waardeloze dingen dan eigenlijkRudy schreef:Die met vijzen gaan idd veel meer dan 20kG totaal, maar de geposte ( plakvoetprincype ) en die met de gewone montage door de behuizing dus wel degelijk niet.
Groetjes
Rudy
Paranello, de bouw van een 803D kloon
Moderator: Beheerdersteam
Nou ja, in dit geval wel, maar elk hebben wel hun nut.Wijx schreef:waardeloze dingen dan eigenlijk
De "plakvoet" voor kleine speakers, meestal bookshelf
De versie waar je ze moet monteren met een bout vanaf onderzijde van de voet dienen eigenlijk voor elektronische aparaten zoals cdpselers, versterkers,DAC's en etc ...
Die met de grote M8 bout dient voor speakers, maar is dan ook wel een stuk hoger en vooral duurder, maar kan dan ook wel enkele honderden kilo's aan per voet. Maar geeft hetzelfde visueel effekt als gewone spikes, daar dan gewone spikes toch wat ekonomisch beter uitkomen.
Maar er word hier wel altijd gesproken over spikes, maar ook een behoorlijk zware plaat ( 10a20kG ) waarop de speaker staat geeft ook vaak datzelfde gunstig resultaat, al dat ik dit persoonlijk ook vanuit een visueel en praktisch standpunt niet altijd een even goede oplossing vind.
Groetjes
Rudy
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Zien die er niet hetzelfde uit dan? Ik begreep juist dat dit principe van soundcare bedoeld is om de spike in te sluiten in een mooiere voet?Rudy schreef:Die met de grote M8 bout dient voor speakers, maar is dan ook wel een stuk hoger en vooral duurder, maar kan dan ook wel enkele honderden kilo's aan per voet. Maar geeft hetzelfde visueel effekt als gewone spikes, daar dan gewone spikes toch wat ekonomisch beter uitkomen.
Als ik voor die zware uitvoering ga en het blijkt weer een glimmende metalen kegel te zijn schiet ik er niet veel mee op!
Nee, maar een dergelijke tegel met dat gewicht zou ik ontwerptechnisch ook wel in de voet kunnen verwerken. Die heb ik zowiezo nodig om de filters kwijt te kunnen, maar afgaande op de adviezen en ideeën die ik hier af en toe om mijn oren geslingerd krijg kan ik het nog wel aanpassen.Rudy schreef:Maar er word hier wel altijd gesproken over spikes, maar ook een behoorlijk zware plaat ( 10a20kG ) waarop de speaker staat geeft ook vaak datzelfde gunstig resultaat, al dat ik dit persoonlijk ook vanuit een visueel en praktisch standpunt niet altijd een even goede oplossing vind.
Groetjes
Rudy
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
kwa tekening en volgens de opgegevens specs van de fabrikant
bovenste -> tot 200kg per voet ( main speakers )
middelste -> tot 20kg totaal ( grotendeels beperkt dus tot bookshelfs of kleindere vloerstaanders )
onderste -> ~20kg , origineel bedoeld voor audio toestellen
Er bestaat ook nog een betere reeks van deze voeten, een zilvere en gouden serie, waarbij het middelste model ( op tekening ) tot 200kg aankan, maar persoonlijk gesproken vind ik de prijs voor die wat aan de "hifi" kant, namelijk ~125euro voor 3 stuks. Ook deze zijn gewoon via de verkoop te verkrijgen daar ze via intertechnik worden verdeeld.
Hoop dat je er iets aan hebt.
Groetjes
Rudy
bovenste -> tot 200kg per voet ( main speakers )
middelste -> tot 20kg totaal ( grotendeels beperkt dus tot bookshelfs of kleindere vloerstaanders )
onderste -> ~20kg , origineel bedoeld voor audio toestellen
Er bestaat ook nog een betere reeks van deze voeten, een zilvere en gouden serie, waarbij het middelste model ( op tekening ) tot 200kg aankan, maar persoonlijk gesproken vind ik de prijs voor die wat aan de "hifi" kant, namelijk ~125euro voor 3 stuks. Ook deze zijn gewoon via de verkoop te verkrijgen daar ze via intertechnik worden verdeeld.
