project: van de plank!

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: project: van de plank!

Bericht door pappaleo »

Henkjan schreef: zo 05 jan 2025, 22:01
dat beeld van verkruimelende tweeters (ook Beetsterzwaag) staat in m'n geheugen gegrift
Die betreffende tweeter heb ik zelf gemeten, zonder bescherming. Kan best wat hebben zolang het een meetsignaal op normaal niveau is en je niet overdrijft.

Je moet ze natuurlijk bij een demo niet op de laagsectie van het filter aansluiten. Dat gaat minder goed.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: project: van de plank!

Bericht door Pjotr »

wouter schreef: zo 05 jan 2025, 22:11
Als je er een condensator voor zet... Beïnvloed dit je fase meting dan niet in het gebied waarin je gaat filteren?
Als je een factor 10 van je x-overpunt vandaan blijft is die faseafwijking te verwaarlozen. Op 100-300 Hz zit je wel veilig genoeg op zeg 2,83V_rms voor de meeste tweeters. Het echte gevaar zit 'm in DC uit de de versterker. We hadden vorig jaar een diamant tweeter compleet aan splinters op een demo bij de AVMN. Dat was erg AUW! Zat direct zonder koppel-C op de versterker :shock:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: project: van de plank!

Bericht door hannesie »

https://en.toutlehautparleur.com/pair-o ... 29-mm.html
Dat waren inderdaad pittige dingen.
Schermafbeelding 2025-01-05 235847.png
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project: van de plank!

Bericht door Henkjan »

pappaleo schreef: zo 05 jan 2025, 22:33
Die betreffende tweeter heb ik zelf gemeten, zonder bescherming. Kan best wat hebben zolang het een meetsignaal op normaal niveau is en je niet overdrijft.
dan zou die mid dat ook wel aan moeten kunnen
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project: van de plank!

Bericht door Henkjan »

om de afstemming van de poort te checken, een close range meting gedaan van de woof:
afstemming.jpg
doordat er straks nog een filter bijkomt (en de kast ietwat kleiner) zal die dus wel ietwat omhoog gaan, en dus netjes uitkomen op de bedoelde 48Hz. In een keer goed dus, fijn als het eens meezit


de hele FR (close range, 1cm voor de phase plug):
fr (close range) seas .jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project: van de plank!

Bericht door Henkjan »

en zo ziet de poort response er uit.
poort meting.jpg
daarom dus niet op de baffle....
EnjoyProg
Berichten: 350
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 17:08
Locatie: Elburg

Re: project: van de plank!

Bericht door EnjoyProg »

Zijn die pieken boven de 400hz niet weg te krijgen? Troels doet wel eens demping in de poort. Zou dat helpen?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project: van de plank!

Bericht door Henkjan »

met demping in de poort demp je ook de output, dat is een beetje het dilemma.
ik zie er gelukkig niets van terug in de meting van de woofer

Jurgen @timpert: heeft er wat onderzoek aan gedaan, er is wel wat mogelijk maar succes op garantie is er niet
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: project: van de plank!

Bericht door Pjotr »

Leuke van dit soort kleine onvolkomenheden is: Het went :D Al is die piek bij 750Hz wel fors. Zou je met demping/vulling in de kast nog wat aan kunnen doen opdat het geluid van de speaker niet de poort bereikt.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: project: van de plank!

Bericht door Hans Nootdorp »

Leuk project met inderdaad sjieke drivers, Henk-Jan.

Ik snap alleen niet dat je zegt dat de resonantiefrequentie omhoog gaat als de kast effectief iets kleiner wordt. De res.freq. wordt toch bepaald door de lengte (en diameter) van de BRpijp?
En een kleinere kast verhoogt wel de Q van de speaker.
Of heb ik het mis?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: project: van de plank!

Bericht door Pjotr »

Lengte en diameter bepalen het volume van de poort en dat bepaalt derhalve de massa van de bewegende lucht in de poort. Die massa resoneert met de veerkracht van de lucht in de kast: Dat is dan je BR frequentie. Maak je de kast kleiner dan wordt de veerkracht van de lucht er in groter (en Cmb wordt kleiner), derhalve gaat je BR frequentie omhoog.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project: van de plank!

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef: za 18 jan 2025, 18:23
... Al is die piek bij 750Hz wel fors. Zou je met demping/vulling in de kast nog wat aan kunnen doen opdat het geluid van de speaker niet de poort bereikt.
een plakje flamex erbij is snel getest. maar tussen driver en poort gaat niet lukken, die zitten best wel kort op elkaar
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: project: van de plank!

