Fout zoeken versterkermodule SF60 ... Waar te beginnen?
Moderator: Beheerdersteam
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Fout zoeken versterkermodule SF60 ... Waar te beginnen?
Verder klopt het schema ook niet, zitten een hoop meer weerstanden op de print dan in het schema.
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Fout zoeken versterkermodule SF60 ... Waar te beginnen?
Kostprijs van alle andere chips is ongeveer 4 euro per bord en dit zijn DIY eindgebruikers prijzen. Veel valt er dan niet te rapen als je er fake in zit volgens mij.90000006 schreef: ↑ma 31 mar 2025, 13:50Wat denk je zelf... Kijk bijvoorbeeld eens goed naar de opdruk op de opamps, zou jij dat zo afleveren als gerenommeerd fabrikant? Probeer voor de gein eens of je de tekst eraf veegt met wat aceton.
Nogmaals, het kan allemaal best werken, maar aangezien dat kleine halfgeleider spul allemaal kwartjeswerk is zou ik de gok niet nemen en er onverdachte componenten op zetten.
Nu ja ze mee bestellen is ook niet overkomelijk.
Edit: maar ga eerst even proberen om wat fouten te zoeken. Kwestie van zo toch iets bij te leren.
Laatst gewijzigd door bart Luyckx op ma 31 mar 2025, 15:22, 2 keer totaal gewijzigd.
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Fout zoeken versterkermodule SF60 ... Waar te beginnen?
Volgens mij klopt het aantal wel maar wordt je op het verkeerde been gezet door de zeer curieuze condensatoren:
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Fout zoeken versterkermodule SF60 ... Waar te beginnen?
De transistoren even aan de component tester aangesloten.90000006 schreef: ↑zo 30 mar 2025, 17:20Als dit van Ali komt, is de kans 99% dat de torren fake zijn. En niet de specificaties halen die ze zouden moeten halen. Dat alleen kan al de reden zijn dat het gelijk misgaat. Op te lossen door alle halfgeleiders te vervangen door nieuwe van een betrouwbare leverancier. Hang maar eens een dummyload aan de werkende en laat het ding een uurtje op vol vermogen draaien. Dan weet je of ze hun taak aankunnen.
Begin bij de kapotte met het soldeerwerk te controleren. Ziet dat er gezond uit, dan de eindtorren doormeten, BE en BC diode overgangen en dat er geen sluiting tussen CE zit. Zijn ze stuk, dan eruit en de drivers checken. Ook de VBE mulitplier checken. De manier waarop deze nu gebouwd is, is niet ideaal. Als de loper van het potmetertje een keertje kraakt, fikken gelijk je eindtorren eruit. Beter is een opbouw waarbij een onderbreking in de potmeter de transistor in geleiding stuurt, potmeter dus in de lijn tussen B en E.
1 2SA1943 meet niet meer. Dit was voordien niet. Deze is dus gesneuveld.
Nu nog weten waarom.
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Fout zoeken versterkermodule SF60 ... Waar te beginnen?
Alle eindtrappen heb ik verwijderd en de b-e kortgesloten van beide 2SA1943'sRegenpak schreef: ↑ma 31 mar 2025, 10:21@Ray: weer wat geleerd!![]()
Omdat er nog geen reparatiehints zijn gegeven bijt ik maar effe het spits af. Dit soort dingen is altijd goed te fixen door de eindtorren te verwijderen en de basis- en emitterpads van één van de twee eindtorren kort te sluiten. Nu is de terugkoppeling weer hersteld en kan je de rest van de versterker onderzoeken. Op de output moet nu nul volt staan. Over LR22 moet 1.0-1.2 V staan. Dat is de V(be) voor de beide eindtorren. Waarschijnlijk is dit hoger omdat ze zoveel stroom trokken en zichzelf hebben opgeblazen. Van daaruit verderkijken. Deze methode staat bekend als de luie methode ("lazy engineer's method"). Lui omdat ik geen zin heb om twee keer eindtorren te vervangen wat vaak nodig is als de fout die ergens inzit niet is opgelost.
Tjerk
De spanning over LR22 (100 ohm) gemeten.
Bij het kanaal die nog werkte ligt de spanning vrij stabiel rond de 1.7V.
Het kanaal dat defect en heel warm werd meet onstabiel. Variërend van 0.3V tot meer dan 2V.
