Menig over ontwerp
Moderator: Beheerdersteam
Menig over ontwerp
Beste allen,
Ik ben jaren in het bezit geweest van een 4 tal Db technologies DVA S30 maar ik heb deze moeten weg doen omdat ik op mezelf ging wonen.
Nou gebruikte ik ze eigenlijk alleen voor eigen feestjes (2 keer per jaar) alleen nou heb ik dus geen subwoofers meer en nog wel een paar topjes en er komen van de zomer weer 2 feesten aan van tussen de 100 en 200 mensen dus ik dacht misschien is het een goed idee om iets zelf te bouwen.
Omdat ik er niet zo veel verstand van heb dat ik dat allemaal zelf kan uitrekenen dacht ik dat een bestaand plan wel interessant zou zijn.
Nou vind ik zelf het geluid wat de DVA S30 produceerde erg goed en hoop ik een beetje het zelfde te bereiken alleen wil ik liever maar 2 sub kasten bouwen vanwege de ruimte die ze innemen.
Ik dacht zelf aan het 1ste ontwerp omdat het met 1 kast per kant ongeveer net zo veel conus oppervlak heeft als 2 dubbel 18 inch subwoofers die ik eerst had
Nou heb ik een 3 tal ontwerpen gevonden die me wel interessant lijken.
Optie 1
https://www.precision-devices.com/wp-co ... 141123.pdf
Optie 2
https://www.eighteensound.it/media/W1si ... y5wZGYiXV0
Optie 3
https://www.eighteensound.it/media/W1si ... C5wZGYiXV0
Nou ben ik benieuwd naar jullie mening over deze ontwerpen en of jullie mij iets heel anders aan raden. Ik sta open voor suggesties.
Ik heb op dit moment een UCD 2k zelfbouw versterker om de subs aan te sturen.
Alvast bedankt voor je input
Ik ben jaren in het bezit geweest van een 4 tal Db technologies DVA S30 maar ik heb deze moeten weg doen omdat ik op mezelf ging wonen.
Nou gebruikte ik ze eigenlijk alleen voor eigen feestjes (2 keer per jaar) alleen nou heb ik dus geen subwoofers meer en nog wel een paar topjes en er komen van de zomer weer 2 feesten aan van tussen de 100 en 200 mensen dus ik dacht misschien is het een goed idee om iets zelf te bouwen.
Omdat ik er niet zo veel verstand van heb dat ik dat allemaal zelf kan uitrekenen dacht ik dat een bestaand plan wel interessant zou zijn.
Nou vind ik zelf het geluid wat de DVA S30 produceerde erg goed en hoop ik een beetje het zelfde te bereiken alleen wil ik liever maar 2 sub kasten bouwen vanwege de ruimte die ze innemen.
Ik dacht zelf aan het 1ste ontwerp omdat het met 1 kast per kant ongeveer net zo veel conus oppervlak heeft als 2 dubbel 18 inch subwoofers die ik eerst had
Nou heb ik een 3 tal ontwerpen gevonden die me wel interessant lijken.
Optie 1
https://www.precision-devices.com/wp-co ... 141123.pdf
Optie 2
https://www.eighteensound.it/media/W1si ... y5wZGYiXV0
Optie 3
https://www.eighteensound.it/media/W1si ... C5wZGYiXV0
Nou ben ik benieuwd naar jullie mening over deze ontwerpen en of jullie mij iets heel anders aan raden. Ik sta open voor suggesties.
Ik heb op dit moment een UCD 2k zelfbouw versterker om de subs aan te sturen.
Alvast bedankt voor je input
Re: Menig over ontwerp
Die dubbel 24 inch is wel echt enorm lomp. Misschien wat saai maar 1 of 2 enkele 18 inch reflex per kant is wel veel flexibeler in te zetten.
