Walter zijn tweaks en andere fratsen
Moderator: Beheerdersteam
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Het lijkt wel Fischertechnik, alleen zelf de gaatjes boren! Volgens mij is Fischertechnik ook prima spul om Soundenhansers van de fröbelen. Had je daar niet nog dozen vol van?
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ja, dozen vol, maar plastic versus hout, denk dat hout beter is voor het geluid.
Nog een serieuze vraag, de zilver pootjes zijn 1.25mm dik, wat denken jullie, boren met 1.3mm of gaat ze dan te moeilijk erin nog? De bedoeling is met wat lijm en dat ze dan wel strak in het hout verlijmd zitten, maar kan me voorstellen dat 1.4mm ook een optie kan zijn.
Nog een serieuze vraag, de zilver pootjes zijn 1.25mm dik, wat denken jullie, boren met 1.3mm of gaat ze dan te moeilijk erin nog? De bedoeling is met wat lijm en dat ze dan wel strak in het hout verlijmd zitten, maar kan me voorstellen dat 1.4mm ook een optie kan zijn.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ik had je ooit die tip van de houten knijpers gegeven!
Maar lijm
Volgens mij isoleert dat juist alle positieve energie! Dat blokkeert de flow. Zou ik niet doen.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Bill van Shun Mook gebruikt zelf Krazy Glue, volgens google is dat wat wij kennen als seconde lijm.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33828
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
ff proefboren in gewoon stukje hout, dan merk je vanzelf of 1.3 of 1.4mm beter is tochm
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Sowieso weer waardeloos, de Proxxon heb ik net gehaald, maar alleen 1.2mm of 1.5mm boortjes te vinden in die hele zaak ((Bauhaus) dus dat wordt ergens los bestellen weer.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15177
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ook niet in het schap met Proxxon accessoires? Heb bij Bauhaus hier in het dorp onlangs dit setje gekocht:
Edit: je zoekt 1.3mm en 1.4mm lees ik nu. Nee die heb ik daar ook niet gezien.
Edit: je zoekt 1.3mm en 1.4mm lees ik nu. Nee die heb ik daar ook niet gezien.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Dat setje heb ik toevallig wel meegenomen, komt andere keer wel van pas, maar denk dat ik echt 1.3 of 1.4 nodig heb nu.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
1,5mm lijkt mij prima. Als het te strak zit krijg je dat draad er met secondelijm niet eens goed in. Zit het gelijk bij de eerste mm al vast. Zoals al eerder opgemerkt: Doe eerst eens een proefje (met gewoon waaibomenhout). Anders Amazon, al heeft vrijwel iedere fatsoenlijke ijzerwinkel wel HSS spiraalboortjes met 0,1 mm oplopend in voorraad.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ja daarom zat ik eerst aan 1.4mm te denken, iets ruimte voor de lijm, maar misschien is 1.5mm ook wel prima.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Misschien eens bij de boren voor tappen kijken. In de modelbouw heb je daarvoor ook allerlei kleine maten.
https://www.hobby-en-modelbouw.nl/Boren
https://www.hobby-en-modelbouw.nl/Boren
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
1,3mm en 1,4mm zijn ook standaard maten voor printplaten. Nooit een probleem mee gehad om die maten spiraalboortjes om de hoek van de straat te kopen. Koop overigens geen z.g.n. hardmetalen printboortjes zoals her en der aangeboden. Die breken erg snel!
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Lekker aan het hobbyen geweest, een 1.3mm boortje was perfect geweest, maar 3 van de 4 bodies die ik nu gebruikt heb, hadden al gaatjes, dus moest slechts 1 body nog voorzien van 3 gaatjes. Dus het 1.2 mm boortje gebruikt, en dan ipv 1x boren paar keer door het gat halen en werkstuk minimaal heen en weer verplaatsen, op die manier kun je het gat wat opruimen, beetje botte boer methode maar werkt wel prima.
De zilver pootjes op lengte gemaakt, het zilver netjes opgepoetst met tandpasta (werkt goed). De secondelijm die ik had was erg vloeibaar, stukje capilaire werking met het kleine gaatje, denk dat dit wel goed vast zit zo.
Als final touch markers aan de bovenkant geboord 2.5mm diameter en ongeveer 1mm diep, en voorzien van drupje witte verf.
Check de foto met de handgeschreven instructies, en het opgeplakte 35mm pootje als voorbeeld, geweldig!
Groetjes Walter
De zilver pootjes op lengte gemaakt, het zilver netjes opgepoetst met tandpasta (werkt goed). De secondelijm die ik had was erg vloeibaar, stukje capilaire werking met het kleine gaatje, denk dat dit wel goed vast zit zo.
