AER breedband spielerij

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: AER open baffle

Bericht door beijert »

Ik had er nog geen foto's van, maar dan bied het forum uitkomst.

Waarvoor dank overigens :dank:
20250208_155643.jpg
_DSC0963.jpg
_DSC0962.jpg
_DSC0962.jpg (27.78 KiB) 820 keer bekeken
Nu even bedenken wat ik er mee ga doen. Het laagste laag blijft logischerwijs achterwege. En daar zou ik graag iets aan doen, zonder te DSP'en.

De bd2 zal mogelijk het veld ruimen, al dan niet gereconed. En met de bd3 wordt het alleen maar luider.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: AER open baffle

Bericht door beijert »

Inmiddels de nieuwe drivers binnen voor de volgende variant, dan kunnen de andere misschien wel op marktplaats.
IMG_20250215_120438.jpg
IMG_20250215_132509.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: AER open baffle

Bericht door Shadow »

Klonken erg fijn in Breda! Stap vooruit ten opzichte van Hengelo!
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: AER open baffle

Bericht door beijert »

Ja, vond ik ook! Iets meer werk voor de fullrange zelf en een fijne ruimte om in te spelen.

Ik hoop in november iets te hebben staan wat er een beetje uitziet.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: AER open baffle

Bericht door beijert »

Een nieuwe basis voor het serie filter. De fullrange wordt hierbij wat verder ontlast in het laag. Dat is vooral voor de AER MD3 van belang, want die heeft snaren in plaats van een spider.
IMG_20251022_201251~2.jpg
Dit is een 3.9mh spoel en 35uf condensator waarbij ik de laatste natuurlijk heel eenvoudig kan vergroten.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: AER open baffle

Bericht door Shadow »

NAIS!
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: AER open baffle

Bericht door beijert »

Jazeker. Anders had ik een 6mh en 12mh trafokern gecombineerd tot een 4mh

Heel mooi, en een extreem lage weerstand samen. Maar zonde van het geld voor wat ik er mee doe.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: AER open baffle

Bericht door beijert »

Houtje touwtje baffles staan al weer. Uitgevoerd met 15" woofers. Straks de 18" als ondersteuning.

Net op tijd om geluid te maken, maar niet de gewenste bevestiging voor de fullrange.

Hopelijk nog een net stofje er voor. Maar ik twijfel over hoe ik de zijkanten moet uitvoeren.

IMG_20251112_205252.jpg
IMG_20251112_205256.jpg
Met audiofiele melamine blokjes
IMG_20251112_205350.jpg
Deze smurrie hecht voor geen meter op aluminium, dus dat rol ik er later zo weer af. Mocht ik ze ooit aan moeten kijken.
IMG_20251112_205411.jpg
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: AER open baffle

Bericht door rikpost »

zijkanten een beetje fatsoeneren met hout, gedeeltelijke een zaagsnede er in waar dan de kopse kant van dat stalen profiel in geschoven kan worden Dan het speakerdoek om de ijkanten heentrekken.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: AER open baffle

Bericht door beijert »

Ik had het staal voor de zijkanten in gedachten. Die dan het front ook een beetje stabiliseert.

Maar mijn stofjes zijn te klein #-o
Dus wat restjes hout aan de zijkant geschroefd en dan kan ik in ieder geval weer een luisterdag verder.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: AER open baffle

Bericht door beijert »

Voordeel is dat iedereen kan genieten van de prachtige techniek.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: AER open baffle

Bericht door Shadow »

\:D/
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: AER DBR

Bericht door beijert »

Aangezien dit soort drivers tweedehands toch niet zo snel verkopen ga ik met de BD2 een variant maken op de Double BassReflex kasten zoals gebruikt bij Fostex drivers.

De Fostex 206 heeft amper een lineaire slag en schijnt het prima te doen.
Fostex-FE206En-Double-Bass-Reflex-Box-Plan.png
De kasten heb ik al. 18mm multiplex met een dikke mahonie toplaag. De 50 liter ruimte zou goed uit moeten komen.

Het gat voor de fullrange zit er in. De rest is enkel nog wat bracing en het middendeel.
IMG_20260121_200531.jpg
Om het karakter een beetje te dempen heb ik een RCL passend bij deze driver en kastformaat. Bestaande uit een 3.3mh spoel en een 8.2ohm weerstand.

Ik trek zelf het hoogste hoog wat bij door er een kleine condensator overheen te zetten. Mocht het toch een decibelletje meer mogen zijn in het midhoog kan ik van buiten de kast wat overbruggen.

Aangezien het filter open in de kast zit pak ik de componenten in met een polymeer massa om de eventuele trillingen te dempen.
Bijlagen
IMG_20260118_203020.jpg
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: AER DBR

Bericht door beijert »

Als dit uitwerkt zoals gehoopt gaan ze met kast en al op marktplaats. Even wat geld vrijspelen voor de hobby :hide:
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: AER breedband spielerij

Bericht door beijert »

Even acclimatiseren
IMG_20260205_181041.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: AER breedband spielerij

Bericht door Shadow »

Neem je ze mee zaterdag?
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: AER breedband spielerij

Bericht door beijert »

Jazeker! Want ze spelen.

Het filter oogt niet, maar het kleeft lekker aan elkaar en dat vind ik geen luxe, zo open in de kast.
IMG_20260205_202237.jpg
Op deze ongelukkige manier van plaatsen zijn ze iets te fanatiek in het laag. De reflexpoort is momenteel het gat waar de terminal moet zitten in plaats van voor.
Bijlagen
IMG-20260205-WA0013.jpeg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: AER breedband spielerij

Bericht door Shadow »

Nice!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”