cubo sub laten bouwen

Verouderde en afgehandelde advertenties van afgelopen jaar.
Gesloten
MichaelDP
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 12 mei 2024, 19:00

cubo sub laten bouwen

Bericht door MichaelDP »

Hallo,

Ik heb hier nog een paar 18 inch beyma 18g550 woofers liggen.

Ik Zou iemand willen vinden die de cubo sub zou willen bouwen voor mij. Hier is een link naar de bouwplannen: https://www.freespeakerplans.com/plans? ... 6:cubo-sub

In berken multiplex 18mm
Hoeveel zou dit kosten om 2 stuks te laten maken?
Ik woon in Gent (belgie) dus liefst in de regio.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: cubo sub laten bouwen

Bericht door Leeuwarden »

Geen meubelmaker in de buurt? Of een timmerman?
MichaelDP
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 12 mei 2024, 19:00

Re: cubo sub laten bouwen

Bericht door MichaelDP »

Ik wacht nog op antwoord.

Als jullie hier een goed adresje weten mag je mij dit sturen
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: cubo sub laten bouwen

Bericht door wouter »

Hoe moeten ze opgeleverd worden? Spuitklaar?

Berken 18mm... dat wordt wel een zware kast.
Als ik zo kijk is het 3 platen berken, dus dan ga je al richting 400,-

Komt nog zaagtijd en bouwen bij, ik denk 2 dagen en daarna frezen en plamuren - dus ik denk 3 dagen werk minimaal.
Heen en weer contact, materiaal halen etc. zo een halve dag...

1000-1200,- euro ben je dan zo verder. Als dat de bedoeling is, kunnen we via PB verder. Het is even natte vingerwerk, dus pin me er niet op vast maar houd zeker rekening met dit soort bedragen minimaal. Hieronder zal het niet worden, en ophalen zal in Lelystad zijn.

Ik heb wel wat kastjes gemaakt van dit formaat:
viewtopic.php?p=2069598#p2069598
fors groter in 18mm berken: viewtopic.php?p=1943138#p1943138
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: cubo sub laten bouwen

Bericht door ray5150 »

Waarom moet het specifiek berken multiplex zijn ?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: cubo sub laten bouwen

Bericht door ds23man »

Gezien de afmetingen is het niet praktisch om met MDF te werken even afgezien dat je dan een overheaddeur in je huis moet plaatsen voor de heftruck...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: cubo sub laten bouwen

Bericht door ray5150 »

Ik zat eerder te denken aan meranti of of okoumee multiplex.
Dat kost ongeveer de helft van berken.
Maat dan nog gaat de meerderheid van het budget in de arbeid zitten.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: cubo sub laten bouwen

Bericht door ds23man »

Dan kan je ook een plaat underlayment nemen.... Zal wel een reden zijn waarom elke PA box met Fins berken gebouwd wordt.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: cubo sub laten bouwen

Bericht door ray5150 »

Klopt, word ook vaak gebruikt voor kasten van de wat betere/duurdere gitaarversterkers.
Maar ik denk niet dat TS wekelijks op stap gaat met zijn subwoofers. :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: cubo sub laten bouwen

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef: do 20 feb 2025, 19:55
Dan kan je ook een plaat underlayment nemen.... Zal wel een reden zijn waarom elke PA box met Fins berken gebouwd wordt.
Denk dat je daarmee nog beter af bent dan met die snelbouw splinterprut.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: cubo sub laten bouwen

Bericht door beijert »

Acoustisch doet underlayment het erg goed las ik ergens.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: cubo sub laten bouwen

Bericht door ds23man »

Wel 100 platen bestellen om 1 plaat te krijgen die niet krom/vlak is.....
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: cubo sub laten bouwen

Bericht door beijert »

Hahaha, ja. Of dat er een deel mist.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: cubo sub laten bouwen

Bericht door ds23man »

Daar kom je meestal achter als je de bovenfrees er in laat zakken.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: cubo sub laten bouwen

Bericht door sevenup »

Berken is wat zachter, knapt niet zo snel een stukje af als je hem ergens tegenaan botst. Taaier zeg maar en dus degelijker bij veelvuldig vervoer.

Ook is het volgens mij een stukje lichter bij gelijke sterkte vergeleken met andere materialen. Kun je eventueel ook wat dunner materiaal gebruiken.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: cubo sub laten bouwen

Bericht door Walt »

4 guitel of tente 100mm zwenkwielen erop dan komt het wel goed met het gewicht hoor. MDF kost vrij weinig, je kan eerst eens een testkast bouwen of het wel doet wat je verwacht, en dan mooie kasten laten maken.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: cubo sub laten bouwen

Bericht door wouter »

Dat laatste doe ik altijd bij een eigen ontwerp, maar de Cubo in opdracht is gewoon wat het is.

Ik werk het liefst met populier van interprime, weegt de helft en splintervrij door de witte grondlaag en super vlak. Bijna nooit holle delen.

