Philips 682 am vervangen door bluetooth - gelukt!
Moderator: Beheerdersteam
Philips 682 am vervangen door bluetooth - gelukt!
Beste forumleden,
Ik ben na letterlijk dagen studeren op een elektrisch schema vastgelopen en hoop dat jullie me op weg kunnen helpen.
Even kort voorstellen: ik ben Olav, 54 jaar, technisch geschoold en autodidact, veel knutselend (huizen, auto's, elektra maar weinig elektronica) en momenteel bezig met een autoradioprojectje waar ik niet uit kom. Het betreft het volgende: graag zou ik mijn Philips 22AC682 autoradio uit ca. 1982 voorzien van bluetooth. Aangezien ik er ook cassettes mee afspeel is de eenvoudige weg (verwijderen cassettedek, bluetooth ontvanger in de plaats zetten en klaar) niet hoe ik het aan wil pakken.
Wat ik graag zou willen is de am functie vervangen door bluetooth. Aan de voorzijde van de radio zit een drukknop die aan de binnenkant een mechanische schakelaar bedient. Staat deze open (breek), dan speelt am. Is deze schakelaar gesloten (maak) dan speelt fm. En wanneer ik er een cassette in steek dan neemt de cassettespeler het over. Het idee is dus om de reeds gekochte kant en klare bluetooth module (voeding 12V, aarde, linker en rechter speakerdraadje met tulp stekker) zodanig aan de autoradio toe te voegen dat deze stroom krijgt zodra de am knop wordt ingedrukt (breek) en dan via de speakerdraden het signaal naar de versterkertjes in de autoradio stuurt, zonder dat er iets begint te roken, branden of brommen.
Nu heb ik het elektrische schema van de Philips 22AC682 op het internet gevonden en tot in den treure bestudeerd. Ik snap inmiddels aardig hoe Philips het heeft opgebouwd, wat de meeste waardes betekenen, wat transistoren zijn, waar stroompjes te vinden zijn en waar er geschakeld wordt. Maar ik loop vast door te weinig radiokennis, hoeveel ik ook al heb uitgepuzzeld.
Bovenstaand het pdf bestand van de radio, zoals te vinden op internet.
Mocht iemand dit schema eenvoudig kunnen lezen en weten hoe ik de bluetooth module op de printplaat aan kan sluiten dan zou ik daar zeer blij mee zijn wanneer die dat met me wil delen.
Zelf stel ik me voor dat ik de speakerdraden van de bluetooth module na het afknippen van de tulpstekkertjes direct achter de stereodecoder aansluit op de linker en rechterspeakeruitgang van de stereodecoder (TDA 1005, pootje 2 en 3), op dezelfde plek waar ook de linker en rechter draad van de cassettespeler binnen komen. Dan zal er nog wel een weerstand tussen moeten, net als dat bij die aansluiting van de cassettespeler het geval is (hoe zwaar die moet zijn? Dezelfde als die van de cassettespeler?).
Wat ik dan echter niet weet is hoe ik de bluetooth module uit kan schakelen wanneer de cassettespeler aan gaat (anders krijg je twee signalen, lijkt me niet handig) en of ik het am signaal ergens voor de stereodecoder moet onderbreken om wederom te voorkomen dat er twee signalen binnen komen (namelijk am en bluetooth). Ook het in en uit schakelen van de bluetooth module op basis van het contact am (breek)/fm (maak) weet ik nog niet goed. Ik meen te zien dat bij het inschakelen (breek) van am pootje 7 op de stereodecoder wordt bekrachtigd zodat de VCO wordt uitgeschakeld waardoor volgens mijn het fm signaal stopt; dus het lijkt erop dat Philips op die manier heeft gezorgd voor een scheiding tussen am en fm in de stereodecode, maar misschien is dit volstrekte onzin. Zoals geschreven, ik weet er domweg te weinig van en begrijp het ook niet goed.
Mocht er iemand zijn die mij, een audioleek, op weg kan helpen dan zou dat fantastisch zijn!
Ik ben na letterlijk dagen studeren op een elektrisch schema vastgelopen en hoop dat jullie me op weg kunnen helpen.
Even kort voorstellen: ik ben Olav, 54 jaar, technisch geschoold en autodidact, veel knutselend (huizen, auto's, elektra maar weinig elektronica) en momenteel bezig met een autoradioprojectje waar ik niet uit kom. Het betreft het volgende: graag zou ik mijn Philips 22AC682 autoradio uit ca. 1982 voorzien van bluetooth. Aangezien ik er ook cassettes mee afspeel is de eenvoudige weg (verwijderen cassettedek, bluetooth ontvanger in de plaats zetten en klaar) niet hoe ik het aan wil pakken.
Wat ik graag zou willen is de am functie vervangen door bluetooth. Aan de voorzijde van de radio zit een drukknop die aan de binnenkant een mechanische schakelaar bedient. Staat deze open (breek), dan speelt am. Is deze schakelaar gesloten (maak) dan speelt fm. En wanneer ik er een cassette in steek dan neemt de cassettespeler het over. Het idee is dus om de reeds gekochte kant en klare bluetooth module (voeding 12V, aarde, linker en rechter speakerdraadje met tulp stekker) zodanig aan de autoradio toe te voegen dat deze stroom krijgt zodra de am knop wordt ingedrukt (breek) en dan via de speakerdraden het signaal naar de versterkertjes in de autoradio stuurt, zonder dat er iets begint te roken, branden of brommen.
Nu heb ik het elektrische schema van de Philips 22AC682 op het internet gevonden en tot in den treure bestudeerd. Ik snap inmiddels aardig hoe Philips het heeft opgebouwd, wat de meeste waardes betekenen, wat transistoren zijn, waar stroompjes te vinden zijn en waar er geschakeld wordt. Maar ik loop vast door te weinig radiokennis, hoeveel ik ook al heb uitgepuzzeld.
Bovenstaand het pdf bestand van de radio, zoals te vinden op internet.
Mocht iemand dit schema eenvoudig kunnen lezen en weten hoe ik de bluetooth module op de printplaat aan kan sluiten dan zou ik daar zeer blij mee zijn wanneer die dat met me wil delen.
Zelf stel ik me voor dat ik de speakerdraden van de bluetooth module na het afknippen van de tulpstekkertjes direct achter de stereodecoder aansluit op de linker en rechterspeakeruitgang van de stereodecoder (TDA 1005, pootje 2 en 3), op dezelfde plek waar ook de linker en rechter draad van de cassettespeler binnen komen. Dan zal er nog wel een weerstand tussen moeten, net als dat bij die aansluiting van de cassettespeler het geval is (hoe zwaar die moet zijn? Dezelfde als die van de cassettespeler?).
