Gitaarversterker 2 en 3 - Trainwreck Express

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Otto S
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 28 apr 2024, 11:02
Locatie: Den Bosch

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door Otto S »

Knap project hoor!

Mooi als je zelf muziek kan maken EN je eigen apparatuur kan bouwen. Ik denk dat er best veel muzikanten zijn die daar van dromen :goeie: . (En er bouwers zijn die zouden willen dat ze muziek konden maken :think: )

Ziet er goed uit; zonnetje, bloemetjes, poes erbij, kast mooi gelakt. Ik mis alleen nog een flesje bier op tafel…
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door democles »

Maar even verder....
De befestigingen voor de uitgangstrafo er in geboord.
De rubber doorvoeren er in gezet.
Een subframe voor de hoogspanning gemaakt.
En het turrent bord er in gezet.
DSC09187.JPG
Waar denk je dan aan?

Ik moet stekkers kwijt :?
Is er voldoende ruimte?
stekkers.jpg
Wisselstroom mag niet te dicht bij gelijkstroom.
AC DC.jpg
En weerstanden die warm worden niet te dicht tegen de voedings elco,s.
warmte.jpg
Ja wat kleine dingen,maar o zo belangrijk!
Laatst gewijzigd door democles op wo 29 okt 2025, 1:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door democles »

Turrent,s er in gemept en het hoogspannings gedeelte gesoldeerd.
Bijlagen
DSC09189.JPG
DSC09190.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door democles »

Dan hebben we nog een voor en achterkantje :shock:
Knip, plak, spuit, en klaar is Kees. :D
Decal papier letters met auto lak verzegeling.
Drie dagen werk :-"
Bijlagen
DSC09195.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door democles »

Even wat verder.


Volgende, de ringkern voeding trafo plaatsen.
Bijlagen
DSC09199.JPG
DSC09200.JPG
DSC09201.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door democles »

Het Turrent bordje bestukt.
Past allemaal net :D
De kast had ik 2 cm groter gemaakt en dat geeft me nu de ruimte om de ontkoppel elco voor het FX gedeelte op het bordje te plaatsen :wink:
De ontkoppel elco voor de PI (fase trap) heb ik nu niet aan de voorversterker massa reel gekoppeld,maar gaat later naar de eindtrap massa.
Bijlagen
DSC09203.JPG
DSC09204.JPG
DSC09205.JPG
DSC09.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door Shadow »

Ik ben het ff kwijt maar dit is versterker nummer 3?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door democles »

Ja ik ben ook effe de weg kwijt :lol:
Ja voor mij nr. 3.
1x JCM 800 Marshall 6V6 clone.
1x Trainwreck express (volgens Demo) Cesspool
En nu Trainwreck express MK2 :lol:

Ik borduur hier wat verder op de vorige.
Er zijn altijd dingetjes die je anders wilt proberen (ja proberen,het blijft DIY)


In dit project:
- Algehele opstelling van onderdelen.
- Het geheel zo compact mogelijk,niet dat je het gevoel hebt met een half flatgebouw aan de sleep te zijn. :roll:
- Optimaliseren van het Turrent bord.
- Meer gebruik van Metal Film weerstanden in de Anode circuits en koolstof in de kathodes .
- Reguliere buizen gebruiken i.p.v. NOS.
- Afscherming van de ringkern voeding trafo. (weet niet of het wat brengt)
- Ander extern smoelwerk.
- En het oplossen van voorbij komende problemen.
- Deze versterkers worden ,,niet op papier ontworpen,,maar hebben de ruimte om het ten aller tijde anders te doen.
(al merk ik dat de ervaring je een richting op duwt)
- Dit ding is oorspronkelijk ontworpen voor twee spoels elementen en ik wil dat dit ook goed gaat voor enkel spoels elementen.
- Alle poespas aan de versterker moet functioneel zijn.
- Het moet goed klinken,van Pussy tot beyond Hendrix :lol:

Zo maar wat opmerkingen,goed voor de grijze cellen :)
Laatst gewijzigd door democles op do 24 apr 2025, 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door democles »

Mooi dat de voeding elco,s op het bordje zitten,rest nog alleen ze te verbinden met de verschillende onderdelen :D
DSC09207.JPG
DSC09206.JPG
Zo,dat zit er in ,het bordje is nu gereed voor montage!
DSC09208.JPG
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door hannesie »

Er komt systeem in het knutselen :lol:

Mooi gedaan :rock:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door democles »

Dank Hans,
Dit voelt ook goed :D
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker 2 en 3 - Trainwreck Express

Bericht door democles »

Hoe staat het er nu voor?

