Bias Primare A20 mkII

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bias Primare A20 mkII

Bericht door dre »

Goedemorgen

In de woonkamer staat al jaren een Primare A20 MkII te spelen,nooit hard alleen voor de tv.
Maar de laatste tijd zit er een brom in. :(
Nu heb ik de servicemanual beschikbaar,dus ik heb er maar eens aan gemeten....
Nu heb ik de ballen verstand van vertserkers,dat wil ik ook zo laten trouwens. :mrgreen:

De bias opgemeten en beide kanalen zitten rond de 13mV.
De manual zegt 22mV.
Hij is ook prima naar 22mV te regelen.
Dan moet je na een uurtje hem nog 1x afregelen en klaar......

Maar.......
Ik heb ook een manual om te upgraden naar de MKIII.
Maar die moet op 13mV bias ingesteld worden..... :lol:
Dus welke heb ik nu..... 8-[

E staat dat je enkele weerstand en een condensator moet veranderen.
R4 moet naar 7.5K op R4 SMD) staat volgens mij 1016.
hfe_primare_a20_mk2_service_en.pdf
(295.93 KiB) 87 keer gedownload
How-To-Update-A20-From-MKII-To-MKIII (1).pdf
(767.98 KiB) 128 keer gedownload
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Bias Primare A20 mkII

Bericht door dre »

20240128_093832.jpg
R4 zit rechtsonder naast de blauwe cap.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Bias Primare A20 mkII

Bericht door dre »

20240128_095924.jpg
20240128_095858.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bias Primare A20 mkII

Bericht door Pjotr »

Wat zeggen je oren bij de verschillende instellingen? Hoe oud is ie? Brom duidt er vaak op: "Ik wil verse elco's in het voer". Maar dan moet ie ook brommen zonder bronnen aangesloten.
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 28 jan 2024, 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: Bias Primare A20 mkII

Bericht door MarcoSQ »

dre schreef: zo 28 jan 2024, 9:54

R4 moet naar 7.5K op R4 SMD) staat volgens mij 1016.
Volgens mij lees je het per ongeluk op zijn kop, en staat er dus geen 1016 maar 9101 ;-). En die laatste betekent 9.1kOhm, wat precies de waarde is voor R4 in jouw schema van versie 2.

Je zult lijkt me dus een versie 2 hebben (ken het apparaat zelf niet, hoor!).
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Bias Primare A20 mkII

Bericht door dre »

Pjotr schreef: zo 28 jan 2024, 10:07
Wat zeggen je oren bij de verschillende instellingen? Hoe oud is ie? Brom duidt er vaak op: "Ik wil verse elco's in het voer". Maar dan moet ie ook brommen zonder bronnen aangesloten.
Hij is flink op leeftijd inderdaad.
Dus een elco revisie kan ook zeker nodig zijn.
Maar meet je dan geen extra DC op de uitgang?
MarcoSQ schreef: zo 28 jan 2024, 10:08
dre schreef: zo 28 jan 2024, 9:54

R4 moet naar 7.5K op R4 SMD) staat volgens mij 1016.
Volgens mij lees je het per ongeluk op zijn kop, en staat er dus geen 1016 maar 9101 ;-). En die laatste betekent 9.1kOhm, wat precies de waarde is voor R4 in jouw schema van versie 2.

Je zult lijkt me dus een versie 2 hebben (ken het apparaat zelf niet, hoor!).
Dat denk ik ook.
Maar omdat de bias op de instelling van de MKIII stond begon ik te twijfelen.
Kan de bias zo ver terug lopen eigenlijk?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bias Primare A20 mkII

Bericht door Pjotr »

dre schreef: zo 28 jan 2024, 10:15
Hij is flink op leeftijd inderdaad.
Dus een elco revisie kan ook zeker nodig zijn.
Maar meet je dan geen extra DC op de uitgang?
Niet per se.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Bias Primare A20 mkII

Bericht door dre »

Daar was ik al bang voor....
Ik ga hem straks eens testen.
Dan weet ik meer.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Bias Primare A20 mkII

Bericht door dre »

De test:1 kanaal ruist wat en het andere kanaal ruis en wat brom.
Wel een minder als voorheen.
Dan maar een elco revisie.....
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Bias Primare A20 mkII

Bericht door Shadow »

Pjotr schreef: zo 28 jan 2024, 10:29
dre schreef: zo 28 jan 2024, 10:15
Hij is flink op leeftijd inderdaad.
Dus een elco revisie kan ook zeker nodig zijn.
Maar meet je dan geen extra DC op de uitgang?
Niet per se.
Vooral AC als de voedingselco's zijn gaan hemelen lijkt me?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bias Primare A20 mkII

Bericht door ray5150 »

Je kunt hem ook wegbrengen naar Jeroen Machielse in Bennebroek.
Word ie weer helemaal nagekeken en eventueel gerecapt indien nodig.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Bias Primare A20 mkII

Bericht door dre »

Ook geen verkeerd plan! :goedzo:
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4779
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Bias Primare A20 mkII

Bericht door Olaf Analogue »

@dre:
Mocht dat plan uiteindelijk niet lukken dan wil ik het toestel weer netjes maken voor je.
Dat kost je dan alleen maar de materiaal kosten begeleid door de Mouser factuur.

Dus kijk maar even hoe het uitpakt, je kunt me altijd even contacten.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Bias Primare A20 mkII

Bericht door dre »

Bedankt Olaf

Na het opnieuw instellen van de bias,bleef de brom en ruis aanwezig...
Nu na een paar dagen is de brom eigenlijk weg,maar wel wat ruis....
Eerlijk gezegd weet ik niet of hij dat al had..... :mrgreen:

Dus ik twijfel een beetje wat te doen.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4779
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Bias Primare A20 mkII

Bericht door Olaf Analogue »

Vaak is het zo dat wanneer de elco's verouderen en in capaciteiten teruglopen dat er inderdaad een brom ontstaat. Wanneer het toestel langer aan staat en dus warmer wordt dan komt er net wat meer capaciteit terug. Dit zie je ook als je een verouderde elco op meet en deze dan verwarmt met een föhn.
Daardoor is de brom weer even weg.

Je zou het dus nog even kunnen aankijken, maar wacht echter ook niet te lang, als de elco's te ver teruglopen in capaciteiten dan kunnen er op een gegeven moment ook andere defecten gaan optreden.

Hoe dan ook. Indien nodig dan weet je mij te vinden.
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Bias Primare A20 mkII

Bericht door cool »

Nog nieuws hierover ?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Bias Primare A20 mkII

Bericht door dre »

:Hij staat klaar om getest te worden.... :mrgreen:
Plaats reactie