Wat ik dan echter niet weet is hoe ik de bluetooth module uit kan schakelen wanneer de cassettespeler aan gaat (anders krijg je twee signalen, lijkt me niet handig) en of ik het am signaal ergens voor de stereodecoder moet onderbreken om wederom te voorkomen dat er twee signalen binnen komen (namelijk am en bluetooth). Ook het in en uit schakelen van de bluetooth module op basis van het contact am (breek)/fm (maak) weet ik nog niet goed. Ik meen te zien dat bij het inschakelen (breek) van am pootje 7 op de stereodecoder wordt bekrachtigd zodat de VCO wordt uitgeschakeld waardoor volgens mijn het fm signaal stopt; dus het lijkt erop dat Philips op die manier heeft gezorgd voor een scheiding tussen am en fm in de stereodecode, maar misschien is dit volstrekte onzin. Zoals geschreven, ik weet er domweg te weinig van en begrijp het ook niet goed.
Mocht er iemand zijn die mij, een audioleek, op weg kan helpen dan zou dat fantastisch zijn!
Laatst gewijzigd door olav682 op vr 28 mar 2025, 23:28, 2 keer totaal gewijzigd.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33821
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Philips 682 am vervangen door bluetooth - hulp gevraagd
welkom op t forum Olav!
gaaf project
gaaf project
Re: Philips 682 am vervangen door bluetooth - hulp gevraagd
Leuk klusje en gelukkig heb je een schema. Heel simpel gaat het niet helaas. Op pagina 5 van de PDF zie je bovenaan de fm tuner, en onderaan de am tuner. De uitgangs signalen van beide worden simpelweg opgeteld tot signaal A rechts bovenin. Omschakeling tussen fm en am gebeurt door de voeding van de beide tuners om te schakelen.
Op pagina 7 gaat radio signaal A naar de stereo decoder en dan verder naar de eindversterkers. Ook bij am gaat het dus door de decoder, alleen doet die dan niks ermee. Het cassettedeck signaal wordt na de stereo decoder ook gewoon weer opgeteld. In de cassette stand wordt de voeding van beide tuner secties platgelegd. Er worden dus nergens audio signalen omgeschakeld.
Je zou het signaal uit de am tuner kunnen onderbreken, het lijntje rechts van R3110. En daar het bluetooth audio signaal op zetten. Da's het allersimpelste. Maar dan kan je maar één kanaal gebruiken en wordt het mono. Zou ik niet doen.
Beter is het stereo signaal naar de eindversterkers om te schakelen, met een miniatuur relais met twee wissel contacten. Dat zou ik doen op de bovenste aansluitingen van de volume regelaar. Op de andere kant van de wissel contacten komt dan je bluetooth signaal. Dan moet je nog iets verzinnen om de spoel van het relais aan te sturen via de fm/am omschakeling, dat zal even puzzelen worden omdat dat wat onduidelijk in het schema staat. Simpelste is misschien het relais via een transistortje te schakelen zodat de basis sturing van de am1 voeding komt.
Op pagina 7 gaat radio signaal A naar de stereo decoder en dan verder naar de eindversterkers. Ook bij am gaat het dus door de decoder, alleen doet die dan niks ermee. Het cassettedeck signaal wordt na de stereo decoder ook gewoon weer opgeteld. In de cassette stand wordt de voeding van beide tuner secties platgelegd. Er worden dus nergens audio signalen omgeschakeld.
Je zou het signaal uit de am tuner kunnen onderbreken, het lijntje rechts van R3110. En daar het bluetooth audio signaal op zetten. Da's het allersimpelste. Maar dan kan je maar één kanaal gebruiken en wordt het mono. Zou ik niet doen.
Beter is het stereo signaal naar de eindversterkers om te schakelen, met een miniatuur relais met twee wissel contacten. Dat zou ik doen op de bovenste aansluitingen van de volume regelaar. Op de andere kant van de wissel contacten komt dan je bluetooth signaal. Dan moet je nog iets verzinnen om de spoel van het relais aan te sturen via de fm/am omschakeling, dat zal even puzzelen worden omdat dat wat onduidelijk in het schema staat. Simpelste is misschien het relais via een transistortje te schakelen zodat de basis sturing van de am1 voeding komt.
Re: Philips 682 am vervangen door bluetooth - hulp gevraagd
Nog iets: aangezien het een Philips is, zit het ding waarschijnlijk tjokvol met die ellendige blauwe Philips elcootjes. Na dik veertig jaar kan je er wel van uitgaan dat de meeste daarvan niet zo best meer zijn. Dus de kans is groot dat je radio er enorm van opknapt als je er een trosje nieuwe condensatoren tegenaan gooit. Als je een esr meter hebt, kan je er een paar testen als steekproef, maar de ervaring leert dat vooral de kleine blauwe philipsen niet goed oud worden.
Hou er ook rekening mee dat goedkope bluetooth moduletjes flink wat rf kunnen stralen, wat wel eens storingen geeft op de tuners en versterkers. Daarom kan het een goed idee zijn de bluetooth module niet in maar buiten de radiobehuizing te monteren.
Hou er ook rekening mee dat goedkope bluetooth moduletjes flink wat rf kunnen stralen, wat wel eens storingen geeft op de tuners en versterkers. Daarom kan het een goed idee zijn de bluetooth module niet in maar buiten de radiobehuizing te monteren.
Re: Philips 682 am vervangen door bluetooth - hulp gevraagd
@ Henkjan:
Dank! Fijn dat er zo'n forum bestaat, hoop dat ik dankzij het forum tot de oplossing van het projectje kom; in mijn eentje lukt het niet.
@ 90000006
Wow, ik ben bijna verbijsterd dat ik meteen antwoord van een kenner krijg en dan ook nog zo duidelijk! Hartelijk dank!
Het doet me goed te lezen dat het schema zo in elkaar zit als ik zelf al een beetje had uitgepuzzeld, en dat het dus daadwerkelijk niet zo simpel is als bij bijvoorbeeld een Clarion die ik op het internet had gevonden. Bij die Clarion komt het am signaal pas bij de twee aansluitingen voor de versterkers binnen en is het plaatsen van bluetooth op de plek van am een stuk eenvoudiger, terwijl bij Philips die stereodecoder er tussen zit en je dus op een mono signaal uitkomt. Maar ik ga met het antwoord erbij nog een keer zitten met de schema's en de puzzel opnieuw proberen te begrijpen.
Schakelen tussen fm, bluetooth en cassette wordt nog een puzzeltje op zich, maar dat moet goed komen.
En dat van dit elco's (ga nog even opzoeken wat dat precies zijn; soort condensatoren?) wist ik niet: ik heb een 682 die het prima doet (in de auto, een Saab uit 1983) en een tweede 682 die niets meer doet (waarop ik eerst kan oefenen voordat ik die in mijn auto op de operatietafel leg). De uitdaging om wat elco's te vervangen ga ik niet uit de weg, zou leuk zijn om dit ook in de vingers te krijgen.
Nogmaals dank, ik ga aan de slag en laat uiteraard weten of het gelukt is (of niet)!
