Weer bedankt voor jullie reacties! Ik kan hiermee opnieuw uit de voeten
Goed weekend alvast!
Moderator: Beheerdersteam
Zojuist heb ik de min van de heater-voeding aan de massa verbonden. De spanning op de plus was keurig netjes 6,3V. De brom is verdwenen!!! Ik was daar zelf nooit achter gekomen dus dank voor je hulp DemoclesMaar knoop eerst maar eens die gloeivoeding aan massa.
Meet daarna op de kroonsteen van de gloeivoeding of je nog 6,3v DC hebt,niet! regel dan voorzichtig bij met de potmeter op de gloei voeding.
Met hulp van anderen hier op dit forumMooi dat je de boel bromloos hebt gekregen!![]()
Dat is wel herkenbaar, je gaat dan van een aantal parallel geschakelde weerstanden terug naar een enkele. Daardoor is een een hele korte tijd even niets verbonden eigenlijk zou daar de los schakelende weerstand iets langer vast gehouden moeten worden.Otto S schreef: ↑do 20 mar 2025, 22:04Wel hoor ik een tik door de luidsprekers als ik de volumeknop van stand 32 naar stand 33 (of andersom) draai. De volumeknop heeft 64 standen. Bij iedere stand schakelen relais naar andere weerstandverhoudingen. Maar alleen tussen stand 32 en 33 hoor ik een duidelijke tik door de luidsprekers.
Het is niet storend dus ik kan het er best mee doen. Maar ik heb Guido toch een berichtje gestuurd. Misschien heb ik er wat aan. Als ik wat van hem hoor dan laat ik het weten hier.Kappa7 schreef: ↑do 20 mar 2025, 22:57Dat is wel herkenbaar, je gaat dan van een aantal parallel geschakelde weerstanden terug naar een enkele. Daardoor is een een hele korte tijd even niets verbonden eigenlijk zou daar de los schakelende weerstand iets langer vast gehouden moeten worden.
Ik heb hier een zelfde module en die heeft dat ook. Zou eens met Guido contact op moeten nemen of dat aangepast kan worden.
Bedoel je dit: de groene stippen zijn de verschillende aardpunten. De rode lijn is de verbinding tussen de aardpunten en de uitgang? De verschillende aardpunten zijn geïsoleerd van het chassis.
Dit begrijp ik in het geval je verschillende de aardpunten isoleert van het chassis, onderling met elkaar en met de uitgang verbindt (die op zijn beurt ook weer van het chassis is geïsoleerd). Het chassis is dan nog alleen verbonden met de veiligheidsaarde. Ik neem aan dat het in dit geval dan niet meer nodig is de netaarde van het chassis te scheiden met een diodebrug.
Aha ! (nog een keer.) Het kwartje begint te vallen. Ik moet het nog even laten bezinken om voor me te zien hoe ik dit in mijn volgende project (Ceasar II eindversterker) toe kan passen. In ieder geval altijd een diodebrug toepassen. Dit is Is sowieso een makkelijke maatregel. Maar ik kan daarnaast ook een busaarde geïsoleerd van het chassis maken (zoals Democles beschrijft) En moet ik deze busaarde in het geval van de eindversterker dan aansluiten op de ingang? Ik kan hem immers niet op de uitgang aansluiten (= luidsprekeruitgang)?