12e luisterdag Oost Nederland zaterdag 8 februari 2025

Alles over niet-commerciele events (zoals de DDIY), van mee te nemen spullen tot carpoolen

Moderator: Beheerdersteam

Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: 12e luisterdag Oost Nederland zaterdag 8 februari 2025

Bericht door rikpost »

Dat bedoelde ik dan ook met nuances .
Er waren verschillen maar niet wereldschokkend afhankelijk van wat je draaid zal de 1 of de andere een betere indruk achter laten .
Daar ga je geen versterkers voor switchen, prima bakkies die Groundsounds 8)
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: 12e luisterdag Oost Nederland zaterdag 8 februari 2025

Bericht door WrineX »

satefan schreef: zo 09 feb 2025, 22:37
RonnyB schreef: zo 09 feb 2025, 18:35
Bij het versterker vergelijk was er volgens mij duidelijk verschil.

Nilai : Vol en groot geluidsbeeld
Cambridge : Detailrijk ingetogen
Hybride purifi : Muzikaal, dynamisch
Groundsound : Muzikaal, detailrijk.

Nooit verwacht dat er zoveel verschil hoorbaar was.
Allemaal een aanrader.
Hier kan ik me wel in vinden. Allemaal goed te pruimen, maar ieder een eigen karakter.
ik kan me echt niet voostellen dat de test zoveel specifieke data heeft op gebracht, de versterkers zijn gewisseld met 10-20 minuten interval (of meer) verschil in degelijke versterkers zijn minimaal vergeleken met speakers/ruimtes. iedereen kon ook zien welke versterker hun voorkeur had die aan het spelen was. iemand zei Ojah doe maar dat nummer van Queen want dat hadden we gespeeld (een half uur geleden). auditief geheugen is vrij slecht van mensen, heel slecht zelfs als het om details gaat.
geen van deze versterkers is niet vlak. dus freq response is het niet het gaat dan om nog kleinere details, vervorming doet ook niet mee. gezien de speakers deze overtreffen x10. dus wat blijft er over ?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: 12e luisterdag Oost Nederland zaterdag 8 februari 2025

Bericht door richard »

De interactie met de luidspreker zou iets kunnen verschillen.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: 12e luisterdag Oost Nederland zaterdag 8 februari 2025

Bericht door satefan »

WrineX schreef: ma 10 feb 2025, 2:07
satefan schreef: zo 09 feb 2025, 22:37
RonnyB schreef: zo 09 feb 2025, 18:35
Bij het versterker vergelijk was er volgens mij duidelijk verschil.

Nilai : Vol en groot geluidsbeeld
Cambridge : Detailrijk ingetogen
Hybride purifi : Muzikaal, dynamisch
Groundsound : Muzikaal, detailrijk.

Nooit verwacht dat er zoveel verschil hoorbaar was.
Allemaal een aanrader.
Hier kan ik me wel in vinden. Allemaal goed te pruimen, maar ieder een eigen karakter.
ik kan me echt niet voostellen dat de test zoveel specifieke data heeft op gebracht, de versterkers zijn gewisseld met 10-20 minuten interval (of meer) verschil in degelijke versterkers zijn minimaal vergeleken met speakers/ruimtes. iedereen kon ook zien welke versterker hun voorkeur had die aan het spelen was. iemand zei Ojah doe maar dat nummer van Queen want dat hadden we gespeeld (een half uur geleden). auditief geheugen is vrij slecht van mensen, heel slecht zelfs als het om details gaat.
geen van deze versterkers is niet vlak. dus freq response is het niet het gaat dan om nog kleinere details, vervorming doet ook niet mee. gezien de speakers deze overtreffen x10. dus wat blijft er over ?
De test heeft inderdaad geen specifieke data opgeleverd. Het was ook niet bedoeld om een wetenschappelijk verantwoorde blinde A-B test te doen. Gewoon eens luisteren of en wat voor verschillen en indrukken de verschillende versterkers ten gehore brengen.
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: 12e luisterdag Oost Nederland zaterdag 8 februari 2025