Dank! Fijn dat er zo'n forum bestaat, hoop dat ik dankzij het forum tot de oplossing van het projectje kom; in mijn eentje lukt het niet.
@ 90000006
Wow, ik ben bijna verbijsterd dat ik meteen antwoord van een kenner krijg en dan ook nog zo duidelijk! Hartelijk dank!
Het doet me goed te lezen dat het schema zo in elkaar zit als ik zelf al een beetje had uitgepuzzeld, en dat het dus daadwerkelijk niet zo simpel is als bij bijvoorbeeld een Clarion die ik op het internet had gevonden. Bij die Clarion komt het am signaal pas bij de twee aansluitingen voor de versterkers binnen en is het plaatsen van bluetooth op de plek van am een stuk eenvoudiger, terwijl bij Philips die stereodecoder er tussen zit en je dus op een mono signaal uitkomt. Maar ik ga met het antwoord erbij nog een keer zitten met de schema's en de puzzel opnieuw proberen te begrijpen.
Schakelen tussen fm, bluetooth en cassette wordt nog een puzzeltje op zich, maar dat moet goed komen.
En dat van dit elco's (ga nog even opzoeken wat dat precies zijn; soort condensatoren?) wist ik niet: ik heb een 682 die het prima doet (in de auto, een Saab uit 1983) en een tweede 682 die niets meer doet (waarop ik eerst kan oefenen voordat ik die in mijn auto op de operatietafel leg). De uitdaging om wat elco's te vervangen ga ik niet uit de weg, zou leuk zijn om dit ook in de vingers te krijgen.
Nogmaals dank, ik ga aan de slag en laat uiteraard weten of het gelukt is (of niet)!
Re: Philips 682 am vervangen door bluetooth - hulp gevraagd
Gaat om deze condensatoren (plaatje van het net geplukt):
Het zijn vooral de kleintjes die slecht worden met de tijd. Verlies van capaciteit en hoge ESR door uitdrogen van het electroliet.
Misschien is het ook wel mogelijk om ook het bluetooth signaal via een weerstandje aan de rechterzijde van R3084/3085 te injecteren, scheelt het relais. Zou je moeten uitproberen, hangt een beetje af van het uitgangsniveau en de impedanties. Door proberen kan je dan ook de juiste waarde van de weerstandjes bepalen, zodat de niveaus van bluetooth, tape en radio matchen. Nadeel is wel dat je de ruis van de tapeversterker en de decoder er dan altijd gratis bij krijgt.
De omschakeling tussen FM, AM en tape is vrij lastig af te leiden uit de schema's. Lijkt erop dat ze alleen de LO van de AM platleggen. Meet eens wat voor spanning je hebt op de stand AM en de standen FM en tape, op de voedingslijn +AM, links onderin het schema, bovenkant van R3097 bij de AM ontvanger. Dan kunnen we een transistortrapje ontwerpen waarmee je de voeding van de bluetooth en een eventueel relais kan gaan schakelen. Zal ook nog wel een 5V regelaartje tussen moeten.
Heb je ook nog wat gegevens van je bluetooth module? Aansluitschema ed.
Misschien is het ook wel mogelijk om ook het bluetooth signaal via een weerstandje aan de rechterzijde van R3084/3085 te injecteren, scheelt het relais. Zou je moeten uitproberen, hangt een beetje af van het uitgangsniveau en de impedanties. Door proberen kan je dan ook de juiste waarde van de weerstandjes bepalen, zodat de niveaus van bluetooth, tape en radio matchen. Nadeel is wel dat je de ruis van de tapeversterker en de decoder er dan altijd gratis bij krijgt.
De omschakeling tussen FM, AM en tape is vrij lastig af te leiden uit de schema's. Lijkt erop dat ze alleen de LO van de AM platleggen. Meet eens wat voor spanning je hebt op de stand AM en de standen FM en tape, op de voedingslijn +AM, links onderin het schema, bovenkant van R3097 bij de AM ontvanger. Dan kunnen we een transistortrapje ontwerpen waarmee je de voeding van de bluetooth en een eventueel relais kan gaan schakelen. Zal ook nog wel een 5V regelaartje tussen moeten.
Heb je ook nog wat gegevens van je bluetooth module? Aansluitschema ed.
Re: Philips 682 am vervangen door bluetooth - hulp gevraagd
De blauwe condensatoren zijn zeer herkenbaar: het zit er inderdaad vol mee. Heb inmiddels ook een leverancier gevonden, dus dat komt goed. Een esr meter heb ik niet (zag dat je die zelf kunt maken, wie weet doe ik dat nog), maar ik zal in ieder geval preventief de kleintjes gaan vervangen (de radio in de auto speelt overigens prima).
Het injecteren van het bluetooth signaal rechts van R3084/3085 was wat ik zelf had bedacht, maar ik wist niet goed of dat zomaar kan. Wanneer je dan de keuze voor AM hebt gemaakt, komt dat signaal er toch gewoon doorheen? Bij keuze FM schakel je immers AM uit en andersom, maar wanneer ik middels de AM schakelaar de bluetooth module bedien dan zal toch ook het AM signaal moeten worden afgeschakeld terwijl er wel voeding moet zijn om middels de AM keuze de bluetooth module in te schakelen. Kan ik het AM signaal dan straffeloos onderbreken rechts van R3110?
Uitproberen van wat weerstandjes klinkt ook nog wat spannend: kan ik zomaar wat weerstandjes testen in het signaal zonder dat alles begint te roken? Ik zou uit de niet werkende 682 radio die hier voor me ligt de weerstandjes kunnen halen die nu tussen cassettespeler en de rest zitten en uitproberen in de werkende 682, dan is dat een veilig begin lijkt me.
Dat er bij injecteren rechts van R3084/3085 wat ruis van tapeversterker en decoder mee komt is als ik het goed begrijp niet anders dan wanneer ik de radio of cassettespeler nu gebruik, dus dat is wat het is. Laten we het karakter noemen, mag ook wel bij een radio van ruim 40 jaar oud.
Ik weet niet waar de afkorting LO voor staat ('de LO van de AM platleggen')?
De spanning op de stand AM en de standen FM en tape, op de voedingslijn +AM, links onderin het schema, bovenkant van R3097 bij de AM ontvanger zal ik meten, maar daarvoor moet ik eerst de werkende 682 uit de auto halen. Als ik het schema goed lees zou dat bij keuze AM 5,7V moeten zijn en bij FM 0V, maar meten is weten en dan kan ik meteen zien wat de waarde is bij een ingeschakelde cassettespeler.
De Bluetooth module komt van Ali:
Auto Draadloze 2 Rca Bluetooth Ontvanger Module Aux Adapter Muziek Audio Stereo Ontvanger Voor 2rca Interface Voertuigen Geen schema oid kunnen vinden.
Dank weer!