Hoop dat je er iets aan hebt.
Groetjes
Rudy
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Heej Rudy!
Vanochtend nog je versterker project zitten bekijken.. Mooi project hoor! Zit er zelf ook over te denken om twee mooie mono blokjes te bouwen zodra ik klaar ben met mij speakers.. Zou ik van jou ontwerp een dergelijk idee kunnen maken denk je??
Maar dat is natuurlijk een ander verhaal.
Ik heb even een komma geplaatst in mijn project. Dat wil zeggen, ik heb de speakerkasten tijdelijk verhuisd van het schuurtje naar mij werkkamer, waar het qua klimaat veel beter uit te houden is, en MDF kan niet zo goed tegen vochtige schuurtjes.. Ik had gehoopt veel sneller rond te kunnen zijn met mijn project, maar dat valt dus tegen.
Ik ga me de aankomende tijd maar eens concentreren op de voet en op de baffle, beide onderdelen brengen ook genoeg haken en ogen met zich mee dus daar zal ik mijn handen wel vol aan hebben.
Daarnaast heb ik 2 onderdelen uitbesteed omdat ik simpelweg zelf niet de mogelijkheden heb om die te maken, dat zijn de slotbout om de midrange mee aan te trekken, en de houten kegels waar de tweeter op gemonteerd word. Zodra deze binnen zijn maak ik er wel wat fotootjes van..
Verder ben ik me eens suf gaan prakkezeren over die stunt met die colafles. Op zich is het wel een aardig idee, maar ik ben gaan twijfelen over het nut van die kamer. Waarom zou die kamer ook los van de kast gemonteerd moeten worden als de driver zelf ook volledig los wordt gemonteerd? Als ik even kijk naar de B&W 800, 801 of 802, die hebben allemaal hun bol los in het leer liggen, maar de FST driver zit er wel vast in gemonteerd. Volgens mij kan ik beter de kamer van de middentoner goed met dempingsmateriaal bekleden...
Anyone?
Vanochtend nog je versterker project zitten bekijken.. Mooi project hoor! Zit er zelf ook over te denken om twee mooie mono blokjes te bouwen zodra ik klaar ben met mij speakers.. Zou ik van jou ontwerp een dergelijk idee kunnen maken denk je??
Maar dat is natuurlijk een ander verhaal.
Ik heb even een komma geplaatst in mijn project. Dat wil zeggen, ik heb de speakerkasten tijdelijk verhuisd van het schuurtje naar mij werkkamer, waar het qua klimaat veel beter uit te houden is, en MDF kan niet zo goed tegen vochtige schuurtjes.. Ik had gehoopt veel sneller rond te kunnen zijn met mijn project, maar dat valt dus tegen.
Ik ga me de aankomende tijd maar eens concentreren op de voet en op de baffle, beide onderdelen brengen ook genoeg haken en ogen met zich mee dus daar zal ik mijn handen wel vol aan hebben.
Daarnaast heb ik 2 onderdelen uitbesteed omdat ik simpelweg zelf niet de mogelijkheden heb om die te maken, dat zijn de slotbout om de midrange mee aan te trekken, en de houten kegels waar de tweeter op gemonteerd word. Zodra deze binnen zijn maak ik er wel wat fotootjes van..
Verder ben ik me eens suf gaan prakkezeren over die stunt met die colafles. Op zich is het wel een aardig idee, maar ik ben gaan twijfelen over het nut van die kamer. Waarom zou die kamer ook los van de kast gemonteerd moeten worden als de driver zelf ook volledig los wordt gemonteerd? Als ik even kijk naar de B&W 800, 801 of 802, die hebben allemaal hun bol los in het leer liggen, maar de FST driver zit er wel vast in gemonteerd. Volgens mij kan ik beter de kamer van de middentoner goed met dempingsmateriaal bekleden...
