Mijn ultieme monitor

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Tweety

Bericht door Tweety »

Ha muzikale hoornisten
Ik kan me je niet herinneren Question Heb in het EJE fluit gespeeld maar das alweer zo lang geleden. Wat speelde jij? Jeetje mijn geheugen kraakt Confused
Jeroen, dat snap ik dat is inderdaad wel ff geleden. Maarre ik heb van 1983 tot 1998 in het EJE in wisselende bezetting steeds de 2e violen groep aangevoerd. Verder kan ik me nog wel een zekere Nico herinneren, wiens muziekstuk uiteindelijk iets anders werd opgevoerd omdat de hoofddirigent destijds het niet helemaal snapte :evil:

Verder zal ik als een keer wat tijd heb, betreffende white papers van B&W tot me nemen. Is er trouwens een link, anders zoek ik nog wel.

Verder zo om eens alternatief material voor de behuizing eens te overwegen (alleen al om een discussie en suggesties los te krijgen) is verder omdat ik dacht hiermee:

1) Meer vrijheid in de vormgeving te verkrijgen (ook aan buitenzijde), zonder ingewikkelde CAD-CAM enz vooraf. (Heb ik niet en kan ik niet, maar ja je zwager het universeler kan maken……)
2) Akoestisch dood material te verkrijgen.
3) Beetje uitdaging, een keer wat anders dan hout en MDF.

Mijn methodiek is bepaald niet nog niet uitgedokterd, ik besef dat dit ook niet simpel is.
:?
1) Het lijkt me inderdaad niet eenvoudig (zo niet onmogelijk voor deze vorm) een mal te maken. Ga ik daarom niet doen, hoef ik dus niet storten, heb je ook geen problemen met luchtinsluitingen
2) Processtappen? Om een min of meer reproduceerbare geometrie te verkrijgen, was het niet mijn bedoeling om met kippengaas te gaan starten maar met een spiraal. In de bouwmarkt kan je diverse diameters flexibele afvoerslang verkrijgen. Mijn idee was benodigde lengte van de slang knippen. Vervolgens de aan eind in de diameter knippen tot benodigde kleine einddiameter en dan in V-vorm tot 0 eindigen vlak bij de bol. Vervolgens de uiteinden provisorisch aan elkaar verbinden met gaas (wrappen). Ik heb het nog nooit gedaan, maar lijkt me dat hierdoor de hoorn zich al gaat vormen. Ergens pas op het laatst het kunststof van de slang verwijderen!!!, anders heb je bij het inknippen alleen losse stukje gebogen ijzerdraad. :roll:
3) Verder voor de bepaling van de geometrie zal vooraf de afstand middentoner / ((folie) tweeter bepaald moeten worden. Bv 3 cm naar achteren tav centrum spreekspoel. (te bepalen na een prototype kast met een prototype filter ter bepaling fase en impulsrespons). Voor mij is een zeer moeilijke en (tijdrovende) stap, dit mede omdat ik geen meetapparatuur heb.
4) Wanddikte, ik denk dat je moet minimaliseren om reden van gewichtsbesparing beter lijkt me verschillende lagen met ieder verschillende eigenschappen tav stijfheid en demping en resonanties
5) Ik weet niet of het daarom slim is, om evt een zand/bitumen mengsel als dempende laag toe te passen
6) Ik dacht na menging van het egalisatiemiddel (vezelversterkt fijn soort cement) met een sort deegroller een bepaalde laagdikte (bv 1 cm) uit te rollen op een folie en dat vervolgens op het “geraamte te “vouwen” en dicht te smeren. (boetseren/kliederen)
7) Hierbij het epoxy betrekken van Polyservice (Poly-pox LH 520) en verharder Poly-pox hardener 255. (lange potlife om kans voor verwerking te verkrijgen.)
8) Hoeveelheid epoxy vs zand/cement zal vooraf eerst via een experimenteel bepaald moeten worden

Ik zal bij Polyservice (www.polyservice.nl) nog eens navragen wat hun ervaring is (zal niet veel zijn, is geen gangbare toepassing). :P

Maar misschien is dit alles een dood spoor en kom ik uiteindelijk ook weer op hout en MDF uit. :cry:

Groetjes,
Wido
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

@ Henkjan: ja

@ tweety: kan ik me niet eens meer herinneren dat dat stuk van mijn broer verkeerd werd geïnterpreteerd. Ja die dirigent dat was me wat. Toch wel heel leuke tijd met hem gehad. Ik dacht al zoiets van 2de violen over jou. Als ik je zie dat weet ik het vast weer.
Ik wens je veel succes met jouw versie van de hoorn, want een alternatieve bouwmethode die succesvol is, is leuk en nuttig voor iedereen die ook zoiets wil.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Weer een stapje verder. Geen spiegeltruuk maar de boxen broederlijk naast elkaar. Nu alleen het frontje nog en het achterpaneel.
BronL http://home.kabelfoon.nl/~dezaire/project/project98c.jpg
BronL http://home.kabelfoon.nl/~dezaire/project/project98c.jpg
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Hmm, dit keer heb je erg goed gefotosoept. Je hebt zelfs de linker box andere papier kreukels gegeven dan de rechter ;)

Echt top werk hoor... =D>

Btw, ben ff zelf een beetje aan het omdenken hoe ik die zaagschema's van jou zou kunnen gebruiken... Misschien post ik daar later nog wel een plaatje van... Eenvoudig wordt het echter niet.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hallo Wido,

Een grondvorm (in elke wilekeurige vorm) kun je uitstekend maken van kippengaas en papier-mache. Papier-mache is veel sterker dan menigeen denkt en al helemaal als je het ook nog eens wapend met verbandgaas. Voor de sterkte kun je het dan later, als het helemaal doorgedroogd is, bekleden met epoxy en kevlardoek. Aan carbonvezel zou ik niet beginnen. Is veel lastiger te verwerken en voor de sterkte helemaal niet nodig.
voodooless
Contacteer:

Pjotr: Het probleem is juist om twee vrijwel identieke hoorns te krijgen. Dat is met je door jou aangehaalde methode niet zo heel erg eenvoudig. Nouja... het is allemaal veel werk en niet makkelijk, de vraag is of het het een uiteindelijk echt makkelijker is dan het ander.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

dan istie toch makkelijk te schalen?
voodooless
Contacteer:

Henkjan schreef:
dan istie toch makkelijk te schalen?
Hoezo? Je zit nog steeds met de dikte van de platen! Je moet dan gaan interpoleren tussen de platen in, en dat is een tricky klus.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

nou ben ik geen tekenaar (maar heb er op m'n werk genoeg rondlopen), maar ik dacht zo: schaal de hele kast, en maak dan nieuwe plakjes op de gewenste maat
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Klaar voor plamuren, schuren, schilderen!

Afbeelding
pieter pan

Bericht door pieter pan »

mooi
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

=D> Mooi werk Jeroen. Ik denk dat ik ze niet ga optillen :) , maar wil ze wel graag een keer beluisteren. Heel netjes gedaan.
weidok

Bericht door weidok »

Edo schreef:
=D> Mooi werk Jeroen. Ik denk dat ik ze niet ga optillen :) , maar wil ze wel graag een keer beluisteren. Heel netjes gedaan.
Misschien mogen we ze allemaal wel ff "lenen".... :wink: :wink:
Tweety

Bericht door Tweety »

Jeroen, Wow heel gaaf.

Enne ik ben op mijn beurt wel heel nieuwsgierig, hoe en waarmee je gaat schilderen? Lijkt me dat je ze wel heel chique wil afwerken. Je zou ze bijvoorbeeld in een 2K autolak kunnen afwerken. Ik heb de mijne destijds na plamuren, een 2k grondlak (vervolgens nat polijsten met uiteindelijk korrelgrootte 600) door een auto-schade bedrijf laten opspuiten met een speciale kleur (zilvergrijs van een of andere Lancia) base-coat en 2K clear coat. Door deze kleuren krijg je door lichtval een mooie accentuering van de diepte en de vormgeving. Maar er zijn uiteraard nog andere mogelijkheden...

Suc6 met afwerking.