Het injecteren van het bluetooth signaal rechts van R3084/3085 was wat ik zelf had bedacht, maar ik wist niet goed of dat zomaar kan. Wanneer je dan de keuze voor AM hebt gemaakt, komt dat signaal er toch gewoon doorheen? Bij keuze FM schakel je immers AM uit en andersom, maar wanneer ik middels de AM schakelaar de bluetooth module bedien dan zal toch ook het AM signaal moeten worden afgeschakeld terwijl er wel voeding moet zijn om middels de AM keuze de bluetooth module in te schakelen. Kan ik het AM signaal dan straffeloos onderbreken rechts van R3110?
Uitproberen van wat weerstandjes klinkt ook nog wat spannend: kan ik zomaar wat weerstandjes testen in het signaal zonder dat alles begint te roken? Ik zou uit de niet werkende 682 radio die hier voor me ligt de weerstandjes kunnen halen die nu tussen cassettespeler en de rest zitten en uitproberen in de werkende 682, dan is dat een veilig begin lijkt me.
Dat er bij injecteren rechts van R3084/3085 wat ruis van tapeversterker en decoder mee komt is als ik het goed begrijp niet anders dan wanneer ik de radio of cassettespeler nu gebruik, dus dat is wat het is. Laten we het karakter noemen, mag ook wel bij een radio van ruim 40 jaar oud.
Ik weet niet waar de afkorting LO voor staat ('de LO van de AM platleggen')?
De spanning op de stand AM en de standen FM en tape, op de voedingslijn +AM, links onderin het schema, bovenkant van R3097 bij de AM ontvanger zal ik meten, maar daarvoor moet ik eerst de werkende 682 uit de auto halen. Als ik het schema goed lees zou dat bij keuze AM 5,7V moeten zijn en bij FM 0V, maar meten is weten en dan kan ik meteen zien wat de waarde is bij een ingeschakelde cassettespeler.
De Bluetooth module komt van Ali:
Auto Draadloze 2 Rca Bluetooth Ontvanger Module Aux Adapter Muziek Audio Stereo Ontvanger Voor 2rca Interface Voertuigen Geen schema oid kunnen vinden.
Dank weer!
Re: Philips 682 am vervangen door bluetooth - hulp gevraagd
Ik weet niet wat je op het oog hebt, maar vervang zie niet door dezelfde blauwe philipsen! Als je die al nog kan vinden als new old stock, zullen ze stokoud zijn en dus net zo uitgedroogd.Gewoon iets moderns van een goed merk nemen, Panasonic, Vishay of Nichicon altijd ok. Waarschijnlijk kom je op radiale C's uit, axiaal is haast niet meer te vinden. Maar da's geen probleem omdat ze toch staand gemonteerd zullen zitten. Oh ja, en electronica componenten nooit op ali/ebay/amazon kopen tenzij je fake rommel wilt. Gewoon bij Reichelt, Eoo, Farnel, RS-components, Conrad etc. Neem 105C types, het kan lekker heet worden in een autoradio in de zomer.olav682 schreef: ↑vr 28 feb 2025, 12:10De blauwe condensatoren zijn zeer herkenbaar: het zit er inderdaad vol mee. Heb inmiddels ook een leverancier gevonden, dus dat komt goed. Een esr meter heb ik niet (zag dat je die zelf kunt maken, wie weet doe ik dat nog), maar ik zal in ieder geval preventief de kleintjes gaan vervangen (de radio in de auto speelt overigens prima).
ESR meter kan je zelf maken, maar voor nog geen twee tientjes koop je een kant en klare componententester waarmee je niet allen C's kan testen maar nog een hele range aan andere componenten. Zoek maar eens op TC1 component tester op ali. Geniaal handig ding, aanrader. Als je radio nog goed speelt, paar C's uitsolderen en hier mee meten. Zijn die nog ok, kan je alles lekker laten zitten.
In de signaalweg ga je bas verliezen als ze slecht worden, en als de bootstrap condensatoren bij de eindtrap niet meer meedoen daalt het uitgangsvermogen. Als de afvalk C's over de voeding op zijn, krijg je storingen.
Dat los je op door de AM sectie permanent plat te leggen door bv R3097 te verwijderen. Of door inderdaad het draadje rechts van R3110 te onderbreken..... Wanneer je dan de keuze voor AM hebt gemaakt, komt dat signaal er toch gewoon doorheen?...
Gaat niks van stuk. Afhankelijk van het uitgangsniveau van je bluetooth module zal je ergens in de range van een paar kOhm tot enkele tientallen kOhms uitkomen denk ik. Je kan ook twee instelpotmetertjes nemen van zeg 50k, zo instellen dat het goed werkt.Uitproberen van wat weerstandjes klinkt ook nog wat spannend: kan ik zomaar wat weerstandjes testen in het signaal zonder dat alles begint te roken?
Local Oscillator. Onderdeel van de tuner wat rond transistor 7007b is opgebouwd.Ik weet niet waar de afkorting LO voor staat ('de LO van de AM platleggen')?
Lijkt er inderdaad op dat het 0/5.7V is. Ik denk dat ik het snap: Het motorstuur IC van het tapedeck geeft als de tape niet draait 8.6 volt op lijntje C. Dat voedt zowel de AM als de FM, via het gebeuren rechts onderop het radio schema. Waarbij de AM voeding door transistor 7007c wordt kortgesloten als de AM uit moet. Draait de tapemotor, dan valt lijn C weg en worden beide tuners uitgeschakeld.Als ik het schema goed lees zou dat bij keuze AM 5,7V moeten zijn en bij FM 0V, maar meten is weten en dan kan ik meteen zien wat de waarde is bij een ingeschakelde cassettespeler.
Da's handig, alles al ingebouwd en kan direct op 12V. Helaas zoals gebruikelijk bij de chinees nul komma nul docu beschikbaar.De Bluetooth module komt van Ali:
Auto Draadloze 2 Rca Bluetooth Ontvanger Module Aux Adapter Muziek Audio Stereo Ontvanger Voor 2rca Interface Voertuigen
Maar dan zou je het zo kunnen gaan aansturen:
Je moet dit dus aansturen met de FM1 voedingsspanning, anders werkt het net verkeerd om. De transistoren zijn verder niet kritisch, iedere kleinsignaal npn zal het prima doen. Als de bluetooth onder de 100mA blijft kan je twee BC547 nemen, anders de 337, die kan wat meer stroom leveren.
Hiermee schakel je de BT module dus helemaal uit als je die niet gebruikt. Dan kan het ding ook niet piepjes etc gaan geven door je radio of tape heen.
Re: Philips 682 am vervangen door bluetooth - hulp gevraagd
Dank weer voor de reactie! Ik ga mijn huiswerk doen, wat spulletjes verzamelen, de werkende 682 radio uitbouwen, zaken doormeten en dan voorzichtig de stoute soldeerschoenen aantrekken. Kan even wat tijd overheen gaan ivm komende vakantieweek, maar dat geeft mooi de mogelijkheid om alle informatie te laten bezinken. Het begint in ieder geval steeds meer te dagen.