Bericht door WrineX »

richard schreef: ma 10 feb 2025, 6:55
De interactie met de luidspreker zou iets kunnen verschillen.
elke niet buizen versterker kan 4-8 ohm aansturen lijkt me , of zelfs 2 tot 8 in dit geval :)
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: 12e luisterdag Oost Nederland zaterdag 8 februari 2025

Bericht door WrineX »

satefan schreef: ma 10 feb 2025, 8:18
WrineX schreef: ma 10 feb 2025, 2:07
satefan schreef: zo 09 feb 2025, 22:37


Hier kan ik me wel in vinden. Allemaal goed te pruimen, maar ieder een eigen karakter.
ik kan me echt niet voostellen dat de test zoveel specifieke data heeft op gebracht, de versterkers zijn gewisseld met 10-20 minuten interval (of meer) verschil in degelijke versterkers zijn minimaal vergeleken met speakers/ruimtes. iedereen kon ook zien welke versterker hun voorkeur had die aan het spelen was. iemand zei Ojah doe maar dat nummer van Queen want dat hadden we gespeeld (een half uur geleden). auditief geheugen is vrij slecht van mensen, heel slecht zelfs als het om details gaat.
geen van deze versterkers is niet vlak. dus freq response is het niet het gaat dan om nog kleinere details, vervorming doet ook niet mee. gezien de speakers deze overtreffen x10. dus wat blijft er over ?
De test heeft inderdaad geen specifieke data opgeleverd. Het was ook niet bedoeld om een wetenschappelijk verantwoorde blinde A-B test te doen. Gewoon eens luisteren of en wat voor verschillen en indrukken de verschillende versterkers ten gehore brengen.
nee snap ik,, zijn hier voor ons lol :) maar ik vind het wel grappig dat de verschillen groot zijn :) hoe (bijna of geheel) onmogelijk dat ook is :)
Vhond
Berichten: 217
Lid geworden op: di 23 apr 2013, 19:01

Re: 12e luisterdag Oost Nederland zaterdag 8 februari 2025

Bericht door Vhond »

RonnyB schreef: zo 09 feb 2025, 18:35
Bij het versterker vergelijk was er volgens mij duidelijk verschil.

Nilai : Vol en groot geluidsbeeld
Cambridge : Detailrijk ingetogen
Hybride purifi : Muzikaal, dynamisch
Groundsound : Muzikaal, detailrijk.

Nooit verwacht dat er zoveel verschil hoorbaar was.
Allemaal een aanrader.
Wat betekent "vol" bij de Nilai? En was deze niet muzikaal te noemen en niet dynamisch?

Welke speakers waren er op aangesloten?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: 12e luisterdag Oost Nederland zaterdag 8 februari 2025

Bericht door Shadow »

Je had er bij moeten zijn...
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: 12e luisterdag Oost Nederland zaterdag 8 februari 2025

Bericht door satefan »

Vhond schreef: ma 10 feb 2025, 9:14

Welke speakers waren er op aangesloten?
Deze: viewtopic.php?p=2081684#p2081684
Vhond
Berichten: 217
Lid geworden op: di 23 apr 2013, 19:01

Re: 12e luisterdag Oost Nederland zaterdag 8 februari 2025

Bericht door Vhond »

Shadow schreef: ma 10 feb 2025, 9:44
Je had er bij moeten zijn...
Was bij het vergelijk in Zeewolde (met de monitorspeakers van Satefan die nu weer gebruikt zijn kennelijk).
Ik vraag wat verheldering bij de gebruikte terminologie, that's all.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 12e luisterdag Oost Nederland zaterdag 8 februari 2025

Bericht door hannesie »

Schermafbeelding 2025-02-10 105457.png
Het was dit nummer wat we gebruikten, daar zitten wat rotgeintjes in en diverse elementen die voor de meeste mensen niet direct herkenbaar zijn, door het wat onbekendere nummer.
De verschillen waren niet echt groot, maar de karaktereigenschappen waren redelijk herkenbaar.

