orgel transmissielijn subwoofer

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: orgel transmissielijn subwoofer

Bericht door Douwe84 »

There is no such thing as overkill... Maar 4 van deze mannen met een dsp er tussen in je ruimte komt wel in de buurt denk ik :p
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: orgel transmissielijn subwoofer

Bericht door wouter »

Haha, nou dan zou ik toch eerder iets met CSS 12" doen denk ik, en dan flink wat vermogen erop en actief corrigeren.

Maar wil je in een echt grote ruimte orgel gaan versterken dan heb je meer aan gevoelige luidsprekers. En dat gaat niet samen met ultralaag, dit was een van de beste compromissen waarop ik uitkwam. Er zijn nog een aantal andere opties die vergelijkbare resultaten kunnen halen, maar dan of minder praktisch zijn, of meer vermogen nodig hebben.

Er is trouwens inderdaad gesproken over 4 van deze dingen, op een locatie buiten ons koude landje. Laten we eerst deze maar eens afleveren.
Helaas kan ik er zelf maar weinig aan testen, het gebied waarin ze moeten excelleren kun je vooral testen op de uiteindelijke plek. In een kleine ruimte zoals een huiskamer kun je met 20Hz en lager eigenlijk niets, althans ik kan er geen zinnig woord over zeggen ;-)
Laatst gewijzigd door wouter op ma 17 feb 2020, 0:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: orgel transmissielijn subwoofer

Bericht door Douwe84 »

Is zoiets als dit eigenlijk wel in staat om op laag niveau "gewone" muziek weer te geven ?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: orgel transmissielijn subwoofer

Bericht door Shadow »

Wordt gebruikt van 16Hz omhoog, dus ik denk niet dat ie ver komt :lol:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: orgel transmissielijn subwoofer

Bericht door wouter »

Nooby schreef:
Is zoiets als dit eigenlijk wel in staat om op laag niveau "gewone" muziek weer te geven ?
Beter dan een gewoon systeem denk ik, het stralend oppervlak is nogal in het voordeel.
Alleen laat je gehoor je nogal in de steek op lage volumes, sublaag kun je dan niet fatsoenlijk meer horen.

Een pijporgel speelt onfatsoenlijk luid als je hem in een huis zou zetten, dus zacht spelen is ook helemaal niet nodig. ;-)
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: orgel transmissielijn subwoofer

Bericht door Douwe84 »

ok :)
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: orgel transmissielijn subwoofer

Bericht door Aaad »

Shadow schreef:
Wordt gebruikt van 16Hz omhoog, dus ik denk niet dat ie ver komt :lol:
Ik denk een ondersteuning van de 32 voet/16 voet pijpen. Wordt in een pijporgel configuratie ook wel toegepast.
Zie:
https://www.youtube.com/watch?v=ywxFfTHLF_s
vanaf minuut 12.

Aad
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: orgel transmissielijn subwoofer

Bericht door SSassen »

Ik heb nog een tweetal 18XL drivers nieuw in doos die voor een zacht prijsje weg mogen! :D
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: orgel transmissielijn subwoofer

Bericht door wouter »

Zachter dan de 300 per stuk in je lijst? Want ex btw koop ik dan voor minder in ;-)

Maar bedankt, voor dit ontwerp ook niet nodig. De woofer die ik gebruik heeft een opgegeven Xmax van meer dan 20mm, niet 13mm.
Voor een 'infra' sub is dat nogal van belang, 13mm is interessanter als je enorme geluidssterktes wil halen die in het laag ook meegedaan kan worden.
De OTL-18 hoeft niet zo luid, maar des te dieper in het subbereik. En de 72mm piek-piek uitslag is ook een noodzakelijk voordeel, t.o.v. 56mm van de 18XL1600.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: orgel transmissielijn subwoofer

Bericht door wouter »

Screenshot_20200223-131008_Gallery.jpg
Screenshot_20200223-102439_Gallery.jpg
Prototype blijft nog even in elkaar voor controle metingen. Maar hoe sla je 400 liter subkasten handig op... Tafelpoten maar wat uit elkaar gezet zodat hij onder de tafel past ;-)

De kasten gaan naar de spuiter... daarna gaten voor handvatten (4) en schotel er in zodat er niet afgeplakt hoeft te worden voor het spuiten.
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: orgel transmissielijn subwoofer

Bericht door Jamesblond »

Heel! Erg! Vet!

mijn 2x 12" Peerless XXLS subs haal ik ook ongeveer 16Hz met redelijk wat correctie en (voor huiskamerbegrippen) redelijk wat vermogen, maar heel luid gaat het dan niet meer. Nog wel voelbaar en met name bij goed geproduceerde muziek en film sound tracks is dat uber awesome! Ik ben heel erg benieuwd naar deze dingen! Leuk, ook, voor een open lucht cinema, me dunkt!

There is no engineering like over-engineering.
En er is niet zo iets als teveel ultra-laag.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: orgel transmissielijn subwoofer

Bericht door wouter »

Nog wat foto's.

Door middel van dempingoptimalisatie uitgekomen op de beoogde afstemfrequentie van 16,4Hz

Gewicht ook gemeten, was nog even een dingetje. 90 kilo en een beetje.

