Fout zoeken versterkermodule SF60 ... Waar te beginnen?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

bart Luyckx
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Fout zoeken versterkermodule SF60 ... Waar te beginnen?

Bericht door bart Luyckx »

Door omstandigheden even niet aan mijn lopende projecten kunnen werken en een zijsprongetje gemaakt.
2 versterker modules gebaseerd op de sugden SF60.

Eentje werkt de andere niet.

Voor montage alle componenten uitgelezen en geen fouten vastgesteld.

Voor enkele seconden heeft het gewerkt, maar bij het afregelen van de ruststroom op het foute bordje ging deze plots heel hoog en ging de relais open.
Het ledje dat op de UPC1237 hangt knippert constant waar het bij het werkende bordje mooi aan blijft en de relais aangetrokken houdt.

De weerstanden van 0.25 ohm tussen de NPN en PNP worden op 1 kanaal erg warm. (De transistoren ook)
De voedingsspanning (voor test een SMPS voeding genomen) zakt volledig weg.
Ik vermoed dat de transistoren volledig open staan met een hoge stroom tot gevolg.

Enkele componenten op het bordje met de voltmeter nagemeten, maar zie geen noemenswaardige verschil met het werkende bordje.
Alle componenten zitten ook opde juiste plaats.

Ik weet nu niet goed hoe is het best aanpak. :think:
Alles in het wilde weg beginnen lost te solderen lijkt me nu niet de beste methode.

Om een of andere reden krijg ik het schema niet opgeladen.
Je kan het hier bekijken als je even naar beneden scrolled
https://a.aliexpress.com/_Ey1ZF32
Bijlagen
Werkende versterker met koelvin
Werkende versterker met koelvin
IMG20250330153836.jpg
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Fout zoeken versterkermodule SF60 ... Waar te beginnen?

Bericht door Leeuwarden »

:sure:
Bijlagen
IMG_0480.jpeg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Fout zoeken versterkermodule SF60 ... Waar te beginnen?

Bericht door Shadow »

Had je dat andere bordje wel aan een koelblok hangen toen je hem afregelde?
bart Luyckx
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Fout zoeken versterkermodule SF60 ... Waar te beginnen?

Bericht door bart Luyckx »

Leeuwarden schreef: zo 30 mar 2025, 16:46
:sure:
Top.
Ik had enkel het schema opgevist zonder de UPC1237 schakeling.
Kon het downloaden als jpg, maar bij inladen ging het steeds mis.

Het is spijtig genoeg niet erg leesbaar maar je kan wel de waarden ongeveer opmaken
Schakeling betreft een SC5200/SA1943
BD139/140
CS2073/SA940
D669
N5401/N5551

Bedankt
bart Luyckx
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Fout zoeken versterkermodule SF60 ... Waar te beginnen?

Bericht door bart Luyckx »

Shadow schreef: zo 30 mar 2025, 16:46
Had je dat andere bordje wel aan een koelblok hangen toen je hem afregelde?
Ja toen hing hij nog aan het koelblok.
Ruststroom ging richting 2A. Kon hem tijdens het afgelegen tot bijna 1,1A krijgen maar dan steeg hij plots heel snel, ging het relais open en zag ik het ledje pikken. (Alles bij elkaar duurde dat minder dan 20sec).

Doordat het koelblok zo warm werd had ik hem toen direct uitgezet.
Daarna krijg ik hem niet meer op. Ledje knippert, relais trekt niet aan en 0,25 ohm weerstanden worden heel warm.

Dacht dat het wel aan de 5200/1943 transistoren zal liggen daarom het koelblok al verwijderd.
Maar nameten met voltmeter gaf geen verschil met de werkende versterker transistoren.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Fout zoeken versterkermodule SF60 ... Waar te beginnen?

Bericht door ds23man »

Een blonde vraag: waar zijn de voedingselco's?
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Fout zoeken versterkermodule SF60 ... Waar te beginnen?

Bericht door 90000006 »

Als dit van Ali komt, is de kans 99% dat de torren fake zijn. En niet de specificaties halen die ze zouden moeten halen. Dat alleen kan al de reden zijn dat het gelijk misgaat. Op te lossen door alle halfgeleiders te vervangen door nieuwe van een betrouwbare leverancier. Hang maar eens een dummyload aan de werkende en laat het ding een uurtje op vol vermogen draaien. Dan weet je of ze hun taak aankunnen.

