markbakk schreef: ↑zo 13 apr 2025, 18:20
JanRSmit schreef: ↑zo 13 apr 2025, 13:12
Omhullende vorm, ja en nee. De omhullende vorm is het resultaat van grondtoon en harmonischen in hun variatie over tijd. En dat is wat Griesinger aantoonde door de fase te veranderen werd een woord minder verstaanbaar.
Ik weet niet of Griesinger dat 'aantoonde', heb je een referentie? Ik zou in dat geval ook verwachten dat er een (scala aan) drempelwaarde(n) zou zijn gevonden. En ik vind het niet logisch, die geclaimde bevindingen zouden immers aantonen dat de (absolute) looptijd van een complex signaal van heel groot belang gaat worden. Nou, daarover heb ik nog nooit iemand gehoord.
Was even afwezig vanwege heftige situatie privé, dus met vertraging, hier mijn antwoord. Bijgevoegd een redelijk volledige verzameling van het werk van Griesinger, is zo'n 565mB groot.
Daarin meerdere meldingen van phase coherence in bereik van ~630-4000Hz, alsmede voorbeelden in vorm van opnames.
Bij Griesinger is het wel nodig te beseffen dat er een verschil is in hoorbaar en verstaanbaar.
Griesinger heeft als eigenschap dat meerdere presentaties bestaan met zelfde titel, maar inhoudelijk iets afwijken. Het blijft dus zoeken

De text op zijn homepage heb ik als Word document aan de verzameling toegevoegd.
N.B.: ook op ASR begint het te dagen dat faseveranderingen wel hoorbaar zijn.
Happy reading and digesting.
Overigens: Het gehoor is heel veel meer dan de trilhaartjes