Re: Menig over ontwerp
Ik snap wat je bedoelt. Maar het formaat en het flexibel inzetten zijn juist allebei dingen die ik niet nodig heb. Ik gebruik ze zeg maar 2 keer per jaar en daarna komen ze weer in de berging te staan.
Re: Menig over ontwerp
Had je al naar de prijs van zo’n 24 inch PD woofer gekeken?
Zou dan eerder voor 2e hands van bekend merkt gaan, standaard 2x18 bin.
Zou dan eerder voor 2e hands van bekend merkt gaan, standaard 2x18 bin.
Re: Menig over ontwerp
Daar heb ik inderdaad na gekeken. Maar als ik een set tweedehands koop dan heb ik geen ontwerp vandaar deze keuze
Re: Menig over ontwerp
Ik begrijp je niet, koop gewoon een tweedehands compleet setje van twee dubbel 18 bins van een bekend merk.
Als je die 2x24 inch kasten compleet nieuw moet opbouwen met nieuwe drivers, zal je schrikken hoe duur dat wordt, daar koop je makkelijk 8x dubbel 18 kast voor tweedehands goed merk.
Groetjes Walter
Als je die 2x24 inch kasten compleet nieuw moet opbouwen met nieuwe drivers, zal je schrikken hoe duur dat wordt, daar koop je makkelijk 8x dubbel 18 kast voor tweedehands goed merk.
Groetjes Walter
Re: Menig over ontwerp
Schrikken van de prijs doe ik niet want ik heb dat al uitgerekend wat het me ongeveer zou kosten.
Maar er zijn ook mensen die het leuk vinden om iets zelf te bouwen en daarom zo iets willen doen.
Maar ik zal naar je advies luisteren en is rond gaan kijken wat er te koop staat.
Ik had je eerdere antwoord niet helemaal goed begrepen vandaar mijn antwoord wat niet helemaal strookte met jou antwoord
Maar er zijn ook mensen die het leuk vinden om iets zelf te bouwen en daarom zo iets willen doen.
Maar ik zal naar je advies luisteren en is rond gaan kijken wat er te koop staat.
Ik had je eerdere antwoord niet helemaal goed begrepen vandaar mijn antwoord wat niet helemaal strookte met jou antwoord
Re: Menig over ontwerp
Yep, dat is het hele idee van zelf bouwen. En dan kan natuurlijk ook met tweedehands onderdelen, maar je doet het omdat je iets wil bouwen/ontwerpen. Niet omdat het goedkoper gaat zijn.
Re: Menig over ontwerp
Als je het leuk vind om die 2x24 te bouwen, en het geld en tijd ervoor hebt, gelijk doen! Zo’n bruut project hebben we hier nog niet eerder gezien denk ik…
Re: Menig over ontwerp
Bij een subwoofer moet je een afweging maken tussen grootte, diepgang en rendement. Bij optie 1 en 3 ligt de nadruk op hard, optie 2 gaat dieper.
Nog eentje, iets kleiner: de SkHorn met 2x 18". Ook een uitdaging om te bouwen.
Nog eentje, iets kleiner: de SkHorn met 2x 18". Ook een uitdaging om te bouwen.
Re: Menig over ontwerp
Bedankt voor je reactie
We gaan toch voor ontwerp 2. ik heb de drivers besteld en ben bezig met het hout plan uit te werken
We gaan toch voor ontwerp 2. ik heb de drivers besteld en ben bezig met het hout plan uit te werken
Re: Menig over ontwerp
Het begin is gemaakt.
Alle kleine planken zijn opmaat.
De grote planken hoop ik van de week ‘s avonds af te kunnen maken.
De planken waar de drivers in komen worden van aluminium gemaakt dus deze staan niet op de foto
Ook de drivers zijn binnen en de overige onderdelen.
Ben alleen nog op zoek naar mooie grote rubber voeten voor onder de subwoofer
Alle kleine planken zijn opmaat.
De grote planken hoop ik van de week ‘s avonds af te kunnen maken.