Het relais trekt niet aan. Ik weet niet of dit normaal is.
Re: Fout zoeken versterkermodule SF60 ... Waar te beginnen?
Ik denk door naïviteit...bart Luyckx schreef: ↑di 01 apr 2025, 17:22
De transistoren even aan de component tester aangesloten.
1 2SA1943 meet niet meer. Dit was voordien niet. Deze is dus gesneuveld.
Nu nog weten waarom.![]()
lees dit eens door : https://sound-au.com/counterfeit.htm
Zou gelijk alle halfgeleiders vervangen, en kritisch kijken naar de instelpotmeters en elco's. zoals 96x06 ook al voorstelde.
Laatst gewijzigd door ray5150 op wo 02 apr 2025, 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Fout zoeken versterkermodule SF60 ... Waar te beginnen?
Ik zou de handel gewoon de kliko donderen, zo niet voorzie ik een draadje van 20 pagina's....
Re: Fout zoeken versterkermodule SF60 ... Waar te beginnen?
Ja, of er op hopen dat het ontwerp in ieder geval wel in orde is.
Kitjes van de chinees kunnen prima zijn, maar die zijn gewoon niet zo goedkoop als wij zelf willen.
ik zou zelf liever gebruikte transistors tegenkomen dan namaak, mits het goed meet.
Kitjes van de chinees kunnen prima zijn, maar die zijn gewoon niet zo goedkoop als wij zelf willen.
ik zou zelf liever gebruikte transistors tegenkomen dan namaak, mits het goed meet.
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Fout zoeken versterkermodule SF60 ... Waar te beginnen?
Bestellen van componenten gaat nog even duren en volgende week zal ik weer minder tijd hebben om me met zulke dingen bezig te houden.
Ik heb 1 goed werkende versterker en eentje met 1 defect kanaal.
Lijkt me net een goede case om te bestuderen en wat bij te leren.
Zondermeer de componenten vervangen en dan maar hopen dat het dan werkt is ook niet echt ideaal.
Nu de 2sa940 nagemeten : op het foute kanaal is de b-c spanning de volle voedingsspanning. 60V
Op het werkende kanaal is dit de halve voedingsspanning.
Dient de D669 om de basis van de 2073/940 gelijk in te stellen dmv de pot?
Als ik aan de pot draai van het foutieve kanaal blijft de b-c spanning op de 940 de volle voedingspanning.
Ik heb 1 goed werkende versterker en eentje met 1 defect kanaal.
Lijkt me net een goede case om te bestuderen en wat bij te leren.
Zondermeer de componenten vervangen en dan maar hopen dat het dan werkt is ook niet echt ideaal.
Nu de 2sa940 nagemeten : op het foute kanaal is de b-c spanning de volle voedingsspanning. 60V
Op het werkende kanaal is dit de halve voedingsspanning.
Dient de D669 om de basis van de 2073/940 gelijk in te stellen dmv de pot?
Als ik aan de pot draai van het foutieve kanaal blijft de b-c spanning op de 940 de volle voedingspanning.
-
Driekwartgeleider
- Berichten: 67
- Lid geworden op: zo 18 aug 2024, 2:14
Re: Fout zoeken versterkermodule SF60 ... Waar te beginnen?
Bart luyckx schreef: "Dient de D669 om de basis van de 2073/940 gelijk in te stellen dmv de pot?"
Is temperatuurcompensatie voor de ruststroom. Moet zorgen voor thermische stabiliteit en voorkomen dat een Output Stage zichzelf bij toenemende temperatuur opblaast.
Is temperatuurcompensatie voor de ruststroom. Moet zorgen voor thermische stabiliteit en voorkomen dat een Output Stage zichzelf bij toenemende temperatuur opblaast.
Re: Fout zoeken versterkermodule SF60 ... Waar te beginnen?
Maar ja, doordat er onderdelen zijn gebruikt van dubieuze kwaliteit kun je er niet op vetrouwen dat deze aan de specificaties voldoen. En is het geheel onbetrouwbaar.
Re: Fout zoeken versterkermodule SF60 ... Waar te beginnen?
