Walter zijn tweaks en andere fratsen
Moderator: Beheerdersteam
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ik kan de Silenos kabel voor 25 euro per meter krijgen, dus ik ga wat bestellen puur als test. Op audiofreaks zijn ze er al mee aan het testen, de meningen lijken verdeeld, net als met de Ocos.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Als je deze kabel binnen hebt, laat dan even weten of deze goed soepel is. Het zou dan in ieder geval wel een goede kandidaat kunnen wezen voor interne bedrading in de luidsprekers.
Ik ben sowieso wel benieuwd wat je er van gaat vinden.
Ik ben sowieso wel benieuwd wat je er van gaat vinden.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Toch knap dat twee personen hier op dit forum de kern van het verhaal volledig weten te missen..... Bekijk het filmpje maar eens opnieuw zonder vooringenomenheid ( bias).Olaf Analogue schreef: ↑do 09 jan 2025, 20:39Nette video welke laat zien dat zelfs tussen de basic kabeltjes onderling die hij gebruikt er onderling meet verschillen bestaan die door de geoefende luisteraar te horen kunnen zijn.
Het daadwerkelijk luisteren naar verschillen heeft niet plaatsgevonden.
Maar deze verschillen reeds met basic 1,5 en 2,5 mm kabels, die qua kwaliteit niets lijken op wat er hier ligt, dan is het wel duidelijk dat die stap nog groter en dus nog hoorbaarder is.
Al helemaal op een set die van zichzelf al veel resolutie laat horen.
De video legt ook mooi uit wat Walter ondervind met zijn huidige kabelset, het 0,5 db zachter spelen op de hoge frequenties, wat Walter heeft opgelost door zijn tweeters 0,5 db extra te geven. Walter heeft dus net zoals ikzelf goede betrouwbare oren.
Leuke leerzame video welke ons verhaal goed bevestigt, en dan zijn dit alleen nog maar metingen.
De verschillen zijn nog groter wanneer er vergeleken wordt op een echt goede set en er echt goede kabels bij worden gehaald.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Hij zegt het letterlijk, daar valt geen bias op los te laten.
Ik zou zeggen, ga er even voor zitten en bekijk de video die je zelf geplaatst hebt.
Ik zou zeggen, ga er even voor zitten en bekijk de video die je zelf geplaatst hebt.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Volgens mij toont hij gewoon aan dat er bij een degelijke 2,5mm2 kabel geen meettechnische verschillen zijn. Wel bij een stukje beldraad en zeker als je die als een grote spoel gebruikt. Maar dan zijn de verschillen ook nog eens marginaal. Probleem is dat jouw bias iets wat extreem uitvergroot is nog eens verder uitvergroot. Sorry hoor maar ik ben een zeer getrainde luisteraar ( PA, Studio) maar kan geen verschil onderscheiden van een half db op 20 kHz, ook niet toen mijn oortjes nog fris waren op mijn 18e. Nog nooit een verschil waargenomen wanneer ik het schuifje van een grafische eq op 20 kHz een halve db harder zette.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Sowieso vertellen metingen niet het hele verhaal, en zo op een forum ga je daar ook niet uitkomen.
Voor mij is en blijft het altijd makkelijker om de verschillen in de praktijk te laten horen en dan alleen al de verbaasde blikken van de luisteraars waar te nemen (blijft leuk om te doen)
Dan zijn pagina's vol geschreven met tekst ineens niet meer nodig, want dat blijft toch een beperking, praktijk is zoveel makelaar dan iets te moeten omschrijven.
We zouden nu een 400 pagina lange kabel discussie kunnen hebben zonder dat de één de ander overtuigt, terwijl dat hier thuis in de praktijk een kwestie is van een paar kabels omsteken.
Ik ervoer dit duidelijk in de negative zin met de Kimber kabels, ondanks mijn hoge verwachting, nu ervaar ik het in de positive zin met mijn huidige kabel set.
Daar komt dan misschien de indruk van mijn uitvergroting vandaan, de kabels in de video zijn inderdaad belkabeltjes en het eerste de beste 2,5 kwadraat, wat hier ligt is even andere koek, dat is uitvergroot van zichzelf qua verschil.
En begrijp me niet verkeerd, er is niets mis met tevreden wezen met een basic 2x2,5 of een 2x4, hoever je gaat in deze hobby is gewoon voor een ieder persoonlijk en ik respecteer een ieder zijn mening en standpunt hierin.
