens. en hij doet het weer prima.
Wel een grappig loopwerk met een borstelloze spindelmotor en lineaire motor als geleiding.van de laser.
Staat er bij de bric-à-brac een oude Technics met een stikker "Gratis Hobby". "Neem maar mee; ding doet het toch niet".
Thuis gekomen en aangesloten.
Display brand dus er is iets van leven.
Lade gaat open en dicht dus de rubber bandjes lopen ook nog.
CD er in, niks te horen, cd wordt niet gelezen.
Haal hem er weer uit blijkt dat hij wel heeft gedraaid. Het spindelmotortje is dus erg stil.
De laser brandt ook en probeert te focussen. Maar met een cd slaat hij op hol.
Toch voorzichtig met een vochtig wattenstaafje over de lens. en hij doet het weer prima.
Wel een grappig loopwerk met een borstelloze spindelmotor en lineaire motor als geleiding.van de laser.
