Duovac tester has arrived

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Duovac tester has arrived

Bericht door Walt »

Heren, ik dacht een mooie buizentester gekocht te hebben, een Grundig Tubatest 2, maar helaas hij werkt niet, is mega lomp, tube sockets zijn redelijk gaar en het ding is circa 80 jaar oud. In plaats van deze proberen op te lappen, denk ik erover om zelf een simpele Buizentester te gaan maken.

(Wat er niet werkt: de buizen gloeien niet op)

Uitgangspunt voor de simpele tester: 6v6 eind buizen testen op emissie. Deze buis heeft 6.3V spanning voor de heaters nodig, ik stel me zo voor dat een simpele transformator van 6.3V en zeg een wattje of 25 voldoende moet zijn?

Het testen op short, gas, leakage etc maar achterwege laten, dus alleen voor ‘goede buizen’ toe te passen.

Dan natuurlijk heb ik een octal tube socket nodig.

Ik denk dat de paneel meter uit de Tubatest nog wel goed is, die zou ik dan willen herbruiken, ziet er mooi degelijk uit.

Welke andere parts zou ik verder nog nodig hebben? Iemand die zou durven wagen aan een simpel schema? Liest geen of anders zo min mogelijk schakelaars, gewoon bullet proof.

Wat ik van de Tubatest kon vinden heb ik hier bij gevoegd, helaas niet echt lekker leesbaar. Ziet er best complex uit maar komt natuurlijk voor groot deze door alle verschillende tube sockets, de schakelaars daarvoor en de vele ‘heiz spannungen’ uiteindelijk zie ik maar een paar weerstanden, lijkt te overzien toch?

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_0489.jpeg
IMG_0490.jpeg
IMG_0491.png
IMG_0492.png
Laatst gewijzigd door Walt op za 14 jun 2025, 8:34, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Simpel buizen emissie tester maken

Bericht door Walt »

Ik kwam deze tegen op google, klinkt ongeveer als wat ik zoek:

https://valveheaven.com/2015/10/a-very- ... er-valves/

Naast de 6V voor de heaters, heb ik dus ook een 30V nodig voor de anode.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Simpel buizen emissie tester maken

Bericht door Walt »

Plaatje direct bijgevoegd, hoe ze de heaters 2 en 7 aangeven, zo doorverbonden, moet je dat echt zo doen, of is dat een versimpelde weergave?
Bijlagen
IMG_0493.jpeg
Gebruikersavatar
Regenpak
Berichten: 142
Lid geworden op: di 08 aug 2023, 17:31
Locatie: Amsterdam West
Contacteer:

Re: Simpel buizen emissie tester maken

Bericht door Regenpak »

Walt schreef: zo 02 feb 2025, 8:54
moet je dat echt zo doen, of is dat een versimpelde weergave?
Je moet het echt zo doen. Dit is het complete schema. Die bedrading is voor twee sockets. Je kan dus 6V6 en consorten en EL84 achtigen testen hiermee. Erg basic en Q'n'D (quick and dirty).

Als je echt serieus wilt meten ontkom je niet aan µTracer maar ik begrijp dat je simpelweg een GO/NOGO test wil hebben. Dan is dit een parima oplossing. Let wel op dat je de maximale dissipatie van het stuurrooster niet overschrijdt. De TUT (Tube Under Test) wordt als gelijkrichter gebruikt en het zou zomaar kunnen dat je een hoopje roostergruis onderin je dure buis terugvindt. Het stuurrooster is niet bedoeld om stroom uit te trekken.

Tjerk
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Simpel buizen emissie tester maken

Bericht door Walt »

Ha Tjerk, bedankt voor je reply.