Maar ik kan hier thuis moeiteloos en reproduceerbaar het verschil laten horen tussen een basic 2x2,5 en de kabelset die ik nu gebruik, en het verschil is voor mij de moeite en kosten dik waard geweest.
Voor mij is en blijft het altijd makkelijker om de verschillen in de praktijk te laten horen en dan alleen al de verbaasde blikken van de luisteraars waar te nemen (blijft leuk om te doen)
Dan zijn pagina's vol geschreven met tekst ineens niet meer nodig, want dat blijft toch een beperking, praktijk is zoveel makelaar dan iets te moeten omschrijven.
We zouden nu een 400 pagina lange kabel discussie kunnen hebben zonder dat de één de ander overtuigt, terwijl dat hier thuis in de praktijk een kwestie is van een paar kabels omsteken.
Ik ervoer dit duidelijk in de negative zin met de Kimber kabels, ondanks mijn hoge verwachting, nu ervaar ik het in de positive zin met mijn huidige kabel set.
Daar komt dan misschien de indruk van mijn uitvergroting vandaan, de kabels in de video zijn inderdaad belkabeltjes en het eerste de beste 2,5 kwadraat, wat hier ligt is even andere koek, dat is uitvergroot van zichzelf qua verschil.
En begrijp me niet verkeerd, er is niets mis met tevreden wezen met een basic 2x2,5 of een 2x4, hoever je gaat in deze hobby is gewoon voor een ieder persoonlijk en ik respecteer een ieder zijn mening en standpunt hierin.
Maar ik kan hier thuis moeiteloos en reproduceerbaar het verschil laten horen tussen een basic 2x2,5 en de kabelset die ik nu gebruik, en het verschil is voor mij de moeite en kosten dik waard geweest.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Hoorde ik überhaupt nog maar 20 khzds23man schreef: ↑do 09 jan 2025, 21:57Volgens mij toont hij gewoon aan dat er bij een degelijke 2,5mm2 kabel geen meettechnische verschillen zijn. Wel bij een stukje beldraad en zeker als je die als een grote spoel gebruikt. Maar dan zijn de verschillen ook nog eens marginaal. Probleem is dat jouw bias iets wat extreem uitvergroot is nog eens verder uitvergroot. Sorry hoor maar ik ben een zeer getrainde luisteraar ( PA, Studio) maar kan geen verschil onderscheiden van een half db op 20 kHz, ook niet toen mijn oortjes nog fris waren op mijn 18e. Nog nooit een verschil waargenomen wanneer ik het schuifje van een grafische eq op 20 kHz een halve db harder zette.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ha Olaf,
Ik laat weten of die soepel is, verwacht het wel gezien de materialen en de constructie. De kabel kost momenteel 35 euro de meter, maar HifiStudio79 heeft hem voor 25 euro de meter op MP staan, die aanbieding is blijkbaar nog geldig, want ik heb ze net 100 euro betaald voor 4 meter.
Groetjes Walter
Ik laat weten of die soepel is, verwacht het wel gezien de materialen en de constructie. De kabel kost momenteel 35 euro de meter, maar HifiStudio79 heeft hem voor 25 euro de meter op MP staan, die aanbieding is blijkbaar nog geldig, want ik heb ze net 100 euro betaald voor 4 meter.
Groetjes Walter
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Check! Bedankt voor de tip alvast, ik heb hem even opgezocht.
https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-e ... ter-carbon
https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-e ... ter-carbon
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Voor dat geld zou ik gewoon wat meter kopen, stel het is geen match of niet bijzonder, 2x2.5mm nette koper kabel komt altijd wel een keer van pas. Ik hoop op het klankkarakter van de Ocos kabel maar dan zonder de hoge capaciteit, dat laatste is verzekerd want Ludic geeft netjes alle data van de kabel op.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ik moet even kijken wat ik doe, ik had het op het oog voor het eventueel intern opnieuw bedraden van mijn luidsprekers, ik moet alleen afwegen of ik zo ver nog wil gaan, het is evengoed een hele ingreep voor iets wat nu al erg goed is. Dus ik laat het even bezinken nog.
Ik heb de advertentie in ieder geval opgeslagen.
Ik heb de advertentie in ieder geval opgeslagen.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Daarbij blijf je toch met die rollen koperdraad. In je luidspreker zitten .
Tenzij er daar geen 1 van in serie staat met de driver heeft het niet zo veel zin zou je denken .