Groeten,
Wido
Tweety

Bericht door Tweety »

Hee Pjotr,

Ik weet van vroeger nog wel dat je toen al zo'n fan van papier mache was. :)

Ik weet niet beter dat ik ooit als kleuter ermee gekliederd heb :? Maarre ik word eigenlijk wel een beetje nieuwsgierig naar de mogelijkheden. Mijn bedoeling is uiteindelijk een snelle methode. Dus zo een aantal opborrelende vraagjes:

Moet je het zelf maken? Recept?
Is dat commercieel verkrijgbaar?
Wat is een praktische werkmethode voor de verwerking?
Wat zijn de eigenschappen? (wat voor wandsterkte zou je moeten aanhouden?
Zou je dit in 1 laag kunnen opbouwen?
Wat zijn de versterkingsmethoden? (Behalve verbandgaas.)
Kan het ook met een epoxy worden vermengd? zodat een versterkingslaag Kevlar kan worden aangebracht. (Trouwens carbon fiber was ik alleen maar van plan voor een toekomstig fietsframe te gaan gebruiken, maar dat is een beeeetje off-topic)

Misschien is er een praktische link? :?:

Eerste resultaten met Google leverde me alleen kneuterigheid en curcusavonden op :evil:

Ben benieuwd,

Groetjes,
Wido
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

wat me voor bv DDIY of de blinden dubbele proeverij wel geinig lijkt, is een gewone kast (gewoon vierkant, 18mm MDF, verder nix) met de zelfde units en filter, en dan vergelijken
richard

Bericht door richard »

Henkjan schreef:
wat me voor bv DDIY of de blinden dubbele proeverij wel geinig lijkt, is een gewone kast (gewoon vierkant, 18mm MDF, verder nix) met de zelfde units en filter, en dan vergelijken
En stel dat het sinaasappelkistje beter klinkt? Onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijk :mrgreen:
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Beetje moeilijk. Heeft iemand de beschikking over een setup waarbij je de boxen niet ziet en die geen invloed heeft op het geluid? Verder, iemand anders mag die standaard kast bouwen. Heb er voorlopig tabak van :twisted: . En om die standaard kast niet te kort te doen kan het filter niet gelijk zijn. Je moet namelijk compenseren voor de enorme kleuring van de standaard kast en de tonale balans van beide speakers dan toch zoveel mogelijk gelijk krijgen.

@ tweety: ik denk inderdaad de afwerking met autolak te doen. Aluminium kleur, dat is niet spectaculair, maar op die manier past de box toch het mooist bij de rest van mijn interieur. En met de juiste lak zullen inderdaad de vormen mooi uitkomen.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

jeroen_d schreef:
Beetje moeilijk. Heeft iemand de beschikking over een setup waarbij je de boxen niet ziet en die geen invloed heeft op het geluid? Verder, iemand anders mag die standaard kast bouwen. Heb er voorlopig tabak van :twisted: . En om die standaard kast niet te kort te doen kan het filter niet gelijk zijn. Je moet namelijk compenseren voor de enorme kleuring van de standaard kast en de tonale balans van beide speakers dan toch zoveel mogelijk gelijk krijgen.
Dan moet je toch juist niet compenseren? anders kun je niet naar de verschillen luisteren. kleurt een gewone, maar goed gebracette kast echt zo veel meer? zorg ervoor dat de inhoud gelijk is, en dat de afmetingen van het baffle enigszins overeen komen: dan kun je een eerlijk vergelijk doen.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Als ie goed gebraced is wordt het verschil in kleuring alweer een stuk minder en het vergelijk alweer meer gericht op de prestaties van de bol/hoorn. Prima.

Maar kijk, ik heb helemaal geen behoefte aan deze test. Ik wilde nu gewoon een keer alles goed doen en volgens de regels der kunst een echte topluidspreker maken.

Verder helemaal geen bezwaar tegen een vergelijkende test, helemaal niet, maar dit keer zal het bouwen van een testkast niet door mij worden gedaan (herinner je je de experimenten over faselineariteit, de scheidingsfilterexperimenten, de testkast voor dit ultieme project?). Nu even niet dus. Ik ga straks lekker genieten van deze mooie monitor, eventueel een dipoolbas erbij bouwen (en uiteraard, daar zal ik weer lekker gaan experimenteren en testen) en daarna wat meer aandacht aan de bron, pre- en eindversterker geven.

Dus als een ander wil....
Paul Jenner
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Hallo Jeroen,

de laatste dagen heb ik weer 112 pagina's in dit topic moeten bijlezen :lol:

Ik begrijp hopelijk goed dat:

- het idee van de bol + toeter goed bevallen is ?

- je die bol+toeter nu opgevouwen hebt in de deze kast ?