Nothing's Free is wel een kritisch stukje muziek, misschien als je het zelf afspeelt begrijp je de dilemma's.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: 12e luisterdag Oost Nederland zaterdag 8 februari 2025

Bericht door Shadow »

Vhond schreef: ma 10 feb 2025, 10:14
Shadow schreef: ma 10 feb 2025, 9:44
Je had er bij moeten zijn...
Was bij het vergelijk in Zeewolde (met de monitorspeakers van Satefan die nu weer gebruikt zijn kennelijk).
Ik vraag wat verheldering bij de gebruikte terminologie, that's all.
Die speakers zijn wel weer gewijzigd sinds Zeewolde...
Ryvm
Berichten: 83
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 21:15

Re: 12e luisterdag Oost Nederland zaterdag 8 februari 2025

Bericht door Ryvm »

Vanuit Friesland met zn 3en (Rudy, Gerjan, Rein) en een bus vol materiaal afgereisd richting Hengelo. Dit busje was nodig omdat we de beschikking hadden over "pipe & drape" en nog wat extra dempingspanelen om de akoestiek in de toch wel 4kante ruimte iets beter te krijgen. Ook mijn Mini-calpamossen zijn niet zo mini dat dit in elke personenauto zou passen 8-[
zba8-2-2025.jpg
We hebben sochtends en een klein deel van de middag een 2tal demos gegeven waarbij Gerjan (MTRAXX) de show stal met zijn subliem klinkende AMA's (Audax-Mundorf-Audax, mooi gevonden Shadow :wink:)
Mijn Mini-C's vielen helaas wat tegen vooral door de smalle "hotspot". Wellicht was er met betere en hogere plaatsing wat verbetering mogelijk geweest. Maar om nu alles weer aan te gaan passen terwijl er aandachtig geluisterd wordt is ook weer wat lastig...

Na de 2e demo een playlist aangezet op de AMA's om zelf eens op onderzoek te gaan naar wat er allemaal ten gehore gebracht werd. En dat viel zeker niet tegen! Zeer verassend waren de creaties van Joppe! Ik vond het boterzachte hoog erg fijn om naar te luisteren. De aansluiting met het laag kon beter maar dat is eigenlijk logisch gezien het gebruik van een kleine "subwoofer". Daar kun je niet van verwachten dat het middengebied perfect wordt weergegeven. 2e en misschien wel grotere verrassing was de creatie van OHO met zijn crowe (neus)hoorntjes. Wauw! Echt goed en ook nog je eerste eigen ontwerp! Ook leuk dat er zon jonge gast mee doet aan een dergelijk event, meer van deze gasten altijd welkom op het forum!

Later in de middag nog even geluisterd naar de 2,5 weg van Andre en de seas/accuton kastjes van Henkjan. De ruimte deed hier erg zijn best het klankbeeld om zeep te helpen en dat was beetje jammer van het potentieel van deze luidsprekers. Paar gordijntjes volgende keer? :wink:

Het versterkervergelijk hebben we links laten liggen maar tijdens het opruimen was dit nog in volle gang... in minder dan 25 minuten was alles weer opgeruimd en in de de bus gemieterd (zachtjes)...
IMG_20250208_172437021_HDR.jpg


Kortom erg geslaagde dag en kom volgende keer graag weer met iets leuks, bedankt Barry voor de bijna vlekkeloze organisatie (enige minpuntje: de koffie was even op :roll: :wink:)
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: 12e luisterdag Oost Nederland zaterdag 8 februari 2025

Bericht door RonnyB »

Dat doek erachter was super.

Er gaat niks boven zelf luisteren.
Mijn poging tot het beschrijven van de verschillende versterkers is absoluut subjectief.
Het is een verzameling van de opmerkingen in de zaal eni mijn bevinding..