Als final touch markers aan de bovenkant geboord 2.5mm diameter en ongeveer 1mm diep, en voorzien van drupje witte verf.
Check de foto met de handgeschreven instructies, en het opgeplakte 35mm pootje als voorbeeld, geweldig!
Groetjes Walter
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
O ja. Ik had een testje gedaan met 1.5mm maar dat zit echt te los, misschien met dikkere lijm, maar deze Bison is erg dun, dan is zo’n spleet lastig op te vullen.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Klopt. je hebt dikke en dunne seconde lijm. Bij de dunne moet het precies passen maar die zit ook meteen vast! Die is niet vullend. Is hier eigenlijk niet zo geschikt voor. Meer voor nauwsluitende vlakken te gebruiken zoals gebroken porselein e.d. De dikke variant werkt langzamer en is wel meer vullend! Die gebruik ik b.v. bij inzetmoeren in hout om luidsprekerunits in de kast vast te zetten. Is meer 5-secondelijm
Maar voor dit soort werk is eigenlijk een goede epoxy (dus gèèn Bison!) beter geschikt.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Het is een beetje uitproberen wat werkt. Bill gebruikt zelf ook secondelijm, Krazy Glue een Amerikaans merk. Maar ik zie veel tweedehands Shun Mook dempers met los zittende pootjes dus wellicht is de temperatuurs bestendigheid van secondelijm ook niet optimaal. Een buis kan natuurlijk makkelijk 200 graden worden, de MPingo body zal ook wel heet worden verwacht ik, en secondelijm is volgens de datasheet maar tot 80 graden, hoewel de echte grens wel hoger lijkt te liggen.
Ik heb nog 4 gloednieuwe MPingo bodies waar alle gaatjes nog in moeten, Bill adviseerde hier koperen pootjes aan te zetten ipv zilver, volgens hem zou dat nog beter kunnen klinken, gewoon te proberen dus.
Groetjes Walter
Ik heb nog 4 gloednieuwe MPingo bodies waar alle gaatjes nog in moeten, Bill adviseerde hier koperen pootjes aan te zetten ipv zilver, volgens hem zou dat nog beter kunnen klinken, gewoon te proberen dus.
Groetjes Walter
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Is het voor je buizendoppen dan? Ja dan wordt het lastiger.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ik ging ervan uit dat de toepassing bekend was, maar bij deze:
https://highend-electronics.com/product ... resonators
De foto toont gelijk ook mooi aan, dat een nette plaatsing niet zo eenvoudig is. De pootjes moeten de body rechtop houden, maar je wil ze ook niet kneiterstrak op het glas klemmen lijkt me.
Groetjes Walter
https://highend-electronics.com/product ... resonators
De foto toont gelijk ook mooi aan, dat een nette plaatsing niet zo eenvoudig is. De pootjes moeten de body rechtop houden, maar je wil ze ook niet kneiterstrak op het glas klemmen lijkt me.
Groetjes Walter
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Denk niet dat die doppen net zo heet worden als het glas. Hout geleidt heel slecht warmte. Enig makkelijk verkrijgbare lijm die een beetje tegen hitte kan is UHU Plus: https://www.google.nl/search?q=uhu+plus ... nt=gws-wiz Maar die verweekt ook boven de 120-140 graden. Anders wordt het kachelkit of uitlaatkit 
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Trial fit, ik vind het er zelf wel prima uitzien zo. Pootjes heel licht in contact met de buis, zodat er geen speling is en de demper niet wiebelt en dan ze netjes uit te lijnen zijn.
Er is nu dus wel een hele klein krachtsoverdracht van pootjes naar glas, iemand een idee of dit nog een probleem zou kunnen geven?
Groetjes Walter
Er is nu dus wel een hele klein krachtsoverdracht van pootjes naar glas, iemand een idee of dit nog een probleem zou kunnen geven?
Groetjes Walter
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ooit kwam ik daar een heleboel van die hoofddeksels tegen in Antwerpen, was mijn 1e confrontatie met deze "show" modellen op de zaterdag.
,
Enigzins vergelijkbaar met wat we hier wel zien op de zondag, en families die onderweg zijn naar de kerk.
Enigzins vergelijkbaar met wat we hier wel zien op de zondag, en families die onderweg zijn naar de kerk.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
2x 3 meter Ludic Silenos voor het laag ook binnen, is nieuw al niet duur (MP ff zoeken) maar nu was ik slechts 100 euro kwijt hiervoor. Plan is deze op het laag te gaan testen, dus dan zelfde kabel op laag en midden/hoog.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
