Walter zijn tweaks en andere fratsen
Moderator: Beheerdersteam
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Nou, gewoon antwoord op mijn vraag zou al voldoende zijn hoor.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Het kan allebei. Wat jou het beste uitkomt en wat je het mooiste vindt.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Op zich wel bijzonder als je op forums als audiofreaks betere en nuttigere technische antwoorden krijgt dan hier… het niveau is er hier met de jaren niet beter op geworden zeg.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Nu krijg je een antwoordt in Waltstijl, is het weer niet goed 
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Nu ben ik theoretisch niet zo onderlegd, maar volgens mij is maar weinig verband tussen afgegeven (elektrisch) vermogen en luidheid.Walt schreef: ↑wo 15 jan 2025, 10:10Voor 12 euro kon ik deze niet laten liggen. Kan ik eens kijken hoe hard of zacht ik nou eigenlijk speel, kan ik dan het beste dB C en fast aanhouden? De vorige eigenaar heeft slow opgeschreven maar dan mis je neem ik aan het wattage dat nodig is voor de pieken, ik zou willen afschatten hoeveel watt ik mee speel ongeveer…
- pvanlingen
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
- Locatie: Dronten
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ik ga het zelf wel weer testen mannen, dat is immers toch altijd net beste.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ik begrijp de antwoorden van de forum genoten niet. Het gaat niet om het meten van elektrisch vermogen, het is een akoestisch meetinstrument.Walt schreef: ↑wo 15 jan 2025, 10:10Voor 12 euro kon ik deze niet laten liggen. Kan ik eens kijken hoe hard of zacht ik nou eigenlijk speel, kan ik dan het beste dB C en fast aanhouden? De vorige eigenaar heeft slow opgeschreven maar dan mis je neem ik aan het wattage dat nodig is voor de pieken, ik zou willen afschatten hoeveel watt ik mee speel ongeveer…
Walter,
Volgens de manual moet je het juiste bereik instellen met de draaiknop.
Dan kun binnen dat bereik meten wat de geluidsdruk is op je luisterplek.
A weging is vooral voor het gebied van 500-10000Hz, waar je gehoor het gevoeligst is.
C weging is om de geluidsdruk voor het volledige audiogebied te meten, van 32-10000Hz.
Je moet even kijken wat het beste werkt. Kijk maar of het veel verschil maakt of je de meter op een speaker richt of midden tussen de speakers.
De FAST meting is natuurlijk mooi om pieken te kunnen meten. Alleen dan zou het wel handig zijn als er een piek-hold functie op zit. Dus ik denk dat de SLOW meting het meest functioneel is.
- Bijlagen
-
- 33-2050.pdf
- (524.36 KiB) 5 keer gedownload
- pvanlingen
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
- Locatie: Dronten
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Het doel van Walt is alleen maar om hier op het forum de mensen uit te dagen.
Nou ja, ieder z'n hobby zullen we maar zeggen.
Nou ja, ieder z'n hobby zullen we maar zeggen.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Dat is jouw projectie. Zo zwart/wit is het echter niet.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Het is wel een beetje vreemd om een meetapparaat voor eenheid A aan te schaffen, waarna je stelt dat je een indruk wil krijgen van eenheid B.
Net zoiets dat al ik stel dat ik met een schuifmaat ongeveer de luchtdruk zou willen bepalen, dan zegt men ook koekoek.
Net zoiets dat al ik stel dat ik met een schuifmaat ongeveer de luchtdruk zou willen bepalen, dan zegt men ook koekoek.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ja, dat is waar. Ik ben benieuwd of het de bedoeling was van Walter zo, of dat hij zonder goed na te denken iets heeft aangeschaft. De verwijzingen naar APL van forumleden duiden op verdenking van het laatste.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Bedankt voor de tips, ik laat die Accuphase versterker op de proef komen, dan kan ik samen met de dB meter een grafiekje maken vermogen tegen geluidsdruk. Dan stuur ik de Accuphase weer terug en sluit de Chaos 3 weer aan, dan even het aantal dB aflezen, omrekenen en klaar.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Goed dat je het zegt, net op tijd op 2x gezet, levertijd 2 weken dus even geduld nu.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Dat Accuphase is anders best wel mooi spul om naar te luisteren.
- pvanlingen
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
- Locatie: Dronten
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
€46.000 ?
Als ze in de gaten krijgen dat het voor Walt is gaat dat mooi niet door.
Als ze in de gaten krijgen dat het voor Walt is gaat dat mooi niet door.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Is dit deel van het forum openbaar. Je weet maar nooit waar die Jappen mee lezen.
Of ze hebben ook hier een account; spionnen zijn er overal.
Of ze hebben ook hier een account; spionnen zijn er overal.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Het blijkt dat ik in de avond op de luisterplek eigenlijk niet boven de 70dB C fast kom, uitgaande van 89 dB rendement en circa 2m luisterstand zou dat betekenen dat ik onder de 0.1 watt zit (inclusief de pieken) dan heb ik met 2x 5W klasse A/B wel voldoende headroom lijkt me.
EDIT betere schatting:
1 speaker ongeveer 89 db met 1 watt
2 speakers samen ongeveer 92 dB (2x 1 watt)
2 meter afstand ongeveer -6dB geeft 92-6 = 86 dB
Gemeten pieken 70 dB
Verschil 86-70= 16 db
Vertaald naar vermogen is dat een factor 40x
1 watt / 40 = 0.025 watt
Headroom 10 x log (5/0.025)= 23 dB.
EDIT betere schatting:
1 speaker ongeveer 89 db met 1 watt
2 speakers samen ongeveer 92 dB (2x 1 watt)
2 meter afstand ongeveer -6dB geeft 92-6 = 86 dB
Gemeten pieken 70 dB
Verschil 86-70= 16 db
Vertaald naar vermogen is dat een factor 40x
1 watt / 40 = 0.025 watt
Headroom 10 x log (5/0.025)= 23 dB.
