Walter zijn tweaks en andere fratsen

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door pvanlingen »

Je hebt wel heel eigenzinnige ideeën over verwennen.

En als mensen jou tips op gaan volgen gaat de kwaliteit van het weergeven er waarschijnlijk op achteruit.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door rikpost »

Idd modificaties die gestoeld zijn op onweerlegbare natuurkundige principes.
Direct toe te passen door elke rationele hobbyist :rofl:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Het gaat er toch niet om hoe het werkt, als het maar werkt. Maar wat concrete zaken waar jullie als techneuten vast ook wat mee kunnen:

- DSD dac maken of kopen, de bron maakt veel verschil.

- koppelstang van speaker naar achterwand, schoont de (bas) weergave flink op.

- speakers ver van de achterwand zetten, veel mooier 3D beeld.

Tip 2 en 3 kosten weinig tot niks, begin daar maar eens mee.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door hannesie »

Dat deden we al jaren, ook zonder OB.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Jij bent reeds zeer goed bezig Hans, dsd dac, accuton speaker. Alleen die koppelstang nog ff fiksen, you will be amazed!

Een aantal van de critici hier hebben nog wel wat werk te verzetten..
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door pvanlingen »

Wat een arogante stelling is dit nu weer.
Omdat jij van die instabiele slappe OB's hebt gebouwd ben je afhankelijk van die stangen naar de muur. (lapmiddel)
Jij met je technisch kennis moet toch in staat zijn om een stevige OB te bouwen.
Ik heb inmiddels heel wat OB speakers gezien die op zich zelf heel erg trillingsvrij zijn, en dan ook nog gemaakt door mensen die geen opleiding
op dat gebied hebben genoten.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Basis mechanica,EA wint altijd van EI.

De koppelstang werkt ook met bijv. dikke Blumenhofers, en dat zijn zeker geen slappe kastjes.

Je hoeft het uiteraard niet te proberen, maar hou dan aub ook op met posten in dit topic, het is geven en nemen, deze simpele tips kun je makkelijk zelf proberen, kost nagenoeg niks. Probeer het gewoon, denk dat je schrikt van de opschoning in de weergave, geeft je dan ook beter een beeld van waar ik mee bezig ben.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door pvanlingen »

Ik heb een prima beeld van de dingen waar jij mee bezig bent.
Volgens mij iedereen iedereen op het forum.
Maar begrijpen doe ik het niet.
Waarschijnlijk word ik ook niet begrepen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Nou ok, wat toelichting dan, je kan wel een hele stijve baffle proberen te maken, het blijft een buig lichaam, en zelfs een kleine kracht op een stijve buigligger veroorzaakt snel een meetbare of goed voelbare beweging/trilling aan de bovenkant van de baffle. Een koppelstang zal met hetzelfde kleine krachtje axiaal nagenoeg onmeetbaar inkorten, effectief zet je de bovenkant van de baffle dus star vast aan de enorme massa en stijfheid van de wand.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door pvanlingen »

Ik heb maar éénmaal stangen aan een Blumenhofer gezien.
Dat was op een audiobeurs.
Daar hadden ze een licht decoratief wandje achter een Blumenhofer luidspreker staan.
Om te voorkomen dat het wandje om zou vallen hadden ze het met een stang vastgemaakt aan de Blumenhofer.

Om een trillende box te dempen helpt het niet volledig.
Bij trek en druk gaat het buisje zijwaards uitwijken.
De laagste frequentie vooral in het midden.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door hannesie »

Walt schreef: ma 21 apr 2025, 22:10
Nou ok, wat toelichting dan, je kan wel een hele stijve baffle proberen te maken, het blijft een buig lichaam, en zelfs een kleine kracht op een stijve buigligger veroorzaakt snel een meetbare of goed voelbare beweging/trilling aan de bovenkant van de baffle. Een koppelstang zal met hetzelfde kleine krachtje axiaal nagenoeg onmeetbaar inkorten, effectief zet je de bovenkant van de baffle dus star vast aan de enorme massa en stijfheid van de wand.

Groetjes Walter
Bij kassenbouw komt ook wel wat constructie te pas, en voor strorm en andere klimaatverandering kan het wel van belang zijn dat goed te doen.
Ik heb toen bij de lessen redelijk goed opgelet :lol:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ik heb een Plastimo Iris 50 kompas aangeschaft, een heel nauwkeurig exemplaar. Ga ik gebruiken om bijv. de ringen van Koilon beter uit te richten:
Bijlagen
IMG_0582.jpeg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

ToP! Een nieuwe fase van extase? Dat moet je denk ik wel gaan doen i.c.m. ook een héél nauwkeurige waterpas:
Waterpas.JPG
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door rikpost »

Walt schreef: za 26 apr 2025, 8:26
Ik heb een Plastimo Iris 50 kompas aangeschaft, een heel nauwkeurig exemplaar. Ga ik gebruiken om bijv. de ringen van Koilon beter uit te richten:
Wat is dan hier weer de filosofie achter :think:
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door pvanlingen »

