Paranello, de bouw van een 803D kloon

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

Rudy schreef:
Die met vijzen gaan idd veel meer dan 20kG totaal, maar de geposte ( plakvoetprincype ) en die met de gewone montage door de behuizing dus wel degelijk niet.

Groetjes
Rudy
waardeloze dingen dan eigenlijk
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Wijx schreef:
waardeloze dingen dan eigenlijk
Nou ja, in dit geval wel, maar elk hebben wel hun nut.
De "plakvoet" voor kleine speakers, meestal bookshelf
De versie waar je ze moet monteren met een bout vanaf onderzijde van de voet dienen eigenlijk voor elektronische aparaten zoals cdpselers, versterkers,DAC's en etc ...
Die met de grote M8 bout dient voor speakers, maar is dan ook wel een stuk hoger en vooral duurder, maar kan dan ook wel enkele honderden kilo's aan per voet. Maar geeft hetzelfde visueel effekt als gewone spikes, daar dan gewone spikes toch wat ekonomisch beter uitkomen.

Maar er word hier wel altijd gesproken over spikes, maar ook een behoorlijk zware plaat ( 10a20kG ) waarop de speaker staat geeft ook vaak datzelfde gunstig resultaat, al dat ik dit persoonlijk ook vanuit een visueel en praktisch standpunt niet altijd een even goede oplossing vind.

Groetjes
Rudy
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Rudy schreef:
Die met de grote M8 bout dient voor speakers, maar is dan ook wel een stuk hoger en vooral duurder, maar kan dan ook wel enkele honderden kilo's aan per voet. Maar geeft hetzelfde visueel effekt als gewone spikes, daar dan gewone spikes toch wat ekonomisch beter uitkomen.
Zien die er niet hetzelfde uit dan? Ik begreep juist dat dit principe van soundcare bedoeld is om de spike in te sluiten in een mooiere voet?
Als ik voor die zware uitvoering ga en het blijkt weer een glimmende metalen kegel te zijn schiet ik er niet veel mee op!
Rudy schreef:
Maar er word hier wel altijd gesproken over spikes, maar ook een behoorlijk zware plaat ( 10a20kG ) waarop de speaker staat geeft ook vaak datzelfde gunstig resultaat, al dat ik dit persoonlijk ook vanuit een visueel en praktisch standpunt niet altijd een even goede oplossing vind.

Groetjes
Rudy
Nee, maar een dergelijke tegel met dat gewicht zou ik ontwerptechnisch ook wel in de voet kunnen verwerken. Die heb ik zowiezo nodig om de filters kwijt te kunnen, maar afgaande op de adviezen en ideeën die ik hier af en toe om mijn oren geslingerd krijg kan ik het nog wel aanpassen.
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

bookshelves had ik idd niet aan gedacht

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Ik heb eens gekeken naar die spikes maar ik vraag me toch werkelijk af welke nou precies op mijn project van toepassing zouden zijn?...
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

kwa tekening en volgens de opgegevens specs van de fabrikant

bovenste -> tot 200kg per voet ( main speakers )
middelste -> tot 20kg totaal ( grotendeels beperkt dus tot bookshelfs of kleindere vloerstaanders )
onderste -> ~20kg , origineel bedoeld voor audio toestellen

Er bestaat ook nog een betere reeks van deze voeten, een zilvere en gouden serie, waarbij het middelste model ( op tekening ) tot 200kg aankan, maar persoonlijk gesproken vind ik de prijs voor die wat aan de "hifi" kant, namelijk ~125euro voor 3 stuks. Ook deze zijn gewoon via de verkoop te verkrijgen daar ze via intertechnik worden verdeeld.

Hoop dat je er iets aan hebt.

Groetjes
Rudy
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Heej Rudy!

Vanochtend nog je versterker project zitten bekijken.. Mooi project hoor! Zit er zelf ook over te denken om twee mooie mono blokjes te bouwen zodra ik klaar ben met mij speakers.. Zou ik van jou ontwerp een dergelijk idee kunnen maken denk je??

Maar dat is natuurlijk een ander verhaal.

Ik heb even een komma geplaatst in mijn project. Dat wil zeggen, ik heb de speakerkasten tijdelijk verhuisd van het schuurtje naar mij werkkamer, waar het qua klimaat veel beter uit te houden is, en MDF kan niet zo goed tegen vochtige schuurtjes.. Ik had gehoopt veel sneller rond te kunnen zijn met mijn project, maar dat valt dus tegen.

Ik ga me de aankomende tijd maar eens concentreren op de voet en op de baffle, beide onderdelen brengen ook genoeg haken en ogen met zich mee dus daar zal ik mijn handen wel vol aan hebben.

Daarnaast heb ik 2 onderdelen uitbesteed omdat ik simpelweg zelf niet de mogelijkheden heb om die te maken, dat zijn de slotbout om de midrange mee aan te trekken, en de houten kegels waar de tweeter op gemonteerd word. Zodra deze binnen zijn maak ik er wel wat fotootjes van..