Ik hoop hier binnenkort het eindresultaat te kunnen vermelden!
Ik hoop hier binnenkort het eindresultaat te kunnen vermelden!
Re: Philips 682 am vervangen door bluetooth - hulp gevraagd
Bedenk me net dat het niet gaat werken zoals ik hierboven aangaf. Het schemaatje met de twee transistoren zet de BT aan tenzij er spanning op FM1 staat. Op AM staat daar inderdaad geen spanning op, dus dat gaat goed. Maar...
En lijn C voedt ook FM1. Daardoor zal de BT module ook aan gaan als de tape speelt, dat willen we niet. De oplossing is een torretje erbij die met de AM voeding gestuurd wordt.
Re: Philips 682 am vervangen door bluetooth - hulp gevraagd
Het gemak waarmee er een torretje bij wordt geplaatst om de puzzel nog wat verder op te lossen... diepe buiging! En fijn dat je het doorgeeft, zeer attent en betrokken; dank daarvoor. Bij mij begint nu net een beetje in te dalen op welk spoor ik verder kan en ik denk je te kunnen volgen, alhoewel ik nog niet goed zie wat al die weerstanden in het schemaatje doen, maar dat komt hopelijk nog wel.
Zojuist de werkende radio uit de auto gehaald en wat waardes doorgemeten; komen bepaald niet overeen met die in het elektrische schema. Sommige waardes wel, maar andere wijken fors af. En dat terwijl alles wel gewoon werkt, ik maak me er dus maar niet te druk over. Gevolg van slechtere elco's?
Ook de blauwe elco's in kaart gebracht. In totaal 22 stuks, 12 soorten: 3x 47uF 10V, 2x 15uF 16V, 1x 33uF 6V3, 3x 4u7 63V, 2x 10uF 25V, 1x 1u0 63V, 2x 33uF 16V, 1x68uF 16V, 2x 1000uF 10V, 1x 680uF 16V, 2x 100uF 10V, 2x 1u5 63V. Daarbij is alles axiaal en neem ik aan dat 4u7 een waarde van 4,7uF betekent, en 6V3 een waarde van 6,3V.
Ik ben inmiddels diverse webshops langs gegaan en daarbij blijkt dat het vinden van deze elco's nog niet zo gemakkelijk is. Radiale elco's gaan prima passen, maar met staande elco's (op een plastic voetje) wordt het lastig op de krappe printplaat en daar zijn er nou net een hoop van te krijgen. Bepaalde uF en V waardes kan ik nauwelijks vinden en wanneer ik dan een club heb gevonden die vrijwel alles levert dan is het minimale aantal dat er besteld moet worden tussen 50 stuks tot zelfs honderden stuks, terwijl ik er enkele nodig heb. Kortom, dat schiet nog niet echt op. Ik ga eind van de week (na de carnaval, de winkel is momenteel dicht) maar eens langs bij de plaatselijke elektronicaspecialist (Boris electronics te Waalwijk) in de hoop dat ze daar alles hebben liggen en voor een beetje schappelijke prijzen per stuk aan de balie verkopen, maar ik heb er een hard hoofd in dat dit soepeltjes gaat lukken.
Ik overweeg dan ook om de elco's voorlopig te laten voor wat ze zijn en de oude, niet werkende 682 radio te kannibaliseren en daar wat transistoren en weerstanden uit te plukken om het schakelschemaatje voor de BT module te bouwen en te kunnen testen. In dat geval heb ik wel alleen maar BC548B en BC549B transistoren tot mijn beschikking, maar als ik het goed begrijp kan dat ook wel. Een BC337 zit er niet tussen, maar de stroomsterkte naar de BT module komt volgens mij niet boven de 20mA, dus dat zou goed moeten gaan.
Ik leg het voor nu even aan de kant, over een paar dagen weer eens verder kijken.
Zojuist de werkende radio uit de auto gehaald en wat waardes doorgemeten; komen bepaald niet overeen met die in het elektrische schema. Sommige waardes wel, maar andere wijken fors af. En dat terwijl alles wel gewoon werkt, ik maak me er dus maar niet te druk over. Gevolg van slechtere elco's?
Ook de blauwe elco's in kaart gebracht. In totaal 22 stuks, 12 soorten: 3x 47uF 10V, 2x 15uF 16V, 1x 33uF 6V3, 3x 4u7 63V, 2x 10uF 25V, 1x 1u0 63V, 2x 33uF 16V, 1x68uF 16V, 2x 1000uF 10V, 1x 680uF 16V, 2x 100uF 10V, 2x 1u5 63V. Daarbij is alles axiaal en neem ik aan dat 4u7 een waarde van 4,7uF betekent, en 6V3 een waarde van 6,3V.
Ik ben inmiddels diverse webshops langs gegaan en daarbij blijkt dat het vinden van deze elco's nog niet zo gemakkelijk is. Radiale elco's gaan prima passen, maar met staande elco's (op een plastic voetje) wordt het lastig op de krappe printplaat en daar zijn er nou net een hoop van te krijgen. Bepaalde uF en V waardes kan ik nauwelijks vinden en wanneer ik dan een club heb gevonden die vrijwel alles levert dan is het minimale aantal dat er besteld moet worden tussen 50 stuks tot zelfs honderden stuks, terwijl ik er enkele nodig heb. Kortom, dat schiet nog niet echt op. Ik ga eind van de week (na de carnaval, de winkel is momenteel dicht) maar eens langs bij de plaatselijke elektronicaspecialist (Boris electronics te Waalwijk) in de hoop dat ze daar alles hebben liggen en voor een beetje schappelijke prijzen per stuk aan de balie verkopen, maar ik heb er een hard hoofd in dat dit soepeltjes gaat lukken.
Ik overweeg dan ook om de elco's voorlopig te laten voor wat ze zijn en de oude, niet werkende 682 radio te kannibaliseren en daar wat transistoren en weerstanden uit te plukken om het schakelschemaatje voor de BT module te bouwen en te kunnen testen. In dat geval heb ik wel alleen maar BC548B en BC549B transistoren tot mijn beschikking, maar als ik het goed begrijp kan dat ook wel. Een BC337 zit er niet tussen, maar de stroomsterkte naar de BT module komt volgens mij niet boven de 20mA, dus dat zou goed moeten gaan.
Ik leg het voor nu even aan de kant, over een paar dagen weer eens verder kijken.
Re: Philips 682 am vervangen door bluetooth - hulp gevraagd
https://www.eoo-bv.nl/ is een handige site voor kleine aantallen. Of Reichelt. Maar daar wil de levertijd wel eens lang zijn is mijn ervaring.
Bij vervangende condensatoren geldt dat de capaciteit in uF van e nieuwe gelijk moet zijn, maar de voedingsspanning mag ook hoger zijn. Dat geeft een stuk meer keuzevrijheid.
