Repa(restau)ratie Philips FP440 platenspeler
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Repa(restau)ratie Philips FP440 platenspeler
Op de luisterdag hier in het dorp heb ik een Philips FP440 platenspeler overgenomen van Jurgen. Gekocht as is, bekend dat 'ie wat TLC nodig heeft. Had eindelijk eens tijd het ding eens aan te zetten, eigenlijk is het wel een geinig apparaat. Hij is tangentieel, met een lade die uitschuift, bij uitstek geschikt om in de kast te plaatsen direct naast mijn werkplek, zodat ik daar ook eens een plaatje kan draaien. Een 'gewone' draaitafel past niet in die kast.
De lade komt naar buiten, als ik een LP op de tafel leg en de lade naar binnen laat gaan (gaat wat lomp, klep knalt dicht) kan ik 'm laten draaien. Wel grappig trouwens, zit een kwastje op de lade wat de naald 'veegt' bij het naar binnen gaan. 33 en 45 trpm werkt, heb niet gekeken of de snelheid klopt.
Vervolgens gebeurd er niets, ik kan de naald niet laten zakken. Zit er een beetje mee te spelen, dan doet 'ie het toch. Kan met de >> toets de naald ook verderop laten zakken op de LP. Lade weer naar buiten, weer naar binnen, naald zakt hierna niet meer. Zit er iets in wat detecteert of er wel of niet een plaat op de tafel ligt wat niet lekker werkt? Switchje, oogje, ga ik naar kijken.
Tip (waarvoor dank) van DS om het tandwiel te vervangen, bekend zwak punt van de speler, en een verse snaren set, voor lade en tafel. Besteld, monteren als ze binnen zijn, dan verder kijken wat wel en niet werkt. Wordt vervolgd.
PS Philips stond bekend om z'n prima service manuals, zal 'm hier ook even toevoegen.
De lade komt naar buiten, als ik een LP op de tafel leg en de lade naar binnen laat gaan (gaat wat lomp, klep knalt dicht) kan ik 'm laten draaien. Wel grappig trouwens, zit een kwastje op de lade wat de naald 'veegt' bij het naar binnen gaan. 33 en 45 trpm werkt, heb niet gekeken of de snelheid klopt.
Vervolgens gebeurd er niets, ik kan de naald niet laten zakken. Zit er een beetje mee te spelen, dan doet 'ie het toch. Kan met de >> toets de naald ook verderop laten zakken op de LP. Lade weer naar buiten, weer naar binnen, naald zakt hierna niet meer. Zit er iets in wat detecteert of er wel of niet een plaat op de tafel ligt wat niet lekker werkt? Switchje, oogje, ga ik naar kijken.
Tip (waarvoor dank) van DS om het tandwiel te vervangen, bekend zwak punt van de speler, en een verse snaren set, voor lade en tafel. Besteld, monteren als ze binnen zijn, dan verder kijken wat wel en niet werkt. Wordt vervolgd.
PS Philips stond bekend om z'n prima service manuals, zal 'm hier ook even toevoegen.
- Bijlagen
-
- 70fp440.pdf
- (3.79 MiB) 73 keer gedownload
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Repa(restau)ratie Philips FP440 platenspeler
Leuk dat jij deze speler hebt overgenomen uit de opruiming van Jurgen, succes met het verdere onderhoud ervan! 
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Repa(restau)ratie Philips FP440 platenspeler
Ja dank je, vind dit ook altijd leuk om doen. Kwalitatief verwacht ik niet dat 'ie ook maar in de buurt van mijn Thorens komt hoor, maar het is eens wat anders.
Zat nog even wat te proberen, ik denk dat er met de switches die de positie van de lade bepalen iets misgaat. Als de lade open staat blijft de motor draaien die 'm bedient, als ik 'm dichtdoe kan ik geen plaat afspelen. Zet ik het apparaat uit en weer aan met de lade dicht kan ik wel afspelen. Zal 'ie in een default setting komen, zit een klein microcontrollertje in die dit aanstuurt.