Verder ben ik me eens suf gaan prakkezeren over die stunt met die colafles. Op zich is het wel een aardig idee, maar ik ben gaan twijfelen over het nut van die kamer. Waarom zou die kamer ook los van de kast gemonteerd moeten worden als de driver zelf ook volledig los wordt gemonteerd? Als ik even kijk naar de B&W 800, 801 of 802, die hebben allemaal hun bol los in het leer liggen, maar de FST driver zit er wel vast in gemonteerd. Volgens mij kan ik beter de kamer van de middentoner goed met dempingsmateriaal bekleden...

Anyone?
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Ben ik weer.

Ik heb gisteren de slotbouten al binnen gekregen, en er vlug een fotootje van gemaakt. Even ter indicatie, ze zijn 45 mm in doorsnee..
DSCN1178.JPG
DSCN1180.JPG

Daarnaast ook even een tekeningetje van de voet.
Voet.jpg
De bedoeling is strakjes om de kast op drie ronde poten te laten rusten die de voet in verdwijnen, en uiteindelijk steunen op de bodemplaat van de voet. Die ronde poten worden vervolgens hol van binnen zodat daar de bekabeling door kan lopen.

Nu zie je aan de achterzijde een zwart blokje. Eigenlijk zouden daar volgens de tekening de binding posts op gemonteerd worden, maar ik zit nu te broeden op een idee om er een soort kapje van te maken zodat die posts niet meer te zien zijn. Die monteer ik dan op de bodemplaat of de crossover, en het kapje valt er dan keurig overheen.

Ik weet het, je moet bezig blijven..
Laatst gewijzigd door Jasper Joppe Geers op ma 18 nov 2013, 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Koekoek!

Daar zijn we weer een keer!

Sinds de herfst zijn intrede heeft gedaan loopt het allemaal niet zo vlot met de bouw, en vanwege het feit dat de kasten alleen uit MDF bestaan heb ik ze voorlopig de trap op gesjouwd en ben ik op mijn werkkamer verder aan het klussen geslagen.

Inmiddels heb ik de kanaaltjes uiteindelijk allemaal met zandf gevuld gekregen, en het aankloppen en trillen viel behoorlijk tegen. Maar ja, als je nu dat zand aan wilt trillen, wat kun je dan het beste doen?
DSCN1196.JPG
DSCN1197.JPG
Inderdaad! Je laat ze elke dag hun oefeningen doen op de trilplaat, en het komt allemaal goed. Ze hadden al wel vrij snel het verzoek of dat ding niet harder kon, en die oefeningen zijn ze nu al beu...

Maar goed. Ondertussen had ik voor de tweeterbehuizingen iemand bereid gevonden die ze voor me wilde draaien. Omdat ik daarvoor naar het plaatselijke cultureel centrum moest mocht ik dat niet zelf doen, maar is het gedaan door een vakman..
DSCN1208.JPG
DSCN1209.JPG
En of het vakwerk is! Ik kon de eerste tijd mijn ogen er ook niet van af houden, met name omdat het exact geworden is wat ik op tekening had gezet..

Ik ben meteen de kopplaten gaan zagen, en die op de bovenzijde van de kasten vastgelijmd. Al met al wel weer en voorzichtig zaagklusje, anders ben ik weer een flinke poos aan het schuren en plamuren om het allemaal strak te krijgen. Hieronder het resultaat, en er gauw even de kegels op gelegd voor de beeldvorming.....
DSCN1210.JPG
Laatst gewijzigd door Jasper Joppe Geers op ma 18 nov 2013, 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

:shock: :shock: :shock:
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Je brengt me op goede ideeen Jasper. Die behuizing van je tweeter ziet er zeeeeer strak uit. Ik zou niet vreemd kijken als je dat ooit op mijn site ook iets in die geest ziet...
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

.
daar word ik nu vrolijk van zie.

Dat gaat mooi worden Jasper.

Ed.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Vet! Nu nog een echte B&W tweeter zodat je er een tapered tube achter kan zetten.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

jeroen_d schreef:
Vet! Nu nog een echte B&W tweeter zodat je er een tapered tube achter kan zetten.
Dat kan toch met bijna elke tweeter Jeroen.

Als je een type met resonantiekamer neemt hoef je alleen die kamer weg te nemen.

Bij een tweeter zonder kamer kun je een gat in de kern boren (heb ik vroeger gedaan om er een TL achter te plaatsen). Dat werkt ook.

... of zie ik hier iets over het hoofd?

Ed.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

LOL :lol: :lol: :lol:
Wat een wereld idee die trilplaat :idea: :!:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

asterduk schreef:
jeroen_d schreef:
Vet! Nu nog een echte B&W tweeter zodat je er een tapered tube achter kan zetten.
Dat kan toch met bijna elke tweeter Jeroen.

