eQuanD schreef: ↑di 03 jun 2025, 8:03
satefan schreef: ↑ma 02 jun 2025, 19:39
Hallo Dries,
Ik ben flink onder de indruk van jouw soundbar. Het klinkt gewoon geweldig goed, en de form-factor en het gebruikersgemak zijn ideaal. Je hebt me de modules laten zien, maar ben benieuwd welk type dit precies is? En welke units gebruik je voor de weergave?
Het geluid uit mijn TV is ronduit slecht, en gezien de form-factor overweeg ik iets gelijks te maken. Ben dus even op onderzoek uit.
Groet!
Satefan
Bedankt.
Ik bekijk eerstdaags mijn nota's, en geef je alle info die interessant kan zijn.
Dag Satefan,
Enkele jaren geleden moest ik een actieve subwoofer herstellen, maar omdat de componenten volledig in de siliconen-smurrie zaten, was er geen mogelijkheid om deze terug in orde te brengen. Jammer om de subwoofer op het containerpark te dumpen, dus een andere oplossing gezocht. Ik had gezien dat er een 2.1 digitale versterker module op de markt gekomen was aan een zeer schappelijke prijs, dus 2 zo'n modules besteld. De module ingebouwd en een en ander aangepast. Tevreden van het resultaat. Meteen er nog 6 bij besteld. Het typenummer was de ZK-MT21. (Ondertussen reeds 5 modules gebruikt).
De 2.1 versterker module:
Deze ZK-MT21 modules zijn nog steeds verkrijgbaar, maar het schijnt dat er reeds meerdere fabrikanten zijn die deze module op de markt brengen, en nogal uiteenlopend van kwaliteit. Ik weet niet van welke fabrikant mijn modules zijn, maar heb deze toen gekocht bij Amazon voor €26 per stuk. Een verbeterde versie ZK-TB21 is nu beschikbaar. Het filter aan de uitgangen zou verbeterd zijn. Het volume van de 2 front kanalen en de woofer kan afzonderlijk ingesteld worden, evenals hun werkgebied. Het 'hoog' van de front kanalen kan ook ingesteld worden.
De luidspreker units:
Alle LS-units in de kast die ik meehad naar Breda had ik nog liggen. Ik heb geen gegevens van de units. Niet van de breedband units, noch van het woofertje. Ik heb dus eerst een aantal metingen en proeven moeten doen op deze units om een beter inzicht te krijgen. Maar ik had reeds 2 andere soundbars gemaakt met een minstens even goed resultaat en met geselecteerde units.
Voor één kast had ik 4x de 'full-range' Dayton Audio PC83-8 gebruikt (2 voor L, 2 voor R) en als woofer de Dayton Audio DCS165-4. Deze units komen tamelijk overeen met wat er in de kast van Breda steekt. De tweeters waren niet nieuw, Philips AD11600/T8 tweeters, dezelfde zoals in de kast van Breda, die nog heel keurig presteren. (Ik heb er nóg liggen...). De 2x PC83-8 staan parallel, en zonder filter aan de versterker. Daar staat de AD11600/T8 parallel op, via een 2de orde filtertje (3,5 Khz). Gezien de impedantie van de PC83-8 oploopt met de freq., is er geen gevaar. Ik weet wel, daar kan over gediscussieerd worden, maar het klinkt goed. Hoogstens verlies je een beetje stereo-effect. Bij een kast van 145 cm breedte minder dan bij 82 cm breedte van Breda, gewoon omdat de front kanalen verder uit elkaar staan. Ik heb bij een andere kast ook eens een Infinity EMIT ribbon tweeter gebruikt. Dat was ook mooi. Daar heb ik er ook nog een stel van liggen.Ik denk dat een Dayton Audio SIG150-4 woofertje of een Dayton Audio RS150-4 (prijsgunstige units) hier zouden kunnen passen. (WinISD om een idee te krijgen).
Nog dit:
Wat ook reeds werd aangehaald hier op het forum is hoe je het TV-audio signaal binnen brengt in de versterker. Ik heb telkens het geluk gehad dat er een hoofdtelefoon uitgang was, zodat ik dat signaal kon binnenbrengen naar de AUX ingang, en het volume te regelen was met de afstandsbediening van de TV. Het audio-signaal uit de HDMI halen is mogelijk, maar daar zijn soms problemen om geluid en beeld synchroon te krijgen.
Moest het zijn dat je liever eerst een en ander wilt uitproberen, kan je gerust een van mijn modules gebruiken om te testen. Laptop voedingen heb ik ook nog, Ook nog een 8-tal Dayton Audio PC68-4 (4 per kant?) en de Philips AD11600/T4 tweeters.
Laat gerust weten als er vragen of onduidelijkheden zijn.
Groeten,
Dries