Inderdaad zou een rechtstreekse vergelijking met een rechtoe-rechtaan kast heel interessant en leerzaam zijn. Natuurlijk ga jij die niet bouwen. Ik vermoed overigens al welk systeem er gaat winnen.

Ik ben reuze benieuwd hoe dit nu klinkt.

Paul.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Je woont dicht genoeg bij, dus als ie klaar is dan kun je langskomen. Tegen die tijd ga ik eens in overleg met Marieke om een aantal luistersessies te organiseren. Opbouwende kritiek is dan ook altijd heel goed om eventueel nog kleine puntjes te verbeteren. Wellicht vallen mij bepaalde zaken niet op die anderen weer wel horen.

Wat je vragen betreft, tweemaal ja. Zie ook mijn homepage: http://home.wanadoo.nl/dezaire/ultiem/ultiem.htm
Paul Jenner
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Leuk Jeroen,

ik zal daar graag gebruik van maken.

Je hebt nu ook gezorgd voor voldoende mogelijkheid tot ademen aan de achterkant van de unit, zag ik ?

Ik hoop deze wintermaanden de hobby ook weer eens op te pakken.

Ben in de afgelopen maanden meer bezig geweest met o.a fotografie en motorrijlessen.

Paul.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Meer ruimte tot ademen dan dat ik nu heb gedaan zou waanzin worden :wink:

Volgende stap: eerst de overgebleven kieren gevuld met albastine MDF vuller. De eerste verflaag (Albastine 2 in 1 grondverf) staat nu te drogen. De kieren die nog niet afdoende gevuld waren worden nu goed zichtbaar. Dit proces gaat morgen herhaald worden. Als het droog is fotootje. Eerste kleurtje wordt dus wit :mrgreen: Lekker strak joh!!!
Tweety

Bericht door Tweety »

Hee Jeroen,

Ben heel benieuwd.

Dat opvullen van die kieren is inderdaad slim.

Maarre ik begreep dat je voor een zilvergrijs gaat? Was je dan een metallic autolak van plan toe te gaan passen? Weet je dan zeker dat dit goed gaat met een 1K lak als ondergrond? Want een autolak kan door zijn aggressieve oplosmiddelen dan een dergelijke ondergrond opvreten.

Verder heb ik toevallig vorige week een mooie uitleg gekregen over het principe van een metallic lak. Hierbij worden heel fijne deeltje aluminium (eigenlijk plaatjes) die na het spuiten van de base-coat willekeurig georienteerd in de natte film zijn. Bij het aandrogen van deze lak (voor aanbrengen van de vernislaag) "krimpt" de natte film sterk (lage vaste stof gehalte) waardoor de alu deeltjes zich broederlijk plat orienteren in het laagje van ca 15 um dikte. Als je dan naden, of contouren (bv schuurkrassen) gaan die deeltjes zich daar naar richten. Dat zie je dus nadien genadeloos.

Oftewel die ondergrond is dan wel een beetje belangrijk. 8)

Zelf heb ik goede ervaring met een 2K vullende autoprimer die je in 2 lagen op hout aanbrengt. Hierbij liefst de eerste laag redelijk laag visceus en wat trager qua droging instellen, waardoor de laag diep in het hout kan doordringen en later uitharden. Vervolgens de opstekende houtvezels vlakschuren (lekker werkt dan waterproof 220) Vervolgens de 2e laag aanbrengen en dan met waterproof 220/400 en 800 glad schuren. Binnen no-time als een spiegel. Dan naar de auto-spuiter brengen...

Als je zo'n primer (vakjargon surfacer) wilt kan je als naar een autospuiter gaat vaak wel losweken. Weet je vaak ook zeker dat het matched met zijn autolak. Gangbaar is dan bv Colorbuild van Sikkens (AKZO) of bv LE2000 serie van Dupont. Slim om als ondergrond voor een zilvergrijs is dan lichtgrijze primer voor evt latere beschadigingen.

Maar goed ik heb uit je verhaal nog niets over spuiten gehoord, dus ik ben benieuwd hoe je het zilvergrijs gaat aanbrengen :?:

Mijn bedoeling is je trouwens niet van je koers te krijgen (als dat hierbij gebeurd :? ) maar misschien iemand anders er nog wat aan heeft?

Groeten en nogmaals suc6,

Groeten,
Wido

Groetjes
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”