Bericht door Pjotr »

Ja zag het, in die zin is een poort aan de voorkant bovenin geen slechte keuze. Een flink dot BAF of Baileys achter de speaker doet het dan meestal wel goed. Je zou nog kunnen overwegen er een 135 graden bocht in te zetten.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: project: van de plank!

Bericht door Hans Nootdorp »

Dank voor je uitleg, Pjotr. Altijd fijn om meer kennis en inzicht te hebben.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project: van de plank!

Bericht door Henkjan »

er kan nog wel flink wat flamex achter de driver, zo ff meten of dat wat doet
Pjotr schreef: zo 19 jan 2025, 9:29
Je zou nog kunnen overwegen er een 135 graden bocht in te zetten.
gedaan & afgewezen :lol:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project: van de plank!

Bericht door Henkjan »

ik schreef: zo 19 jan 2025, 14:23
er kan nog wel flink wat flamex achter de driver, zo ff meten of dat wat doet
ik heb wat extra flamex op de wand gedaan daar waar de mond van de poort zit.
en ook nog wat extra op de achterwand
en toen dat stuk van de zijwand wat verplaatst
pic>10³w
effect van flamex op rommel uit de poort.png
die ene mat doet al redelijk wat, meer doet ook de poort output verminderen


.
Bijlagen
IMG_20250119_133354Z_HDR.jpg
IMG_20250119_133936Z_HDR.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: project: van de plank!

Bericht door Pjotr »

De output van de poort vermindert niet zo heel veel zo te zien. Klankmatig win je zo toch best wel vermoed ik. Wat minder poortoutput is meestal ook een rustiger bas, kan ook positief uitpakken. Al moet de speaker op de BR frequentie niet nog flink wapperen.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: project: van de plank!

Bericht door markbakk »

Ik vind een reductie van 7dB aanzienlijk. Als ik de curves goed lees. Waar komt die piek op 430Hz vandaan?
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: project: van de plank!

Bericht door Hans Nootdorp »

Staande golf van halve golflengte van 430 Hz meet 40 cm. Dat is iets meer dan de hoogte van de kast (39 cm - 2*D = 34 cm volgens Henkjan's kladontwerp).
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op zo 19 jan 2025, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project: van de plank!

Bericht door Henkjan »

markbakk schreef: zo 19 jan 2025, 16:33
Ik vind een reductie van 7dB aanzienlijk. Als ik de curves goed lees.
ja, het verbaasde me ook


markbakk schreef: zo 19 jan 2025, 16:33
Waar komt die piek op 430Hz vandaan?
interne maten zijn 19cm en 29cm
poort is 15/21 lang (45⁰ schuin uiteinde)

de reductie is er met alleen op de zijwanden extra demping, daar verwacht ik niet dat effect van op een staande golf in de lange richting
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: project: van de plank!

Bericht door Hans Nootdorp »

Misschien een idee om eens te experimenteren met bolvormige pluk dempingsmateriaal in het midden van de box? Zou je (voorlopig) met 4 draden kunnen ophangen. Dat zou tegen een eventuele staande golg veel moeten doen.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: project: van de plank!

Bericht door markbakk »

Demping moet je vastzetten, anders introduceer je zeker non-lineaire effecten (of die merkbaar zijn is even een tweede). Anyway, die 430Hz komt uit de poort, niet uit de driver en is qua niveau niet heel storend lijkt mij.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: project: van de plank!

Bericht door Hans Nootdorp »

Pluk dempingsmateriaal in een netje doen en dat met draden in het centrum "ophangen"...?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: project: van de plank!

Bericht door Pjotr »

Daar gaat het niet zozeer om. Je wilt het gebied rondom F_br zo min mogelijk dempen en de overdracht van speaker naar BR poort minimaliseren bij de buisresonanties van de poort. Dat betekent inwendige poortopening uit de buurt van de speaker en daartussen gewoon vullen. Meeste dempingwatten/wol doet weinig op de BR frequentie maar is wel effectief hogerop waar het ook gelijk kastresonanties dempt.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: project: van de plank!

Bericht door Hans Nootdorp »

Helemaal logisch Pjotr. Dan is (niet te grote) pluk watten in midden van de kast toch kansrijk....?
HobbyHifi (Timmermans) past ook wel eens Helmholtzesonator voor bestrijden kastresonantie toe. Schijnt erg goede notch te geven...
Of moet HenkJan eerst de vraag van Markbak beantwoorden, waar de resonantie vandaan komt :think: .... Voorkomen is natuurlijk altijd beter dan genezen.,...
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”