Een sidfefiring systeem zal vanaf een bepaalde frequentie wisselend als een monopool en een di/bipool werken, waarbij de lobe netjes naar de luisteras staat. Is niet per se nadelig, maar je moet wel aan crossen onder die frequentie denken. Je moet ook rekening houden met het looptijdverschil tussen de woofers en de mid. Bij 300Hz en -zeg- 25cm gaat dat al gauw naar 90 graden faseverschil. En die 300Hz zal ook rond het maximum liggen voordat je de wisselingen in afstraalgedrag gaat krijgen (weglengteverschil correspondeert met 180 graden). Maar het zit allemaal nog in het frequentiedomein waarin de luisterruimte behoorlijk het beeld bepaalt.rodi schreef: ↑vr 04 apr 2025, 20:21Ik snap de gevaren. Liever zou ik het tweetertje ook heel houden. Maar er is denk ik geen betere/andere manier om de afstraling van een tweeter goed op een woofer van 6" aan te laten sluiten. Ik heb ook in het topic van Satefan zijn monitors met de t25b gekeken, maar dat is met een kleinere woofer. En ik heb qua mid die 6" wel nodig, omdat hij best laag aan moet sluiten vanwege de sidefiring woofers. Ik hoop dat het ik het op kan rekken naar 300hz, maar ik denk dat het lager moet. Dat weet iemand van jullie vast beter.
Ultimate Desktop Monitor
Moderator: Beheerdersteam
Re: Ultimate Desktop Monitor
Re: Ultimate Desktop Monitor
300hz Zou heel veel marge geven qua overnamefrequentie. De woofers komen ongeveer 15-16cm achter de middentoner/baffle te zitten, dus mogelijk zijn de faseverschillen minder snel zo groot.
Ondertussen heb ik via Hificompass de 3dtekeningen voor de waveguide aan kunnen schaffen. Ik ben nu mezelf aan het leren tekenen in Autodesk fusion. Er lukt al wel wat. Zo heb ik een probeersel voor de ruwe vorm getekend Dit is nog niet helemaal hoe ik het wil, maar het begin is er. In mijn hoofd loop ik met het idee, dat ik vanaf de woofer omhoog de radius van die rand groter wil laten worden, maar dat is nu nog te moeilijk voor me.
Ook heb ik het frontpaneel die de waveguide en woofer gaat afdekken getekend De waveguide heb ik al van rand voorzien met weer nieuwe gaten voor de schroeven. Echter hoe ik de bestaande schroefgaten op de originele plek opvul/weghaal dat lukt me nu nog niet. Zo maak ik dus nu wel stapjes, veel trial and error. Want hoe ik nu deze 3 componenten tegelijk kan bekijken is me nu nog een raadsel. Dus her en der wat tutorials bekijken en proberen.Edit:
Het combineren lukt nu.
Ondertussen heb ik via Hificompass de 3dtekeningen voor de waveguide aan kunnen schaffen. Ik ben nu mezelf aan het leren tekenen in Autodesk fusion. Er lukt al wel wat. Zo heb ik een probeersel voor de ruwe vorm getekend Dit is nog niet helemaal hoe ik het wil, maar het begin is er. In mijn hoofd loop ik met het idee, dat ik vanaf de woofer omhoog de radius van die rand groter wil laten worden, maar dat is nu nog te moeilijk voor me.
Ook heb ik het frontpaneel die de waveguide en woofer gaat afdekken getekend De waveguide heb ik al van rand voorzien met weer nieuwe gaten voor de schroeven. Echter hoe ik de bestaande schroefgaten op de originele plek opvul/weghaal dat lukt me nu nog niet. Zo maak ik dus nu wel stapjes, veel trial and error. Want hoe ik nu deze 3 componenten tegelijk kan bekijken is me nu nog een raadsel. Dus her en der wat tutorials bekijken en proberen.Edit:
Het combineren lukt nu.
Re: Ultimate Desktop Monitor
Ik heb de 3D-tekening van de waveguide klaar om te laten printen!
Re: Ultimate Desktop Monitor
Goed bezig! Ben je niet bang dat de frontplate los komt of gaat resoneren? Of heb je een manier om deze vast te maken?
Re: Ultimate Desktop Monitor
Ik wil de afdekplaten voor en aan de zijkant met magneetjes bevestigen. Genoeg metaal van schroeven en basket van de woofer om het te bevestigen denk ik.
Ondertussen ook al een 3dtekening van de vorm zoals ik het mooi vind. Het is nog geen hol voorwerp, puur voor de vorm! Of het 3d printen wordt of creatief met hout weet ik nog niet. Is ook een beetje afhankelijk van de kosten om het volledig 3d te laten printen.
Ondertussen ook al een 3dtekening van de vorm zoals ik het mooi vind. Het is nog geen hol voorwerp, puur voor de vorm! Of het 3d printen wordt of creatief met hout weet ik nog niet. Is ook een beetje afhankelijk van de kosten om het volledig 3d te laten printen.