Nou Rik jij begrijpt het nog niet helelemaal.
Je verwacht toch niet echt dat er een serieuze gedachte achter zit.
Walt wil gewoon veel aandacht.
Misschien krijgen we morgen foto's te zien van speaker kabels die vrij van de grond gehouden worden door een rij oranje tom poezen.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door rikpost »

Voor die aandacht heeft hij dan wel veel geld over .
Ik denk dat hij serieus is ,wat mij dan weer erg verbaast daar zijn professie gestoeld is op louter natuurkundige principes.
Ik vind het dan ook fascinerend hoe het brein werkt .
We zijn blijkbaar prima in staat om ons zelf in de maling te nemen .
De waarneming volgt de perceptie zeg maar ik heb ook eens een avond aan een plate amp met crossover zitten draaien waarbij ik allerlij verschillen hoorde .echter de volgende dag toen ik weer ging zitten vond ik het helemaal niet zo lekker klinken , bleek de bypas schakelaar aan te staan dus de hele avond aan het Smurfen geweest voor Jan met de grote Smurf .
Het verbaast mij wel dat Walt dat zelf nog niet uitgesmurft heeft .
Die geweldige audio lamp is ook weer weg inmiddels
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door hannesie »

Dan istie helemaal de weg kwijt :mrgreen: :rofl:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door richard »

Daarvoor is het kompas dan weer handig. Anderen hebben daarvoor een bijbel of Koran.

Heeft een kompas in een kamer met betonnen vloeren (en wanden?) weinig zin. Zeker niet met de veldlijnen van de luidsprekermagneten in de buurt. Gaat het alle kanten op.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Olaf Analogue »

pvanlingen schreef: za 26 apr 2025, 11:47
Nou Rik jij begrijpt het nog niet helelemaal.
Je verwacht toch niet echt dat er een serieuze gedachte achter zit.
Walt wil gewoon veel aandacht.
Misschien krijgen we morgen foto's te zien van speaker kabels die vrij van de grond gehouden worden door een rij oranje tom poezen.
Dit is een frappant toeval zeg, ik zit er tegelijkertijd een heel stuk over te schrijven in mijn eigen topic.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door rikpost »

Ha ha ja geweldig .
Nou als het zijn doel is om ons lekker bezig te houden lukt dat aardig
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

De ringen van Koilon hebben een opening, die opening moet richting het zuiden worden georiënteerd. We hadden niet eens een speelgoed kompas in huis, dus ik was al even aan het kijken, maar zo’n Plastimo Iris 50 is soort van industrie standaard, echt op de graad precies. Er zit ook een prisma op, echt super handig voor outdoors ook.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

rikpost schreef: za 26 apr 2025, 11:58
Voor die aandacht heeft hij dan wel veel geld over .
Ik denk dat hij serieus is ,wat mij dan weer erg verbaast daar zijn professie gestoeld is op louter natuurkundige principes.
Ik vind het dan ook fascinerend hoe het brein werkt .
We zijn blijkbaar prima in staat om ons zelf in de maling te nemen .
In de maling nemen vind ik eigenlijk een te groot woord: Mystiek is denk ik een essentiële levensbehoefte. Ik heb in de jaren '90 ruim 12 jaar in Delft gewerkt op de toenmalige faculteit Technische Natuurkunde van de TU, waar wetenschappers met een IQ van tegen de 150 rondliepen. En waar de harde bewezen natuurkundebasis essentieel is om progressie te maken. Een zeer getalenteerde collega computer science, in de 40 en de nodige ervaring, predikte de krachtige geneeskrachtige werking van 10^12 verdunde goudoplossing. Hij had voor ieder kwaaltje wel zo'n e.o.a. verdund waterdrankje. En zo liepen er nog enkele rond. Eentje b.v. die een modelspoorbaan HO door zijn hele huis had lopen, denk een dikke 100m rails. Ik denk toch dat er wat te compenseren valt. En hoe het ook kan vergaan: https://historiek.net/william-james-sid ... it/161332/
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door rikpost »

Ik ben er gewoon te nuchter , of te stom voor waarschijnlijk :think:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Alleen door zelf te testen, kom je erachter of een tweak meerwaarde voor je heeft. Als je die stap al niet maakt, dan kun je stellen dat je te nuchter bent, maar volgens mij geef je het dan gewoon geen kans. Ook prima natuurlijk. Misschien maar goed ook, het Shun Mook spul is al enorm lastig te vinden, als dit hele forum ernaar op jacht gaat, zou voor mij geen gunstige zaak zijn. Maar ik vermoed dat ik weinig te vrezen heb… :mrgreen:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door richard »

Walt schreef: za 26 apr 2025, 12:54
De ringen van Koilon hebben een opening, die opening moet richting het zuiden worden georiënteerd. We hadden niet eens een speelgoed kompas in huis, dus ik was al even aan het kijken, maar zo’n Plastimo Iris 50 is soort van industrie standaard, echt op de graad precies.
Als je maar niet de illusie hebt dat dat binnenhuis ook zo is.
Heb zelf voor mijn zeilboot een wat serieuzer kompas en dat geeft binnenshuis allerlei richtingen aan behalve het magnetische noorden (dat ook nog een deviatie heeft ten opzichte van het geografische noorden).

Maar als het voor je gemoedsrust beter is om dat kompas te volgen...
Plaats reactie