Gainclone en Ear834 clone

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Gainclone en Ear834 clone

Bericht door TTS »

Power supply spanningen gestest. In orde, lijkt mij.

Sjonge, nog nooit iets dergelijks gebouwd. Was wel ff spannend zeg.

Ik heb een fastblow 3A zekering gebruikt. Is dat te hoog?

Het lijkt er op dat ik geen major fouten heb gemaakt.
IMG_20250517_160415.jpg
Heb de trafo nog niet zijn definitieve plek gegeven. Kan ik er nog een beetje mee schuiven. Draden zijn om die reden nog wat lang.
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Gainclone en Ear834 clone

Bericht door TTS »

IMG_20250517_201719.jpg
De Ear werkt. Ik luister er nu naar. Heb wel een licht bromprobleem. Al een divider gemaakt van aluminium, die staat te drogen. Morgen ff monteren.
Wellicht nog microfoonkabel gebruiken, i.p.v. de Sommer signaalkabel die ik er nu in heb zitten.

Toen ik hem voor het eerst aanzette was er een giga brom. Op het rechter kanaal, zo bleek. Na even zoeken ontdekte ik dat de mindraad van het rechterkanaal van de rca bus was losgekomen. Dat was zo gerepareerd.
Daarna merkte ik dat van invloed was op de brom, de aan/uit schakelaar. Die dus door een nieuwe vervangen...

Na het aansluiten van mijn Technics had ik nog maar een beetje brom. Ik hoor het niet als ik een LP luister, maar het moet nog wel weg uiteraard.
Wellicht heb ik nog ergens een beginnersfout gemaakt.

O ja, en ff kijken wat die divider doet. Toen ik hem ongespoten probeerde deed ie niet veel.
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Gainclone en Ear834 clone

Bericht door TTS »

IMG_20250524_104342.jpg
Ook hier progressie.
Dual mono.
Beide voedingen geven netjes 32,0 Volt.
De versterker printjes zijn, na 20 jaar of zo, eindelijk ook in elkaar gesoldeerd.
Deze Audiosector pcb's zijn wel wat kwetsbaarder dan die van de Ear. Had een printbaan beschadigd, maar de connectie elders op de print kunnen maken.

Er is een rev A en een rev B bordje EN 2 handleidingen. Ik heb rev B pcb, maar rev A handleiding. Dat gaf voor mij als leek een hoop verwarring en onzekerheid, waar ik destijds niet uit kwam. Daarom de boel in een la geschoven. Tot ik handleiding B ontdekte op de website. Maar nu had ik weer niet de info die ik nodig had om de gelijkrichter pcb's anders te bestucken. Heb center tab trafo's. Pjotr heeft me daarmee geholpen .
En nou kan ik de boel gaan bouwen en testen.
Er bestaan 149 pagina's forum omtrent deze versterker s om door te spitten, waarbij daar ook nog over andere ontwerpen en dac's wordt gedeeld. Niet handig om daarin te ontcijferen welke veranderingen en aanpassingen je kunt/ moet doorvoeren. B.v. de 22k weerstand R1 hoef je niet toe te passen en dan zijn er verschillende configuraties condensatoren... Ik kwam daar niet uit. Wat is het beste? Wel/niet zobel, snubber? Beide nu niet toegepast. Eerst maar eens luisteren .
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Gainclone en Ear834 clone

Bericht door TTS »

IMG_20250524_203057__01.jpg
Er komt muziek uit, dus zal het meeste wel op de juiste plek zijn gesoldeerd

Ik mis alleen 2x 68k weerstandjes voor de ledjes. De rest is wel aanwezig. Maar helemaal afbouwen is dus nog net niet te doen.
Maar ach, wat is een paar dagen wanneer het wachten al 20 jaar heeft geduurd?

Ben nu wel benieuwd hoe het met echte speakers gaat klinken.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Gainclone en Ear834 clone

Bericht door Henkjan »

TTS schreef: za 24 mei 2025, 10:59
De versterker printjes zijn, na 20 jaar of zo, eindelijk ook in elkaar gesoldeerd.
:yeah: dat is tenminste echt een long term project
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Gainclone en Ear834 clone

Bericht door TTS »

Zeker. En dat voor 6 a 7 componenten op zo'n versterkerbordje. 4 weerstanden, 2 condensatoren en een chipje. Kan ook met 3 weerstanden. Laat je R1 weg. :dank:

Tsja, ben niet geschoold op dit vlak. Dus toen ik tegen een probleem aan liep, zag ik geen oplossing. Die was er wel, maar ik vond hem destijds niet. En op een dag besloot ik dat dit project toch opgepakt moest worden. En toen vond ik ook de oplossing en werd ook geholpen daarmee.
Best problematisch, voor mij, was dat er 2 versies pcb's zijn, A en B, en ik pcb B heb, maar handleiding A, welke uitgaat van een andere lay-out. Later ontdekte ik Handleiding Rev B en kon ik deels verder. Sommige zaken uit Handleiding A moest ik toch wel gebruiken en omzetten naar een andere lay-out.
En voordat ik me zeker genoeg voelde om uit te voeren wat ik gevonden had..... aan oplossing....
Ben nog steeds een leek hoor, maar vind het wel leuk om deze dingen te bouwen. Helemaal als het dan ook nog prima klinkt.

Morgen maar eens even wat gaten boren en spulletjes monteren zo ver als het gaat. Kan zomaar zijn dat ik morgen een werkende versterker in een mooie kast heb....
Bijlagen
LM3875-kit-instructions.pdf
(3.81 MiB) 16 keer gedownload
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Gainclone en Ear834 clone

Bericht door TTS »

IMG_20250525_142503.jpg
Weer een stap gezet. Boren en draad tappen voltooid. Het monteren kan beginnen. De boel is al getest, dus dan zou het moeten werken.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Gainclone en Ear834 clone

Bericht door John P »

De boel is al getest, dus dan zou het moeten werken.
Optimist.
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Gainclone en Ear834 clone

Bericht door TTS »

IMG_20250525_191528.jpg
IMG_20250525_191939.jpg
Wish me luck

Hij zou het moeten doen, John. Heb hem al een x buiten de behuizing getest en niets meer los gesoldeerd.
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Gainclone en Ear834 clone

Bericht door cool »

Trafo bevestiging kan beter is mijn mening....
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Gainclone en Ear834 clone

Bericht door TTS »

Klopt, maar ik had ff niks beters. Dit is niet definitief.

Zo, niet geëlektrocuteerd, versterker doet het, klinkt mooi en wordt ook niet warm ( op huiskamer level spelende ) met rond de 30 graden.

Nog een paar puntjes op de i dus en dan is mijn allereerste eindversterker eindelijk een feit.
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Gainclone en Ear834 clone

Bericht door TTS »

IMG_20250525_222248.jpg
En met bijpassende vv. (Accuphase c3850 clone)
Plaats reactie