Bij vervangende condensatoren geldt dat de capaciteit in uF van e nieuwe gelijk moet zijn, maar de voedingsspanning mag ook hoger zijn. Dat geeft een stuk meer keuzevrijheid.
Re: Philips 682 am vervangen door bluetooth - hulp gevraagd
Had al rondgekeken bij EEO, maar daar nemen ze momenteel alleen bestellingen per email aan, vandaar dat ik even verder had gezocht. Maar EEO lijkt wel de site waar ik in kleine hoeveelheden kan bestellen; vanavond maar eens een mailtje typen...
Condensatoren geschikt voor 105 Celsius, check. Moet alles ook low ESR zijn of maakt dat in deze toepassing niet zoveel uit?
Bij de weerstanden op die site is er keuze uit oa metaalfilm, metaaloxide, draadgewonden, aluminium huis etc, en dat in diverse wattages. Geen idee hoe hoog de stroomsterktes in een autoradio zijn en door mij ook niets over terug te vinden in de schema's, behalve dat de luidsprekers worden versterkt tot 3 of 5 Watt. Is daar nog een vuistregel voor? En je zet in het aangepaste schakelschemaatje voor de BT module twee weerstanden van 22k, en één weerstand van 4k7 (4,7 kilo Ohm als ik het goed lees). Als ik even nieuwsgierig mag zijn: waarom verschillende weerstanden en juist deze groottes?
Hoe meer ik er in duik, hoe minder ik weet, maar er gaat een wereld voor me open. Waarvoor dank.
Condensatoren geschikt voor 105 Celsius, check. Moet alles ook low ESR zijn of maakt dat in deze toepassing niet zoveel uit?
Bij de weerstanden op die site is er keuze uit oa metaalfilm, metaaloxide, draadgewonden, aluminium huis etc, en dat in diverse wattages. Geen idee hoe hoog de stroomsterktes in een autoradio zijn en door mij ook niets over terug te vinden in de schema's, behalve dat de luidsprekers worden versterkt tot 3 of 5 Watt. Is daar nog een vuistregel voor? En je zet in het aangepaste schakelschemaatje voor de BT module twee weerstanden van 22k, en één weerstand van 4k7 (4,7 kilo Ohm als ik het goed lees). Als ik even nieuwsgierig mag zijn: waarom verschillende weerstanden en juist deze groottes?
Hoe meer ik er in duik, hoe minder ik weet, maar er gaat een wereld voor me open. Waarvoor dank.
Re: Philips 682 am vervangen door bluetooth - hulp gevraagd
Low esr hoeft niet. Weerstanden metaalfilm, een kwart watt is al genoeg. Ze hebben 0,6W bij eoo, da's prima.
De weerstandswaarden zijn met de natte vinger gekozen om voldoende basisstroom te hebben om de transistoren in verzadiging te sturen, is absoluut niet kritisch hier.
De weerstandswaarden zijn met de natte vinger gekozen om voldoende basisstroom te hebben om de transistoren in verzadiging te sturen, is absoluut niet kritisch hier.
Re: Philips 682 am vervangen door bluetooth - hulp gevraagd
Helder; ik ga mijn soldeerbout maar eens opgraven en dan eens wat rommelen met de printplaat van de niet werkende 682 voordat mijn werkende exemplaar op de operatietafel komt te liggen.
Re: Philips 682 am vervangen door bluetooth - hulp gevraagd
Inmiddels is de operatie na wat vertraging in volle gang en werkt de transistorschakeling zoals bedoeld (niet niet aangesloten op de radio, maar los daarvan op een accu getest). Zodra alles werkt doe ik hiervan uiteraard verslag.
Nu heb ik zojuist de tulpstekker van één van de speakeraansluitingen van de bluetooth module afgeknipt. In de draad zitten een rood en een zwart kabeltje. het rode is het geluidsignaal, maar wat doet die zwarte daar? Is het nodig om dit zwarte draadje op de massa van de radio aan te sluiten of kan ik dat zwarte draadje laten voor wat het is? De speakeraansluitingen op de radio zelf krijgen ook alleen maar een geluidssignaal vanuit de tuner en de cassettespeler. De speakeraansluitingen hebben wel een massa aansluiting, maar die staat verder los van het geluidssignaal.
Advies welkom!
Nu heb ik zojuist de tulpstekker van één van de speakeraansluitingen van de bluetooth module afgeknipt. In de draad zitten een rood en een zwart kabeltje. het rode is het geluidsignaal, maar wat doet die zwarte daar? Is het nodig om dit zwarte draadje op de massa van de radio aan te sluiten of kan ik dat zwarte draadje laten voor wat het is? De speakeraansluitingen op de radio zelf krijgen ook alleen maar een geluidssignaal vanuit de tuner en de cassettespeler. De speakeraansluitingen hebben wel een massa aansluiting, maar die staat verder los van het geluidssignaal.
Advies welkom!
Re: Philips 682 am vervangen door bluetooth - hulp gevraagd
Inmiddels is de BT module zowel aangesloten conform het schema zoals hierboven voorgesteld door '90000006' als aangebouwd (in een kunststof kastje aan de achterzijde van de autoradio). Ik heb gewerkt met oude onderdelen (transistors, weerstanden) die ik uit de donorradio kon halen en heb de alles als een soort molecuul aan elkaar gesoldeerd, afgewerkt met krimpkous (had even geen leeg printplaatje bij de hand). Verdient als geheel geen schoonheidsprijs, maar daar was het ook niet om te doen. En inmiddels kunnen testen: het werkt! (in de testopstelling in ieder geval, nog niet in de auto getest).
Er is echter nog een klein schoonheidsfoutje aanwezig: wanneer ik FM inschakel, dan hoor ik FM. Wanneer ik AM inschakel, dan stopt FM en verbindt de BT module met mijn telefoon en kan ik naar Spotify oid luisteren. Hier en daar een kraakje, maar dat mag de pret niet drukken. Maar nu komt het vreemde: wanneer ik FM luister en dan de cassette erin steek, dan valt het FM signaal weg en begint de cassette te spelen. Zoals het hoort dus, maar ondertussen gaat de BT ook aan en kan ik die tegelijk met de cassette horen. Ben ik echter naar AM (dus BT) aan het luisteren en ik steek de cassette erin, dan blijft de BT gewoon hoorbaar en hoor ik zowel de cassette als AM (dus BT)!? Nog maar eens even puzzelen hoe dat kan
Het lijkt erop dat de voeding van de BT module dus wel wordt omgeschakeld tussen AM en FM, maar wanneer de voeding naar AM en FM zou moeten wegvallen bij het inschakelen van de cassette dan blijft de voeding naar AM (dus BT) gewoon bestaan.
