Waar heb je dit plaatje vandaan? Staat niet op de site van Heissman en kan het op google ook niet terugvinden.
Purifi - Welke driver?
Moderator: Beheerdersteam
Re: Purifi - Welke driver?
De Bliesma (T25B) is toch veruit de beste tweeter die ik gehoord en gemeten heb (zou de T25D nog beter zijn?). Afstraling, vervorming etc, allemaal bijzonder goed. Ik moet nog maar zien (en horen) dat de Purifi veel beter presteert. Maar...er is maar 1 manier om daar achter te komen.
Re: Purifi - Welke driver?
https://heissmann-acoustics.de/en/dxt-mon-rnx/
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Purifi - Welke driver?
Lekker weer, een DXT moet je niet in een kast toepassen met die afgeschuinde randen. Vandaar dat ik even naar de bron vroeg omdat het plaatje niet consistent is met metingen van mij en anderen.
Re: Purifi - Welke driver?
Zie dat stefan mij al voor is. Zijn ook weinig metingen te vinden op dat grote internet.
Ben wel benieuwd naar je metingen ds23man
Ben wel benieuwd naar je metingen ds23man
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Purifi - Welke driver?
Grove meting op 0 graden, 22,5 en 45 graden. Gekoppeld aan een SB Satori mid op 3,5 kHz:
Re: Purifi - Welke driver?
Omdat we dan toch metingen aan het vergelijken zijn, dit is de Bliesma (xover op 2100hz) met een Purifi 5.25, passief gefilterd. 0, 15, 30 en 45 graden.
Ik heb ook nog ergens een meting van de Bliesma op de cilinder-baffle. Zoek ik nog wel even op straks.
Ik heb ook nog ergens een meting van de Bliesma op de cilinder-baffle. Zoek ik nog wel even op straks.
Re: Purifi - Welke driver?
Wel een verschil , de bliesma afval bij 10kHz @ 45graden is 3dB waar de dxt 10 dB is. Als ik het goed zie.
Re: Purifi - Welke driver?
Hier wordt de Bliesma vanaf 1000 hz (LR 24dB) ingezet op een ronde/cilindervormige baffle met 2 x 6.5" Purifi (d'apollito). Bij 10khz ongeveer hetzelfde beeld als bij de 2weg.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Purifi - Welke driver?
Leuk valentijnscadeau:
https://www.bol.com/nl/nl/f/sound-repro ... 007702704/
Het gaat er niet om hoever een tweet onder een hoek doorloopt, wel dat die netjes wat afloopt icm met de andere drivers qua in room response ( combinatie van direct en indirect geluid). Als ik het plaatje van Purifi bekijk zal een speaker met dat ding niet aan deze vereiste voldoen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Purifi - Welke driver?
Omdat de DXT ook een baffle nodig heeft, met dit soort extreme afgeschuinde randen introduceer je weer problemen.
Re: Purifi - Welke driver?
Verschil in horizontale schaal en waar de frequentie getalletjes stonden viel mij gelijk op. Daarna zag ik dat de verticale hokjes ook 20 tegen 30 dB was. Niet dat de purifi er slecht uitzag, maar op dezelfde manier in kaart gebracht zou de DXT er beter uit zien, dan in de huidige afbeelding. Wel of niet beter dan de Purifi is een tweede. Maar in het laag frequent deel lijkt de Purifi wat steiler op te lopen. Als dat beneden de cross over is, dan maakt dat niet uit. Kan zijn dat ze lager bereik wat opgeofferd hebben om iets beter verloop in hogere frequenties te krijgen. De natuurkunde is voor beide gelijk, kan dus zijn dat ze net het accent iets anders gelegd hebben.
Re: Purifi - Welke driver?
Ik zal eens bladeren in mijn voice coil magazines, of staat het in die nog moet komen ? overigens mist er een legenda bij de purifi rechts. 
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Purifi - Welke driver?