Precies dat. Zorg eerst dat er betrouwbare componenten in zitten.Je hebt nu zo veel mogelijke faalpunten en onbekenden dat gericht foutzoeken heel lastig is. Denk je iets gevonden te hebben, ploft daarna het volgende onderdeel. En wat was het dan. Kan lang gaan duren zo.
Weerstanden kan je gewoon met de multimeter checken. Meten ze goed, dan de soldeerbout even op een pootje houden en nog een keer meten. Om de pot te testen, ohmmeter tussen loper en de ene kant en langzaam over het hele bereik draaien. Dan nogmaals tussen loper en de andere kant. Zie je hikjes of sprongen, in de kliko ermee. Zeker op deze plek wil je een heel betrouwbare stabiele potmeter.
Wat de transistoren betreft: De diodetest kan je met zekerheid vertellen dat een tor stuk is, maar niet met 100% dat een transistor echt in orde is. Ook een componententester geeft geen 100% zekerheid, omdat die alleen meet bij een bepaalde (lage) spanning en stroom. Als er een minipiep bc547 dye in je eindtorren zit, of het ding breakdown heeft boven een bepaalde stroom of spanning zie je dat niet met zo'n testertje. Alhoewel je wel kan zien of de hfe bij benadering klopt met de datasheet. Fakes zitten vaak veel hoger in hfe omdat er een dye in zit van een veel te lichte transistor.
Wil je echt uitsluiten dat je torren het probleem zijn, kan je drie dingen doen: Op zoek gaan naar zo'n mooie Tektronix 576 curvetracer of iets vergelijkbaars en ze daarmee grondig doortesten. Of zelf een testopstelling bouwen waarmee je de transistoren kan testen onder dezelfde omstandigheden als in de versterker. Of in de kliko ermee en vervangen door exemplaren uit onverdachte bron.
Aangezien opties 1 en 2 met vrij grote waarschijnlijkheid zullen gaan uitwijzen dat je alsnog optie 3 nodig hebt, zou ik gelijk daarvoor kiezen.
Post ook eens een fotootje van de soldeerzijde. Zou het eerste ali bordje niet wezen waar je de componenten zonder soldeerbout koud uit kan trekken omdat het soldeer van een wel heel bijzondere samenstelling is. Keertje helemaal doorsolderen kan nooit kwaad.
Dan is er iets serieus fout in de vbe multiplier (het gedeelte rond de 2SD669). Kan zijn dat de 669 zelf is gefrituurd of half doorbakken, en/of dat (één van) de driver transistoren zijn gaan hemelen. Kan zijn dat de potmeter niet ok is. Of één van de weerstanden. Teken even het schema rond de 2SD669 uit, dan weet je hoe het in het echt zit. Vooral belangrijk hoe de potmeter zit. Zit die zoals nu in het schema staat, zou ik dat absoluut veranderen. Als ik even googel op sugden sf60 schematic krijg ik 1001 verschillende smaken dus vaar niet blind op dit schema.bart Luyckx schreef: ↑di 01 apr 2025, 17:27De spanning over LR22 (100 ohm) gemeten.
Bij het kanaal die nog werkte ligt de spanning vrij stabiel rond de 1.7V.
Het kanaal dat defect en heel warm werd meet onstabiel. Variërend van 0.3V tot meer dan 2V.
Weerstanden kan je gewoon met de multimeter checken. Meten ze goed, dan de soldeerbout even op een pootje houden en nog een keer meten. Om de pot te testen, ohmmeter tussen loper en de ene kant en langzaam over het hele bereik draaien. Dan nogmaals tussen loper en de andere kant. Zie je hikjes of sprongen, in de kliko ermee. Zeker op deze plek wil je een heel betrouwbare stabiele potmeter.
Wat de transistoren betreft: De diodetest kan je met zekerheid vertellen dat een tor stuk is, maar niet met 100% dat een transistor echt in orde is. Ook een componententester geeft geen 100% zekerheid, omdat die alleen meet bij een bepaalde (lage) spanning en stroom. Als er een minipiep bc547 dye in je eindtorren zit, of het ding breakdown heeft boven een bepaalde stroom of spanning zie je dat niet met zo'n testertje. Alhoewel je wel kan zien of de hfe bij benadering klopt met de datasheet. Fakes zitten vaak veel hoger in hfe omdat er een dye in zit van een veel te lichte transistor.