Er was maar 1 versterker die bij mij kippenvel opwekte :D
Laatst gewijzigd door RonnyB op ma 10 feb 2025, 13:16, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: 12e luisterdag Oost Nederland zaterdag 8 februari 2025

Bericht door WrineX »

Leuk verslag ! ik heb zooooo een spijt dat ik niet even een kamer verder ben gaan luisteren, ik dacht dat daar de meet ruimte was :( en nu hoor ik iedereen over Oho zijn speakers.
En ja je hebt helemaal gelijk!! dat woofertje/sub wat het uit eindelijk is en wel goed doet als sub.... :) klinkt niet al te best haha ik krijg ze er alleen niet uit een van de moeren is dol haha, ik heb de grote jongens in het plaatje helaas niet gehoord :( was waarschijnlijk bezig met met de streamer aan de praat krijgen .... ik had iets doms gedaan dus werkte niet!

ik had nog graag de andere last minute build gehoord :) die met de amt is geloof ik ook vrij laat nog tot stand gekomen?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: 12e luisterdag Oost Nederland zaterdag 8 februari 2025

Bericht door satefan »

Shadow schreef: ma 10 feb 2025, 11:05
Vhond schreef: ma 10 feb 2025, 10:14
Shadow schreef: ma 10 feb 2025, 9:44
Je had er bij moeten zijn...
Was bij het vergelijk in Zeewolde (met de monitorspeakers van Satefan die nu weer gebruikt zijn kennelijk).
Ik vraag wat verheldering bij de gebruikte terminologie, that's all.
Die speakers zijn wel weer gewijzigd sinds Zeewolde...
Dat valt op zich wel mee. Het filter is exact hetzelfde, alleen de PR's zijn wat anders afgestemd. En sinds afgelopen zaterdag zit er wat meer demping in de kastjes.
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: 12e luisterdag Oost Nederland zaterdag 8 februari 2025

Bericht door WrineX »

satefan schreef: ma 10 feb 2025, 13:16
Dat valt op zich wel mee. Het filter is exact hetzelfde, alleen de PR's zijn wat anders afgestemd. En sinds afgelopen zaterdag zit er wat meer demping in de kastjes.
ik had de passieve versie nog niet eerder gehoord maar dat klonk verdomd goed en hoe je zoveel in zo een kleine behuizing hebt gekregen is mij een raadsel !! en ik weet niet wat het is maar een passieve versie die zo goed klinkt vind ik een ++ ik weet dat een dsp niet alles oplost etc (gebruik het zelf vaak) maar als het passief kan super !
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 12e luisterdag Oost Nederland zaterdag 8 februari 2025

Bericht door Pjotr »

RonnyB schreef: ma 10 feb 2025, 13:07
Er was maar 1 versterker die bij mij kippenvel opwekte :D
Dat doet een krijtje op een schoolbord soms ook :twisted: :lol:
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: 12e luisterdag Oost Nederland zaterdag 8 februari 2025

Bericht door satefan »

RonnyB schreef: ma 10 feb 2025, 13:07
Er was maar 1 versterker die bij mij kippenvel opwekte
En dat was?
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: 12e luisterdag Oost Nederland zaterdag 8 februari 2025

Bericht door RonnyB »

Sorry, verder geen commentaar. Is te persoonlijk, maar voor mijzelf een detector dat ik de uitgevoerde en gereproduceerde muziek mooi/goed vind. En wel een compliment voor de luidsprekers die dit mede veroorzaken.

Ik zit ook vaak te luisteren als een spast. Kippenvel van de zangstem, klappen in de ribben van de slag bas/snare drum en wapperende broekspijpen van het laag. Helemaal perfect. :lol:

Dat krijtje laat bij mij de nekharen oprichten en geeft geen kippenvel.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 12e luisterdag Oost Nederland zaterdag 8 februari 2025

Bericht door Barry2001 »

Ryvm schreef: ma 10 feb 2025, 12:28

Kortom erg geslaagde dag en kom volgende keer graag weer met iets leuks, bedankt Barry voor de bijna vlekkeloze organisatie (enige minpuntje: de koffie was even op :roll: :wink:)
Ja jullie (en ook veel anderen!) hadden er serieus werk van gemaakt, dat gordijn was een goede zet, volgende keer altijd weer welkom! Wat voor spul is dat eigenlijk? Misschien iets om als ZBA aan te schaffen voor luisterdagen?