Niet altijd geloven wat Bruno en consorten beweren. Bij de tweede Eigentakt module waar met veel bravoure werd geponeerd dat ie veel meer vermogen kon leveren stond in de kleine lettertjes dat dan wel de voedingsspanning verhoogd moest worden. Helaas zijn ze nog steeds afhankelijk ( voor hen) van Hypex smps voedingen. Mooi stukje marketing en een deuk in mijn vertrouwen in Bruno.
Re: Purifi - Welke driver?
Nette off axis response(vloeiend geen hobbels) ja, aflopen niet perse .ds23man schreef: ↑zo 09 feb 2025, 16:12Leuk valentijnscadeau:
https://www.bol.com/nl/nl/f/sound-repro ... 007702704/
Het gaat er niet om hoever een tweet onder een hoek doorloopt, wel dat die netjes wat afloopt icm met de andere drivers qua in room response ( combinatie van direct en indirect geluid). Als ik het plaatje van Purifi bekijk zal een speaker met dat ding niet aan deze vereiste voldoen.
Re: Purifi - Welke driver?
Bij bovenstaand heissmann plaatje horen ook deze off axis response grafiek (in stappen van 15' van 0 naar 90):
Wat is daar niet goed aan in vergelijk met jouw meetresultaten?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Purifi - Welke driver?
Omdat een meethoek van 90 graden als een tang op een varken slaat.
Re: Purifi - Welke driver?
mjah alles omtrent het spreiding topic is gebaseerd op dr. Toole zijn werk (mooi onderzoek daar niet van). zijn werk is wel gebaseerd op de meeste mensen vonden .... (subjectief) en dat wordt tegenwoordig gezien als de heilige graal, dit is hoe het moet zijn! iets wat afvalt als een steen bij 1khz... lijkt me onprettig inderdaad (dan blijft over (ten minste dominant) off axis alleen alles onder 1Khz). het is nog steeds subjectief. dus persoonlijk maak ik me er niet zo druk om. het ligt er ook maar net aan hoe je die set gaat beluisteren. zit je zoals met de ZBA soms 5 rijen dik te dicht tegen de speakers en 4 breed bij de speakers (en een paar mensen direct tegenover de linker of rechter speaker) beetje minder hoog/mid van de linker maakt dan niet zoveel uit gezien er ook zo iets is als -6 dB per verdubbeling van afstand als je speakers gebruikt met goede spreiding. dus die persoon heeft -6-18dB verschil op zijn oren speaker 1 vs speaker 2. ik denk dat je het gevoel zult hebben dat het met name uit de speaker komt die voor je neus staat. en dan maakt het niet uit hoe hij afvalt.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Purifi - Welke driver?
Ik zou de onderzoeken van Toole niet subjectief noemen, integendeel zelfs. Allemaal dubbelblind aan een Universiteit en wetenschappelijk verantwoord. Later heeft hij het bij JBL nog meerdere malen herhaald met een hydraulisch platformsysteem om verschillende luidsprekers op exact dezelfde luisterpositie te krijgen.
Re: Purifi - Welke driver?
Ik denk dat je dat zelf wel weet. Tenzij je alle inzichten rond geluidsweergave in -plat gezegd- huiskamers naast je neer wil leggen. Ik zou dan nog liever durven stellen dat absurd lage harmonische vervorming van luidsprekers niet bijdraagt aan goede geluidsweergave.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Purifi - Welke driver?
Ik leg niets naast me neer. Praktisch gezien heeft het geen zin om bij een tweeter ( of hoorn) onder een hoek van 90 graden te meten, dat zou betekenen dat de DUT een openingshoek van 180 graden zou moeten hebben wat gewoon onmogelijk is tenzij je een rondomstraler hebt zoals een plasma ding. Valt bij mij onder het kopje nutteloze informatie. Het gaat om wat er gebeurd tussen de nul en 45 graden.