Re: Ultimate Desktop Monitor
Met flink wat tutorials kom ik inmiddels steeds verder met fusion 360.
Van de 6rs140 mis ik echter nog 2 maten. Ik weet niet precies de diameter van de conus+rolranden en de precieze dikte van de korf. Gelukkig werkt het cad programma parametrisch, dus kan ik dat achteraf straks nog aanpassen.
Maar misschien heeft iemand de driver en kan hij dit op meten? Anders wordt het wachten tot ik de drivers fysiek in handen heb.
De waveguide heb ik wat aangepast, er moest een kleine uitsparing tbv de 6rs140 eronder. het zit vrij dicht op elkaar. Het frontpanel heb ik nu ook met de afrondingen van de body aan de voorkant kunnen tekenen, zodat deze volledig glad in de body zit en niet meer uitsteekt.
Als volgende stap wordt het tekenen van de 4 delen waaruit de body/kast gaat bestaan. Omdat ik op dit moment uit ga van 3d printen(mogelijk dat ik er zelf een ga aanschaffen) ben ik helemaal vrij in de vorm. Dus ik kan de interne kastwanden voor het mid van een reliëf voorzien. Wordt nog wat uitzoeken, maar heeft iemand tips wat een goed reliëf is?
Van de 6rs140 mis ik echter nog 2 maten. Ik weet niet precies de diameter van de conus+rolranden en de precieze dikte van de korf. Gelukkig werkt het cad programma parametrisch, dus kan ik dat achteraf straks nog aanpassen.
Maar misschien heeft iemand de driver en kan hij dit op meten? Anders wordt het wachten tot ik de drivers fysiek in handen heb.
De waveguide heb ik wat aangepast, er moest een kleine uitsparing tbv de 6rs140 eronder. het zit vrij dicht op elkaar. Het frontpanel heb ik nu ook met de afrondingen van de body aan de voorkant kunnen tekenen, zodat deze volledig glad in de body zit en niet meer uitsteekt.
Als volgende stap wordt het tekenen van de 4 delen waaruit de body/kast gaat bestaan. Omdat ik op dit moment uit ga van 3d printen(mogelijk dat ik er zelf een ga aanschaffen) ben ik helemaal vrij in de vorm. Dus ik kan de interne kastwanden voor het mid van een reliëf voorzien. Wordt nog wat uitzoeken, maar heeft iemand tips wat een goed reliëf is?
Re: Ultimate Desktop Monitor
https://www.onshape.com/en/
dit webprogramma bevalt mij heel goed voor 3d tekenen
dit webprogramma bevalt mij heel goed voor 3d tekenen
Re: Ultimate Desktop Monitor
Bedankt voor de tip. Inmiddels begin ik best handig te worden in fusion 360.
Hier wat plaatjes: Nu nog even sparen voor de 3d printer en dan kunnen we aan de gang. Met het tekenen geprobeerd rekening te houden met alle tips over wat wel lekker print en wat niet. We gaan kijken hoe dit wordt.
Hier wat plaatjes: Nu nog even sparen voor de 3d printer en dan kunnen we aan de gang. Met het tekenen geprobeerd rekening te houden met alle tips over wat wel lekker print en wat niet. We gaan kijken hoe dit wordt.
Re: Ultimate Desktop Monitor
Ik zag de binnenkant van je 3D-kast. Ken je deze manier om de kast te versterken?
Re: Ultimate Desktop Monitor
Ik ken de manier. Is echt heel mooi. Omdat ik fusion 360 gratis gebruik heb ik die mogelijkheid niet om zelf de gyriod infill te genereren.
De betaalde versie is echt prijzig voor mijn gebruik(770euro per jaar). Ik zie op andere website veel lagere bedragen, maar twijfel of dit dan de volledige versie is waarmee ik dit wel kan.
Dus daarom nu deze oplossing gedaan. Maar als iemand een betaalbare manier weet hoor ik het graag!
De betaalde versie is echt prijzig voor mijn gebruik(770euro per jaar). Ik zie op andere website veel lagere bedragen, maar twijfel of dit dan de volledige versie is waarmee ik dit wel kan.
Dus daarom nu deze oplossing gedaan. Maar als iemand een betaalbare manier weet hoor ik het graag!
Re: Ultimate Desktop Monitor
Zulke infills maak je volgens mij met slicer apps, niet met de 3D software. Ik denk dat je de braces weg kunt laten en straks met Cura o.i.d. de binnenkant kan vullen.
Re: Ultimate Desktop Monitor
Mijn plan was de binnenkant te vullen met flamex, omdat ik daar met andere speakers ook goede resultaten mee heb. Dus ik mijn idee was om de braces wel te houden. Ik twijfelde nog over de hoeveelheid vulling. Ga ik het proberen helemaal vol te stoppen of alleen de wanden. ook wil ik op de wanden wat loodbitumen plakken.
Re: Ultimate Desktop Monitor
Dat is het leuke va die gyroids. Ze maken demping redelijk overbodig.
