Nog een beetje tijd gevonden om me wat meer te verdiepen.
Op youtube volgende videos gevonden die een goed en begrijpelijke uitleg over de werking van verschillende schakelingen die voorkomen in een versterker.
https://www.youtube.com/@TheEngineeringExperienceYT
De D669 er terug ingezet. De 100 ohm vervangen.
Op de goede versterker is de spanning over de 100 ohm 1,25V.
Op de slechte geeft het slechte kanaal 3,5-4v en het goede kanaal stabiliseerd rond de 1,7v.
het relais trekt niet aan op het slechte bordje.
Nu ook eens informatie opgesnord over de D669. Die zou een metalen rug moeten hebben en niet plastic zoals op het bordje gemonteerd.
Dus waarschijnlijk ook een namaak.
Het schema van hifidiy komt sterk overeen met het schema dat ik afleid door meting van het bordje. (schakeling na de op-amp)
Weerstanden zijn bijna allemaal gelijk.
Nu zijn er wel opmerkelijke verschillen.
Zo zijn er andere weerstandswaarden gebruikt rond de D669.
Ook de waarde van de condensator op de transistor in de voedinglijn verschilt sterk. 0,1u tov 120u.
De gebruikte transistoren zijn ook verschillend.
.............HIFIDIY....................................................SCHEMA PRINT
2SA1015/2SA970/2SA733, 2SC1815/2SC945/2SC2240..........2N5551/2N5401.
Transistor in voedingslijn : BC639/640...........................BD139/140
Trnsistor voor eindtrap : BD139/140..........................2SC2073/2SA940
geen condensator over c-e D669..................................10uF over c-e D669
Nu kwam ik op hifiDIY nog een andere versie tegen van deze versterker. (Is trouwens geen Sugden maar een Nederlands ontwerp van Stemfoort).
Deze lijkt ook voor het gedeelte rond de op-amp het sterkste aan te leunen bij het ontwerp van de print. (LM7818/7819 voeding)
Maar hier weeral andere transistoren gebruikt.
Waarschijnlijk zijn dit reeds verouderde types.
Ik zou nu de transistoren willen bestellen, maar weet niet goed welke het best geschikt zijn.
Waarom er in de trap na de op-amp verschillende types gebruikt zijn in de 2 ontwerpen van hifidiy is me ook niet duidelijk. Als hier slechts 2 types (1PNP- 1 NPN) gebruikt kunnen worden maakt het ook iets gemakkelijker.
Wat kan ik best doen met de weerstanden rond de D669?