Walter zijn tweaks en andere fratsen

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Het lijkt wel Fischertechnik, alleen zelf de gaatjes boren! Volgens mij is Fischertechnik ook prima spul om Soundenhansers van de fröbelen. Had je daar niet nog dozen vol van?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ja, dozen vol, maar plastic versus hout, denk dat hout beter is voor het geluid.

Nog een serieuze vraag, de zilver pootjes zijn 1.25mm dik, wat denken jullie, boren met 1.3mm of gaat ze dan te moeilijk erin nog? De bedoeling is met wat lijm en dat ze dan wel strak in het hout verlijmd zitten, maar kan me voorstellen dat 1.4mm ook een optie kan zijn.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Ik had je ooit die tip van de houten knijpers gegeven! :sure: Maar lijm :shock: Volgens mij isoleert dat juist alle positieve energie! Dat blokkeert de flow. Zou ik niet doen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Bill van Shun Mook gebruikt zelf Krazy Glue, volgens google is dat wat wij kennen als seconde lijm.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Henkjan »

ff proefboren in gewoon stukje hout, dan merk je vanzelf of 1.3 of 1.4mm beter is tochm
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Sowieso weer waardeloos, de Proxxon heb ik net gehaald, maar alleen 1.2mm of 1.5mm boortjes te vinden in die hele zaak ((Bauhaus) dus dat wordt ergens los bestellen weer.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Barry2001 »

Ook niet in het schap met Proxxon accessoires? Heb bij Bauhaus hier in het dorp onlangs dit setje gekocht:
Prox.PNG
Edit: je zoekt 1.3mm en 1.4mm lees ik nu. Nee die heb ik daar ook niet gezien.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Dat setje heb ik toevallig wel meegenomen, komt andere keer wel van pas, maar denk dat ik echt 1.3 of 1.4 nodig heb nu.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

1,5mm lijkt mij prima. Als het te strak zit krijg je dat draad er met secondelijm niet eens goed in. Zit het gelijk bij de eerste mm al vast. Zoals al eerder opgemerkt: Doe eerst eens een proefje (met gewoon waaibomenhout). Anders Amazon, al heeft vrijwel iedere fatsoenlijke ijzerwinkel wel HSS spiraalboortjes met 0,1 mm oplopend in voorraad.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ja daarom zat ik eerst aan 1.4mm te denken, iets ruimte voor de lijm, maar misschien is 1.5mm ook wel prima.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door richard »

Misschien eens bij de boren voor tappen kijken. In de modelbouw heb je daarvoor ook allerlei kleine maten.
https://www.hobby-en-modelbouw.nl/Boren
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

1,3mm en 1,4mm zijn ook standaard maten voor printplaten. Nooit een probleem mee gehad om die maten spiraalboortjes om de hoek van de straat te kopen. Koop overigens geen z.g.n. hardmetalen printboortjes zoals her en der aangeboden. Die breken erg snel!
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Lekker aan het hobbyen geweest, een 1.3mm boortje was perfect geweest, maar 3 van de 4 bodies die ik nu gebruikt heb, hadden al gaatjes, dus moest slechts 1 body nog voorzien van 3 gaatjes. Dus het 1.2 mm boortje gebruikt, en dan ipv 1x boren paar keer door het gat halen en werkstuk minimaal heen en weer verplaatsen, op die manier kun je het gat wat opruimen, beetje botte boer methode maar werkt wel prima.

De zilver pootjes op lengte gemaakt, het zilver netjes opgepoetst met tandpasta (werkt goed). De secondelijm die ik had was erg vloeibaar, stukje capilaire werking met het kleine gaatje, denk dat dit wel goed vast zit zo.

Als final touch markers aan de bovenkant geboord 2.5mm diameter en ongeveer 1mm diep, en voorzien van drupje witte verf.

Check de foto met de handgeschreven instructies, en het opgeplakte 35mm pootje als voorbeeld, geweldig!