Re: Ultimate Desktop Monitor
Dat is inderdaad zo. Net even in de prusa slicer gekeken. Je kunt inderdaad in een object de infill aanzetten:
Dit vraagt eigenlijk om een experiment. Ik heb nog een 4" drivertje liggen. Ik kan 2 simpele behuizingen printen. Een met Gyroid infill, en de ander gewoon open en dan vullen met verschillende materialen (zoals ook flamex) en eens kijken hoe de waterfall plots etc van elkaar verschillen.
Satefan
Re: Ultimate Desktop Monitor
Net nog wat zitten lezen en nadenken. De kans is toch groot dat de Gyroid infill veel reflecties geeft, Flamex zal toch meer absorberen verwacht ik...maar...we kunnen t eens proberen.
Re: Ultimate Desktop Monitor
In zulke kleine speakers kun je het beste vullen met Baileys wool lijkt mij. Is ook een stuk minder gepruts dan dat massieve Flamex. Ikzelf heb vrij goede resultaten met Merino lontwol van 16u: ca. 25gr/l Gaat beter dan Baileys vind ik.
Re: Ultimate Desktop Monitor
ik zat zelf ook even te spelen met de bambu slicer software en de printtijden schoten echt de lucht in als ik de infill(van de wanden etc) op gyroid zette. Dus ik denk als ik de hele binnenkant ga vullen ermee, dat het helemaal heftig wordt.
Ter indruk: Met 50% infill kom ik op een zo'n body(één speaker bestaat uit 4 delen) uit op rond de 24uur printen op een P1S met standaard 0,4mm nozzle met standaard setting.. Is dan ongeveer 1200gr filament. Het liefst zou ik dat wel sneller willen, maar ik weet niet of dit met behoud van kwaliteit te doen is.
ps. Binnenkort alle maten checken, want de Woofers+midwoofers zijn onderweg
@Pjotr: wol is wel makkelijker inderdaad. Je hoeft niet te snijden etc. Maar als ik door even te prutsen uiteindelijk een beter eindresultaat heb, dan heb ik dat er graag voor over. Wouter heeft er mee getest en die had met Flamex echt de beste resultaten.
Ter indruk: Met 50% infill kom ik op een zo'n body(één speaker bestaat uit 4 delen) uit op rond de 24uur printen op een P1S met standaard 0,4mm nozzle met standaard setting.. Is dan ongeveer 1200gr filament. Het liefst zou ik dat wel sneller willen, maar ik weet niet of dit met behoud van kwaliteit te doen is.
ps. Binnenkort alle maten checken, want de Woofers+midwoofers zijn onderweg
@Pjotr: wol is wel makkelijker inderdaad. Je hoeft niet te snijden etc. Maar als ik door even te prutsen uiteindelijk een beter eindresultaat heb, dan heb ik dat er graag voor over. Wouter heeft er mee getest en die had met Flamex echt de beste resultaten.
Re: Ultimate Desktop Monitor
Ik zou dat zelf ook testen. Hangt ook een beetje van de dikte af die je kwijt kunt en dus de grootte van de kast. Maar ik kom er steeds meer achter dat helemaal vullen effectiever is en ook evenwichtiger klinkt dan dempen op de wanden. I.i.g. met een kleinere kast van zeg < 10L
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Ultimate Desktop Monitor
Als je het niet kunt genereren kun je het ook niet plaatsen.
Ik kwam daar achter toen in een test kastje wilde maken: als ik wil dat voor de midwoofer er een uitsparing komt moet ik die intekenen. Die wand sluit vervolgens de gyroid infill af...
Nog niet verder in verdiept, dus ik lees mee
Flamex snij ik met een laser nadat ik het als 3d ontwerp (eindelijk 2d) digitaal ontwerpen heb. Ik gebruik daarbij ribbel randen, klemt makkelijker en gelijkelijk.
Re: Ultimate Desktop Monitor
Je kunt in de slicer (cura of simplify3d hebben mijn voorkeur) Alleen kiezen voor infill binnen in de Body, iedere holle ruimte die niet bij jou Body hoort doet een slicer niks mee.
Als je dus heel de ruimte wilt opvullen met gyroid dan zul je het ook onderdeel moeten maken van de Body.
Daarbij is 50% infill veel te veel. Alles boven de 20% voegt niks meer toe aan sterkte of stijfheid, alleen maar gewicht en materiaalverbruik.
Als je dus heel de ruimte wilt opvullen met gyroid dan zul je het ook onderdeel moeten maken van de Body.
Daarbij is 50% infill veel te veel. Alles boven de 20% voegt niks meer toe aan sterkte of stijfheid, alleen maar gewicht en materiaalverbruik.
Re: Ultimate Desktop Monitor
Nu is extra gewicht juist wel een voordeel! Maar dan kun je beter denken aan een ribben matrix die je later vult met epoxy en staalgrid. Al wil epoxy nou weer niet goed hechten aan de voor printen gebruikelijke kunststoffen.
Re: Ultimate Desktop Monitor
Ik zou eerder na het printen en gaatje boren en de infill vullen met fijn zand.
