Jeroen, dat snap ik dat is inderdaad wel ff geleden. Maarre ik heb van 1983 tot 1998 in het EJE in wisselende bezetting steeds de 2e violen groep aangevoerd. Verder kan ik me nog wel een zekere Nico herinneren, wiens muziekstuk uiteindelijk iets anders werd opgevoerd omdat de hoofddirigent destijds het niet helemaal snapteIk kan me je niet herinneren Question Heb in het EJE fluit gespeeld maar das alweer zo lang geleden. Wat speelde jij? Jeetje mijn geheugen kraakt Confused
Verder zal ik als een keer wat tijd heb, betreffende white papers van B&W tot me nemen. Is er trouwens een link, anders zoek ik nog wel.
Verder zo om eens alternatief material voor de behuizing eens te overwegen (alleen al om een discussie en suggesties los te krijgen) is verder omdat ik dacht hiermee:
1) Meer vrijheid in de vormgeving te verkrijgen (ook aan buitenzijde), zonder ingewikkelde CAD-CAM enz vooraf. (Heb ik niet en kan ik niet, maar ja je zwager het universeler kan maken……)
2) Akoestisch dood material te verkrijgen.
3) Beetje uitdaging, een keer wat anders dan hout en MDF.
Mijn methodiek is bepaald niet nog niet uitgedokterd, ik besef dat dit ook niet simpel is.
1) Het lijkt me inderdaad niet eenvoudig (zo niet onmogelijk voor deze vorm) een mal te maken. Ga ik daarom niet doen, hoef ik dus niet storten, heb je ook geen problemen met luchtinsluitingen
2) Processtappen? Om een min of meer reproduceerbare geometrie te verkrijgen, was het niet mijn bedoeling om met kippengaas te gaan starten maar met een spiraal. In de bouwmarkt kan je diverse diameters flexibele afvoerslang verkrijgen. Mijn idee was benodigde lengte van de slang knippen. Vervolgens de aan eind in de diameter knippen tot benodigde kleine einddiameter en dan in V-vorm tot 0 eindigen vlak bij de bol. Vervolgens de uiteinden provisorisch aan elkaar verbinden met gaas (wrappen). Ik heb het nog nooit gedaan, maar lijkt me dat hierdoor de hoorn zich al gaat vormen. Ergens pas op het laatst het kunststof van de slang verwijderen!!!, anders heb je bij het inknippen alleen losse stukje gebogen ijzerdraad.
3) Verder voor de bepaling van de geometrie zal vooraf de afstand middentoner / ((folie) tweeter bepaald moeten worden. Bv 3 cm naar achteren tav centrum spreekspoel. (te bepalen na een prototype kast met een prototype filter ter bepaling fase en impulsrespons). Voor mij is een zeer moeilijke en (tijdrovende) stap, dit mede omdat ik geen meetapparatuur heb.
4) Wanddikte, ik denk dat je moet minimaliseren om reden van gewichtsbesparing beter lijkt me verschillende lagen met ieder verschillende eigenschappen tav stijfheid en demping en resonanties
5) Ik weet niet of het daarom slim is, om evt een zand/bitumen mengsel als dempende laag toe te passen
6) Ik dacht na menging van het egalisatiemiddel (vezelversterkt fijn soort cement) met een sort deegroller een bepaalde laagdikte (bv 1 cm) uit te rollen op een folie en dat vervolgens op het “geraamte te “vouwen” en dicht te smeren. (boetseren/kliederen)
7) Hierbij het epoxy betrekken van Polyservice (Poly-pox LH 520) en verharder Poly-pox hardener 255. (lange potlife om kans voor verwerking te verkrijgen.)
Ik zal bij Polyservice (www.polyservice.nl) nog eens navragen wat hun ervaring is (zal niet veel zijn, is geen gangbare toepassing).
Maar misschien is dit alles een dood spoor en kom ik uiteindelijk ook weer op hout en MDF uit.
Groetjes,
Wido