el34 printje met een brom

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
edminus
Berichten: 31
Lid geworden op: za 08 apr 2023, 13:53

el34 printje met een brom

Bericht door edminus »

Een poosje geleden had ik zin om wat te spelen en heb ik een printje en wat trafo's gekocht om een klein versterkertje te maken
Toen het klaar was speelde het maar wel met een brom
Ik ben toen wel wat bezig geweest om dit er uit te krijgen maar ik kom er niet uit :(
Het geluid is niet afhankelijk van het volume en is direct weg als ik de spanning er af haal
Iemand een idee wat het zou kunnen veroorzaken??
Bijlagen
20250224_122909.jpg
20250224_123334.jpg
Schema.png
20250224_123424.jpg
20241105_173659.jpg
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: el34 printje met een brom

Bericht door douwebakker »

Ook als je het stuurbuisje er af haalt?
Gebruikersavatar
edminus
Berichten: 31
Lid geworden op: za 08 apr 2023, 13:53

Re: el34 printje met een brom

Bericht door edminus »

Ik heb het buisje er uit gehaald maar de brom blijft
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: el34 printje met een brom

Bericht door douwebakker »

Dan is waarschijnlijk je voedingspanning onvoldoende afgevlakt.
Gebruikersavatar
edminus
Berichten: 31
Lid geworden op: za 08 apr 2023, 13:53

Re: el34 printje met een brom

Bericht door edminus »

Hallo Douwe,
Bedoel je dan dat de gelijkrichting niet goed genoeg is of meer dat er een choke bij moet?
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: el34 printje met een brom

Bericht door douwebakker »

Misschien moet je het zoeken rond de emitter volger in de voeding.
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: el34 printje met een brom

Bericht door 90000006 »

Merkwaardig ontwerp. Als D1 toevallig een wat lage doorlaat spanning heeft ten opzichte van de BE overgang in Q1, kan deze niets meer doen. Ontwerp is daarmee sterk afhankelijk van toleranties in parameters die enorm kunnen variëren. Dat noem je ook wel een slecht ontwerp.

Edit is dit niet gewoon een fout in het schema? Zou logischer zijn als D1 andersom zit.
Piet1950
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 15:34
Locatie: Alblasserwaard

Re: el34 printje met een brom

Bericht door Piet1950 »

D1 zou inderdaad omgedraaid moeten worden.
En wat is de waarde van de omrande weerstanden in het schema? Als de spanning op de basis te hoog is, werkt de onderdrukking door de emitter volger onvoldoende, of helemaal niet.

Piet
Schema.png
Schema.png (104.96 KiB) 209 keer bekeken
Gebruikersavatar
edminus
Berichten: 31
Lid geworden op: za 08 apr 2023, 13:53

Re: el34 printje met een brom

Bericht door edminus »

Dank voor de reacties!
We hebben hier wat mensen te logeren op het moment dus gaat het even duren maar ik ga er zeker naar kijken! O:)
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: el34 printje met een brom

Bericht door RobertD »

Zit de gloeispanning wel ergens aan massa?
Plaats reactie