Als je een type met resonantiekamer neemt hoef je alleen die kamer weg te nemen.

Bij een tweeter zonder kamer kun je een gat in de kern boren (heb ik vroeger gedaan om er een TL achter te plaatsen). Dat werkt ook.

... of zie ik hier iets over het hoofd?

Ed.
Het gat in de poolplaat is bij bij normale tweeters nogal klein dacht ik. Een groter gat in de poolkern boren is natuurlijk een optie. Bij B&W is ie natuurlijk weer gematched op de diameter van de tweeter dome, erg groot dus. Het gat heeft het profiel van het begin van de tapered tube zodat het er naadloos op aansluit en er een integraal onderdeel van uitmaakt.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi

Waarom heeft een tweeter eigenlijk een tapered tube nodig? Je kan toch gewoon dempingsmateriaal gebruiken om het geluid aan de achterkant te absorberen? wat is het voordeel van zon tube (ok minder resonaties) is het niet een oplossing voor een niet bestaand probleem?

Groeten Roland
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Nou ja, ik heb er in mijn geval denk ik niet zo'n probleem mee. Het is een tweetertje met een neodymium magneet, en bewust gekozen vanwege zijn formaat. In het ontwerp is dat tapered tube principe niet meegenomen omdat ik het niet mogelijk achtte het hier toe te passen.

De tweeter en kegel zijn hier gekozen vanwege de uitstraling van het ontwerp zeg maar. De meeste mensen hier ontwerpen een speaker vanuit een geluidstechnisch zo goed mogelijk ontwerp, terwijl ik begin met het vraagstuk hoe moet de speaker eruit komen te zien..

Wel leuk trouwens om met verschillende mensen vanuit verschillende standpunten naar een speakerontwerp te kijken trouwens. Is in het discusseren af en toe wel worstelen maar dat geeft alleen maar een beter eindresultaat!
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Ik denk dat die tapered tube van b&w er voornamelijk op zit omdat het zon mooi gezicht is. Niks mis mee.

Als een cd matzwart was geweest was het waarschijnlijk ook niet zon succes geworden :D

Anyway, ik vindt het uiterlijk van een luidspreker ook erg belangrijk. Maar kijk inderdaad wat meer met een technisch oog, ik vindt oudere Audio Physic luidsprekers erg mooi, consequent uitgevoerde ideen. En oude dynaudio zelfbouw ontwerpen mooie strakke vormen.

b&w, avalon en al helemaal die wilson audio luidsprekers vindt ik erg lelijk!

Groeten Roland
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Vind je B&W werkelijk zo lelijk? Hmmm...

Zou je me kunnen zeggen wat je er precies zo lelijk aan vindt? Is wel interessant...
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Vind je Avalon werkelijk zo lelijk? Hmmm...

Zou je me kunnen zeggen wat je er precies zo lelijk aan vindt? Is wel interessant...
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

@ Roland, de tapered tube absorbeert ideaal de backwave achter de tweeter waardoor compressieverschijnselen sterk worden verminderd. De opmerking van mij als reaktie op de mooie behuizing van Jasper was als geintje bedoeld, ik weet dat hij niet van plan is om een B&W tweeter in te zetten, op zijn tweeter is dit niet van toepassing.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Vind je Wilson Audio werkelijk zo lelijk? Hmmm...

Zou je me kunnen zeggen wat je er precies zo lelijk aan vindt? Is wel interessant...
Micky_mike
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 26 okt 2005, 16:43
Locatie: Leusden

Bericht door Micky_mike »

(Ik volg al een tijdje dit topic omdat ik zelf ook met zoiets bezig ben. Heb mij om de)ze reden ook maar even aangemeld, dat terzijde.

Knap werk, Jasper!
Kan je misschien uitleggen hoe de tweeterbehuizing gemaakt is?? Ik ben zelf ook bezig met een nieuwe speaker en dit moet qua uiterlijk op de Nautilus 800 gebaseerd zijn. Heb dus ook zoiets nodig qua behuizing.
En ga zo door, ziet er fantastisch uit!!
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

jeroen_d schreef:
@ Roland, de tapered tube absorbeert ideaal de backwave achter de tweeter waardoor compressieverschijnselen sterk worden verminderd. De opmerking van mij als reaktie op de mooie behuizing van Jasper was als geintje bedoeld, ik weet dat hij niet van plan is om een B&W tweeter in te zetten, op zijn tweeter is dit niet van toepassing.
Heb je op zich wel gelijk in, maar soms kom je wel creatieve vondsten tegen zoals bij jou project waar je toch even van achter je oren krabt. Mocht je dan toevallig met een bepaald probleem zitten en je kunt met wat omwegen toch dat principe toepassen is het wel een enorme uitdaging!

En dat is nou af en toe zo leuk aan zelfbouw... De grote merken en fabrikanten komen met een geweldig revolutionair idee (so it seems..) en een tijdje daarna zie je dus dat mensen daar vrolijk op voort borduren!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”