Anyone?
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Ben ik weer.
Ik heb gisteren de slotbouten al binnen gekregen, en er vlug een fotootje van gemaakt. Even ter indicatie, ze zijn 45 mm in doorsnee..
Daarnaast ook even een tekeningetje van de voet.
De bedoeling is strakjes om de kast op drie ronde poten te laten rusten die de voet in verdwijnen, en uiteindelijk steunen op de bodemplaat van de voet. Die ronde poten worden vervolgens hol van binnen zodat daar de bekabeling door kan lopen.
Nu zie je aan de achterzijde een zwart blokje. Eigenlijk zouden daar volgens de tekening de binding posts op gemonteerd worden, maar ik zit nu te broeden op een idee om er een soort kapje van te maken zodat die posts niet meer te zien zijn. Die monteer ik dan op de bodemplaat of de crossover, en het kapje valt er dan keurig overheen.
Ik weet het, je moet bezig blijven..
Ik heb gisteren de slotbouten al binnen gekregen, en er vlug een fotootje van gemaakt. Even ter indicatie, ze zijn 45 mm in doorsnee..
Daarnaast ook even een tekeningetje van de voet.
De bedoeling is strakjes om de kast op drie ronde poten te laten rusten die de voet in verdwijnen, en uiteindelijk steunen op de bodemplaat van de voet. Die ronde poten worden vervolgens hol van binnen zodat daar de bekabeling door kan lopen.
Nu zie je aan de achterzijde een zwart blokje. Eigenlijk zouden daar volgens de tekening de binding posts op gemonteerd worden, maar ik zit nu te broeden op een idee om er een soort kapje van te maken zodat die posts niet meer te zien zijn. Die monteer ik dan op de bodemplaat of de crossover, en het kapje valt er dan keurig overheen.
Ik weet het, je moet bezig blijven..
Laatst gewijzigd door Jasper Joppe Geers op ma 18 nov 2013, 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Koekoek!
Daar zijn we weer een keer!
Sinds de herfst zijn intrede heeft gedaan loopt het allemaal niet zo vlot met de bouw, en vanwege het feit dat de kasten alleen uit MDF bestaan heb ik ze voorlopig de trap op gesjouwd en ben ik op mijn werkkamer verder aan het klussen geslagen.
Inmiddels heb ik de kanaaltjes uiteindelijk allemaal met zandf gevuld gekregen, en het aankloppen en trillen viel behoorlijk tegen. Maar ja, als je nu dat zand aan wilt trillen, wat kun je dan het beste doen?
Inderdaad! Je laat ze elke dag hun oefeningen doen op de trilplaat, en het komt allemaal goed. Ze hadden al wel vrij snel het verzoek of dat ding niet harder kon, en die oefeningen zijn ze nu al beu...
Maar goed. Ondertussen had ik voor de tweeterbehuizingen iemand bereid gevonden die ze voor me wilde draaien. Omdat ik daarvoor naar het plaatselijke cultureel centrum moest mocht ik dat niet zelf doen, maar is het gedaan door een vakman..
En of het vakwerk is! Ik kon de eerste tijd mijn ogen er ook niet van af houden, met name omdat het exact geworden is wat ik op tekening had gezet..
Ik ben meteen de kopplaten gaan zagen, en die op de bovenzijde van de kasten vastgelijmd. Al met al wel weer en voorzichtig zaagklusje, anders ben ik weer een flinke poos aan het schuren en plamuren om het allemaal strak te krijgen. Hieronder het resultaat, en er gauw even de kegels op gelegd voor de beeldvorming.....
Daar zijn we weer een keer!