Wil je echt uitsluiten dat je torren het probleem zijn, kan je drie dingen doen: Op zoek gaan naar zo'n mooie Tektronix 576 curvetracer of iets vergelijkbaars en ze daarmee grondig doortesten. Of zelf een testopstelling bouwen waarmee je de transistoren kan testen onder dezelfde omstandigheden als in de versterker. Of in de kliko ermee en vervangen door exemplaren uit onverdachte bron.
Aangezien opties 1 en 2 met vrij grote waarschijnlijkheid zullen gaan uitwijzen dat je alsnog optie 3 nodig hebt, zou ik gelijk daarvoor kiezen.
Post ook eens een fotootje van de soldeerzijde. Zou het eerste ali bordje niet wezen waar je de componenten zonder soldeerbout koud uit kan trekken omdat het soldeer van een wel heel bijzondere samenstelling is. Keertje helemaal doorsolderen kan nooit kwaad.
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Fout zoeken versterkermodule SF60 ... Waar te beginnen?
Hoe van de nog werkende eind transistors zat rond 100-120.
Ik heb de indruk dat het fout zit rond de 2SD669 en pot.
Het schema problemen op te maken is geen slecht idee. Al vind ik dit flvaak niet zo eenvoudig
Die 669 ga ik er morgen eens uithalen.
De pot leek normaal te werken, maar misschien ook best eens uitmeten zonder dat die op de print zit.
Weerstanden ga ik ook eens meten met de soldeerbout ertegen.
Het bordje werd volledig door gesoldeerd.
Ik maak morgen een foto.
Ik heb de indruk dat het fout zit rond de 2SD669 en pot.
Het schema problemen op te maken is geen slecht idee. Al vind ik dit flvaak niet zo eenvoudig
Die 669 ga ik er morgen eens uithalen.
De pot leek normaal te werken, maar misschien ook best eens uitmeten zonder dat die op de print zit.
Weerstanden ga ik ook eens meten met de soldeerbout ertegen.
Het bordje werd volledig door gesoldeerd.
Ik maak morgen een foto.
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Fout zoeken versterkermodule SF60 ... Waar te beginnen?
Daar liep het volgens mij fout.Driekwartgeleider schreef: ↑di 01 apr 2025, 19:53Bart luyckx schreef: "Dient de D669 om de basis van de 2073/940 gelijk in te stellen dmv de pot?"
Is temperatuurcompensatie voor de ruststroom. Moet zorgen voor thermische stabiliteit en voorkomen dat een Output Stage zichzelf bij toenemende temperatuur opblaast.
Ofwel de D669 zelf of de componenten er rond.
Ga morgens het schema eens proberen op te bouwen rond de D669 en dingen uitmeten.
-
Driekwartgeleider
- Berichten: 67
- Lid geworden op: zo 18 aug 2024, 2:14
Re: Fout zoeken versterkermodule SF60 ... Waar te beginnen?
Wat eerder al is geschreven, de mogenlijkheid van een lossige loper in de instelpot, zou ik ook even controleren.
Re: Fout zoeken versterkermodule SF60 ... Waar te beginnen?
Daarvan moeten toch alle alarmbellen afgaan, lijkt me. Niet alleen foute onderdelen, ook nog verkeerde onderdelen op de verkeerde plek. Je blijft bezig zo. En eigenlijk weet je niet eens of de lay-out OK is.
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Fout zoeken versterkermodule SF60 ... Waar te beginnen?
Maar een klein uurtje vrij vandaag om hieraan verder te werken.
Rond de D669 het schema getracht samen te stellen.
Wat ik zover heb gevonden stemt wel overeen met het schema dat in het begin werd getoond.
Rond de D669 het schema getracht samen te stellen.
Wat ik zover heb gevonden stemt wel overeen met het schema dat in het begin werd getoond.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Fout zoeken versterkermodule SF60 ... Waar te beginnen?
Tjesus, wat een slechte print en soldeerwerk.

-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Fout zoeken versterkermodule SF60 ... Waar te beginnen?
Re: Fout zoeken versterkermodule SF60 ... Waar te beginnen?
Zoals de schakeling rond de 2SD669 nu is gemaakt, zal de transistor gaan sperren als het contact van de loper wegvalt. In dat geval worden beide eind transistoren vol in geleiding gestuurd en heb je onmiddellijk rook.
