cubo sub laten bouwen
cubo sub laten bouwen
Hallo,
Ik heb hier nog een paar 18 inch beyma 18g550 woofers liggen.
Ik Zou iemand willen vinden die de cubo sub zou willen bouwen voor mij. Hier is een link naar de bouwplannen: https://www.freespeakerplans.com/plans? ... 6:cubo-sub
In berken multiplex 18mm
Hoeveel zou dit kosten om 2 stuks te laten maken?
Ik woon in Gent (belgie) dus liefst in de regio.
Ik heb hier nog een paar 18 inch beyma 18g550 woofers liggen.
Ik Zou iemand willen vinden die de cubo sub zou willen bouwen voor mij. Hier is een link naar de bouwplannen: https://www.freespeakerplans.com/plans? ... 6:cubo-sub
In berken multiplex 18mm
Hoeveel zou dit kosten om 2 stuks te laten maken?
Ik woon in Gent (belgie) dus liefst in de regio.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: cubo sub laten bouwen
Geen meubelmaker in de buurt? Of een timmerman?
Re: cubo sub laten bouwen
Ik wacht nog op antwoord.
Als jullie hier een goed adresje weten mag je mij dit sturen
Als jullie hier een goed adresje weten mag je mij dit sturen
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: cubo sub laten bouwen
Hoe moeten ze opgeleverd worden? Spuitklaar?
Berken 18mm... dat wordt wel een zware kast.
Als ik zo kijk is het 3 platen berken, dus dan ga je al richting 400,-
Komt nog zaagtijd en bouwen bij, ik denk 2 dagen en daarna frezen en plamuren - dus ik denk 3 dagen werk minimaal.
Heen en weer contact, materiaal halen etc. zo een halve dag...
1000-1200,- euro ben je dan zo verder. Als dat de bedoeling is, kunnen we via PB verder. Het is even natte vingerwerk, dus pin me er niet op vast maar houd zeker rekening met dit soort bedragen minimaal. Hieronder zal het niet worden, en ophalen zal in Lelystad zijn.
Ik heb wel wat kastjes gemaakt van dit formaat:
viewtopic.php?p=2069598#p2069598
fors groter in 18mm berken: viewtopic.php?p=1943138#p1943138
Berken 18mm... dat wordt wel een zware kast.
Als ik zo kijk is het 3 platen berken, dus dan ga je al richting 400,-
Komt nog zaagtijd en bouwen bij, ik denk 2 dagen en daarna frezen en plamuren - dus ik denk 3 dagen werk minimaal.
Heen en weer contact, materiaal halen etc. zo een halve dag...
1000-1200,- euro ben je dan zo verder. Als dat de bedoeling is, kunnen we via PB verder. Het is even natte vingerwerk, dus pin me er niet op vast maar houd zeker rekening met dit soort bedragen minimaal. Hieronder zal het niet worden, en ophalen zal in Lelystad zijn.
Ik heb wel wat kastjes gemaakt van dit formaat:
viewtopic.php?p=2069598#p2069598
fors groter in 18mm berken: viewtopic.php?p=1943138#p1943138
Re: cubo sub laten bouwen
Waarom moet het specifiek berken multiplex zijn ?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: cubo sub laten bouwen
Gezien de afmetingen is het niet praktisch om met MDF te werken even afgezien dat je dan een overheaddeur in je huis moet plaatsen voor de heftruck...
Re: cubo sub laten bouwen
Ik zat eerder te denken aan meranti of of okoumee multiplex.
Dat kost ongeveer de helft van berken.
Maat dan nog gaat de meerderheid van het budget in de arbeid zitten.
Dat kost ongeveer de helft van berken.
Maat dan nog gaat de meerderheid van het budget in de arbeid zitten.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: cubo sub laten bouwen
Dan kan je ook een plaat underlayment nemen.... Zal wel een reden zijn waarom elke PA box met Fins berken gebouwd wordt.
Re: cubo sub laten bouwen
Klopt, word ook vaak gebruikt voor kasten van de wat betere/duurdere gitaarversterkers.
Maar ik denk niet dat TS wekelijks op stap gaat met zijn subwoofers.
Maar ik denk niet dat TS wekelijks op stap gaat met zijn subwoofers.