UIteraard op te lossen door de BT tijdens het afspelen van een cassette niet te activeren met Spotify via mijn telefoon, maar de BT module staat dan wel aan en zou dat niet moeten staan, aangezien de BT module gevoed wordt via de AM en die zou uit moeten zijn wanneer de cassette speelt. Nu ik zo ver ben gekomen wil ik het natuurlijk helemaal kloppend hebben, dus nog eens even kijken wat er mis gaat
Er is echter nog een klein schoonheidsfoutje aanwezig: wanneer ik FM inschakel, dan hoor ik FM. Wanneer ik AM inschakel, dan stopt FM en verbindt de BT module met mijn telefoon en kan ik naar Spotify oid luisteren. Hier en daar een kraakje, maar dat mag de pret niet drukken. Maar nu komt het vreemde: wanneer ik FM luister en dan de cassette erin steek, dan valt het FM signaal weg en begint de cassette te spelen. Zoals het hoort dus, maar ondertussen gaat de BT ook aan en kan ik die tegelijk met de cassette horen. Ben ik echter naar AM (dus BT) aan het luisteren en ik steek de cassette erin, dan blijft de BT gewoon hoorbaar en hoor ik zowel de cassette als AM (dus BT)!? Nog maar eens even puzzelen hoe dat kan
Het lijkt erop dat de voeding van de BT module dus wel wordt omgeschakeld tussen AM en FM, maar wanneer de voeding naar AM en FM zou moeten wegvallen bij het inschakelen van de cassette dan blijft de voeding naar AM (dus BT) gewoon bestaan.
UIteraard op te lossen door de BT tijdens het afspelen van een cassette niet te activeren met Spotify via mijn telefoon, maar de BT module staat dan wel aan en zou dat niet moeten staan, aangezien de BT module gevoed wordt via de AM en die zou uit moeten zijn wanneer de cassette speelt. Nu ik zo ver ben gekomen wil ik het natuurlijk helemaal kloppend hebben, dus nog eens even kijken wat er mis gaat
Re: Philips 682 am vervangen door bluetooth - opnieuw hulp gevraagd!
Bovenstaande post samengevat:
Cassettespeler uit:
FM aan schakelt AM/BT uit.
FM uit schakelt AM/BT aan.
Precies zoals bedacht en het klopt met het idee dat zowel de FM als AM tuner kunnen worden gevoed (keuzeschakelaar) via lijntje C in het elektrisch schema wanneer de cassettespeler uit staat.
Cassettespeler aan:
FM gaat uit.
AM/BT gaat aan, onafhankelijk van of de keuzeschakelaar op FM of AM/BT staat.
Dit is onverwacht en klopt niet met het idee dat het inschakelen van de cassettespeler beide tuners spanningsloos maakt, zoals TDA 1005 middels aansluiting 8 zou moeten doen (deze voedt via lijntje C de tuners met 8,6V, maar wanneer de cassettespeler aan wordt gezet valt de spanning volgens het schema terug naar 0,7V, te weinig voor de tuners). Het geluid van de FM tuner valt bij het inschakelen van de cassettespeler netjes weg, maar wanneer de keuzeschakelaar op AM/BT stond blijft AM/BT spanning houden. Sterker, wanneer de keuzeschakelaar op FM stond en AM/BT dus was uitgeschakeld, schakelt AM/BT juist in wanneer de cassettespeler gaat spelen (krijgt nu wel spanning die in de radio FM stand niet aanwezig was).
Ergens krijgt AM/BT dus juist spanning wanneer de cassettespeler wordt aangezet, maar blijkbaar buiten het lijntje C van TDA1005 pootje 8 om. Maar waarvandaan dan?
Voor nu een raadsel voor mij; mocht iemand zien waar het mis gaat (zie elektrisch schema in openingspost), dan houd ik me van harte aanbevolen.
Morgen alles nog maar eens open maken en wat gaan meten, in de hoop dat ik kan vinden wat er speelt.
Cassettespeler uit:
FM aan schakelt AM/BT uit.
FM uit schakelt AM/BT aan.
Precies zoals bedacht en het klopt met het idee dat zowel de FM als AM tuner kunnen worden gevoed (keuzeschakelaar) via lijntje C in het elektrisch schema wanneer de cassettespeler uit staat.
Cassettespeler aan:
FM gaat uit.
AM/BT gaat aan, onafhankelijk van of de keuzeschakelaar op FM of AM/BT staat.
Dit is onverwacht en klopt niet met het idee dat het inschakelen van de cassettespeler beide tuners spanningsloos maakt, zoals TDA 1005 middels aansluiting 8 zou moeten doen (deze voedt via lijntje C de tuners met 8,6V, maar wanneer de cassettespeler aan wordt gezet valt de spanning volgens het schema terug naar 0,7V, te weinig voor de tuners). Het geluid van de FM tuner valt bij het inschakelen van de cassettespeler netjes weg, maar wanneer de keuzeschakelaar op AM/BT stond blijft AM/BT spanning houden. Sterker, wanneer de keuzeschakelaar op FM stond en AM/BT dus was uitgeschakeld, schakelt AM/BT juist in wanneer de cassettespeler gaat spelen (krijgt nu wel spanning die in de radio FM stand niet aanwezig was).
Ergens krijgt AM/BT dus juist spanning wanneer de cassettespeler wordt aangezet, maar blijkbaar buiten het lijntje C van TDA1005 pootje 8 om. Maar waarvandaan dan?
Voor nu een raadsel voor mij; mocht iemand zien waar het mis gaat (zie elektrisch schema in openingspost), dan houd ik me van harte aanbevolen.
Morgen alles nog maar eens open maken en wat gaan meten, in de hoop dat ik kan vinden wat er speelt.
Re: Philips 682 am vervangen door bluetooth - (bijna) gelukt!
Bijzonder dit. Als je zegt AM/BT, bedoel je dan dat je het signaal van de BT module er doorheen hoort, of dat je de AM radio hoort?
Meet eens, met de cassette aan, wat de spanning op de +AM lijn is. Mogelijk zit er ergens wat lekstroom, er is maar 0,6V nodig daarom de BT aan te schakelen.
EDIT meet ook eens of het verschil maakt of je de mono-stereo schakelaar bedient.
Meet eens, met de cassette aan, wat de spanning op de +AM lijn is. Mogelijk zit er ergens wat lekstroom, er is maar 0,6V nodig daarom de BT aan te schakelen.
EDIT meet ook eens of het verschil maakt of je de mono-stereo schakelaar bedient.
Re: Philips 682 am vervangen door bluetooth - (bijna) gelukt!
Dank voor je reactie!
Met AM/BT bedoel ik dat ik de BT module er doorheen hoor, geen AM radio.
Zojuist wat spanningen gemeten. Testaccuspanning 12,33V (staat al een tijdje op mijn bureau...).
Lijn C (voeding vanuit cassettespeler naar FM en AM tuner):
Cassettespeler uit: 8,30V (stereo), 8,30V (mono). Volgens elektrisch schema zou dit 8,6V moeten zijn.
Cassettespeler aan of snel vooruit spoelend: 0,56V (stereo), 0,56V (mono). Volgens elektrisch schema zou dit 0,7V moeten zijn.