Hoe weet ik of dit schema een gevaar kan zijn voor het stuur rooster? Is dat een kwestie van de 30v trafo goed dimensioneren, ze hebben het over 30v en 1A.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Regenpak
Berichten: 142
Lid geworden op: di 08 aug 2023, 17:31
Locatie: Amsterdam West
Contacteer:

Re: Simpel buizen emissie tester maken

Bericht door Regenpak »

Ze hebben een weerstand van 220R in serie met de 30 V gezet. Dat betekent dat er een piekstroom loopt van ongeveer 44/220=0.2 A. Die is pulserend dus gemiddeld iets van 50 mA ofzo. Gezien het feit dat ze dit succesvol hebben toegepast wijst erop dat dat geen kwaad kan. Zou het in ieder geval zo kort mogelijk houden. De dissipatie in het rooster zal ongeveer een kwart tot een halve Watt zijn. Voor een eindpit lijkt me dat geen probleem. Een schermrooster is niet veel groter en mag meerdere Watts hebben. Lees in ieder geval het bijbehorende verhaal aandachtig.

Tjerk
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Simpel buizen emissie tester maken

Bericht door Walt »

Weer bedankt, maakt het duidelijker voor mij!

Nog een vraagje, het plaatje lijkt me niet helemaal volledig, kijken of ik het snap, uitgaande van een 6v6 buis:

Eerst een vraag: als ik met twee losse trafo’s werk (6v en 30v) mag je de 0v van beide trafo’s dan verbinden? Zo niet, hoe moet het schema dan aangepast worden?

Pin 2 verbindt ik met de 6v uitgang van de trafo, pin 2 wordt ook met een draadje worden doorverbonden aan pin 7, en pin 7 hangt weer aan de secundaire kant van de 6v trafo aan de 0V output.

Pin 6 is simpel, die wordt niet gebruikt.

Pin 1 is de ‘shell’ lijkt mij dat deze niet hoeft te worden aangesloten?

Pin 8 is de cathode die verbind ik via een 220 ohm 5 watt weerstand met de 0v (zie mijn eerdere vraag, in geval van 2 losse trafo’s, aan welke 0V tap moet deze dan?)

Pin 5 moet aan de 30v uitgang van de trafo.

Pin 3 en 4 hier zegt schema niks over, deze moeten toch net zoals pin 5 aan de 30v komen te hangen?
Pin

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: Simpel buizen emissie tester maken

Bericht door Jan Geert »

Walt schreef: zo 02 feb 2025, 8:54
Plaatje direct bijgevoegd, hoe ze de heaters 2 en 7 aangeven, zo doorverbonden, moet je dat echt zo doen, of is dat een versimpelde weergave?
Even ' for the avoidance of doubt' hè, maar zoals je het hier opschrijft is het nogal dubbelzinnig en zoals ik het lees niet correct.

2 en 7 (en 4 en 5 voor noval) worden niet 'doorverbonden'. Dat boogje in de tekening tussen beide punten representeert de gloeidraad van de buis.

dus 6v (30-24) pin 2 in, pin 7 uit.
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: Simpel buizen emissie tester maken

Bericht door Jan Geert »

Walt schreef: zo 02 feb 2025, 10:12
Weer bedankt, maakt het duidelijker voor mij!



Pin 2 verbindt ik met de 6v uitgang van de trafo, pin 2 wordt ook met een draadje worden doorverbonden aan pin 7, en pin 7 hangt weer aan de secundaire kant van de 6v trafo aan de 0V output.



klinkt als een mooie kortsluiting.

ben je wel voorzichtig??
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Simpel buizen emissie tester maken

Bericht door Walt »

Bedankt, ik was op een dwaalspoor gezet door dat streepje, stom inderdaad, dat punt is nu in ieder geval duidelijk.

Inmiddels denk ik ook te begrijpen dat de pinnen 3 en 4 inderdaad niet worden gebruikt.

Pin 1 is dan nog een vraagteken, neem aan deze ook niet aansluiten?

