17e Luisterdag Breda zaterdag 31 mei 2025

Alles over niet-commerciele events (zoals de DDIY), van mee te nemen spullen tot carpoolen

Moderator: Beheerdersteam

Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
Pon-e

Re: 17e Luisterdag Breda zaterdag 31 mei 2025

Bericht door Pon-e »

WrineX schreef: di 03 jun 2025, 18:21
Anne / Pon-E klonken als een klok na de aanpassing. mag ik vragen welke drivers het precies waren ? die laag unit presteerde boven verwachting en ik ben al tijden opzoek naar iets wat goed klinkt zonder een Purify te kopen :)
Hoi Wrinex, dank je wel.
De Woofers zijn Dayton Audio Signature 180 (6,5") en Tweeters SB Acoustics SB26ADC-C000-4.
Zie ook draadje voor wat meer toelichting: viewtopic.php?t=32674

Ik heb samen met Satefan en Tabcam veel aandacht besteed aan metingen en met name ook het fasegedrag.
WrineX
Contacteer:

Bericht door WrineX »

klonken erg goed !!! en die prijs is ook lekker ! fijne woofer voor dat bedrag !! ik zet hem op mijn lijstje !

zijn net zo duur als de 5 inch designer series die duidelijk problemen hebben. woei ! ik ga even lezen ! dank je
hardbats

Bericht door hardbats »

cool schreef: di 03 jun 2025, 19:05
@Bas : Na afloop had ik het idee dat de inkomsten niet voldoende waren Bas. Een aantal mensen hebben nog wat in de pot gedaan. Speel je wel kiet nu?
Ja, voor de afgesproken kosten van de huur speel ik nu kiet.
Als ik vanuit De Ruimte hoor wat de bladen zouden moeten kosten komt er een inzameling om de te vergoeden.
satefan

Bericht door satefan »

Ik ben 5 minuten in die ruimte geweest om naar Joppe's prachtige creaties te luisteren, dus kan inhoudelijk niet veel toevoegen aan het tafelbladdrama. Maar als er een extra bijdrage moet komen dan is dat geen probleem.
eQuanD

Bericht door eQuanD »

Daar wil ik ook aan bijdragen.
TTS

Bericht door TTS »

Marp schreef: di 03 jun 2025, 3:02
Van wie was eigenlijk deze kist? Van een van ons, of hoort die bij de inboedel? Als deze op tafel heeft gestaan, kan ik me wel indenken dat dergelijke sporen worden nagelaten.
Ja, dat is mijn koffer. Daar zaten o.a. mijn kabels, de laptop die je ziet liggen, die fles water, multimeter en dergelijke in.
Kan met je meegaan in je denkwijze, Marp.
Dit was al heel vroeg, kort na 9 uur, toen Martin en ik aan het opbouwen waren. Je ziet mijn spullen al staan en Martin is naast mij aan het opbouwen. Die versterkers bracht ik mee in een plastic bak, die onder de TV heeft gestaan, de gehele dag. Vanaf dit moment is de plek waar zich de schade bevind bezet geweest, dus lijkt mij dat, als ik verantwoordelijk zou zijn voor.., die daarvoor moet zijn ontstaan. Ik kan mij echter niet herinneren dat ik mijn koffer of plastic bak op deze plek heb neergezet. In the heat of the moment wil je dat alles zo snel mogelijk staat en werkt. Die kabels enz. had ik ook pas later nodig. Ben begonnen met mijn versterkers, dac, Daphile server ( MacMini ) neer te zetten. Kabels kwamen pas in 2e instantie. Ik weet dus niet of ik de schuldige ben. Zo kan ik dat niet met de verzekeraar communiceren, want dan schieten ze dat geheid lek. Maar goed, dit moet worden opgelost en we willen graag volgend jaar weer terecht.
Ik ga contact opnemen met mijn verzekeraar, want het meest waarschijnlijk lijkt mij dat ik, zonder het te beseffen, deze schade veroorzaakt heb, en hen dit verhaal voorleggen. Ben al ikweetniethoelang verzekerd en nog nooit wat geclaimd, dus hopelijk doen ze niet te moeilijk. Maar je weet het nooit met die gasten en ze hebben wel wat argumenten zo om de boel lek te schieten. Bas, kun jij mij per PB de nodige gegevens doen toekomen? Kan best zijn dat, als de schade niet al te hoog is, ze dit gewoon administratief afdoen.
hardbats

Bericht door hardbats »

Ik zal je een PB doen.
beijert

Bericht door beijert »

Denk je wel aan eventuele eigen risico's?