Wordt aangestuurd met een LAB Gruppen PDX3000. Locatie (mij nog) onbekend :mrgreen:
20210108_005358.jpg
20210108_152716.jpg
20210108_160740.jpg
20210108_164305.jpg
20210108_164319.jpg
Laatst gewijzigd door wouter op zo 10 jan 2021, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: orgel transmissielijn subwoofer

Bericht door toetertje »

Wat een schatje. Mooi geworden hoor. :goeie:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: orgel transmissielijn subwoofer

Bericht door Walt »

Ook mooi in de markt te zetten als HT sub...
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: orgel transmissielijn subwoofer

Bericht door Shadow »

Wauw :goeie:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: orgel transmissielijn subwoofer

Bericht door wouter »

Walt schreef:
Ook mooi in de markt te zetten als HT sub...
Met bruto 120,6 x 62,4 x 73,4 cm zit je wel aan 550 liter bruto. Beetje HT heeft 2 subs.. dus dan wordt je kamer wel wat kleiner ;-)

Er komt een 15" CSS aan, en ook Dayton en Eminence hebben nieuwe geschikte 18" home cinema subwoofers. Bij PA wil je - als in een kathedraal ruimte geen issue is - liever gevoeligheid en headroom. Dit model doet in theorie alles 16hz op 117dB binnen xmax, in de praktijk zijn er verliezen maar kan plaatsing ook veel opleveren. Met ca 1kW is het een lange termijn oplossing, home audio kun. je nog wel verder boosten met 3kW. Dat was hier niet wenselijk.

Home audio zou ik altijd beginnen met kamer en opstelling, en meerdere subje is bijna altijd slim
Alleen kost een CSS 12 zo mega veel, maar de ruimte besparing van 2 gesloten LT subje zou binnenshuis mijn voorkeur hebben. TL is gewoon groot, en nu heel erg groot :-)
TLfan
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 15 jan 2021, 22:13

Re: orgel transmissielijn subwoofer

Bericht door TLfan »

Mijn complimenten voor het ontwerp Wouter!
Thuis heb ik een uitdaging op esthetisch gebied (WAF factor):

Heb je ooit wel eens gedacht aan een huiskamervariant van 2,4meter hoog en een footprint van 40x30 met een enkele gevouwen hoorn van bijna 5 meter? leker luchtig en afgronddiep laag maar ook snel genoeg en gecontroleerd.

Ik ben aan het onderzoeken of zo'n TL sub realiseerbaar is en of dit een goede vervanging kan zijn ter vervanging van de laag secties van twee PMC OB1 TL speakers die vrouwlief wat groot vindt. Ik meer bas en zij twee kleine fronts en een beest van een sub, aangedreven door bv een hypex van 2x500W, achter ons naast de hoge kast. Staat dan niet meer in de weg en iedereen tevreden...

Is dit interessant om een keer over te brainstormen?

Ik neem mijn enthousiasme mee maar ontbeer de benodigde kennis voor het berekenen van dit doort TL cncepten.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: orgel transmissielijn subwoofer

Bericht door wouter »

brainstormen is prima, maar ik geloof niet in goede subwoofers op niet goede posities.

Positie is denk ik het allerbelangrijkste. Dus 2,4 meter kan, maar dan moet je zeker weten dat dit op een plek komt wat resulteert in een goede geluidsbeleving op de luisterpositie.

Ik heb in mijn studententijd een 180 liter TL subwoofer gemaakt met een Visaton TIW360X welke de voordeur liet klapperen maar op de luisterplek op de bank niet kon overtuigen.

http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic ... 2#p1844695

Dit is een voorbeeld van een kleine TL, deze doet het heel goed. Maar simpeler is het om een potente 12" per dsp te corrigeren en op een handige plek te zetten.

Op de juiste plek kan 8" meer dan genoeg zijn, in mijn studententijd had ik 2 TL subs met de Visaton TIW200XS. Was echt genieten toen.

240x30x40 geeft ca 200 liter. Ik kan me niet bedenken hoe dat met 4,8 meter een goede afstemming moet gaan worden. Een hoorn van die lengte moet groter eindigen dan mogelijk is, en een TL moet korter zijn. Pb me gerust voor verder contact via Whatsapp.
Laatst gewijzigd door wouter op wo 22 okt 2025, 0:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: orgel transmissielijn subwoofer

Bericht door Shadow »

wouter schreef:
Pb me gerust voor verder contact via Whatsapp.
Pardonnez?
Het lijkt mij verstandig dat de vraagsteller een draadje opent ipv het via de app te gaan doen, leren we er hier ook nog wat van :-"
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: orgel transmissielijn subwoofer

Bericht door Walt »

Ik had in mijn studentenkamertje een tapped horn 40x40x170cm met een Ciare 12.00SW erin, ging prima laag genoeg op het 70W Thomessen subampje!
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: orgel transmissielijn subwoofer

Bericht door wouter »

Shadow schreef:
wouter schreef:
Pb me gerust voor verder contact via Whatsapp.
Pardonnez?
Het lijkt mij verstandig dat de vraagsteller een draadje opent ipv het via de app te gaan doen, leren we er hier ook nog wat van :-"
Haha, zeker. Maar brainstormen bij mij is 100 foto's per uur als oriëntatie/inspiratie over de app gooien, simulaties proberen en lappen tekst. Dus, daarvoor is een forum geen handig middel, dan ga ik het gewoon niet doen. Mijn mobiel icm Whatsapp werk ik sneller mee dan screenshots opslaan en uploaden op het forum. That's all.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”