Weet iemand een geschikte trafo, of trafo’s? Liefst bij betrouwbare NL webshop. Denk dat ik zelf 2 losse trafo’s fijner vind, makkelijk aansluiten. Nog wel dan mijn vraagje of van beide trafo’s de 0v aan elkaar mogen worden gelegd.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Simpel buizen emissie tester maken

Bericht door TTS »

In je andere topic gaf ik een link. Die volgend kun je ergens zien dat er 4 Duitsers zijn die zo'n ding hebben. Voor je die Grundig sloopt, is het wellicht handig om die 4 Duitsers te benaderen, in een poging te achterhalen wat er met jouw buizentester mis kan zijn. Zou toch mooi zijn wanneer deze weer werkend zou zijn?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Simpel buizen emissie tester maken

Bericht door Walt »

Ja dat zou mooi zijn, maar het is een weerwar van jaren 40 bedrading, een trafo van 80 jaar oud en buizen sockets van zo te zien matige kwaliteit ook al heel oud allemaal. Zelfs als ik hem kan herstellen, vraag ik me af of ik niet beter iets simpels maar betrouwbaars zelf kan maken, met verse componentn, mijn idee voor nu was alleen de mooie meter eruit te schroeven en die proberen te hergebruiken.
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Simpel buizen emissie tester maken

Bericht door TTS »

Helder.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Simpel buizen emissie tester maken

Bericht door Walt »

Nog een vraagje, moet het perse 30v trafo zijn of mag 32v ook bijvoorbeeld?

En de 6v voor de heater, hoeveel VA is ongeveer nodig?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Simpel buizen emissie tester maken

Bericht door Walt »

Heren, goed nieuws, ik heb met de multimeter gekeken met welke stand van de draaiknop ik gloei op pin 2 en 7 kreeg, dit blijkt te zijn stand 5, dat klopt dus niet met het tabellen boek wat erbij zit, die geeft stand 4. Maar nu heb ik net een 6v6 erin gezet (nieuw buisje) en de meter geeft netjes boven de 100% aan, en de buis gloeit op
Bijlagen
IMG_0800.jpeg
Gebruikersavatar
Regenpak
Berichten: 142
Lid geworden op: di 08 aug 2023, 17:31
Locatie: Amsterdam West
Contacteer:

Re: Simpel buizen emissie tester maken

Bericht door Regenpak »

Walt schreef: zo 02 feb 2025, 17:10
En de 6v voor de heater, hoeveel VA is ongeveer nodig?
Staat gewoon in de datasheet. Een 6V6 trekt 0.45 A. Bij 6.3 V. Dat is dus pakkumbeet 3 VA. Meeste trafo's zijn veel zwaarder.

Tjerk
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Simpel buizen emissie tester maken

Bericht door Walt »

Bedankt Tjerk! Nu de tester het toch goed blijkt te doen voor 6v6 parkeer ik de nieuwbouw plannen even, ik ga nu hier verder:

viewtopic.php?p=2105514#p2105514

6sn7 buizen kom ik nog niet uit, hoe dat zou moeten werken…
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Simpel buizen emissie tester maken

Bericht door TTS »

Dezeook gezien?
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Simpel buizen emissie tester maken

Bericht door TTS »

En dan heb je ook nog deze
Laatst gewijzigd door TTS op vr 07 feb 2025, 8:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Simpel buizen emissie tester maken

Bericht door Walt »

Bedankt voor de links, beide gezien. Voorlopig doet de Tubatest 2 genoeg. Ik heb kunnen meten dat er in de Chaos buizenversterker 2 buizen nog op bijna 100% zitten, de andere 2 op 85%. Ik heb al nieuwe buizen liggen, zelfde merk/type nos en alles 100%, ook gemeten door jukeboxrevival op een Roetest die ook aangeeft 100% op stroom en 100% op steilheid. Ik wil deze buizen dus in de Chaos 3 gaan zetten, en de bias netjes afstellen.

