Walter zijn tweaks en andere fratsen
Moderator: Beheerdersteam
- pvanlingen
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
- Locatie: Dronten
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Je hebt wel heel eigenzinnige ideeën over verwennen.
En als mensen jou tips op gaan volgen gaat de kwaliteit van het weergeven er waarschijnlijk op achteruit.
En als mensen jou tips op gaan volgen gaat de kwaliteit van het weergeven er waarschijnlijk op achteruit.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Idd modificaties die gestoeld zijn op onweerlegbare natuurkundige principes.
Direct toe te passen door elke rationele hobbyist
Direct toe te passen door elke rationele hobbyist
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Het gaat er toch niet om hoe het werkt, als het maar werkt. Maar wat concrete zaken waar jullie als techneuten vast ook wat mee kunnen:
- DSD dac maken of kopen, de bron maakt veel verschil.
- koppelstang van speaker naar achterwand, schoont de (bas) weergave flink op.
- speakers ver van de achterwand zetten, veel mooier 3D beeld.
Tip 2 en 3 kosten weinig tot niks, begin daar maar eens mee.
Groetjes Walter
- DSD dac maken of kopen, de bron maakt veel verschil.
- koppelstang van speaker naar achterwand, schoont de (bas) weergave flink op.
- speakers ver van de achterwand zetten, veel mooier 3D beeld.
Tip 2 en 3 kosten weinig tot niks, begin daar maar eens mee.
Groetjes Walter
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Jij bent reeds zeer goed bezig Hans, dsd dac, accuton speaker. Alleen die koppelstang nog ff fiksen, you will be amazed!
Een aantal van de critici hier hebben nog wel wat werk te verzetten..
Een aantal van de critici hier hebben nog wel wat werk te verzetten..
- pvanlingen
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
- Locatie: Dronten
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Wat een arogante stelling is dit nu weer.
Omdat jij van die instabiele slappe OB's hebt gebouwd ben je afhankelijk van die stangen naar de muur. (lapmiddel)
Jij met je technisch kennis moet toch in staat zijn om een stevige OB te bouwen.
Ik heb inmiddels heel wat OB speakers gezien die op zich zelf heel erg trillingsvrij zijn, en dan ook nog gemaakt door mensen die geen opleiding
op dat gebied hebben genoten.
Omdat jij van die instabiele slappe OB's hebt gebouwd ben je afhankelijk van die stangen naar de muur. (lapmiddel)
Jij met je technisch kennis moet toch in staat zijn om een stevige OB te bouwen.
Ik heb inmiddels heel wat OB speakers gezien die op zich zelf heel erg trillingsvrij zijn, en dan ook nog gemaakt door mensen die geen opleiding
op dat gebied hebben genoten.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Basis mechanica,EA wint altijd van EI.
De koppelstang werkt ook met bijv. dikke Blumenhofers, en dat zijn zeker geen slappe kastjes.
Je hoeft het uiteraard niet te proberen, maar hou dan aub ook op met posten in dit topic, het is geven en nemen, deze simpele tips kun je makkelijk zelf proberen, kost nagenoeg niks. Probeer het gewoon, denk dat je schrikt van de opschoning in de weergave, geeft je dan ook beter een beeld van waar ik mee bezig ben.
Groetjes Walter
De koppelstang werkt ook met bijv. dikke Blumenhofers, en dat zijn zeker geen slappe kastjes.
Je hoeft het uiteraard niet te proberen, maar hou dan aub ook op met posten in dit topic, het is geven en nemen, deze simpele tips kun je makkelijk zelf proberen, kost nagenoeg niks. Probeer het gewoon, denk dat je schrikt van de opschoning in de weergave, geeft je dan ook beter een beeld van waar ik mee bezig ben.
Groetjes Walter
- pvanlingen
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
- Locatie: Dronten
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ik heb een prima beeld van de dingen waar jij mee bezig bent.
Volgens mij iedereen iedereen op het forum.
Maar begrijpen doe ik het niet.
Waarschijnlijk word ik ook niet begrepen.
Volgens mij iedereen iedereen op het forum.
Maar begrijpen doe ik het niet.