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_0957.jpeg
IMG_0959.jpeg
IMG_0963.jpeg
IMG_0960.jpeg
IMG_0961.jpeg
IMG_0964.jpeg
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door pappaleo »

Matchstick man
Matchstick man
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

O ja. Ik had een testje gedaan met 1.5mm maar dat zit echt te los, misschien met dikkere lijm, maar deze Bison is erg dun, dan is zo’n spleet lastig op te vullen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Klopt. je hebt dikke en dunne seconde lijm. Bij de dunne moet het precies passen maar die zit ook meteen vast! Die is niet vullend. Is hier eigenlijk niet zo geschikt voor. Meer voor nauwsluitende vlakken te gebruiken zoals gebroken porselein e.d. De dikke variant werkt langzamer en is wel meer vullend! Die gebruik ik b.v. bij inzetmoeren in hout om luidsprekerunits in de kast vast te zetten. Is meer 5-secondelijm :D Maar voor dit soort werk is eigenlijk een goede epoxy (dus gèèn Bison!) beter geschikt.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Het is een beetje uitproberen wat werkt. Bill gebruikt zelf ook secondelijm, Krazy Glue een Amerikaans merk. Maar ik zie veel tweedehands Shun Mook dempers met los zittende pootjes dus wellicht is de temperatuurs bestendigheid van secondelijm ook niet optimaal. Een buis kan natuurlijk makkelijk 200 graden worden, de MPingo body zal ook wel heet worden verwacht ik, en secondelijm is volgens de datasheet maar tot 80 graden, hoewel de echte grens wel hoger lijkt te liggen.

Ik heb nog 4 gloednieuwe MPingo bodies waar alle gaatjes nog in moeten, Bill adviseerde hier koperen pootjes aan te zetten ipv zilver, volgens hem zou dat nog beter kunnen klinken, gewoon te proberen dus.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Is het voor je buizendoppen dan? Ja dan wordt het lastiger.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ik ging ervan uit dat de toepassing bekend was, maar bij deze:

https://highend-electronics.com/product ... resonators

De foto toont gelijk ook mooi aan, dat een nette plaatsing niet zo eenvoudig is. De pootjes moeten de body rechtop houden, maar je wil ze ook niet kneiterstrak op het glas klemmen lijkt me.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Denk niet dat die doppen net zo heet worden als het glas. Hout geleidt heel slecht warmte. Enig makkelijk verkrijgbare lijm die een beetje tegen hitte kan is UHU Plus: https://www.google.nl/search?q=uhu+plus ... nt=gws-wiz Maar die verweekt ook boven de 120-140 graden. Anders wordt het kachelkit of uitlaatkit :D
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Trial fit, ik vind het er zelf wel prima uitzien zo. Pootjes heel licht in contact met de buis, zodat er geen speling is en de demper niet wiebelt en dan ze netjes uit te lijnen zijn.

Er is nu dus wel een hele klein krachtsoverdracht van pootjes naar glas, iemand een idee of dit nog een probleem zou kunnen geven?

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_0965.jpeg
IMG_0966.jpeg
IMG_0967.jpeg
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door pappaleo »

Lijken wel sjtreimels
Lijken wel sjtreimels
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door hannesie »

Ooit kwam ik daar een heleboel van die hoofddeksels tegen in Antwerpen, was mijn 1e confrontatie met deze "show" modellen op de zaterdag. :( , :shock:

Enigzins vergelijkbaar met wat we hier wel zien op de zondag, en families die onderweg zijn naar de kerk.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

2x 3 meter Ludic Silenos voor het laag ook binnen, is nieuw al niet duur (MP ff zoeken) maar nu was ik slechts 100 euro kwijt hiervoor. Plan is deze op het laag te gaan testen, dus dan zelfde kabel op laag en midden/hoog.

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_0580.jpeg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Henkjan »

waarvoor is dat dotje verf nou?
Plaats reactie