+AM lijn:
Cassettespeler uit, FM tuner gekozen: 0,10V (stereo), 0,10V (mono). Volgens elektrisch schema zou dit 0V moeten zijn.
Cassettespeler uit, AM tuner gekozen: 5,88V (stereo), 5,88V (mono). Volgens elektrisch schema zou dit 5,7V moeten zijn.
Cassettespeler aan, FM tuner gekozen: 0,96V (stereo), 0,98V (mono). Volgens elektrisch schema zou dit 0V moeten zijn.
Cassettespeler aan, AM tuner gekozen: 1,05V (stereo), 1,07V (mono). Volgens elektrisch schema zou dit 0V moeten zijn.
Ontwerp:
Zekering R9097 is uit de +AM lijn gehaald om de voeding van de AM tuner definitief te onderbreken.
Op de plaats waar eerst R9097 zat is een voedingsdraad naar de in een eerdere post aangeraden transistorschakeling van de BT module aangesloten (uiteraard niet aan de kant van de 7007b transistor maar aan de +AM lijn kant).
De BT module wordt gevoed met 12V via de geschakelde 12 lijn die ook de eventuele (niet aanwezige) elektrische antenne voedt.
Alle aarddraden (BT module, transistorschakeling, zwarte draadjes in de twee speakeraansluitingen van de BT module) zijn samengevoegd en aangesloten op het chassis.
Tja. Wanneer 0,6V al voldoende is om de BT module aan te schakelen, dan verklaart dit waarom de BT module aan schakelt zodra de cassettespeler aan staat, onafhankelijk van of er is gekozen voor FM of AM/BT. Er staat dan immers tussen de 0,96V en 1,07V spanning op, in plaats van de opgegeven 0V. Opmerkelijk trouwens dat bij een de keuze stereo of mono geen verschil maakt, behalve wanneer de cassettespeler aan staat (mono +0,02V tov stereo).
Kan er nog wat zijn met de +AM lijn die aankomt op de stereodecoder op pootje 14? Daar komt ook nog een +AM lijn binnen op pootje 7.
Met AM/BT bedoel ik dat ik de BT module er doorheen hoor, geen AM radio.
Zojuist wat spanningen gemeten. Testaccuspanning 12,33V (staat al een tijdje op mijn bureau...).
Lijn C (voeding vanuit cassettespeler naar FM en AM tuner):
Cassettespeler uit: 8,30V (stereo), 8,30V (mono). Volgens elektrisch schema zou dit 8,6V moeten zijn.
Cassettespeler aan of snel vooruit spoelend: 0,56V (stereo), 0,56V (mono). Volgens elektrisch schema zou dit 0,7V moeten zijn.
+AM lijn:
Cassettespeler uit, FM tuner gekozen: 0,10V (stereo), 0,10V (mono). Volgens elektrisch schema zou dit 0V moeten zijn.
Cassettespeler uit, AM tuner gekozen: 5,88V (stereo), 5,88V (mono). Volgens elektrisch schema zou dit 5,7V moeten zijn.
Cassettespeler aan, FM tuner gekozen: 0,96V (stereo), 0,98V (mono). Volgens elektrisch schema zou dit 0V moeten zijn.
Cassettespeler aan, AM tuner gekozen: 1,05V (stereo), 1,07V (mono). Volgens elektrisch schema zou dit 0V moeten zijn.
Ontwerp:
Zekering R9097 is uit de +AM lijn gehaald om de voeding van de AM tuner definitief te onderbreken.
Op de plaats waar eerst R9097 zat is een voedingsdraad naar de in een eerdere post aangeraden transistorschakeling van de BT module aangesloten (uiteraard niet aan de kant van de 7007b transistor maar aan de +AM lijn kant).
De BT module wordt gevoed met 12V via de geschakelde 12 lijn die ook de eventuele (niet aanwezige) elektrische antenne voedt.
Alle aarddraden (BT module, transistorschakeling, zwarte draadjes in de twee speakeraansluitingen van de BT module) zijn samengevoegd en aangesloten op het chassis.
Tja. Wanneer 0,6V al voldoende is om de BT module aan te schakelen, dan verklaart dit waarom de BT module aan schakelt zodra de cassettespeler aan staat, onafhankelijk van of er is gekozen voor FM of AM/BT. Er staat dan immers tussen de 0,96V en 1,07V spanning op, in plaats van de opgegeven 0V. Opmerkelijk trouwens dat bij een de keuze stereo of mono geen verschil maakt, behalve wanneer de cassettespeler aan staat (mono +0,02V tov stereo).
Kan er nog wat zijn met de +AM lijn die aankomt op de stereodecoder op pootje 14? Daar komt ook nog een +AM lijn binnen op pootje 7.
Re: Philips 682 am vervangen door bluetooth - (bijna) gelukt!
Er zal ergens een lekpaadje zitten in één of andere component, of op de print. Waardoor er wat restspanning op de +Am blijft staan. Of inderdaad via de stereo decoder, daar zou 1,5V vandaan kunnen komen op mono. De simpele oplossing is zorgen dat Q3 in het schemaatje hierboven niet in geleiding kan komen zolang de spanning op +am onder de pakweg 3-4 V blijft. Dus de schakeldrempel (die nu ongeveer 0,5-06V is) verhogen tot ca 3V. Dat kan door een weerstandje van 4k7 tussen de basis van Q3 en massa te zetten. Dan heb je een spanningsdeler met de 22k in de basislijn, er zal dan minimaal 3V nodig zijn op de +am om Q3 open te sturen.
Re: Philips 682 am vervangen door bluetooth - (bijna) gelukt!
Wederom dank voor de reactie. Ik ga er eens even op studeren en kijken of ik het op kan lossen.
Re: Philips 682 am vervangen door bluetooth - (bijna) gelukt!
Voor mijn idee: Q3 heeft drie aansluitingen: C (rechtstreeks met de +12V verbonden), B (via weerstand R3 van in mijn geval ca. 19k verbonden met +AM) en E (verbonden met de massa).
Zet ik dat extra weerstandje van 4k7 (komt dat erg nauw?) dan met de ene kant tussen R3 en B(Q3), en dan buiten de Q3 om naar E(Q3) en zo dus naar de massa?
Zet ik dat extra weerstandje van 4k7 (komt dat erg nauw?) dan met de ene kant tussen R3 en B(Q3), en dan buiten de Q3 om naar E(Q3) en zo dus naar de massa?
Re: Philips 682 am vervangen door bluetooth - (bijna) gelukt!
De waarde is niet super kritisch. Als ik even snel reken, zal alles tussen 3k9 en 12k wel werken.
Re: Philips 682 am vervangen door bluetooth - (bijna) gelukt!
Helder, ik knutsel binnenkort weer lekker verder. Zodra het gelukt is laat ik het uiteraard weten. Fijn weekend!
