Walter zijn tweaks en andere fratsen
Moderator: Beheerdersteam
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Helaas waren in de jaren negentig nog steeds koekebakkers op de MTS die de studenten gewoon leerden dat je een draad moest vertinnen. In den lijve meegemaakt met stagiaires en uitgefikte verbindingen in de PA wereld.....
Wel eens een blauwe CEE gezien die volledig was vast gesmolten met zijn counterpart?
Wel eens een blauwe CEE gezien die volledig was vast gesmolten met zijn counterpart?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Dat is ook weer zoiets wat audiofiel geneuzel is HJ.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Toen ik de Chaos 3 in plaats van de Lindemann zette, had ik voor mijn gevoel teveel laag, dus de gain voor het laag op de ASP 3 db lager gezet. Nu viel me gisteren ineens toch op, dat het laag relatief zwak was, je misste wat punch, body en impact. Dus nu weer terug naar de originele setting en lijkt weer beter zo. Waarom ik in eerste instantie teveel laag hoorde geen idee, ik ben nu ook nog wel wat verkouden, dus even afwachten of de balans over paar weken nog in orde is.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Als de pont zo lang was als de breedte van de stroom,
kon hij blijven liggen, zei me laatst een econoom.
kon hij blijven liggen, zei me laatst een econoom.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Je bedoelt denk ik 487 pagina’s…
Maar vreemd toch van die 3dB laag, ik ben wel benieuwd of ik het laag nu zo laat, of straks toch weer terug schroeven. Te weinig laag vind ik persoonlijk niet heel storend, ik ben meer een ‘hoog luisteraar’ zoals Leon dat zo mooi zei altijd. Echter teveel laag of laag kwalitatief laag stoort me wel altijd gelijk. Misschien heb ik de hulp van een echte ‘laag luisteraar’ nodig om het perfect te krijgen..
Maar vreemd toch van die 3dB laag, ik ben wel benieuwd of ik het laag nu zo laat, of straks toch weer terug schroeven. Te weinig laag vind ik persoonlijk niet heel storend, ik ben meer een ‘hoog luisteraar’ zoals Leon dat zo mooi zei altijd. Echter teveel laag of laag kwalitatief laag stoort me wel altijd gelijk. Misschien heb ik de hulp van een echte ‘laag luisteraar’ nodig om het perfect te krijgen..
Laatst gewijzigd door Walt op za 01 feb 2025, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
misschien was het een specifieke toon in de muziek die je toen luisterde?
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Heeft het niet temaken met het type versterker ?
Met buis is het laag toch vaker wat minder gedefinieerd dacht ik vanwege de uigangstransformatoren
Met buis is het laag toch vaker wat minder gedefinieerd dacht ik vanwege de uigangstransformatoren
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Nou de Grundig Tubatest buizentester is binnen maar doet het niet echt, had al beetje verwacht gezien de leeftijd bouwjaar 1946 maar gaat een projectje op zich worden.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ga maar eerst eens zoeken naar een buizentestertester...
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
"Röhrenprüfer zur Leistungsprüfung für deutsche und amerikanische Vorkriegsröhren, Fabrikat RVF Max Grundig."
Nja, staat leuk op de kast (of in de kast
) 
Nja, staat leuk op de kast (of in de kast
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Nou dat zeker, ik zal nog wel een foto plaatsen, het ding is veel groter dan ik verwacht had, echt enorm zeg maar…
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ik begrijp dat Walter nu ook een gedegen Airco moet gaan plaatsen voor zijn Röhrenprüfer.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Op zich is het wel een mooi ding, maar denk erover zelf een simpele emissie tester te gaan maken, puur voor 6v6 buizen en eventueel 6sn7. Beide hebben 6.3V spanning voor de heaters nodig, is stel me zo voor dat een simpele trasformater 6.3V en zeg een watje over 25 voldoende moet zijn?
Dan natuurlijk heb ik een octal tube socket nodig. Ik denk dat de paneel meter uit de Tubatest nog wel goed is, die zou ik dan willen herbruiken.
Welke andere parts zou ik verder nog nodig hebben, iemand die zou durven wagen aan een simpel schema?
(Ga hiermee verder in het versterker gedeelte van het forum)
Groetjes Walter
Dan natuurlijk heb ik een octal tube socket nodig. Ik denk dat de paneel meter uit de Tubatest nog wel goed is, die zou ik dan willen herbruiken.
Welke andere parts zou ik verder nog nodig hebben, iemand die zou durven wagen aan een simpel schema?
(Ga hiermee verder in het versterker gedeelte van het forum)
Groetjes Walter
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Volgens de tabel die bij de Tubatest zit moet voor 6v6 de keuzeschakelaar in stand 4, maar vraag me af of dit wel klopt, zie onderstaande schema de draai schakelaar rechtsonder, volgens mij schakel je dan op socket 12 dan niet de gewenste pin 2 en 7?
Laatst gewijzigd door Walt op di 04 feb 2025, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Niet om het een of ander, is dat ding wel wat voor jou? Lijkt me meer iets voor een ervaren (buizen)liefhebber die een dergelijk antiek apparaat in oude glorie kan herstellen.
Zonde om te gebruiken als basis voor een knutselobject.
Zonde om te gebruiken als basis voor een knutselobject.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Heren, goed nieuws, ik heb met de multimeter gekeken met welke stand van de draaiknop ik gloei op pin 2 en 7 kreeg, dit blijkt te zijn stand 5, dat klopt dus niet met het tabellen boek wat erbij zit, die geeft stand 4. Maar nu heb ik net een 6v6 erin gezet (nieuw buisje) en de meter geeft netjes boven de 100% aan, en de buis gloeit op.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Voor 6V6 werkt de tester zeer goed. Na de emissie test (1) moet je de meter op exact 100% instellen met een draaipot. Daarna draai je de ‘prufung’ knop verder naar 2,3,4,5,6. Voor 6V6 geeft het databoekje aan dat de meter instelling voor al die standen niet onder de 95% mag terug zakken, de geteste nieuwe 6V6 bleef keurig op 100%. Voordat je de emissie test (1) doet, worden er ook al twee testen gedaan, ik dacht op short of lek.
De meter zou ook 6sn7 buizen aan moeten kunnen, staan ook in het databoekje. Hier is echter nog een mysterie, met geen van de 11 standen van de bovenste knop. Heb ik tegelijk gloei op de pennen 7 en 8. Er zijn wel een standen waarbij 7 en 8 afzonderlijk gloei krijgen, maar dus geen overlappende stand. Vreemd. Of zou dit ermee te maken hebben dat het een dubbel triode buis is…?
Hier nog een foto van het binnenwerk ter vermaak:
De meter zou ook 6sn7 buizen aan moeten kunnen, staan ook in het databoekje. Hier is echter nog een mysterie, met geen van de 11 standen van de bovenste knop. Heb ik tegelijk gloei op de pennen 7 en 8. Er zijn wel een standen waarbij 7 en 8 afzonderlijk gloei krijgen, maar dus geen overlappende stand. Vreemd. Of zou dit ermee te maken hebben dat het een dubbel triode buis is…?
Hier nog een foto van het binnenwerk ter vermaak:
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Zie bovenstaande foto, rechtsboven de paneel meter zitten een soort keramische plaatjes tussen metaal geklemd, ik heb echt geen flauw idee wat de werking hiervan is, iemand?