Sinds de herfst zijn intrede heeft gedaan loopt het allemaal niet zo vlot met de bouw, en vanwege het feit dat de kasten alleen uit MDF bestaan heb ik ze voorlopig de trap op gesjouwd en ben ik op mijn werkkamer verder aan het klussen geslagen.
Inmiddels heb ik de kanaaltjes uiteindelijk allemaal met zandf gevuld gekregen, en het aankloppen en trillen viel behoorlijk tegen. Maar ja, als je nu dat zand aan wilt trillen, wat kun je dan het beste doen?
Inderdaad! Je laat ze elke dag hun oefeningen doen op de trilplaat, en het komt allemaal goed. Ze hadden al wel vrij snel het verzoek of dat ding niet harder kon, en die oefeningen zijn ze nu al beu...
Maar goed. Ondertussen had ik voor de tweeterbehuizingen iemand bereid gevonden die ze voor me wilde draaien. Omdat ik daarvoor naar het plaatselijke cultureel centrum moest mocht ik dat niet zelf doen, maar is het gedaan door een vakman..
En of het vakwerk is! Ik kon de eerste tijd mijn ogen er ook niet van af houden, met name omdat het exact geworden is wat ik op tekening had gezet..
Ik ben meteen de kopplaten gaan zagen, en die op de bovenzijde van de kasten vastgelijmd. Al met al wel weer en voorzichtig zaagklusje, anders ben ik weer een flinke poos aan het schuren en plamuren om het allemaal strak te krijgen. Hieronder het resultaat, en er gauw even de kegels op gelegd voor de beeldvorming.....
Laatst gewijzigd door Jasper Joppe Geers op ma 18 nov 2013, 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Dat kan toch met bijna elke tweeter Jeroen.jeroen_d schreef:Vet! Nu nog een echte B&W tweeter zodat je er een tapered tube achter kan zetten.
Als je een type met resonantiekamer neemt hoef je alleen die kamer weg te nemen.
Bij een tweeter zonder kamer kun je een gat in de kern boren (heb ik vroeger gedaan om er een TL achter te plaatsen). Dat werkt ook.
... of zie ik hier iets over het hoofd?
Ed.
Het gat in de poolplaat is bij bij normale tweeters nogal klein dacht ik. Een groter gat in de poolkern boren is natuurlijk een optie. Bij B&W is ie natuurlijk weer gematched op de diameter van de tweeter dome, erg groot dus. Het gat heeft het profiel van het begin van de tapered tube zodat het er naadloos op aansluit en er een integraal onderdeel van uitmaakt.asterduk schreef:Dat kan toch met bijna elke tweeter Jeroen.jeroen_d schreef:Vet! Nu nog een echte B&W tweeter zodat je er een tapered tube achter kan zetten.
Als je een type met resonantiekamer neemt hoef je alleen die kamer weg te nemen.
Bij een tweeter zonder kamer kun je een gat in de kern boren (heb ik vroeger gedaan om er een TL achter te plaatsen). Dat werkt ook.
... of zie ik hier iets over het hoofd?
Ed.
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Nou ja, ik heb er in mijn geval denk ik niet zo'n probleem mee. Het is een tweetertje met een neodymium magneet, en bewust gekozen vanwege zijn formaat. In het ontwerp is dat tapered tube principe niet meegenomen omdat ik het niet mogelijk achtte het hier toe te passen.
De tweeter en kegel zijn hier gekozen vanwege de uitstraling van het ontwerp zeg maar. De meeste mensen hier ontwerpen een speaker vanuit een geluidstechnisch zo goed mogelijk ontwerp, terwijl ik begin met het vraagstuk hoe moet de speaker eruit komen te zien..
Wel leuk trouwens om met verschillende mensen vanuit verschillende standpunten naar een speakerontwerp te kijken trouwens. Is in het discusseren af en toe wel worstelen maar dat geeft alleen maar een beter eindresultaat!