Met zwart/v313 mdf kun je best een kast bouwen, maar bij alles waar je moet schroeven heb je al een probleem. Berken zal niet scheuren van de geluidsdruk, en is nog goed met de laser te bewerken (ipv cnc frees).
https://youtube.com/shorts/5qGmpEaMC3A? ... RCt0mjHSnO

Wieltjes, roosters, handvatten... Allemaal in berken zo te schroeven. Qua gewicht ook geen verschil met MDF dus ik begrijp de wens wel.

Ik bouw vaak basscabs voor basgitaristen en dan is gewicht wel iets om op te letten, dus altijd 15mm interprime.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: cubo sub laten bouwen

Bericht door ray5150 »

Walt schreef: vr 21 feb 2025, 7:53
4 guitel of tente 100mm zwenkwielen erop dan komt het wel goed met het gewicht hoor. MDF kost vrij weinig, je kan eerst eens een testkast bouwen of het wel doet wat je verwacht, en dan mooie kasten laten maken.
Blijkbaar beschikt TS niet over de ruimte of gereedschappen om een (test)kast in elkaar te zetten.
Ik vermoed zo dat dat in jouw luister-en-hobbykamertje ook een hele opgave zal zijn.
Pjotr schreef: do 20 feb 2025, 20:37
Denk dat je daarmee nog beter af bent dan met die snelbouw splinterprut.
Heb je het nu over MDF ?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: cubo sub laten bouwen

Bericht door wouter »

Gaat weer lekker hier, ik besluit maar even concreet in te gaan op de vraag van TS, gaat het hier over plaatmateriaal of proefkasten.

Berken, Cubo voor 18", 2x, wat kost dat...

Moet je het hebben over afwerking, en bijv infrezen van handvatten en de schotel en welke radius over de randen etc.

Maar goed, ga lekker los. Ben benieuwd of TS nog gaat reageren.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: cubo sub laten bouwen

Bericht door Walt »

Voor 1000-1200 euro kun je 2 stuks 2e hands dubbel 18 kasten wel vinden, van een goed merk. Denk dat het budget van de OP derhalve veel lager zal liggen..
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: cubo sub laten bouwen

Bericht door wouter »

Was ook mijn gedachte, maar aangezien ik de faciliteiten wel heb en tegelijk een pokke hekel heb aan kasten bouwen heb ik maar even realistisch gerekend. Is er in ieder geval een antwoord/concreet voorstel.

Mijn laatste 6 kasten zijn door de spuiter onbruikbaar afgeleverd, ik heb daardoor even een jaar niet veel meer gedaan.
Momenteel met wat opdrachten bezig, in de orde van 2x21 of 24" sub kasten
MichaelDP
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 12 mei 2024, 19:00

Re: cubo sub laten bouwen

Bericht door MichaelDP »

Hey allemaal bedankt voor jullie reactie.

Na meer opzoek werk is het blijkbaar beter om de cubo 18 extended versie te nemen voor mijn woofers.

Deze is iets kleiner maar de prijs om die versie te maken zal ook wel rond 2500 euro komen om 4 kasten te maken?

Dit is me te veel daarom zal ik mijn woofers gewoon verkopen en dan 2de hands wel zien wat voor baskasten ik vind

Wouter bedankt voor je aanbieding.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: cubo sub laten bouwen

Bericht door wouter »

Klinkt wijs, van 2 naar 4 kasten is niet 2x zo veel werk, alleen 2x zo veel materiaal prijs. Dus ik vermoed dat het tussen 1600-1900 zal komen. Mocht je dat exact willen weten dan is het nodig een aantal details te bespreken.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: cubo sub laten bouwen

Bericht door wouter »

Heb even zitten tekenen, ik denk dat ik vanwege de productie zou kiezen voor 2x dezelfde bracing waarmee de schuine delen een stabiele en als geheel haakse eenheid vormen:
cubo 18 AA.jpg
Met de driver en het bovenste latje kom ik nog niet helemaal uit, je moet wel ergens het rooster tegenaan kunnen schroeven maar hier komt de korf met 18mm lat samen niet uit.

De bracing met hoeken zou ik met behulp van een sjabloon maken (laser gesneden) zodat je met 4 kasten en 8 van die dingen mooi alles gelijk hebt en het qua bouwen lekker door werken is.

Het cubo verhaal past net niet uit 1 plaat 122x244, ik verwacht dat de oplossing is wat kleine latten of de bracing uit 'rest' multiplex te doen.
Ik heb het nog wel staan dus ik zou de opdracht kunnen uitvoeren.

Mijn voorstel zou zijn met 6 - 6,25mm / 1/4" de afronding te doen. Dan kun je de kunststof hoekbeschermers gebruiken die meestal gebruikt worden.
Ik werk eigenlijk altijd met deze radius, bijv. https://www.acousticalignment.nl/producten/b-128-2/

TL-18 PA.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: cubo sub laten bouwen

Bericht door wouter »

TS heeft laten weten dat vanwege andere prioriteiten dit project voorlopig niet door kan gaan.
Gesloten