Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Bericht door hannesie »

satefan schreef: do 08 mei 2025, 20:40
hannesie schreef: wo 07 mei 2025, 0:12
Wij hebben het gehoord bij de AVMN en toen waren de PR's nog niet voorzien van gewicht, en toen wij Hengelo konden luisteren was daar echt een groot verschil met de eerdere presentatie in Eemnes.
Het is net andersom. In Hengelo zat er (teveel) massa aan de PR's en in Hengelo was de afstemming beter. Daarna heb ik nog (meer) dempmateriaal toegevoegd en nu klinkt het laag nog wat strakker.

Ik heb in VituixCAD nog een filter gesimuleerd met een x-over op 1700hz (ipv2100). Die ga ik nog proberen en meten. De afstraling kan dan mogelijk nog wat groter.
Aha, dat wist ik niet, maar mijn oren konden het resultaat in Hengelo wel erg waarderen. :lol:
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Bericht door satefan »

De speakers staan op stands uiteraard, en om ervoor te zorgen dat ze er niet af kukelen had ik een soort badkuipje geprint die bovenop de staanders zitten. Ik vond ze nogal lomp en te 'recht', dus terug naar de tekentafel:
Screenshot 2025-05-11 at 10.11.42.png
Ik noem deze: Always Ultra Speaker Stand :rofl:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Bericht door pappaleo »

Deze heeft nog een afvoerpijp ook :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Bericht door Pjotr »

Hij is er stiekem een BR van/aan aan het maken :-$

B.t.w. zou er wel iets van een (verborgen) schroefbevestiging met de kast aan maken i.v.m. met stoten.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 502
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Bericht door rodi »

Ze zien er erg sjiek uit zo!

Verrekte klein ook, erg compact ook. Weinig kast om de al niet zo grote drivers heen. Hoge WAF!
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Bericht door satefan »

Gister nog even aan het rommelen geweest met een filter met xover op 1700 hz. Volgens de simulatie in VTCX is het voorbereidend werk gedaan en nadat de juiste componenten verzameld waren zat de akoestische meting gelijk al in de buurt van de simulatie. Dit is het resultaat tot nu toe:
Screenshot 2025-05-18 at 09.30.22.png
De fase-uitlijning is goed voor elkaar. Gister een uurtje geluisterd en nog niet helemaal tevreden. Ik merkte met het 2100hz filter vorige keer op dat een iets mindere dipt lekkerder klinkt. Vandaag proberen de tonale balans wat te temmen en nog wat te finetunen.

Satefan
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Bericht door satefan »

Bij LR4 akoestische filtering blijkt dat een dip van ongeveer 25dB ideaal is voor het fasegedrag. Dat zie je ook in de VituixCAD simulatie terug. Als de fases van de drivers netjes op elkaar liggen, is de dip ongeveer 25dB. Als de tweeter iets voorloopt op de woofer, qua fase, wordt de dip wel veel dieper, maar het klinkt minder coherent.

De x-over is op 1700hz, de fases liggen zeker in het xover gebied netjes op elkaar. Je hoort het verschil direct.
678afe13-caf8-4e81-bcea-f4f62c5cd467.jpeg
Vanaf 5khz zie je dat de fase van de woofer uit de pas gaat lopen (door de breakup en de notch die er op zit?). De woofer speelt dan echter al zo zacht tov de tweeter dat het niet relevant meer is.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Bericht door satefan »

satefan schreef: zo 18 mei 2025, 17:05
Bij LR4 akoestische filtering blijkt dat een dip van ongeveer 25dB ideaal is voor het fasegedrag.
Eigenlijk moet je (ik dus in dit geval) dit anders stellen. Bij ideaal fase gedrag (in de x-over), is de dip 25 a 30 dB. Het is een resultaat van, geen voorwaarde voor...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Bericht door Pjotr »

Dat klopt en als je een paar graden afwijkt van de hoofdas is die dip alweer een eind zoek. Dus focussen op maximale dip is alleen theoretisch leuk. Bovendien is de delay en daarmee ook de fase van een mid unit ook nog enigszins frequentieafhankelijk. Al zal het totaalresultaat met een 4e orde wel mee vallen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Bericht door Shadow »

Nou het is wel fijn dat de theorie klopt achter wat je aan het doen bent toch?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Bericht door Pjotr »

Zeker, al is het doel het beste geluid: Emotie dus!
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Bericht door satefan »

Shadow schreef: ma 19 mei 2025, 10:36
Nou het is wel fijn dat de theorie klopt achter wat je aan het doen bent toch?
Het verschil tussen theorie en praktijk is in de praktijk altijd groter dan in de theorie ;-)
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Bericht door Kappa7 »

Ze doen het prima
IMG_20250522_205840.jpg
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Bericht door hardbats »

Ik sta er iedere keer van verstelt hoe klein ze zijn. Zeker gezien wat ze voor geluid neerzetten!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Bericht door Pjotr »

Was er gisterenavond ook bij. Stefan heeft toch wel weer flinke stappen voorwaarts gemaakt! Je kunt dan wel top drivers in een kast stoppen maar dan ben je er nog lang niet... Stefan gaf een leuk verhaal over e.e.a. van zijn reis. Volgende week reprise in Breda! :rock:
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Bericht door Rob Dingen »

Wat is nu eigenlijk de laatste stand van het filter geworden?

Rob
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Bericht door satefan »

4e orde akoestisch op 2100 hz. Bafflestep-correctie op 400hz. De Purifi woofer heeft 2 extra notches om de membraanresonanties te temmen. De Bliema een notch met relatief lage Q om een brede bult af te vlakken. En een lpad om het rendement van de tweeter aan te passen.

Qua spl (met wat smooting) ziet het er zo uit nu:
Screenshot 2025-06-01 at 14.49.10.png
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Bericht door wouter »

Ik ben wel benieuwd hoe dat er uit ziet met de individuele metingen van midwoofer en tweeter erbij ;-) hint hint
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Bericht door Rob Dingen »

Als je het niet wil delen prima.
Maar zou graag het schema zien, zeker van de tweeter.

Rob
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Bericht door Wieger61 »

Tip: Als je de kast halverwege tussen vloer en plafond (2,7 meter hoog) plaatst, kun je theoretisch on-axis op 1 meter het afvlakken van de bafflestep tot 182,5 Hz diep meten en checken. Na zo'n meting moest ik mijn laagdoorlaatfilter aanpassen.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”