Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Willy_61 schreef: wo 08 jan 2025, 19:54
OpaBert schreef: wo 08 jan 2025, 19:03
Willy misschien als ik je niet ontrief de breedte niet al te krap kunnen tekenen
Ik zou graag wat vrijheid hebben voor wat de trafo om te voeden en
De UGT die ik heb zijn van AE EI met een voetmaat van 81x87 mm
En ik heb een 260 Volt Ringkern 200 VA welke een diameter heeft van 112 mm met een hoogte van 45 mm
In dien mogelijk zou ik die graag willen gebruiken
De spanning kan ik wel verlagen eventueel
Mits het bij Douwe ook niet op een cm aan komt ? :(
Ps de Input printjes zijn ook ontvangen van JLPCB deze middag
Alvast bedankt Willy ik hoop dat ik je niet veel extra werk op je schouders leg
Dat gaat echt niet Bert, dat zou een totaal nieuw ontwerp betekenen, ook een nieuw front- en back-paneel als je de versterker breder wil.
De 260 Volt Ringkern 200 VA zou eventueel nog kunnen (mits je de voedingsprint min. 5mm hoger monteert).
Maar voor die UGT's is daar volgens mij geen plaats tenzij je de versterker 10cm dieper maakt dus 41 i.p.v. 32cm.
Zo zou het chassis nu gevormd worden:
chassis-ontwerp_beginfase.jpg
Indien jullie dus andere trafo's gaan gebruiken die qua afmetingen teveel afwijken van het oorspronkelijke ontwerp, bedenk dan wat er allemaal moet wijzigen, veranderen...
Ja ik dacht echt een nieuw voor en achterpaneel Willy
Als dat teveel gevraagd is dan laat het maar zo
Ik heb deze UGT eigenlijk al vele jaren geleden aangeschaft voor een EL84 Versterker project
En met deze heb ik dat eindelijk
Nu wordt het niks met de EL34 versterker omdat ik daarvoor geen CFB op de UGT heb
En de EL84 Versterker omdat de maten teveel afwijkt
:(
Dat is een hoop geld Willy Douwe wat ik moet gaan uitgeven en deze trafoo,s die ik heb voor een oud ijzer prijs op MP verkopen
Je krijgt er niks voor een paar tientjes En dan is het op
Nou moet ik echt erover nadenken wat ik met deze 2 versterkers ga doen
Denk dat de EL84 en EL34 printen maar hier te koop zet en de trafoo,s ook
Maar leuk is anders ](*,)
Mijn eigen stomme schuld Ben altijd veel te impulsief in plaats van alles eerst goed een paar keer te overdenken :(
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

OpaBert schreef: wo 08 jan 2025, 21:11
Ja ik dacht echt een nieuw voor- en achterpaneel Willy
Dat zou idd gaan Bert, 40cm breed i.p.v. 30cm, dan kan je jouw UGT's kwijt. Maar mooi is anders.
En Douwe heeft gelijk, je voedingstrafo gaat te zwak zijn en de IRF840 zwaarder belasten qua warmte, daar had ik niet naar gekeken.
Nu, die trafo van TME voor 44€ kan toch geen bezwaar zijn.

Denk er maar eens over na.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Nou die 260 Volt is ook teveel
Die kan ik wat afwikkelen tot de gewenste waarde
De stroom die ik er dan uit kan halen gaat dan ook wat omhoog
200 VA dat is bij 260 Volt is 700 mA ongeveer Dat moet toch meer dan ruim voldoende zijn
Heb ik misschien geschreven dat hij 200 mA is ? Dat is stom dan van mij
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

Je hebt gelijk Bert, je hebt 200VA gezegd, niet 200mA. Dat zou dus mits wat afwikkelen wel moeten gaan.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Je hebt gelijk Bert, je hebt 200VA gezegd, niet 200mA. Dat zou dus mits wat afwikkelen wel moeten gaan.
Gelukkig geeft me weer een beetje zelfvertrouwen,
Ik was er al vroeg uit en een Zelfbouw eindtrap( versterker HF vermogen) uit elkaar aan het halen
De bouwer heeft alles met hoekprofiel en popnagels in elkaar gezet
Dus ik ben al versleten van dat voor vandaag :)
Ga een dutje doen
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Ik ben te onrustig om te kunnen slapen en alles doet pijn
Maar ik ga mijn onderdelen uitknippen in karton en is mee schuiven
Om het front10 cm breder te maken is eigenlijk wel erg veel Willy
Misschien dat ik een combinatie van wat dieper , maar minder dan 10 cm, en wat breder kan vinden
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

Je komt vast wel met een oplossing Bert. Ik had het inderdaad niet goed gelezen met die 200mA,
Afwikkelen van de trafo is wellicht niet eens nodig. De versterker gaat ook goed werken op 325V.
Dan is de dissipatie in de Fet al een stuk lager.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Ok Douwe Geen punt hoor , ik lees meer vout en schrijfen ook :lol:
Heb m’n rommel opgeruimd de afwas gedaan en tafelkleed maar in de was gedaan
Dat is met de sloop van die HF versterker niet mooier geworden
En nu ga ik koffiezetten Daar heb ik trek in en dan is het alweer avond
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Nu ik hoorde Willy over 40Cm Breed of 40 cm diep
Nu op 30 cm diep lukt echt niet
Maar 35Cm diep moet toch wel gaan bij een breedte van 30 Cm tussen ! de planken .
Sprak ik optimistisch :sure: .