Ja die koffie, die wordt boven gezet in de kamer voor de meetruimte, en wordt dan in kannen naar beneden gebracht. Totaal onhandig en slecht te controleren of er nog voldoende is.
Discussie met Issa (van beheer) gehad hierover, wat al niet meevalt omdat de beste man niet veel anders dan z'n moedertaal spreekt en mijn syrisch wat roestig is, eens zien of we dat een volgende keer anders kunnen doen. Verbeterpunt.

M'n vriendin heeft schilderles in het wijkcentrum, de groep drinkt daar ook thee en koffie. Die moet dan contant per kopje worden afgerekend a E1,50 :shock: Welkom in 2025. Koop zo'n pinautomaatje en je bent van alles af :bakkie:
Gebruikersavatar
Mtraxx
Ook commercieel actief
Berichten: 436
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
Locatie: hurdegaryp
Contacteer:

Re: 12e luisterdag Oost Nederland zaterdag 8 februari 2025

Bericht door Mtraxx »

https://www.wentex.eu/en/894-p-d-curtai ... cted=89411



Doeltreffend en netjes maar niet goedkoop spul .. dat ik dit even "geleend" heb van mijn werk zie ik voorlopig even als eenmalig.

We hadden dus 2 maal 3x3 mtr en 3 standers met base plates en twee liggers
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: 12e luisterdag Oost Nederland zaterdag 8 februari 2025

Bericht door richard »

Werkte prima en zag er ook mooi uit.
Gebruikersavatar
Mtraxx
Ook commercieel actief
Berichten: 436
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
Locatie: hurdegaryp
Contacteer:

Re: 12e luisterdag Oost Nederland zaterdag 8 februari 2025

Bericht door Mtraxx »

Aansluitend bij Rein een leuk dag gehad.. onze setup stond vrij snel te spelen na de ombouwerij. Ook de nog meegebrachte Akotherm D40 120x100 cm panelen(4x) hadden zeker nog effect aan de zijwanden en later (2) op de achterwand. De kleine ruimtes zijn hier inderdaad wel in het voordeel met vloerbedekking en andere verhoudingen. Met een vol hok lukte het daar zelfs meer dan 7 minuten muis stil te wachten tot Joppe Tidal opnieuw geïnstalleerd had :mrgreen: dat was ook zeker de moeite waard en wederom lof voor de creatieve vaardigheden omtrent het vervaardigen van je eigen drivers :goeie:
De Oho in de ruimte ernaast waar jonge aanwas goed bezig met de deur in huis valt met mooi geprinte horn ontwerp van Joseph Crowe. Dit brengt me eigenlijk ook wel even bij oproep of gedachte gang. Met 150tig? bezoekers zou het mooi zijn dat er meer(andere) mensen hun inbreng zouden demonstreren i.p.v. de vaste kern :roll: 8)

Ik denk vast dat er meer mensen zijn die spullen bouwen die niet hier gepost worden.

Hier alles weer netjes opgeruimd en aangesloten
Afbeelding van WhatsApp op 2025-02-09 om 15.53.54_1c6d37d0.jpg
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: 12e luisterdag Oost Nederland zaterdag 8 februari 2025

Bericht door WrineX »

easy solo setup je weet :) up to the sky ! kunt ook ergens een enorme lap doek halen.. wellicht zonder frame ? maar wellicht ook wel weer handig.. naja als ZBA donaties nodig heeft om eens zoiets aan te schaffen ik ben voor. probleem gaat natuurlijk worden hoe je dat over heel Nederland in gaat zetten :( dan zou je altijd moeten gaan al is het maar om het af te geven. lijkt me ook geen prettig idee (of iemand anders komt het ophalen dat kan natuurlijk ook)
Plaats reactie

Terug naar “DIY Events door leden”