Purifi - Welke driver?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door ds23man »

JanRSmit schreef: za 08 feb 2025, 17:12
Dit zou het afstraalgedrag zijn van dxt volgens Heissmann:
dxt_mon_rly_directivity_hor.png
Niet bepaald beter of gelijk denk ik
:hide:
Waar heb je dit plaatje vandaan? Staat niet op de site van Heissman en kan het op google ook niet terugvinden.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door satefan »

rikpost schreef: zo 09 feb 2025, 1:08
richard schreef: za 08 feb 2025, 7:13
ds23man schreef: vr 07 feb 2025, 12:19
Vraag me af wat er beter is dan bijv. de SEAS DXT tweeter.
Esotar.
Die had ik en hoewel erg goed ,de Bliesma klinkt echt beter :rock:
De Bliesma (T25B) is toch veruit de beste tweeter die ik gehoord en gemeten heb (zou de T25D nog beter zijn?). Afstraling, vervorming etc, allemaal bijzonder goed. Ik moet nog maar zien (en horen) dat de Purifi veel beter presteert. Maar...er is maar 1 manier om daar achter te komen.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door satefan »

ds23man schreef: zo 09 feb 2025, 10:33
JanRSmit schreef: za 08 feb 2025, 17:12
Dit zou het afstraalgedrag zijn van dxt volgens Heissmann:
dxt_mon_rly_directivity_hor.png
Niet bepaald beter of gelijk denk ik
:hide:
Waar heb je dit plaatje vandaan? Staat niet op de site van Heissman en kan het op google ook niet terugvinden.
https://heissmann-acoustics.de/en/dxt-mon-rnx/
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door ds23man »

Lekker weer, een DXT moet je niet in een kast toepassen met die afgeschuinde randen. Vandaar dat ik even naar de bron vroeg omdat het plaatje niet consistent is met metingen van mij en anderen.
JanRSmit
Berichten: 220
Lid geworden op: za 16 mar 2019, 7:49

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door JanRSmit »

Zie dat stefan mij al voor is. Zijn ook weinig metingen te vinden op dat grote internet.
Ben wel benieuwd naar je metingen ds23man
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door ds23man »

Grove meting op 0 graden, 22,5 en 45 graden. Gekoppeld aan een SB Satori mid op 3,5 kHz:
Bijlagen
Knipsel.PNG
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door satefan »

Omdat we dan toch metingen aan het vergelijken zijn, dit is de Bliesma (xover op 2100hz) met een Purifi 5.25, passief gefilterd. 0, 15, 30 en 45 graden.
Screenshot 2025-02-09 at 14.44.20.png
Ik heb ook nog ergens een meting van de Bliesma op de cilinder-baffle. Zoek ik nog wel even op straks.
JanRSmit
Berichten: 220
Lid geworden op: za 16 mar 2019, 7:49

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door JanRSmit »

Wel een verschil , de bliesma afval bij 10kHz @ 45graden is 3dB waar de dxt 10 dB is. Als ik het goed zie.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door satefan »

Hier wordt de Bliesma vanaf 1000 hz (LR 24dB) ingezet op een ronde/cilindervormige baffle met 2 x 6.5" Purifi (d'apollito). Bij 10khz ongeveer hetzelfde beeld als bij de 2weg.
Screenshot 2025-02-09 at 15.25.00.png
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door ds23man »

JanRSmit schreef: zo 09 feb 2025, 14:52
Wel een verschil , de bliesma afval bij 10kHz @ 45graden is 3dB waar de dxt 10 dB is. Als ik het goed zie.
Leuk valentijnscadeau:

https://www.bol.com/nl/nl/f/sound-repro ... 007702704/

Het gaat er niet om hoever een tweet onder een hoek doorloopt, wel dat die netjes wat afloopt icm met de andere drivers qua in room response ( combinatie van direct en indirect geluid). Als ik het plaatje van Purifi bekijk zal een speaker met dat ding niet aan deze vereiste voldoen.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door markbakk »

ds23man schreef: zo 09 feb 2025, 12:03
Lekker weer, een DXT moet je niet in een kast toepassen met die afgeschuinde randen.
Wat is de diepere filosofie daarvan? De DXT-lens veroorzaakt als ik het goed heb twee secundaire bronnen. Wat maakt dat je daar geen afgeschuinde baffle tegenaan kan gooien?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door ds23man »

Omdat de DXT ook een baffle nodig heeft, met dit soort extreme afgeschuinde randen introduceer je weer problemen.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door jvenema »

Verschil in horizontale schaal en waar de frequentie getalletjes stonden viel mij gelijk op. Daarna zag ik dat de verticale hokjes ook 20 tegen 30 dB was. Niet dat de purifi er slecht uitzag, maar op dezelfde manier in kaart gebracht zou de DXT er beter uit zien, dan in de huidige afbeelding. Wel of niet beter dan de Purifi is een tweede. Maar in het laag frequent deel lijkt de Purifi wat steiler op te lopen. Als dat beneden de cross over is, dan maakt dat niet uit. Kan zijn dat ze lager bereik wat opgeofferd hebben om iets beter verloop in hogere frequenties te krijgen. De natuurkunde is voor beide gelijk, kan dus zijn dat ze net het accent iets anders gelegd hebben.
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door WrineX »