Daarom aanpassen zodat de 2SD669 juist vol gaat geleiden als de potmeter faalt en de ruststroom naar nul gaat ipv naar maximaal. De pot moet dus in de tak tussen de basis en emitter. Zul je misschien wel wat componenten waarden moeten aanpassen.
Helaas zit deze fout in veel commerciële versterkers. Gaan mensen de bias bijstellen met een potmetertje dat al jaren in dezelfde stand staat, het ding knippert een keer en ploef, eindtrap stuk, weer een setje zeldzame niet meer verkrijgbare eindtransistoren naar de eeuwige jachtvelden. Daarom altijd een DBT gebruiken bij dat soort acties.
Daarom aanpassen zodat de 2SD669 juist vol gaat geleiden als de potmeter faalt en de ruststroom naar nul gaat ipv naar maximaal. De pot moet dus in de tak tussen de basis en emitter. Zul je misschien wel wat componenten waarden moeten aanpassen.
Helaas zit deze fout in veel commerciële versterkers. Gaan mensen de bias bijstellen met een potmetertje dat al jaren in dezelfde stand staat, het ding knippert een keer en ploef, eindtrap stuk, weer een setje zeldzame niet meer verkrijgbare eindtransistoren naar de eeuwige jachtvelden. Daarom altijd een DBT gebruiken bij dat soort acties.
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Fout zoeken versterkermodule SF60 ... Waar te beginnen?
Vandaag een beetje tijd gevonden en de D669 eens nagemeten.
Die lijken nog OK te zijn.
De potmeter ook eens nagemeten zoals hierboven beschreven, maar ik zie geen abnormale dingen.
Als de pot beter tussen de b-e staat hoe zou je dit dan het best op het bordje uitvoeren? (De loper kortsluiten met een uiteinde en deze monteren waar nu de 560ohm staat?)
Nu had ik van beide kanalen de D669 verwijderd en de boel nog eens onder spanning gezet.
In het foutieve kanaal begon de 100 ohm weerstand tss de 2073&940 hevig te roken.
In goede kanaal niets vast kunnen stellen.
De 100ohm daarna eens nagemeten en gaf 70 ohm. Ik vermoed dat die begon op te branden door een te hoge stroom.
De koelvinnen van de 2073&940 warmde niet op.
Die lijken nog OK te zijn.
De potmeter ook eens nagemeten zoals hierboven beschreven, maar ik zie geen abnormale dingen.
Als de pot beter tussen de b-e staat hoe zou je dit dan het best op het bordje uitvoeren? (De loper kortsluiten met een uiteinde en deze monteren waar nu de 560ohm staat?)
Nu had ik van beide kanalen de D669 verwijderd en de boel nog eens onder spanning gezet.
In het foutieve kanaal begon de 100 ohm weerstand tss de 2073&940 hevig te roken.
In goede kanaal niets vast kunnen stellen.
De 100ohm daarna eens nagemeten en gaf 70 ohm. Ik vermoed dat die begon op te branden door een te hoge stroom.
De koelvinnen van de 2073&940 warmde niet op.
Re: Fout zoeken versterkermodule SF60 ... Waar te beginnen?
bart Luyckx schreef: ↑vr 04 apr 2025, 19:26Nu had ik van beide kanalen de D669 verwijderd en de boel nog eens onder spanning gezet.
In het foutieve kanaal begon de 100 ohm weerstand tss de 2073&940 hevig te roken.
In goede kanaal niets vast kunnen stellen.
Dat de 100 ohm gaat roken zonder de 2SD669 is logisch, ding krijgt dan de volle voeding voor zijn kiezen. Het is aannemelijk dat ook de drivers, de eindtorren en de elco die er overheen staat dit feestje niet overleefd hebben. Controleer gelijk of de 0,22 ohm emitterweerstanden niet open circuit zijn gegaan, die willen wel eens gaan zekeren in zo'n geval.
Dat dit in het goede kanaal allemaal niet gebeurt, betekent dat er iets anders stuk is daar. Mogelijk is de elco over de VBE multiplier inwendig kortgesloten. Of het is allemaal heel snel en stilletjes poef gegaan zonder rook.
Dit wordt een gebed zonder eind zo. Print helemaal kaal halen en opnieuw bestukken zou mijn eerste actie zijn nu.