Re: cubo sub laten bouwen
Acoustisch doet underlayment het erg goed las ik ergens.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: cubo sub laten bouwen
Wel 100 platen bestellen om 1 plaat te krijgen die niet krom/vlak is.....
Re: cubo sub laten bouwen
Hahaha, ja. Of dat er een deel mist.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: cubo sub laten bouwen
Daar kom je meestal achter als je de bovenfrees er in laat zakken.
Re: cubo sub laten bouwen
Berken is wat zachter, knapt niet zo snel een stukje af als je hem ergens tegenaan botst. Taaier zeg maar en dus degelijker bij veelvuldig vervoer.
Ook is het volgens mij een stukje lichter bij gelijke sterkte vergeleken met andere materialen. Kun je eventueel ook wat dunner materiaal gebruiken.
Ook is het volgens mij een stukje lichter bij gelijke sterkte vergeleken met andere materialen. Kun je eventueel ook wat dunner materiaal gebruiken.
Re: cubo sub laten bouwen
4 guitel of tente 100mm zwenkwielen erop dan komt het wel goed met het gewicht hoor. MDF kost vrij weinig, je kan eerst eens een testkast bouwen of het wel doet wat je verwacht, en dan mooie kasten laten maken.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: cubo sub laten bouwen
Dat laatste doe ik altijd bij een eigen ontwerp, maar de Cubo in opdracht is gewoon wat het is.
Ik werk het liefst met populier van interprime, weegt de helft en splintervrij door de witte grondlaag en super vlak. Bijna nooit holle delen.
Met zwart/v313 mdf kun je best een kast bouwen, maar bij alles waar je moet schroeven heb je al een probleem. Berken zal niet scheuren van de geluidsdruk, en is nog goed met de laser te bewerken (ipv cnc frees).
https://youtube.com/shorts/5qGmpEaMC3A? ... RCt0mjHSnO
Wieltjes, roosters, handvatten... Allemaal in berken zo te schroeven. Qua gewicht ook geen verschil met MDF dus ik begrijp de wens wel.
Ik bouw vaak basscabs voor basgitaristen en dan is gewicht wel iets om op te letten, dus altijd 15mm interprime.
Ik werk het liefst met populier van interprime, weegt de helft en splintervrij door de witte grondlaag en super vlak. Bijna nooit holle delen.
Met zwart/v313 mdf kun je best een kast bouwen, maar bij alles waar je moet schroeven heb je al een probleem. Berken zal niet scheuren van de geluidsdruk, en is nog goed met de laser te bewerken (ipv cnc frees).
https://youtube.com/shorts/5qGmpEaMC3A? ... RCt0mjHSnO
Wieltjes, roosters, handvatten... Allemaal in berken zo te schroeven. Qua gewicht ook geen verschil met MDF dus ik begrijp de wens wel.
Ik bouw vaak basscabs voor basgitaristen en dan is gewicht wel iets om op te letten, dus altijd 15mm interprime.
Re: cubo sub laten bouwen
Blijkbaar beschikt TS niet over de ruimte of gereedschappen om een (test)kast in elkaar te zetten.
Ik vermoed zo dat dat in jouw luister-en-hobbykamertje ook een hele opgave zal zijn.
Heb je het nu over MDF ?
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: cubo sub laten bouwen
Gaat weer lekker hier, ik besluit maar even concreet in te gaan op de vraag van TS, gaat het hier over plaatmateriaal of proefkasten.
Berken, Cubo voor 18", 2x, wat kost dat...
Moet je het hebben over afwerking, en bijv infrezen van handvatten en de schotel en welke radius over de randen etc.
Maar goed, ga lekker los. Ben benieuwd of TS nog gaat reageren.
Berken, Cubo voor 18", 2x, wat kost dat...
Moet je het hebben over afwerking, en bijv infrezen van handvatten en de schotel en welke radius over de randen etc.
Maar goed, ga lekker los. Ben benieuwd of TS nog gaat reageren.
Re: cubo sub laten bouwen
Voor 1000-1200 euro kun je 2 stuks 2e hands dubbel 18 kasten wel vinden, van een goed merk. Denk dat het budget van de OP derhalve veel lager zal liggen..