De tweeter en kegel zijn hier gekozen vanwege de uitstraling van het ontwerp zeg maar. De meeste mensen hier ontwerpen een speaker vanuit een geluidstechnisch zo goed mogelijk ontwerp, terwijl ik begin met het vraagstuk hoe moet de speaker eruit komen te zien..
Wel leuk trouwens om met verschillende mensen vanuit verschillende standpunten naar een speakerontwerp te kijken trouwens. Is in het discusseren af en toe wel worstelen maar dat geeft alleen maar een beter eindresultaat!
Ik denk dat die tapered tube van b&w er voornamelijk op zit omdat het zon mooi gezicht is. Niks mis mee.
Als een cd matzwart was geweest was het waarschijnlijk ook niet zon succes geworden
Anyway, ik vindt het uiterlijk van een luidspreker ook erg belangrijk. Maar kijk inderdaad wat meer met een technisch oog, ik vindt oudere Audio Physic luidsprekers erg mooi, consequent uitgevoerde ideen. En oude dynaudio zelfbouw ontwerpen mooie strakke vormen.
b&w, avalon en al helemaal die wilson audio luidsprekers vindt ik erg lelijk!
Groeten Roland
Als een cd matzwart was geweest was het waarschijnlijk ook niet zon succes geworden
Anyway, ik vindt het uiterlijk van een luidspreker ook erg belangrijk. Maar kijk inderdaad wat meer met een technisch oog, ik vindt oudere Audio Physic luidsprekers erg mooi, consequent uitgevoerde ideen. En oude dynaudio zelfbouw ontwerpen mooie strakke vormen.
b&w, avalon en al helemaal die wilson audio luidsprekers vindt ik erg lelijk!
Groeten Roland
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
@ Roland, de tapered tube absorbeert ideaal de backwave achter de tweeter waardoor compressieverschijnselen sterk worden verminderd. De opmerking van mij als reaktie op de mooie behuizing van Jasper was als geintje bedoeld, ik weet dat hij niet van plan is om een B&W tweeter in te zetten, op zijn tweeter is dit niet van toepassing.
-
Micky_mike
- Berichten: 10
- Lid geworden op: wo 26 okt 2005, 16:43
- Locatie: Leusden
(Ik volg al een tijdje dit topic omdat ik zelf ook met zoiets bezig ben. Heb mij om de)ze reden ook maar even aangemeld, dat terzijde.
Knap werk, Jasper!
Kan je misschien uitleggen hoe de tweeterbehuizing gemaakt is?? Ik ben zelf ook bezig met een nieuwe speaker en dit moet qua uiterlijk op de Nautilus 800 gebaseerd zijn. Heb dus ook zoiets nodig qua behuizing.
En ga zo door, ziet er fantastisch uit!!
Knap werk, Jasper!
Kan je misschien uitleggen hoe de tweeterbehuizing gemaakt is?? Ik ben zelf ook bezig met een nieuwe speaker en dit moet qua uiterlijk op de Nautilus 800 gebaseerd zijn. Heb dus ook zoiets nodig qua behuizing.
En ga zo door, ziet er fantastisch uit!!
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Heb je op zich wel gelijk in, maar soms kom je wel creatieve vondsten tegen zoals bij jou project waar je toch even van achter je oren krabt. Mocht je dan toevallig met een bepaald probleem zitten en je kunt met wat omwegen toch dat principe toepassen is het wel een enorme uitdaging!jeroen_d schreef:@ Roland, de tapered tube absorbeert ideaal de backwave achter de tweeter waardoor compressieverschijnselen sterk worden verminderd. De opmerking van mij als reaktie op de mooie behuizing van Jasper was als geintje bedoeld, ik weet dat hij niet van plan is om een B&W tweeter in te zetten, op zijn tweeter is dit niet van toepassing.
En dat is nou af en toe zo leuk aan zelfbouw... De grote merken en fabrikanten komen met een geweldig revolutionair idee (so it seems..) en een tijdje daarna zie je dus dat mensen daar vrolijk op voort borduren!