Tenzij er daar geen 1 van in serie staat met de driver heeft het niet zo veel zin zou je denken .
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Alleen voor de tweeter gebruiken dus. Minder werk, minder kosten, minder twijfel. Ben je voor een geeltje klaar.Daarbij blijf je toch met die rollen koperdraad. In je luidspreker zitten .
Tenzij er daar geen 1 van in serie staat met de driver heeft het niet zo veel zin zou je denken .
Maar je loopt wel het risico dat je met al dat geschroef en gesoldeer je luidsprekers beschadigd. Is het je dat waard, zo'n operatie?
Kweenie hoor, een flinke boswandeling, goed slapen, saunaatje, dit topic niet meer volgen, doet veel voor je eigen rust, je aandachtigheid en dus je waarneming. Kan zomaar een half debeetje schelen.
Van de week naar John Devore geluisterd, waar hij ingaat op zijn ontdekkingsreis in HiFi. Tegen het einde spreekt hij ook over bekabeling. De waarde van wat hij zegt over kabels meet ik veel meer af aan hoe ik hem zelf ervaar, als mens. Hoe gaat hij met zijn kat om, vind ik dan bijvoorbeeld van belang. En tegelijkertijd snap ik dat hij een verkoper is. Geld moet ook zijn kant op blijven rollen. Als zo'n man echter consistent is op meerdere vlakken en ik herhaaldelijk kan instemmen met wat ik zie en hoor, dan ben ik eerder geneigd om aan te nemen wat hij zegt. Dan heb ik het nog niet zelf ervaren, maar zou ik kunnen overwegen daartoe een poging te ondernemen. Nog steeds bevindt zich dit alles op vlak van beleving.
En als Walter, het is immers zijn topic, een zekere beleving heeft, dan is dat wat het is. Daar is, door mij, niks op af te dingen. Ik kan daar alleen naar luisteren.
Kunnen we in Hengelo niet een kabel luister sessie/vergelijk inlassen? Als je versterkers kunt vergelijken, kun je ook kabels vergelijken, toch?
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
De Ludic Silenos kabel is al binnen, misschien vanavond stekkers erop en luisteren.
De kabel is redelijk soepel, maar doordat die in 1 richting veel breder is, heeft die een voorkeur om rond de smalle as te buigen.
De kabel is redelijk soepel, maar doordat die in 1 richting veel breder is, heeft die een voorkeur om rond de smalle as te buigen.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ik zit nu naar de Ludic Silenos te luisteren, klinkt aangenaam maar speelt de Ocos nog niet onder de tafel. Het hoog komt er wel makkelijker uit en de scheiding lijkt ook beter, de Ocos is naar mijn idee nog wat neutraler. Denk dat de Silenos net wat beter de ruimte laat horen. Maar eens verder laten inspelen, voor het geld sowieso zeer fraaie kabel.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Inmiddels ook een kleine 10dB luider kunnen spelen met de Silenos kabel, geluid blijft erg fraai, wordt eigenlijk alleen maar beter omdat je meer hoort als het wat luider speelt. Ik zit pas in het begin van het inspeel proces maar wat een mooie kabel zeg!
- pvanlingen
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
- Locatie: Dronten
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Geweldig, ....gefeliciteerd.
Nu nog even die fragiele open baffle opnieuw gaan bouwen zodat die zonder stangen naar de muur trillingsvrij kan spelen.
De audiohemel is voor jou in het zicht.
Nu nog even die fragiele open baffle opnieuw gaan bouwen zodat die zonder stangen naar de muur trillingsvrij kan spelen.
De audiohemel is voor jou in het zicht.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Dat wel maar hij moet nog langs Audiopetrus...
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
De Sonore statements waren iets van 350 kg per stuk maar zelfs die hadden baat bij een koppelstang naar de wand. Dit is gewoon een uiterst effectieve methode om het slapste punt van een baffle enorm te verstijven. In mijn opstelling goed uit te voeren, in een meer huiskamer setup wel wat onpraktisch ja.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Heeft jouw baas niet ergens een metertje vakwerk liggen om de boel te stabiliseren?
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Voor 12 euro kon ik deze niet laten liggen. Kan ik eens kijken hoe hard of zacht ik nou eigenlijk speel, kan ik dan het beste dB C en fast aanhouden? De vorige eigenaar heeft slow opgeschreven maar dan mis je neem ik aan het wattage dat nodig is voor de pieken, ik zou willen afschatten hoeveel watt ik mee speel ongeveer…