Ook dan staat het aanbod van boven natuurlijk. Aangezien het toch gissen blijft.
TTS

Bericht door TTS »

WrineX schreef: di 03 jun 2025, 18:01

4 inch driver.jpg

2. Na Martin was TTS aan de beurt (Kantoor) met een setje fullrange drivers van Lii audio.
het is ongelofelijk wat daar uitkomt voor de grote van de driver. fullrange drivertjes hebben iets wat ik zelf erg leuk vind om naar te luisteren (de beperking die je jezelf oplegt bijvoorbeeld vind ik altijd leuk) (ooit de Needles gemaakt erg fan van maar hebben hun beperking). het idee dat je dat uit een drivertje kan krijgen vind ik ook altijd vermakelijk ! ze speelde na mijn beleving luid en waren nog wel een klein beetje scherp ondanks de baffle step die de nacht ervoor nog in elkaar gezet was! met sommige nummers ging dat perfect andere een scherp randje. maar ik moet er bij zeggen de ruimte is natuurlijk gigantisch voor zo een kleine driver !!! en de plaatsing is zoals bij fullranges bijzonder om naar te luisteren.

buiten dat, de sfeer was top, de locatie was top. en ik vond het leuk om met zoveel mensen lekker te kletsen over onze hobby ! top ZBA !
Dank Joppe, voor je verslag.
JA, zulke kleine drivertjes hebben enorme beperkingen. En JA, de ruimte was erg groot, 4x de afmetingen van de ruimte waarin ik ze hoor en op heb afgestemd. Inmiddels de waarden van het notch-filter alweer veranderd en dat haalt het scherpe er al wat meer vanaf ( EN ik heb het idee dat het laag nog wat is aangezet ). De Lii drivers zijn pas een maand aan het spelen, dus die kunnen nog wat wijzigen. Bij mij staan ze 2,5 m uit elkaar en de luisterafstand is ook zoiets. Heel anders dus dan in Breda. Ik hoop dat jullie willen aannemen dat het hier bij mij wat meer afgewogen klinkt.
Wel vond ik het heel fijn dat we een hele LPkant Jazz hebben geluisterd en de toehoorders dat prima vonden. Dat genre/ deze LP klinkt inderdaad opmerkelijk met deze speakers.
TTS

Bericht door TTS »

beijert schreef: wo 04 jun 2025, 11:38
Denk je wel aan eventuele eigen risico's?

Ook dan staat het aanbod van boven natuurlijk. Aangezien het toch gissen blijft.
Goeie... Niet aan gedacht inderdaad. En dank.
richard

Bericht door richard »

Op een aansprakelijkheidsverzekering zit toch meestal geen eigen risico?
TTS

Bericht door TTS »

Geen idee, nog, Richard. Nog nooit gebruik van gemaakt.
eQuanD

Bericht door eQuanD »

eQuanD schreef: di 03 jun 2025, 8:03
satefan schreef: ma 02 jun 2025, 19:39

Hallo Dries,

Ik ben flink onder de indruk van jouw soundbar. Het klinkt gewoon geweldig goed, en de form-factor en het gebruikersgemak zijn ideaal. Je hebt me de modules laten zien, maar ben benieuwd welk type dit precies is? En welke units gebruik je voor de weergave?

Het geluid uit mijn TV is ronduit slecht, en gezien de form-factor overweeg ik iets gelijks te maken. Ben dus even op onderzoek uit.

Groet!

Satefan
Bedankt.
Ik bekijk eerstdaags mijn nota's, en geef je alle info die interessant kan zijn.