Waarschijnlijk word ik ook niet begrepen.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Nou ok, wat toelichting dan, je kan wel een hele stijve baffle proberen te maken, het blijft een buig lichaam, en zelfs een kleine kracht op een stijve buigligger veroorzaakt snel een meetbare of goed voelbare beweging/trilling aan de bovenkant van de baffle. Een koppelstang zal met hetzelfde kleine krachtje axiaal nagenoeg onmeetbaar inkorten, effectief zet je de bovenkant van de baffle dus star vast aan de enorme massa en stijfheid van de wand.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
- pvanlingen
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
- Locatie: Dronten
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ik heb maar éénmaal stangen aan een Blumenhofer gezien.
Dat was op een audiobeurs.
Daar hadden ze een licht decoratief wandje achter een Blumenhofer luidspreker staan.
Om te voorkomen dat het wandje om zou vallen hadden ze het met een stang vastgemaakt aan de Blumenhofer.
Om een trillende box te dempen helpt het niet volledig.
Bij trek en druk gaat het buisje zijwaards uitwijken.
De laagste frequentie vooral in het midden.
Dat was op een audiobeurs.
Daar hadden ze een licht decoratief wandje achter een Blumenhofer luidspreker staan.
Om te voorkomen dat het wandje om zou vallen hadden ze het met een stang vastgemaakt aan de Blumenhofer.
Om een trillende box te dempen helpt het niet volledig.
Bij trek en druk gaat het buisje zijwaards uitwijken.
De laagste frequentie vooral in het midden.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Bij kassenbouw komt ook wel wat constructie te pas, en voor strorm en andere klimaatverandering kan het wel van belang zijn dat goed te doen.Walt schreef: ↑ma 21 apr 2025, 22:10Nou ok, wat toelichting dan, je kan wel een hele stijve baffle proberen te maken, het blijft een buig lichaam, en zelfs een kleine kracht op een stijve buigligger veroorzaakt snel een meetbare of goed voelbare beweging/trilling aan de bovenkant van de baffle. Een koppelstang zal met hetzelfde kleine krachtje axiaal nagenoeg onmeetbaar inkorten, effectief zet je de bovenkant van de baffle dus star vast aan de enorme massa en stijfheid van de wand.
Groetjes Walter
Ik heb toen bij de lessen redelijk goed opgelet
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ik heb een Plastimo Iris 50 kompas aangeschaft, een heel nauwkeurig exemplaar. Ga ik gebruiken om bijv. de ringen van Koilon beter uit te richten:
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
ToP! Een nieuwe fase van extase? Dat moet je denk ik wel gaan doen i.c.m. ook een héél nauwkeurige waterpas:
- pvanlingen
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
- Locatie: Dronten
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Nou Rik jij begrijpt het nog niet helelemaal.
Je verwacht toch niet echt dat er een serieuze gedachte achter zit.
Walt wil gewoon veel aandacht.
Misschien krijgen we morgen foto's te zien van speaker kabels die vrij van de grond gehouden worden door een rij oranje tom poezen.
Je verwacht toch niet echt dat er een serieuze gedachte achter zit.
Walt wil gewoon veel aandacht.
Misschien krijgen we morgen foto's te zien van speaker kabels die vrij van de grond gehouden worden door een rij oranje tom poezen.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Voor die aandacht heeft hij dan wel veel geld over .
Ik denk dat hij serieus is ,wat mij dan weer erg verbaast daar zijn professie gestoeld is op louter natuurkundige principes.
Ik vind het dan ook fascinerend hoe het brein werkt .
We zijn blijkbaar prima in staat om ons zelf in de maling te nemen .
De waarneming volgt de perceptie zeg maar ik heb ook eens een avond aan een plate amp met crossover zitten draaien waarbij ik allerlij verschillen hoorde .echter de volgende dag toen ik weer ging zitten vond ik het helemaal niet zo lekker klinken , bleek de bypas schakelaar aan te staan dus de hele avond aan het Smurfen geweest voor Jan met de grote Smurf .
Het verbaast mij wel dat Walt dat zelf nog niet uitgesmurft heeft .
Die geweldige audio lamp is ook weer weg inmiddels
Ik denk dat hij serieus is ,wat mij dan weer erg verbaast daar zijn professie gestoeld is op louter natuurkundige principes.
Ik vind het dan ook fascinerend hoe het brein werkt .
We zijn blijkbaar prima in staat om ons zelf in de maling te nemen .
De waarneming volgt de perceptie zeg maar ik heb ook eens een avond aan een plate amp met crossover zitten draaien waarbij ik allerlij verschillen hoorde .echter de volgende dag toen ik weer ging zitten vond ik het helemaal niet zo lekker klinken , bleek de bypas schakelaar aan te staan dus de hele avond aan het Smurfen geweest voor Jan met de grote Smurf .