In de service manual staan die switches wel vermeld, kom ik wel uit. Als 'ie speelt kan ik ook de naald liften en verderop plaatsen, de automatische afslag werkt, en als ik het repeat knopje aan heb staan begint 'ie ook opnieuw.
Als ik het tandwiel en snaren binnen heb zal ik gelijk naar de switches kijken. Daarna zaken als snelheid, en instellingen rond de naald.
Zat nog even wat te proberen, ik denk dat er met de switches die de positie van de lade bepalen iets misgaat. Als de lade open staat blijft de motor draaien die 'm bedient, als ik 'm dichtdoe kan ik geen plaat afspelen. Zet ik het apparaat uit en weer aan met de lade dicht kan ik wel afspelen. Zal 'ie in een default setting komen, zit een klein microcontrollertje in die dit aanstuurt.
In de service manual staan die switches wel vermeld, kom ik wel uit. Als 'ie speelt kan ik ook de naald liften en verderop plaatsen, de automatische afslag werkt, en als ik het repeat knopje aan heb staan begint 'ie ook opnieuw.
Als ik het tandwiel en snaren binnen heb zal ik gelijk naar de switches kijken. Daarna zaken als snelheid, en instellingen rond de naald.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Repa(restau)ratie Philips FP440 platenspeler
Tandwiel en snarenset ontvangen. Handig dat er een service manual is, het is geen hoogwaardige speler maar zit wel vernuftig in elkaar allemaal. Met 2 Torx schroevendraaiers kun je het hele ding uit elkaar halen.
Om onder bij te komen moet eea gedemonteerd worden, en de speler op de kop worden gelegd. Je kunt nu met de hand de lade uittrekken, oppassen dat je de kogeltjes van het lager waarmee de lade naar buiten komt niet verliest.
Had al verhalen gelezen van tandwielen zonder tanden, maar dat zie ik hier niet.
Nieuwe tandwiel erin gezet ter preventie, vergeten foto te maken zie ik (foto is van het originele tandwiel dus). Het is een 3d geprint wiel, netjes gedaan, aanrader.
Snaartje vervangen van het lade motortje naar het tandwiel.
Onder is klaar, weer omdraaien. Snaar die de draaitafel aandrijft vervangen.
Elektronica bekeken, gewoon netjes wel. Typische layout uit die tijd
Elco's bekeken, de beruchte blauwe philipsjes, zeker de kleine zijn aan vervanging toe. 47uF:
Zijn axiaal, heb alleen radiaal liggen, even mee bestellen een volgende keer. Print komt je makkelijk bij, is zo een keer gepiept.
Aansturing van het tangentiele stuk, beetje stappen motor idee. Lichtsluisje met een een openwiel dat steeds de naald een tikkie opschuift, ook dit wel geinig bedacht. Werkt verder allemaal goed, niks aan gedaan.
Er zitten 3 schakelaars op de print die de toestand van de lade bepalen (kun je zo van bovenaf bij). Schoongemaakt, werkt hierna ook weer goed. Lade uit, plaat erop, lade in, bij 'play' zakt de naald en speelt 'ie. Lijkt allemaal weer in orde zo.
Als de elco-tjes er zijn kunnen die er nog in en dan is het mogelijk nog wat afregelen, kun je allemaal van bovenaf bij. Dit is het idee waar 'ie komt ter staan, gelijk duidelijk waarom een standaard platenspeler niet past.
Versterker is de TPA3255 chipamp die ik op de luisterdag bij me had, toen ik het ding gebouwd heb had ik geen idee dat er een platenspeler op aangesloten zou worden
Moet dus nog een pre-ampje voor knutselen, al wel een idee, wordt vervolgd.
Om onder bij te komen moet eea gedemonteerd worden, en de speler op de kop worden gelegd. Je kunt nu met de hand de lade uittrekken, oppassen dat je de kogeltjes van het lager waarmee de lade naar buiten komt niet verliest.