Dag Satefan,

Enkele jaren geleden moest ik een actieve subwoofer herstellen, maar omdat de componenten volledig in de siliconen-smurrie zaten, was er geen mogelijkheid om deze terug in orde te brengen.  Jammer om de subwoofer op het containerpark te dumpen, dus een andere oplossing gezocht. Ik had gezien dat er een 2.1 digitale versterker module op de markt gekomen was aan een zeer schappelijke prijs, dus 2 zo'n modules besteld. De module ingebouwd en een en ander aangepast. Tevreden van het resultaat. Meteen er nog 6 bij besteld. Het typenummer was de ZK-MT21. (Ondertussen reeds 5 modules gebruikt).

De 2.1 versterker module:
Deze ZK-MT21 modules zijn nog steeds verkrijgbaar, maar het schijnt dat er reeds meerdere fabrikanten zijn die deze module op de markt brengen, en nogal uiteenlopend van kwaliteit. Ik weet niet van welke fabrikant mijn modules zijn, maar heb deze toen gekocht bij Amazon voor €26 per stuk. Een verbeterde versie ZK-TB21 is nu beschikbaar. Het filter aan de uitgangen zou verbeterd zijn. Het volume van de 2 front kanalen en de woofer kan afzonderlijk ingesteld worden, evenals hun werkgebied. Het 'hoog' van de front kanalen kan ook ingesteld worden.

De luidspreker units:
Alle LS-units in de kast die ik meehad naar Breda had ik nog liggen. Ik heb geen gegevens van de units. Niet van de breedband units, noch van het woofertje. Ik heb dus eerst een aantal metingen en proeven moeten doen op deze units om een beter inzicht te krijgen. Maar ik had reeds 2 andere soundbars gemaakt met een minstens even goed resultaat en met geselecteerde units.
Voor één kast had ik 4x de 'full-range' Dayton Audio PC83-8 gebruikt (2 voor L, 2 voor R) en als woofer de Dayton Audio DCS165-4.  Deze units komen tamelijk overeen met wat er in de kast van Breda steekt. De tweeters waren niet nieuw, Philips AD11600/T8 tweeters, dezelfde zoals in de kast van Breda, die nog heel keurig presteren. (Ik heb er nóg liggen...). De 2x PC83-8 staan parallel, en zonder filter aan de versterker. Daar staat de AD11600/T8 parallel op, via een 2de orde filtertje (3,5 Khz). Gezien de impedantie van de PC83-8 oploopt met de freq., is er geen gevaar. Ik weet wel, daar kan over gediscussieerd worden, maar het klinkt goed. Hoogstens verlies je een beetje stereo-effect. Bij een kast van 145 cm breedte minder dan bij 82 cm breedte van Breda, gewoon omdat de front kanalen verder uit elkaar staan. Ik heb bij een andere kast ook eens een Infinity EMIT ribbon tweeter gebruikt. Dat was ook mooi. Daar heb ik er ook nog een stel van liggen.Ik denk dat een Dayton Audio SIG150-4 woofertje of een Dayton Audio RS150-4  (prijsgunstige units) hier zouden kunnen passen. (WinISD om een idee te krijgen).

Nog dit:
Wat ook reeds werd aangehaald hier op het forum is hoe je het TV-audio signaal binnen brengt in de versterker. Ik heb telkens het geluk gehad dat er een hoofdtelefoon uitgang was, zodat ik dat signaal kon binnenbrengen naar de AUX ingang, en het volume te regelen was met de afstandsbediening van de TV. Het audio-signaal uit de HDMI halen is mogelijk, maar daar zijn soms problemen om geluid en beeld synchroon te krijgen.

Moest het zijn dat je liever eerst een en ander wilt uitproberen, kan je gerust een van mijn modules gebruiken om te testen. Laptop voedingen heb ik ook nog, Ook nog een 8-tal Dayton Audio PC68-4 (4 per kant?) en de Philips AD11600/T4 tweeters.

