Vraag over incidentele plof in mijn versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Vraag over incidentele plof in mijn versterker

Bericht door douwebakker »

Op een gegeven moment moet je er een punt achter zetten, dat begrijp ik. Heel spijtig.
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Vraag over incidentele plof in mijn versterker

Bericht door 90000006 »

Met alle respect, maar alles is te vinden en dit soort fouten vind je niet door een apparaat een maand op de plank te laten staan en het af en toe te proberen. Dit moet je provoceren. Met temperatuur wisselingen, mechanische belasting, netspanning variëren, luchtvochtigheid etc etc. Negen van de tien keer slechte solderingen of contacten. De rest een component die stuk aan het gaan is. Meestal een weerstand, heel soms een halfgeleider of condensator.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Vraag over incidentele plof in mijn versterker

Bericht door beijert »

Dus deze komt in de verkoop? Er saat een mooie pma2000ae op marktplaats, die wil em vast wel als inruiler :mrgreen:
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Vraag over incidentele plof in mijn versterker

Bericht door douwebakker »

90000006 schreef: za 08 mar 2025, 14:55
Met alle respect, maar alles is te vinden en dit soort fouten vind je niet door een apparaat een maand op de plank te laten staan en het af en toe te proberen. Dit moet je provoceren. Met temperatuur wisselingen, mechanische belasting, netspanning variëren, luchtvochtigheid etc etc. Negen van de tien keer slechte solderingen of contacten. De rest een component die stuk aan het gaan is. Meestal een weerstand, heel soms een halfgeleider of condensator.
Inderdaad, alles is te vinden maar voor welke prijs. Het uurloon van een technicus is tegenwoordig al gauw
€ 100 per uur.
Wimpie2
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 23 feb 2025, 16:49

Re: Vraag over incidentele plof in mijn versterker

Bericht door Wimpie2 »

90000006 schreef: za 08 mar 2025, 14:55
Met alle respect, maar alles is te vinden en dit soort fouten vind je niet door een apparaat een maand op de plank te laten staan en het af en toe te proberen. Dit moet je provoceren. Met temperatuur wisselingen, mechanische belasting, netspanning variëren, luchtvochtigheid etc etc. Negen van de tien keer slechte solderingen of contacten. De rest een component die stuk aan het gaan is. Meestal een weerstand, heel soms een halfgeleider of condensator.
Ik ging er van uit dat Audioservice dat zou kunnen.Misschien ligt het gecompliceerder.
Wimpie2
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 23 feb 2025, 16:49

Re: Vraag over incidentele plof in mijn versterker

Bericht door Wimpie2 »

beijert schreef: za 08 mar 2025, 15:00
Dus deze komt in de verkoop? Er saat een mooie pma2000ae op marktplaats, die wil em vast wel als inruiler :mrgreen:
Dan ga ik voor de PMA 3000 ne.
Wimpie2
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 23 feb 2025, 16:49

Re: Vraag over incidentele plof in mijn versterker

Bericht door Wimpie2 »

Nou .Blijft het doen.


Blauwe ledje blijft dan flikkeren.
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Vraag over incidentele plof in mijn versterker

Bericht door 90000006 »

Het fijne van intermitterende fouten is dat ze meestal vroeg of laat erger worden. Kan je ze een stuk beter vinden.

Probeer het morgen ochtend nog eens, als het kouder is. Kan best dat het alleen optreedt in een klein temperatuur gebiedje.
Wimpie2
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 23 feb 2025, 16:49

Re: Vraag over incidentele plof in mijn versterker

Bericht door Wimpie2 »

Audioservice nog eens gecontacteerd.
Ze kunnen er niks mee.Een storing die incidenteel optreedt is voor hun te moeilijk om op te sporen zeggen ze.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Vraag over incidentele plof in mijn versterker

Bericht door ray5150 »

Tsja, lastig. zegt dat iets over het bedrijf Audioservice ?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Vraag over incidentele plof in mijn versterker

Bericht door Barry2001 »

90000006 schreef: za 08 mar 2025, 14:55
Met alle respect, maar alles is te vinden en dit soort fouten vind je niet door een apparaat een maand op de plank te laten staan en het af en toe te proberen. Dit moet je provoceren. Met temperatuur wisselingen, mechanische belasting, netspanning variëren, luchtvochtigheid etc etc. Negen van de tien keer slechte solderingen of contacten. De rest een component die stuk aan het gaan is. Meestal een weerstand, heel soms een halfgeleider of condensator.
Exact dat. Heb erg lang geleden (in de tijd van de crt televisies :mrgreen: ) ook audio en tv reparatie gedaan, kwamen ook vaak af en toe fouten voor. Zelfs zo dat een slecht contact zich hersteld had door vervoer naar de werkplaats toe, om natuurlijk later weer zich te openbaren.
Het zijn lastige fouten, maar door provoceren moet je het kunnen vinden. Is natuurlijk voor een werkplaats minder interessant dan een snelle fix als een component vervangen.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Vraag over incidentele plof in mijn versterker

Bericht door Olaf Analogue »

Goedemorgen Wim.

