Dank voor het scheiden van de zin van de onzin….! Ga ik doen
Ja, terechte waarschuwing! Ik had wel verwacht dat ik wat hogere waarden zou meten, maar niet zo veel hoger. Na de meting heb ik hem meteen uitgezet. Nu zet ik hem niet onbelast meer aan.
Moderator: Beheerdersteam
Dank voor het scheiden van de zin van de onzin….! Ga ik doen
Ja, terechte waarschuwing! Ik had wel verwacht dat ik wat hogere waarden zou meten, maar niet zo veel hoger. Na de meting heb ik hem meteen uitgezet. Nu zet ik hem niet onbelast meer aan.
Ik vraag met af of dat verschil maakt. Elektrisch zijn de kathode en de gloeidraad met elkaar verbonden. De hele gloeispiraal komt dus op het hoogspanningspotentiaal te liggen.
Dank Robert, dan ga ik die er maar eens inzetten.RobertD schreef: ↑wo 21 mei 2025, 12:18Die roosterlekweerstand moet voor de gridstopper. Eigenlijk gewoon op de plek waar normaal gesproken de volumeregelaar zit. Je ziet ook heel vaak schema's waarin vanaf de loper van de volumeregelaar een roosterlekweerstand naar massa zit. Meestal een hoge waarde tussen 470k en 1M.
Dat vroeg ik me ook af. Maar ik ga het toch aanpassen. Kleine moeite.
Dank Robert, dan ga ik die er maar eens inzetten.RobertD schreef: ↑wo 21 mei 2025, 12:18Die roosterlekweerstand moet voor de gridstopper. Eigenlijk gewoon op de plek waar normaal gesproken de volumeregelaar zit. Je ziet ook heel vaak schema's waarin vanaf de loper van de volumeregelaar een roosterlekweerstand naar massa zit. Meestal een hoge waarde tussen 470k en 1M.
Dat vroeg ik me ook af. Maar ik ga het toch aanpassen. Kleine moeite.
Het maakt wel degelijk uit, de CV378 is een indirect verhitte diode, deze heeft dus een indirect verhitte cathode. Je moet dus wel de cathode aanluiten aan de trafo ed., en niet de andere kant van de heater. Pin 8 is de cathode. Als je pin 2 aansluit als cathode, loopt de stroom ook door de heater/trafo, wat extra brom op levert.Jan Geert schreef: ↑do 22 mei 2025, 0:44[quote=RobertD post_id=2110570 time=<a href="tel:1747822798" class="external">1747822798</a> user_id=1328]
[quote=molekuul post_id=2110445 time=<a href="tel:1747583218" class="external">1747583218</a> user_id=201]
Let op,
In het voedings schema van Dick, is de diodebuis verkeerd aangesloten. Pen 2 en 8 zijn omgewisseld pen 8 moet aan de condensator en choke met de 5v van de trafo, het is immers de kathode. Pen 2 moet aan de andere kant van de 5 volt, zie de datasheet
Ik vraag met af of dat verschil maakt. Elektrisch zijn de kathode en de gloeidraad met elkaar verbonden. De hele gloeispiraal komt dus op het hoogspanningspotentiaal te liggen.
Dat maakt inderdaad helemaal niets uit.