Eerst maar eens de gloei bedrading er in gezet.
DSC09209.JPG
DSC09210.JPG
En dan elke dag er wat aan doen,dan ziet het er nu zo uit.
DSC09212.JPG
Nu zijn de buis voeten en de potmeters aan de beurt om bedraad te worden :D
Tot later............
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Gitaarversterker 2 en 3 - Trainwreck Express

Bericht door hannesie »

Ik heb sterk de indruk dat je het aardig onder de knie hebt, respect.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker 2 en 3 - Trainwreck Express

Bericht door democles »

Dank,Hans.
Kwa afmetingen is het nu perfect ,40cm chassis.
De hoogte van de kast binnen diameter is 22cm.(vrije ruimte 22-5cm = 17cm)
Bij de vorige versterker gaf dit voldoende ruimte om niet de houten boven blad te veel te verwarmen met de eindbuizen (krom trekken etc.).

De bovenkant ziet er nu wel erg strak uit (met die ingepakte voedingstrafo),misschien iets te veel HIFI look dan gitaarversterker. :?
DSC09214.JPG
Maar ja,we zien wel hoe de looks van het geheel er uit gaan zien. :D
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Gitaarversterker 2 en 3 - Trainwreck Express

Bericht door douwebakker »

geperforeerde plaat Democles.png
Hoi Democles, je bent goed bezig zie ik.
Ik heb even een vraagje over de geperforeerde plaat die je gebruikt.
Kun je dat hier in de buurt (noord Nederland) kopen of heb je het bij een webwinkel vandaan.
Douwe
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Gitaarversterker 2 en 3 - Trainwreck Express

Bericht door ray5150 »

Bij een wat grotere bouwmarkt moet je dat ook kunnen vinden.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker 2 en 3 - Trainwreck Express

Bericht door democles »

Meestal bestel ik het hier.
https://www.aluminiumopmaat.nl/geperfor ... plaat.html
En dan de 2mm dikte voor bodemplaten.

Bouwmarkten hebben het wel,maar dan iets van 1mm dik en dat vind ik te dun voor bodemplaten.
Wat er op de tafel ligt is van dat bouwmarkt spul.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Gitaarversterker 2 en 3 - Trainwreck Express

Bericht door douwebakker »

democles schreef: di 06 mei 2025, 13:32
Bouwmarkten hebben het wel,maar dan iets van 1mm dik en dat vind ik te dun voor bodemplaten.
Wat er op de tafel ligt is van dat bouwmarkt spul.
Dank je voor je antwoord. Wat ik me nog afvraag, zou geperforeerd staalplaat van 1mm niet stevig genoeg zijn?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Gitaarversterker 2 en 3 - Trainwreck Express

Bericht door Shadow »

Nee
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Gitaarversterker 2 en 3 - Trainwreck Express

Bericht door Walt »

2x zo dun is 8x zo slap…
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Gitaarversterker 2 en 3 - Trainwreck Express

Bericht door douwebakker »

8x zo slap? Waar baseer je dat op.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Gitaarversterker 2 en 3 - Trainwreck Express

Bericht door Walt »

Buig stijfheid gaat met de derde macht, dus 2^3=8.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker 2 en 3 - Trainwreck Express

Bericht door democles »

De EL34 eindtrap er in gesoldeerd.
Idem met de bias meetpunten,die op de 1 Ohm kathode weerstanden zitten.
DSC09220.JPG
DSC09221.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker 2 en 3 - Trainwreck Express

Bericht door democles »

Ettele touwtjes verder ziet het er nu zo uit.
DSC09224.JPG
Alle buizen zijn nu bestukt,rest nog wat randgebeuren. :D
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Gitaarversterker 2 en 3 - Trainwreck Express

Bericht door hannesie »

:roll: En dat klinken als een klok??? :shock:
Plaats reactie