De planken waar de drivers in komen worden van aluminium gemaakt dus deze staan niet op de foto
Ook de drivers zijn binnen en de overige onderdelen.
Ben alleen nog op zoek naar mooie grote rubber voeten voor onder de subwoofer
Re: Menig over ontwerp
Dat ziet er profi uit, cnc laten frezen?
Heeft Penn niks geschikts voor je?
https://www.penn-elcom.com/nl/flight-ca ... ubber-feet
Heeft Penn niks geschikts voor je?
https://www.penn-elcom.com/nl/flight-ca ... ubber-feet
Re: Menig over ontwerp
Dankjewel voor jullie reactie.
Bedankt voor de link ik zal is even kijken.
Het liefste heb ik iets zoals onderstaande foto
Heb ik zelf gefreesd. Ik heb er niet echt geschikte machines voor maar het werkt wel
Bedankt voor de link ik zal is even kijken.
Het liefste heb ik iets zoals onderstaande foto
Heb ik zelf gefreesd. Ik heb er niet echt geschikte machines voor maar het werkt wel
Re: Menig over ontwerp
Weer wat verder gekomen vandaag
De zijpanelen zijn ook klaar
Ik heb overigens al een leverancier gevonden voor de rubbers voeten
De zijpanelen zijn ook klaar
Ik heb overigens al een leverancier gevonden voor de rubbers voeten
Laatst gewijzigd door shovel op ma 19 mei 2025, 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Menig over ontwerp
We gaan het zien. Er zit een behoorlijk sterke veer in die hem terug duwt
Achterwanden zijn ook klaar
Achterwanden zijn ook klaar
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Menig over ontwerp
Met een 2x8" krijgen wij die al aan het ratelen. Groter probleem is dat ze door de kleine greepdiameter pijnlijk tillen bij een zwaardere kast.
Daarom gebruik ik altijd graag deze: viewtopic.php?p=1985266#p1985266
Verder tof om te zien dat je lekker bezig bent.
Ik had laatst een verzoek voor 2x21 of 2x24" subkasten. Ik heb dat afgewezen, dat is gewoon niet te doen qua materiaalformaat/bouw etc. Dus dat is opgedeeld in stackbare 21" kasten met RCF LX21451 maar uiteindelijk is de opdracht (nog) niet doorgezet - wel een mooi ontwerp voor gemaakt
Re: Menig over ontwerp
Bedankt voor je reactie.
Ik ken de handvaten en ik had deze ook liever gehad maar ik was bang dat ik het ontwerp dan te veel aan moest passen.
Vandaar deze keuze. En voor het eigen gebruik zal ik de handvaten toch niet vaak gebruiken.
Vanavond bezig met de laatste platen
Ik ken de handvaten en ik had deze ook liever gehad maar ik was bang dat ik het ontwerp dan te veel aan moest passen.
Vandaar deze keuze. En voor het eigen gebruik zal ik de handvaten toch niet vaak gebruiken.
Vanavond bezig met de laatste platen
Re: Menig over ontwerp
Alle platen zijn nou af.
Nou ligt het project nog een weekje stil.
Dan gaan we hem eind volgende week als het goed is in mekaar zetten
Nou ligt het project nog een weekje stil.
Dan gaan we hem eind volgende week als het goed is in mekaar zetten
Re: Menig over ontwerp
De eerste zit in mekaar.
Komen nog profielen op de hoeken en dan nog afwerken
Komen nog profielen op de hoeken en dan nog afwerken
Re: Menig over ontwerp
Vanavond nummer 2 afgemaakt tot het zelfde punt als die andere
Hierna gaan ze naar huis om te verfen en de hoeklijnen er op te zetten. En dan komt het leukste het testen
Nog een foto daar licht hij op een euro pallet
Hierna gaan ze naar huis om te verfen en de hoeklijnen er op te zetten. En dan komt het leukste het testen
Nog een foto daar licht hij op een euro pallet