Het verbaast mij wel dat Walt dat zelf nog niet uitgesmurft heeft .
Die geweldige audio lamp is ook weer weg inmiddels
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Daarvoor is het kompas dan weer handig. Anderen hebben daarvoor een bijbel of Koran.
Heeft een kompas in een kamer met betonnen vloeren (en wanden?) weinig zin. Zeker niet met de veldlijnen van de luidsprekermagneten in de buurt. Gaat het alle kanten op.
Heeft een kompas in een kamer met betonnen vloeren (en wanden?) weinig zin. Zeker niet met de veldlijnen van de luidsprekermagneten in de buurt. Gaat het alle kanten op.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4782
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Dit is een frappant toeval zeg, ik zit er tegelijkertijd een heel stuk over te schrijven in mijn eigen topic.pvanlingen schreef: ↑za 26 apr 2025, 11:47Nou Rik jij begrijpt het nog niet helelemaal.
Je verwacht toch niet echt dat er een serieuze gedachte achter zit.
Walt wil gewoon veel aandacht.
Misschien krijgen we morgen foto's te zien van speaker kabels die vrij van de grond gehouden worden door een rij oranje tom poezen.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ha ha ja geweldig .
Nou als het zijn doel is om ons lekker bezig te houden lukt dat aardig
Nou als het zijn doel is om ons lekker bezig te houden lukt dat aardig
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
De ringen van Koilon hebben een opening, die opening moet richting het zuiden worden georiënteerd. We hadden niet eens een speelgoed kompas in huis, dus ik was al even aan het kijken, maar zo’n Plastimo Iris 50 is soort van industrie standaard, echt op de graad precies. Er zit ook een prisma op, echt super handig voor outdoors ook.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
In de maling nemen vind ik eigenlijk een te groot woord: Mystiek is denk ik een essentiële levensbehoefte. Ik heb in de jaren '90 ruim 12 jaar in Delft gewerkt op de toenmalige faculteit Technische Natuurkunde van de TU, waar wetenschappers met een IQ van tegen de 150 rondliepen. En waar de harde bewezen natuurkundebasis essentieel is om progressie te maken. Een zeer getalenteerde collega computer science, in de 40 en de nodige ervaring, predikte de krachtige geneeskrachtige werking van 10^12 verdunde goudoplossing. Hij had voor ieder kwaaltje wel zo'n e.o.a. verdund waterdrankje. En zo liepen er nog enkele rond. Eentje b.v. die een modelspoorbaan HO door zijn hele huis had lopen, denk een dikke 100m rails. Ik denk toch dat er wat te compenseren valt. En hoe het ook kan vergaan: https://historiek.net/william-james-sid ... it/161332/rikpost schreef: ↑za 26 apr 2025, 11:58Voor die aandacht heeft hij dan wel veel geld over .
Ik denk dat hij serieus is ,wat mij dan weer erg verbaast daar zijn professie gestoeld is op louter natuurkundige principes.
Ik vind het dan ook fascinerend hoe het brein werkt .
We zijn blijkbaar prima in staat om ons zelf in de maling te nemen .
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ik ben er gewoon te nuchter , of te stom voor waarschijnlijk 
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Alleen door zelf te testen, kom je erachter of een tweak meerwaarde voor je heeft. Als je die stap al niet maakt, dan kun je stellen dat je te nuchter bent, maar volgens mij geef je het dan gewoon geen kans. Ook prima natuurlijk. Misschien maar goed ook, het Shun Mook spul is al enorm lastig te vinden, als dit hele forum ernaar op jacht gaat, zou voor mij geen gunstige zaak zijn. Maar ik vermoed dat ik weinig te vrezen heb… 
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Als je maar niet de illusie hebt dat dat binnenhuis ook zo is.Walt schreef: ↑za 26 apr 2025, 12:54De ringen van Koilon hebben een opening, die opening moet richting het zuiden worden georiënteerd. We hadden niet eens een speelgoed kompas in huis, dus ik was al even aan het kijken, maar zo’n Plastimo Iris 50 is soort van industrie standaard, echt op de graad precies.
Heb zelf voor mijn zeilboot een wat serieuzer kompas en dat geeft binnenshuis allerlei richtingen aan behalve het magnetische noorden (dat ook nog een deviatie heeft ten opzichte van het geografische noorden).
Maar als het voor je gemoedsrust beter is om dat kompas te volgen...