Begin bij de kapotte met het soldeerwerk te controleren. Ziet dat er gezond uit, dan de eindtorren doormeten, BE en BC diode overgangen en dat er geen sluiting tussen CE zit. Zijn ze stuk, dan eruit en de drivers checken. Ook de VBE mulitplier checken. De manier waarop deze nu gebouwd is, is niet ideaal. Als de loper van het potmetertje een keertje kraakt, fikken gelijk je eindtorren eruit. Beter is een opbouw waarbij een onderbreking in de potmeter de transistor in geleiding stuurt, potmeter dus in de lijn tussen B en E.
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Fout zoeken versterkermodule SF60 ... Waar te beginnen?

Bericht door 90000006 »

ds23man schreef: zo 30 mar 2025, 17:16
Een blonde vraag: waar zijn de voedingselco's?
Die hebben ze vast weggelaten zodat je er gelijk goede exemplaren in kan zetten :lol:
Driekwartgeleider
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 18 aug 2024, 2:14

Re: Fout zoeken versterkermodule SF60 ... Waar te beginnen?

Bericht door Driekwartgeleider »

ds23man schreef: zo 30 mar 2025, 17:16
Een blonde vraag: waar zijn de voedingselco's?
Ik gok dat ze zijn weggelaten vanwege gebruik SMPS.

Terzijde. Is er causaal verband tussen Ali aankopen en onwerkzaamheid, of komt het ook voor dat Ali aankopen wel werken?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Fout zoeken versterkermodule SF60 ... Waar te beginnen?

Bericht door ray5150 »

Zo te zien is er ook geen koelpasta tussen de mica isolatie plaatjes toegepast ?
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Fout zoeken versterkermodule SF60 ... Waar te beginnen?

Bericht door 90000006 »

Mocht je nog de illusie hebben dat er echte Toshiba's inzitten :rofl:
IMG20250330160741.jpg
IMG20250330160741.jpg (28.32 KiB) 578 keer bekeken
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Fout zoeken versterkermodule SF60 ... Waar te beginnen?

Bericht door ray5150 »

Ik vraag me nu even af waaraan je exact kunt ziet dat het hier geen originele betreft ?
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Fout zoeken versterkermodule SF60 ... Waar te beginnen?

Bericht door 90000006 »

Iets met Chinezen en Engelse spelling?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Fout zoeken versterkermodule SF60 ... Waar te beginnen?

Bericht door ds23man »

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Driekwartgeleider
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 18 aug 2024, 2:14

Re: Fout zoeken versterkermodule SF60 ... Waar te beginnen?

Bericht door Driekwartgeleider »

Kraak hem open en binnen vind je een TO-220, maar die is dan ook weer nagemaakt en herbergt een TO-126. Net matroesjka poppen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Fout zoeken versterkermodule SF60 ... Waar te beginnen?

Bericht door ray5150 »

Ach ja, zeg, stom dat ik dat niet zag...
Gebruikersavatar
Regenpak
Berichten: 142
Lid geworden op: di 08 aug 2023, 17:31
Locatie: Amsterdam West
Contacteer:

Re: Fout zoeken versterkermodule SF60 ... Waar te beginnen?

Bericht door Regenpak »

@Ray: weer wat geleerd! :lol:

Omdat er nog geen reparatiehints zijn gegeven bijt ik maar effe het spits af. Dit soort dingen is altijd goed te fixen door de eindtorren te verwijderen en de basis- en emitterpads van één van de twee eindtorren kort te sluiten. Nu is de terugkoppeling weer hersteld en kan je de rest van de versterker onderzoeken. Op de output moet nu nul volt staan. Over LR22 moet 1.0-1.2 V staan. Dat is de V(be) voor de beide eindtorren. Waarschijnlijk is dit hoger omdat ze zoveel stroom trokken en zichzelf hebben opgeblazen. Van daaruit verderkijken. Deze methode staat bekend als de luie methode ("lazy engineer's method"). Lui omdat ik geen zin heb om twee keer eindtorren te vervangen wat vaak nodig is als de fout die ergens inzit niet is opgelost.

Tjerk
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Fout zoeken versterkermodule SF60 ... Waar te beginnen?

Bericht door 90000006 »

Piep het potmeterje van de bias instelling even door. Ik heb een ook-niet-werkend 317/337 voedingsprintje ook-van-ali onder handen gehad waar deze zelfde multiturn types opzaten en waarbij beide potjes af-fabriek stuk bleken, loper aansluiting maakte de helft van de tijd geen contact als je ze verstelde.

