Het gebruik van een kleine bypass condensator

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Het gebruik van een kleine bypass condensator

Bericht door ray5150 »

Driekwartgeleider schreef: ma 05 mei 2025, 16:39
Recenter is het Elektor artikel, Electrolytic capacitors in audio circuits, van oktober 2010. maar dit nummer heb ik niet.
ElekOct2010.pdf
(685.42 KiB) 43 keer gedownload
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Het gebruik van een kleine bypass condensator

Bericht door ray5150 »

Driekwartgeleider schreef: ma 05 mei 2025, 16:39
In Elektor Electronics USA 02-1992 staat een artikel over condensatorvervorming, dat besluit met een alinea over samenstellingen. Komt er op neer dat als het MKT aandeel toeneemt het zich meer als MKT gedraagt, en vice versa.
ElekFeb1992.pdf
(5.53 MiB) 25 keer gedownload
En hier het genoemde artikel, is allemaal te vinden met google in een seconde of 10.
Driekwartgeleider
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 18 aug 2024, 2:14

Re: Het gebruik van een kleine bypass condensator

Bericht door Driekwartgeleider »

ray5150 schreef: ma 05 mei 2025, 17:39
ElekOct2010.pdf
Bedankt voor het posten Ray.
Elektuur artikel komt grosso modo overeen met de bevindingen van Douglas Self; overbemeten elektrolytische condensatoren in bipolaire configuratie produceren op laag signaal niveau geen of nauwelijks meetbare vervorming.

Een zekere Canadees gekend van het oppoetsen van Texas Instruments Overture chips had ook al eens een Nichicon Muse UES gemeten op zijn Audio Precision APx525 en kwam niet voorbij de ruisvloer.

Parallel Ctje is krokodil op brood, smaakt niet bijt wel.
Vhond
Berichten: 217
Lid geworden op: di 23 apr 2013, 19:01

Re: Het gebruik van een kleine bypass condensator

Bericht door Vhond »

Parallel Ctje is krokodil op brood, smaakt niet bijt wel.
Daar denken sommige dus anders over :bakkie:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het gebruik van een kleine bypass condensator

Bericht door Pjotr »

Vhond schreef: di 06 mei 2025, 15:37
Parallel Ctje is krokodil op brood, smaakt niet bijt wel.
Daar denken sommige dus anders over :bakkie:
Dat klopt, dat weten wij ook wel maar heb je het nou zelf al geprobeerd?
Vhond
Berichten: 217
Lid geworden op: di 23 apr 2013, 19:01

Re: Het gebruik van een kleine bypass condensator

Bericht door Vhond »

Ben nog aan het kijken welke bypass condensator. De Cornell Dubilier 940C die ik op het oog had is moeilijk verkrijgbaar (lange levertijd).
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het gebruik van een kleine bypass condensator

Bericht door Pjotr »

Hiervoor kun je het beste dan Wima polypropyleen nemen en dan de FKP1 of FKP2 serie. Of de bruine Panasonic polypropyleen. Barry bestelt regelmatig bij Mouser, wellicht dat je mee kunt liften?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Het gebruik van een kleine bypass condensator

Bericht door Shadow »

ff bij EOO kijken...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Het gebruik van een kleine bypass condensator

Bericht door ray5150 »

Blij dat ik het niet heb gezegd... :mrgreen:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Het gebruik van een kleine bypass condensator

Bericht door pappaleo »

Jij hebt aandelen....
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Het gebruik van een kleine bypass condensator

Bericht door ray5150 »

Valt wel mee, hoor. een tientje of 2 per maand gemiddeld.
Als die daar een zaak op moeten laten drijven... :wink:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Het gebruik van een kleine bypass condensator

Bericht door Kappa7 »

Ah groot aandeelhouder dus
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Het gebruik van een kleine bypass condensator

Bericht door democles »

Beetje late reactie,
Voor relatief laagvolt amp,s of dac,s gebruik ik Rus. PIO,s. als bypasse op de voedings elco,s.
Maken de elco sound Smoood. :D
DSC09216.JPG
DSC09218.JPG
DSC09219.JPG
Wil je wat proberen PB me maar,heb nog wel wat liggen van deze :)
Driekwartgeleider
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 18 aug 2024, 2:14

Re: Het gebruik van een kleine bypass condensator

Bericht door Driekwartgeleider »

Dat is een totaal andere toepassing, ontkoppelcondensatoren in voedingsleidingen zijn nuttig, veelal noodzakelijk en aantoonbaar werkzaam.
Vhond
Berichten: 217
Lid geworden op: di 23 apr 2013, 19:01

Re: Het gebruik van een kleine bypass condensator

Bericht door Vhond »

:goedzo:
Plaats reactie