Laat gerust weten als er vragen of onduidelijkheden zijn.
Groeten,
Dries
TTS

Bericht door TTS »

Oh dear. Dat is een versterkertje van €10,-..... ( En klonk als een klok! ).... ](*,) :hide: :hide: :hide:
eQuanD

Bericht door eQuanD »

Deze van €10 zou ik waarschijnlijk laten liggen . . . . .
. . . . Alhoewel het me nieuwsgierig maakt deze eens te proberen.
WrineX
Contacteer:

Bericht door WrineX »

Dank Joppe, voor je verslag.
JA, zulke kleine drivertjes hebben enorme beperkingen. En JA, de ruimte was erg groot, 4x de afmetingen van de ruimte waarin ik ze hoor en op heb afgestemd. Inmiddels de waarden van het notch-filter alweer veranderd en dat haalt het scherpe er al wat meer vanaf ( EN ik heb het idee dat het laag nog wat is aangezet ). De Lii drivers zijn pas een maand aan het spelen, dus die kunnen nog wat wijzigen. Bij mij staan ze 2,5 m uit elkaar en de luisterafstand is ook zoiets. Heel anders dus dan in Breda. Ik hoop dat jullie willen aannemen dat het hier bij mij wat meer afgewogen klinkt.
Wel vond ik het heel fijn dat we een hele LPkant Jazz hebben geluisterd en de toehoorders dat prima vonden. Dat genre/ deze LP klinkt inderdaad opmerkelijk met deze speakers.
Ik neem het meteen aan, iedereen heeft gehad dat dingen toch anders klonken dan thuis. (doet het altijd wel en soms in het voordeel soms wat minder )
BertDB

Bericht door BertDB »

Ik kon er jammer genoeg door het familieweekend niet bij zijn.
Ondanks dat de hobby al even op een laag pitje staat hier, heb ik warme herinneringen aan voorgaande jaren en pin ik het meestal graag vast in de agenda.

Jammer, maar volgend jaar beter!
Keep up the spirit Bas :-)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

WrineX schreef: do 05 jun 2025, 17:30

Ik neem het meteen aan, iedereen heeft gehad dat dingen toch anders klonken dan thuis. (doet het altijd wel en soms in het voordeel soms wat minder )
Vond ik juist ook wel weer een goede reminder. Hoewel mijn mini monitortjes eigenlijk bedoeld zijn voor near field op het bureau, dan wel bij de TV, geven die tot mijn eigen verrassing een opmerkelijk ruimtelijk, diep en gedefinieerd stereobeeld vrij opgesteld in een grotere ruimte. Al kan dat niet heel hard dan met 7 cm breedbandertjes. In Breda was de ruimte erg klein, wat zal het geweest zijn, 3 a 4 m? Dat gaf dermate veel muurreflectie dat dat resultaat grotendeels weer verdwenen was op enige luisterafstand. Heb nog geprobeerd ze in te draaien maar dat hielp niet veel. Niet zoals bedoeld, wel leerzaam! Is ook de lol van zelf bouwen, je kunt het afstemmen op je eigen situatie!
TTS

Bericht door TTS »

Ja Peter, dat is wel zo, maar ik zou de beleving van thuis willen delen met jullie. En dan blijkt dat niet over te kunnen komen. Of Ja, ten dele niet. Dat frustreert toch wel enigszins.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Jouw beleving blijft altijd jouw beleving. Meer kun je ook niet verlangen op zo'n dag. Maar je kunt altijd nog wel een beetje door de onvolkomenheden heen luisteren na wat oefening.
Shadow

Bericht door Shadow »

Gaat gewoon niet in een ruimte die zo veel anders is als thuis...
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ha! Deze luisterdagen hebben altijd al het notoire probleem gehad van akoestische invloeden op je bekende systeem. Ik ben meerdere malen gefrustreerd thuis gekomen met de vervelende ervaring dat het op de breda luisterdag beter klonk dan thuis......
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Och, als je WAF maar goed zit toch? Is ook wat waard :mrgreen:
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

idd, erg belangrijk.... Of een eigen luisterruimte
richard

Bericht door richard »

Wowly schreef: zo 08 jun 2025, 12:35
Ha! Deze luisterdagen hebben altijd al het notoire probleem gehad van akoestische invloeden op je bekende systeem. ...
Is dat ook niet zo bij zogenaamde professionele audioshows? Lijkt me dat veel tegenvallende presentaties hierop zijn terug te voeren. De kunst van de luisteraar om hier rekening mee te houden.
Lukt dat meestal niet met een paar minuten.
Plaats reactie

Terug naar “DIY Events door leden”