Of vergeet ik iets wat ik niet op tafel heb liggen Willy :?: :?:
De 12 Volt meanwell staat rechtop met aansluitingen aan de bovenkant , maar kan hem ook op de zijkant leggen Plek zat :sure:
Ik heb nu nog ongeveer alles binnen 30x30 cm
Kijk ook eens mee Douwe en Willy
Want ik mis iets waarschijnlijk .

Ik heb een stuk printplaat tussen mijn Voeding trafo en de voeding print gelegd
Daar anders de scherpe puntjes afgeknipte componenten de isolatie misschien stuk maakt.

Aan de achterzijde moeten de LS pluggen nog en het input printje
Maar verder zit staat alles op tafel binnen de 2 linialen van 30 cm
Voor en achter heb nu 2 cm over.

In de breedte ook zo iets 28 cm
Ik kan in de Houten zijkanten ook nog een 10 mm diepe pocket voor de trafoo,s frezen :!:
De houten planken zijn 20 mm
Maar is dat nodig denk jullie ??
Een ander mag ook reageren die mee het ook leuk vind dat getob van mij te zien :mrgreen:
Alle hulp is welkom en ik bijt niet echt , ben wel aaibaar lol.
Bijlagen
Kan voor de bedrading daar wel een pocket vrezen
Kan voor de bedrading daar wel een pocket vrezen
Soldeerlippen UGT aan de zijkant buitenzijde
Soldeerlippen UGT aan de zijkant buitenzijde
Soldeer lippen UGT aan achterzijde versterker
Soldeer lippen UGT aan achterzijde versterker
Ik heb even de Voeding print eraf gehaald UGT NIET verschoven
Ik heb even de Voeding print eraf gehaald UGT NIET verschoven
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

Je zou toch wat weer ruimte moeten houden tussen de trafo’s en de printen. Toch zeker 10mm.
Dan maar wat breder en dieper.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Ja heb je wel gelijk Douwe
Daar is ook wel ruimte voor toch ?
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

Het chassis-ontwerp is zo goed als klaar.
Ik heb 2 versies, nl. de eerste gebaseerd op het schema dat in dit topic werd opgebouwd.
Chassis-UGTs op elkaar.jpg
Het 2de maakt het enigszins mogelijk om andere UGT's te gebruiken in dit geval met voetafmeting 81 x 87mm.
Er wordt ook een ander ringkerntrafo gebruikt voor de voeding, met dia 112mm en H = 45mm.
Chassis-UGTs naast elkaar.jpg
Bert, ik denk dat je daar wel verder kan op bouwen en er blijft zo ruimte om overal aan te kunnen.
De diepte van die versterker is 4,5cm dieper dan het originele ontwerp.

Let op: ik kan niet garanderen dat de schema's 100% correct zijn :hide: , ik heb wel mijn best gedaan om dicht in de buurt te komen.

In bijlage de sPlan 8.0 tekeningen en de viewer
EL84 V3-chassis-10-01-25.zip
(60.66 MiB) 24 keer gedownload
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Je bent geweldig Willy
Maandag een Toko opzoeken met A2 printer en lekker Groot en voor plattegrond iig een nauwkeurige een op een copy
Dankjewel Willy
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

OpaBert schreef: vr 10 jan 2025, 19:09
...
Maandag een Toko opzoeken met A2 printer en lekker Groot en voor plattegrond iig een nauwkeurige een op een copy
Ik denk dat jouw chassis ontwerp ook kan gelden voor Douwe, die gebruikt misschien de Intel TGL 20/002 UGT's (voetafmetingen 84 x 58mm), alhoewel het chassis voor de ringkernen daar misschien ook nog kan.

Voor de duidelijkheid: enkel de zone tussen achterpaneel en printplaat kan gewijzigd worden voor de opstelling van TR1, TR2, PS-print en UGT's. Daarbij moet ruimte gelaten worden van 1 tot 1,5 cm t.o.v. de amp-print en ook voldoende ruimte t.o.v. netstekker en input-print.

Controleer eerst alles zeer minutieus want het is altijd mogelijk dat ik iets over het hoofd heb gezien.
Als er iets ontbreekt of fout is, laat het me ook weten, zodat ik de tekeningen kan aanpassen.

Extra verduidelijkingen:
- Het frontgedeelte van het chassis komt 1cm boven de frontplaat uit, dat is bedoeld voor bevestiging van het rooster bij gebruik met volledige overkapping. Het kan echter ook dienst doen voor bevestiging van de dekplaat boven de buisvoeten, bij ontwerp van buizen zichtbaar opgesteld. Uiteraard kan die dekplaat ook met een L-profiel tegen het front gemonteerd worden, dan is het uitsteeksel van 1 cm boven de frontplaat uit, niet nodig.

- De vermelding "hier moeten nog schroefgaten toegevoegd worden voor bevestiging van de roosterkap" staat er omdat de plaatsing van het rooster bepalend is voor de plaatsing van de schroefgaten, ook omwille van het soort rooster.

- de plaatsing van de L-profielen onder het chassis: schroefgaten zijn voorzien in het chassis, in die profielen komen dus gaten van 4mm voor bevestiging tegen het chassis. Montage onder het chassis heeft als voordeel dat het chassis tegen de houten panelen kan gemonteerd worden met houtschroeven, dus geen zichtbare schroeven aan de buitenkant van die panelen.
Plaats reactie