Had al verhalen gelezen van tandwielen zonder tanden, maar dat zie ik hier niet.
Nieuwe tandwiel erin gezet ter preventie, vergeten foto te maken zie ik (foto is van het originele tandwiel dus). Het is een 3d geprint wiel, netjes gedaan, aanrader.
Snaartje vervangen van het lade motortje naar het tandwiel.
Onder is klaar, weer omdraaien. Snaar die de draaitafel aandrijft vervangen.
Elektronica bekeken, gewoon netjes wel. Typische layout uit die tijd
Elco's bekeken, de beruchte blauwe philipsjes, zeker de kleine zijn aan vervanging toe. 47uF:
Zijn axiaal, heb alleen radiaal liggen, even mee bestellen een volgende keer. Print komt je makkelijk bij, is zo een keer gepiept.
Aansturing van het tangentiele stuk, beetje stappen motor idee. Lichtsluisje met een een openwiel dat steeds de naald een tikkie opschuift, ook dit wel geinig bedacht. Werkt verder allemaal goed, niks aan gedaan.
Er zitten 3 schakelaars op de print die de toestand van de lade bepalen (kun je zo van bovenaf bij). Schoongemaakt, werkt hierna ook weer goed. Lade uit, plaat erop, lade in, bij 'play' zakt de naald en speelt 'ie. Lijkt allemaal weer in orde zo.
Als de elco-tjes er zijn kunnen die er nog in en dan is het mogelijk nog wat afregelen, kun je allemaal van bovenaf bij. Dit is het idee waar 'ie komt ter staan, gelijk duidelijk waarom een standaard platenspeler niet past.
Versterker is de TPA3255 chipamp die ik op de luisterdag bij me had, toen ik het ding gebouwd heb had ik geen idee dat er een platenspeler op aangesloten zou worden
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Repa(restau)ratie Philips FP440 platenspeler
Dat tandwieltje was binnenkort uiteengevallen als ik de foto zo zie.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Repa(restau)ratie Philips FP440 platenspeler
Klopt. Heb er een beetje kracht op uitgeoefend, enkeltje eeuwige jachtvelden
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Repa(restau)ratie Philips FP440 platenspeler
Heel wat Philipsspul is op de schroothoop beland door de gele tandwielenpest. Met de komst van 3D printers is daar nu een oplossing voor.
Thomas heeft inmiddels 6 pagina's aan tandwielen:
https://shop.mfbfreaks.com/product-cate ... andwielen/
Thomas heeft inmiddels 6 pagina's aan tandwielen:
https://shop.mfbfreaks.com/product-cate ... andwielen/
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Repa(restau)ratie Philips FP440 platenspeler
Het is mooi dat 'ie dat doet, kan veel vintage behoeden voor de schroothoop. Heb nu met een paar uur werk en een paar tientjes het ding weer aan het spelen. Op eBay worden ook wel dergelijke tandwielen aangeboden, zowel geprint als 'origineel'. Dat lijkt me in dit geval geen positief ding.
Enige verschil met de originele is dat die van Thomas uit 2 delen bestaat, het grote tandwiel met de kleine erboven op als 1 geheel, het busje eronder zit er los bij, bij de originele is alles 1 geheel. Kan zo op de as, hoeft niet gelijmd te worden oid. Foto van MFBfreaks:
Enige verschil met de originele is dat die van Thomas uit 2 delen bestaat, het grote tandwiel met de kleine erboven op als 1 geheel, het busje eronder zit er los bij, bij de originele is alles 1 geheel. Kan zo op de as, hoeft niet gelijmd te worden oid. Foto van MFBfreaks:
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Repa(restau)ratie Philips FP440 platenspeler
Leuk hoor.
Biedt deze speler ook een mogelijkheid om de plaat te poetsen?
Biedt deze speler ook een mogelijkheid om de plaat te poetsen?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Repa(restau)ratie Philips FP440 platenspeler
Ja als de lade uit is kun je ‘m laten draaien met de ‘clean’ knop.