Ik dacht het mezelf makkelijk te maken, door hiervoor een biasmaster aan te schaffen:

https://www.tubeampdoctor.com/en/biasmaster-system

Nu heb ik toch wel twijfels of deze gaat werken, misschien kunnen de buizenexperts even meedenken:

Ik weet inmiddels dat er in de Chaos 3 versterker 1 ohm weerstanden na de cathode zitten om de bias mee in te stellen. De biasmaster werkt hetzelfde, de probes hebben 1 ohm ingebouwd. Ik vraag me af, met de biasmaster aangesloten staan er dan 2 weerstanden van 1 ohm in serie, klopt de uitlezing van de biasmaster dan nog wel? Op internet werd wel gesteld dat je de cathode als een stroombron moet zien, dan zou het niet uitmaken en gewoon goed werken, maar ik kwam ook wat negatieve ervaringen tegen met mogelijk foutieve uitlezing..

Ik heb overigens contact gezocht met forumlid Berret van audiofreaks, hij is betrokken bij de omtwikkeling van de Chaos versterkers, waarschijnlijk kan hij langskomen om te helpen met het biasen, zodat dit goed en veilig gebeurd, heel fijn! Ik zie er toch wel tegenop in mijn eentje..
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Simpel buizen emissie tester maken

Bericht door Walt »

Vraagje:

De tubatester werkt goed voor 6v6 buizen, maar volgens de manual kan hij ook dubbel triode 6SN7 aan. Er zit echter geen knop op om te switchen tussen buishelften, de handleiding zegt er niks over, behalve welke pinnetjes je voor 6SN7 in E en K moet zetten. Zou het wellicht de bedoeling zijn om steeds de helft van de pinnen erin te zetten, en op die manier per buishelft te testen?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Simpel buizen emissie tester maken

Bericht door Walt »

Een ander issue wat ik nog had, dat ik voor 6sn7 de heaters niet aan de praat kreeg. De handleiding geeft ook hier een foute stand van een knop, voor de 6v6 bleek deze van 4 naar 5 te moeten, voor de 6sn7 moet het 10 zijn ipv 9. De gloei werkt nu dus goed met de 6sn7.

Ik heb wat getest met de pinnetjes maar krijg geen zinvolle uislag op de meter. Voor een 6v6 schiet die gelijk naar 100%, met 6sn7 beweegt de wijzer nauwelijks… ben zeer benieuwd wat ik fout doe, of wat er aan de hand zou kunnen zijn…
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Simpel buizen emissie tester maken

Bericht door Walt »

Wat bleek nou met de heaters van de 6sn7, dit zijn pin 7 en pin 8, een paar maanden terug had ik het ding al eens doorgemeten / doorgepiepd en de conclusie was toen, er is geen stand van de draaiknop waarbij pin 7 en 8 tegelijk de heater krijgen. Vreemd, toen maar opgegeven. Gisteren het aha moment: het maakt natuurlijk uit van welke kant je kijkt, ik was uitgegaan van de plaatjes van de onderkant van de buizen, maar de socket is natuurlijk 180 graden gespiegeld! Dus ik was de verkeerde pinnen aan het meten! Voor de octal socket heb ik nu een eigen tabel gemaakt die voor de 11 schakelaar standen laat zien welke hoe de twee heaters naar de pinnen worden geschakeld.

Maar zoals in bovenstaande post vermeld, ik kan helaas de 6sn7 nog niet meten. Met de pinnen voor K en E bepaal je welke andere elementen naast de heaters worden verbonden. K staat voor kathode dat zijn er twee. E is grid en plate samen 2x2 is vier. Dan is de hele buis dus aangesloten. Intern worden alle E elementen samen gepakt dacht ik. Op deze manier aangesloten beweegt de meter nauwelijks. Als ik een halve buis aansluit, zelfde resultaat. Snap niet waar het probleem dan zit, want alle 6V6 buizen gaat de meter perfect naar de 85-105% range, maar is er geen uitslag bij 6sn7, ik heb meerdere 6sn7 buizen getest, alle zelfde resultaat.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Grundig Tubatest 2 uitdagingen

Bericht door Walt »

Iemand een idee waarom 6V6 buizen zich perfect laten meten, maar bij 6SN7 de meter geen uitslag maakt?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Grundig Tubatest 2 uitdagingen

Bericht door Shadow »

Schema vd buis al bekeken? Spanningen / stromen?
Plaats reactie