Ik zal eens bladeren in mijn voice coil magazines, of staat het in die nog moet komen ? overigens mist er een legenda bij de purifi rechts. :(
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door ds23man »

Niet altijd geloven wat Bruno en consorten beweren. Bij de tweede Eigentakt module waar met veel bravoure werd geponeerd dat ie veel meer vermogen kon leveren stond in de kleine lettertjes dat dan wel de voedingsspanning verhoogd moest worden. Helaas zijn ze nog steeds afhankelijk ( voor hen) van Hypex smps voedingen. Mooi stukje marketing en een deuk in mijn vertrouwen in Bruno.
JanRSmit
Berichten: 220
Lid geworden op: za 16 mar 2019, 7:49

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door JanRSmit »

ds23man schreef: zo 09 feb 2025, 16:12
JanRSmit schreef: zo 09 feb 2025, 14:52
Wel een verschil , de bliesma afval bij 10kHz @ 45graden is 3dB waar de dxt 10 dB is. Als ik het goed zie.
Leuk valentijnscadeau:

https://www.bol.com/nl/nl/f/sound-repro ... 007702704/

Het gaat er niet om hoever een tweet onder een hoek doorloopt, wel dat die netjes wat afloopt icm met de andere drivers qua in room response ( combinatie van direct en indirect geluid). Als ik het plaatje van Purifi bekijk zal een speaker met dat ding niet aan deze vereiste voldoen.
Nette off axis response(vloeiend geen hobbels) ja, aflopen niet perse .
JanRSmit
Berichten: 220
Lid geworden op: za 16 mar 2019, 7:49

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door JanRSmit »

Bij bovenstaand heissmann plaatje horen ook deze off axis response grafiek (in stappen van 15' van 0 naar 90):
DXT_MON_RNX_dir_hor_60.png
Wat is daar niet goed aan in vergelijk met jouw meetresultaten?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door ds23man »

Omdat een meethoek van 90 graden als een tang op een varken slaat.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door markbakk »

Dat kun je niet zo absoluut stellen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door ds23man »

Waarom niet?
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door WrineX »

JanRSmit schreef: zo 09 feb 2025, 20:50
Bij bovenstaand heissmann plaatje horen ook deze off axis response grafiek (in stappen van 15' van 0 naar 90):
DXT_MON_RNX_dir_hor_60.png
Wat is daar niet goed aan in vergelijk met jouw meetresultaten?
woei dat ziet er toch goed uit zou ik zeggen !
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door WrineX »

mjah alles omtrent het spreiding topic is gebaseerd op dr. Toole zijn werk (mooi onderzoek daar niet van). zijn werk is wel gebaseerd op de meeste mensen vonden .... (subjectief) en dat wordt tegenwoordig gezien als de heilige graal, dit is hoe het moet zijn! iets wat afvalt als een steen bij 1khz... lijkt me onprettig inderdaad (dan blijft over (ten minste dominant) off axis alleen alles onder 1Khz). het is nog steeds subjectief. dus persoonlijk maak ik me er niet zo druk om. het ligt er ook maar net aan hoe je die set gaat beluisteren. zit je zoals met de ZBA soms 5 rijen dik te dicht tegen de speakers en 4 breed bij de speakers (en een paar mensen direct tegenover de linker of rechter speaker) beetje minder hoog/mid van de linker maakt dan niet zoveel uit gezien er ook zo iets is als -6 dB per verdubbeling van afstand als je speakers gebruikt met goede spreiding. dus die persoon heeft -6-18dB verschil op zijn oren speaker 1 vs speaker 2. ik denk dat je het gevoel zult hebben dat het met name uit de speaker komt die voor je neus staat. en dan maakt het niet uit hoe hij afvalt.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door ds23man »

Ik zou de onderzoeken van Toole niet subjectief noemen, integendeel zelfs. Allemaal dubbelblind aan een Universiteit en wetenschappelijk verantwoord. Later heeft hij het bij JBL nog meerdere malen herhaald met een hydraulisch platformsysteem om verschillende luidsprekers op exact dezelfde luisterpositie te krijgen.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door markbakk »

ds23man schreef: zo 09 feb 2025, 21:46
Waarom niet?
Ik denk dat je dat zelf wel weet. Tenzij je alle inzichten rond geluidsweergave in -plat gezegd- huiskamers naast je neer wil leggen. Ik zou dan nog liever durven stellen dat absurd lage harmonische vervorming van luidsprekers niet bijdraagt aan goede geluidsweergave.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door ds23man »

Ik leg niets naast me neer. Praktisch gezien heeft het geen zin om bij een tweeter ( of hoorn) onder een hoek van 90 graden te meten, dat zou betekenen dat de DUT een openingshoek van 180 graden zou moeten hebben wat gewoon onmogelijk is tenzij je een rondomstraler hebt zoals een plasma ding. Valt bij mij onder het kopje nutteloze informatie. Het gaat om wat er gebeurd tussen de nul en 45 graden.
Plaats reactie