Soms kan dit spul best werken hoor, maar ga er niet van uit dat je iets in de buurt van het opgegeven vermogen eruit kan trekken en dat de andere specs gehaald worden. Wil je dat wel, dan echt beter alle halfgeleiders vervangen. En neem dan gelijk de elco's mee. Die hebben meestal een vrij beperkte levensduur. In mijn ogen koop je met zoiets een vaak best mooie print met een bak ellende erop. Vervang de ellende, dan heb je iets leuks. Eigenlijk kan je dan beter een lege print kopen, die hebben ze vaak ook, maar da's achteraf.

Net als dat alle TDA2050 bordjes van Ali een omgestempelde chinese 2030 kloon bevatten. Werken best redelijk tot +/-15V voeding maar zet je er +/- 25V (max voor de 2050) op, dan gaan ze in protectie of doen ze gewoon plof. Zelfde verhaal voor de TPA3118 bordjes. Als er een 28 pins chip opzit ipv een 32, weet je genoeg, dan is het een omgelabelde 3110 achtige chip.

Overigens, als je het ding voedt vanaf een SMPS heb je ook de brug niet meer nodig. Zou ik eraf halen, weer een ali failure point minder.
bart Luyckx
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Fout zoeken versterkermodule SF60 ... Waar te beginnen?

Bericht door bart Luyckx »

ray5150 schreef: zo 30 mar 2025, 20:19
Zo te zien is er ook geen koelpasta tussen de mica isolatie plaatjes toegepast ?
Jawel. Zit ertussen
bart Luyckx
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Fout zoeken versterkermodule SF60 ... Waar te beginnen?

Bericht door bart Luyckx »

90000006 schreef: zo 30 mar 2025, 21:11
Mocht je nog de illusie hebben dat er echte Toshiba's inzitten :rofl:

IMG20250330160741.jpg
Goed opgemerkt. Zonder bril kan ik die dingen niet lezen.

Kans dat ook de andere chips niet echt zijn?

Heeft er iemand nog 5200/1943 op overschot?
Ik heb momenteel niets te bestellen.
Gebruikersavatar
Regenpak
Berichten: 142
Lid geworden op: di 08 aug 2023, 17:31
Locatie: Amsterdam West
Contacteer:

Re: Fout zoeken versterkermodule SF60 ... Waar te beginnen?

Bericht door Regenpak »

Kennelijk is de luie methode te ingewikkeld?

Tjerk
bart Luyckx
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Fout zoeken versterkermodule SF60 ... Waar te beginnen?

Bericht door bart Luyckx »

Regenpak schreef: ma 31 mar 2025, 10:21
@Ray: weer wat geleerd! :lol:

Omdat er nog geen reparatiehints zijn gegeven bijt ik maar effe het spits af. Dit soort dingen is altijd goed te fixen door de eindtorren te verwijderen en de basis- en emitterpads van één van de twee eindtorren kort te sluiten. Nu is de terugkoppeling weer hersteld en kan je de rest van de versterker onderzoeken. Op de output moet nu nul volt staan. Over LR22 moet 1.0-1.2 V staan. Dat is de V(be) voor de beide eindtorren. Waarschijnlijk is dit hoger omdat ze zoveel stroom trokken en zichzelf hebben opgeblazen. Van daaruit verderkijken. Deze methode staat bekend als de luie methode ("lazy engineer's method"). Lui omdat ik geen zin heb om twee keer eindtorren te vervangen wat vaak nodig is als de fout die ergens inzit niet is opgelost.

Tjerk
Bedankt. Ga ik eens proberen.
bart Luyckx
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Fout zoeken versterkermodule SF60 ... Waar te beginnen?

Bericht door bart Luyckx »

Regenpak schreef: ma 31 mar 2025, 12:05
Kennelijk is de luie methode te ingewikkeld?

Tjerk
Neen, waarom?
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Fout zoeken versterkermodule SF60 ... Waar te beginnen?

Bericht door 90000006 »

bart Luyckx schreef: ma 31 mar 2025, 12:03
Kans dat ook de andere chips niet echt zijn?
Wat denk je zelf... Kijk bijvoorbeeld eens goed naar de opdruk op de opamps, zou jij dat zo afleveren als gerenommeerd fabrikant? Probeer voor de gein eens of je de tekst eraf veegt met wat aceton.

Nogmaals, het kan allemaal best werken, maar aangezien dat kleine halfgeleider spul allemaal kwartjeswerk is zou ik de gok niet nemen en er onverdachte componenten op zetten.
Plaats reactie