Dat is een mooie versterker die je daar hebt, Ik kan me voorstellen dat je deze graag weer in orde zou willen hebben, ook het feit dat je deze destijds zelf nieuw hebt gekocht geeft uiteraard ook een stukje meerwaarde aan het toestel.

Vanuit mijn ervaring als audio/video monteur sluit ik mij geheel aan bij de bijdragen van de andere forum genoten, Ik heb jarenlang een werkplaats gehad, en inderdaad zijn sporadisch voorkomende klachten uiteraard lastiger dan klachten die continue aanwezig zijn en dus uitgemeten kunnen worden.
Ik deel de ervaring dat dit vaak veroorzaakt wordt door zwakke soldeerverbindingen of andere slechte contacten. Transport van een toestel kan er inderdaad voor zorgen dat een klacht weer even weg blijft, maar uiteindelijk keert de klacht uiteraard ook weer terug.

Ik denk dat er niet zo veel mis is met je toestel, en ik ben zeker van mening dat het de moeite loont om deze te herstellen, alleen is het lastig om dit door een bedrijf te laten doen in verband met de extravagante uurlonen van vandaag de dag.

Ik wil dan ook aanbieden om het toestel voor je na te kijken, en zit niet in over de kosten, het gaat bij mij om de gezamenlijke liefhebberij en het kunnen helpen van mede audio liefhebbers.
Eventuele kosten voor onderdelen doen we in overleg, maar eerlijk gezegd verwacht ik in die hoek niet veel kosten te hoeven maken.

Kijk maar even of je het wat vindt, dan maken we eventueel een afspraak.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Vraag over incidentele plof in mijn versterker

Bericht door satefan »

Wat een geweldig gebaar Olaf!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Vraag over incidentele plof in mijn versterker

Bericht door ray5150 »

Ja, dat zeker. :goedzo:
eQuanD
Berichten: 145
Lid geworden op: do 24 mar 2011, 21:20

Re: Vraag over incidentele plof in mijn versterker

Bericht door eQuanD »

Absoluut.
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Vraag over incidentele plof in mijn versterker

Bericht door 90000006 »

Absoluut top gebaar dit van Olaf! Dit is de mooiste oplossing die er kan zijn voor dit soort gevallen.

(Ik had hetzelfde aanbod ook overwogen, maar de gezondheid laat het even niet zo toe en ik wilde geen dingen gaan beloven die ik mogelijk niet waar kan maken).
Wimpie2
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 23 feb 2025, 16:49

Re: Vraag over incidentele plof in mijn versterker

Bericht door Wimpie2 »

De versterker staat inmiddels bij Olaf.Heb nog even genoten van zijn geweldige setup .
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Vraag over incidentele plof in mijn versterker

Bericht door RobertD »

We zijn allemaal benieuwd naar oorzaak en oplossing!
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Vraag over incidentele plof in mijn versterker

Bericht door RobertD »

NB: is er verschil wanneer je de source-direct schakelaar ingedrukt hebt?
Wimpie2
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 23 feb 2025, 16:49

Re: Vraag over incidentele plof in mijn versterker

Bericht door Wimpie2 »

Probleem zat in een printplaat achter het front.
Bij beweging kon de storing worden geforceerd.Olaf heeft vier twijfelachtige condensatoren vervangen.
De versterker speelt weer.Gezien de aard van de storing zal duurtest 100% zekerheid moeten geven.
Dank aan Olaf voor zijn aanbod en werkzaamheden.
Laatst gewijzigd door Wimpie2 op vr 16 mei 2025, 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Vraag over incidentele plof in mijn versterker

Bericht door Barry2001 »

Goed verhaal dit! :goedzo:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Vraag over incidentele plof in mijn versterker

Bericht door ray5150 »

Heel netjes dat dit alsnog naar tevredenheid opgelost kon worden. :goedzo:
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Vraag over incidentele plof in mijn versterker

Bericht door meanman64 »

Dat is het mooie van diy techneuten , geven niet op en gaan tot op het bot . Toppie Olaf .
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Vraag over incidentele plof in mijn versterker

Bericht door Olaf Analogue »

Wimpie2 schreef: vr 16 mei 2025, 7:14
Gezien de aard van de storing zal duurtest 100% zekerheid moeten geven
We zijn inmiddels een jaar verder en ik heb van de eigenaar het positieve nieuws ontvangen dat de duurtest van een jaar een succes was, het toestel is keurig netjes gebleven en de eigenaar heeft er volop plezier van.

Ik wens de eigenaar dan ook nog jaren luisterplezier toe
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Vraag over incidentele plof in mijn versterker

Bericht door Henkjan »

:yeah:
Plaats reactie