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: cubo sub laten bouwen
Was ook mijn gedachte, maar aangezien ik de faciliteiten wel heb en tegelijk een pokke hekel heb aan kasten bouwen heb ik maar even realistisch gerekend. Is er in ieder geval een antwoord/concreet voorstel.
Mijn laatste 6 kasten zijn door de spuiter onbruikbaar afgeleverd, ik heb daardoor even een jaar niet veel meer gedaan.
Momenteel met wat opdrachten bezig, in de orde van 2x21 of 24" sub kasten
Mijn laatste 6 kasten zijn door de spuiter onbruikbaar afgeleverd, ik heb daardoor even een jaar niet veel meer gedaan.
Momenteel met wat opdrachten bezig, in de orde van 2x21 of 24" sub kasten
Re: cubo sub laten bouwen
Hey allemaal bedankt voor jullie reactie.
Na meer opzoek werk is het blijkbaar beter om de cubo 18 extended versie te nemen voor mijn woofers.
Deze is iets kleiner maar de prijs om die versie te maken zal ook wel rond 2500 euro komen om 4 kasten te maken?
Dit is me te veel daarom zal ik mijn woofers gewoon verkopen en dan 2de hands wel zien wat voor baskasten ik vind
Wouter bedankt voor je aanbieding.
Na meer opzoek werk is het blijkbaar beter om de cubo 18 extended versie te nemen voor mijn woofers.
Deze is iets kleiner maar de prijs om die versie te maken zal ook wel rond 2500 euro komen om 4 kasten te maken?
Dit is me te veel daarom zal ik mijn woofers gewoon verkopen en dan 2de hands wel zien wat voor baskasten ik vind
Wouter bedankt voor je aanbieding.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: cubo sub laten bouwen
Klinkt wijs, van 2 naar 4 kasten is niet 2x zo veel werk, alleen 2x zo veel materiaal prijs. Dus ik vermoed dat het tussen 1600-1900 zal komen. Mocht je dat exact willen weten dan is het nodig een aantal details te bespreken.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: cubo sub laten bouwen
Heb even zitten tekenen, ik denk dat ik vanwege de productie zou kiezen voor 2x dezelfde bracing waarmee de schuine delen een stabiele en als geheel haakse eenheid vormen:
Met de driver en het bovenste latje kom ik nog niet helemaal uit, je moet wel ergens het rooster tegenaan kunnen schroeven maar hier komt de korf met 18mm lat samen niet uit.
De bracing met hoeken zou ik met behulp van een sjabloon maken (laser gesneden) zodat je met 4 kasten en 8 van die dingen mooi alles gelijk hebt en het qua bouwen lekker door werken is.
Het cubo verhaal past net niet uit 1 plaat 122x244, ik verwacht dat de oplossing is wat kleine latten of de bracing uit 'rest' multiplex te doen.
Ik heb het nog wel staan dus ik zou de opdracht kunnen uitvoeren.
Mijn voorstel zou zijn met 6 - 6,25mm / 1/4" de afronding te doen. Dan kun je de kunststof hoekbeschermers gebruiken die meestal gebruikt worden.
Ik werk eigenlijk altijd met deze radius, bijv. https://www.acousticalignment.nl/producten/b-128-2/
De bracing met hoeken zou ik met behulp van een sjabloon maken (laser gesneden) zodat je met 4 kasten en 8 van die dingen mooi alles gelijk hebt en het qua bouwen lekker door werken is.
Het cubo verhaal past net niet uit 1 plaat 122x244, ik verwacht dat de oplossing is wat kleine latten of de bracing uit 'rest' multiplex te doen.
Ik heb het nog wel staan dus ik zou de opdracht kunnen uitvoeren.
Mijn voorstel zou zijn met 6 - 6,25mm / 1/4" de afronding te doen. Dan kun je de kunststof hoekbeschermers gebruiken die meestal gebruikt worden.
Ik werk eigenlijk altijd met deze radius, bijv. https://www.acousticalignment.nl/producten/b-128-2/
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: cubo sub laten bouwen
TS heeft laten weten dat vanwege andere prioriteiten dit project voorlopig niet door kan gaan.
