Hulp mbt interne schakelingen versterker

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Mechanic

Hulp mbt interne schakelingen versterker

Bericht door Mechanic »

Beste forumleden,

Zelf ben ik absoluut GEEN audio zelfbouwer. Een waardevolle bijdrage aan dit forum zal ik dus helaas niet zijn.
Ik heb me op dit forum geregistreerd in de hoop dat iemand van de forumleden met een degelijke kennis van zaken zo vriendelijk wil zijn me bij te staan.

Ik heb gekozen voor wat mij betreft het meest logische subforum, als een mod vindt dat het ergens anders had moeten staan, dan m'n welgemeende excuses!

Situatie :

Ik heb een origineel soundsystem uit een auto uit de jaren '90.
Het systeem bestaat uit een headunit (radio) met lowlevel uitgangen, 8 luidsprekers (4 coax composets), een DVC subwoofer, een externe versterker en een DSP unit die je laat kiezen uit presets zoals driver/jazz/rock/pop etc.
Of dit nu daadwerkelijk een DSP is of gewoon een simpele balance/fader/crossover preset laat ik in het midden. Feit is dat het officieel DSP heet. Maar ik durf te betwijfelen of men destijds voor dit systeem al dingen als looptijdcorrectie etc zou toepassen.

Ik zou momenteel het systeem willen verbeteren. Ik heb al een passende upgrade DVC woofer gevonden, betere speakers waren uiteraard ook geen probleem, en het dempen van de wagen en verbeteren van de speakerbevestigingen zorgt ook voor een positieve evolutie.

Nu ben ik echter op zoek naar een mogelijkheid om de versterker te upgraden naar een moderner exemplaar. Op zich is dat ook geen enkel probleem, MAAR aangezien de DSP preset unit in de middenconsole zit en de versterker in de koffer (beide zijn met elkaar verbonden dmv een stuk kabelboom, de DSP unit is NIET verbonden met de headunit/radio) komt dan de functie van de DSP unit in de middenconsole te vervallen.

Klanktechnisch zal dat geen issue zijn, de huidige systemen zijn immers pakken beter, maar de originele look en het functioneren van de DSP unit zijn voor mij van cruciaal belang.

Nu is mijn vraag de volgende : zijn hier forumleden die voldoende kaas gegeten hebben van de interne schakelingen van een versterker zodat zij kunnen filteren welke componenten enkel dienen voor "versterking" en welke componenten werkelijk iets veranderen aan de DSP setting? Ik kan dan uiteraard foto's van de printplaten voorzien.

Concreet zou ik dan de componenten die invloed hebben op de DSP setting willen verwijderen uit de versterkerbehuizing en onderbrengen in een aparte behuizing. Op die manier zou ik dan de DSP willen aansluiten op de ingangen van een nieuwe versterker.

Alvast bedankt voor iedere reactie!
mvg
Domien
Kappa7
Contacteer:

Re: Hulp mbt interne schakelingen versterker

Bericht door Kappa7 »

Hoi Domien, welkom op het forum.

Zo is daar echt niets van te zeggen en is er meer informatie nodig.
Zo moet je weten wat de communicatie is tussen de headunit, het DSP systeemen de versterkers.
Dat kon toen best al eens digitaal geweest zijn en niet op line level.
Heb je schema's beschikbaar en waar gaat het eigenlijk om, welk systeem hebben we het over?
Mechanic

Bericht door Mechanic »

Het gaat om een origineel Volkswagen Soundsystem (Golf 3) wat gemaakt werd door Nokia.

Systeem bestaat uit :
Headunit met enkel low level uitgangen
1 Versterker
8 speakers
1 DVC subwoofer in behuizing, waar ook de versterker tegen geschroefd zit.

Wat schema's betreft, de bedrading TUSSEN de componenten is simpel. De versterker krijgt voeding van de zekeringkast en uiteraard massa op de carrosserie. Van de headunit lopen lowlevel signaalkabels (voor/achter - links/rechts maar GEEN sub signaal, dat filtert de versterker er zelf uit) naar de versterker en vanuit de versterker gaan de high level uitgangen naar de 8 speakers (middentoon en tweeter links/rechts - voor/achter) en de wooferkist. Aangezien het een OEM systeem is, is er ook geen enkele vorm van instellen mogelijk aan de versterker, enkel stekkers inpluggen en that's it.

Vanuit de DSP bedienunit (in de middenconsole) loopt dan nog een aparte kabelboom naar de versterker. Deze loopt enkel tussen DSP en versterker.
Dit is een 8 polige kabelboom. De unit heeft 7 presets en alle knopjes zijn (samen met de dashboardverlichting) verlicht. Die verlichting (voeding en massa) gebruikt dus al 2 kabels daarvan.

Blijven nog 6 kabels (eventueel 7, met massa inclusief) over voor 7 presets.

In de DSP unit zit een Philips PCF8574T 447MX gemarkeerd IC.

Ik heb originele schema's van Volkswagen ter beschikking maar die laten uiteraard enkel de bedrading tussen de componenten zien zoals hierboven beschreven.

WAT de DSP unit precies doet is me dus onbekend, en dat is ook niet in de originele schema's terug te vinden. De heren in Wolfsburg willen/verwachten niet dat je de componenten probeert te openen :P
Ik heb in een erg hoopvolle bui ook fabrikant Nokia al meerdere malen gecontacteerd, maar zoals verwacht krijg ik daar geen enkele reactie van.

Ik kan uiteraard zowel DSP unit als versterker openschroeven en foto's nemen van de printplaten, maar ik weet zelf niet in welke mate het dan voor een kenner "simpel" is om de werking te ontleden.

Bedankt voor iedere (poging tot) hulp!
hardbats

Bericht door hardbats »

Aaah een golf 3, dat gaat me aan mijn hart :D

Misschien kun je het eens vragen op de Facebook groep "burnallthemk3's". In deze groep zit heel veel internationale kennis over de golf 3, waaronder een aantal grote nerds die info zoals dit wel eens kunnen weten.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Als je al linelevel hebt naar de bestaande eindversterker dan is het makkelijk om daar het signaal vandaan te halen.
Vervolgens een eigen DSP te plaatsen en dan de nieuwe eindversterker.
Als er al een correctie in de bestaande DSP zit dan is die geoptimaliseerd voor de originele speakers.
Door andere speakers te gebruiken is die instelling al niet meer optimaal.
Mechanic

Bericht door Mechanic »

Als dat de opzet was, was het inderdaad makkelijk. Maar dat is net wat ik niet wil. Aangezien de DSP unit een zichtbaar deel is van de middenconsole en originaliteit voor mij primeert, MOET die absoluut blijven. De unit fysiek laten zitten en niet meer aansluiten is ook een optie, maar dat vind ik dan ook weer niks.
Ik had dus graag die unit werkend op een andere versterker. Dat het dan misschien niet helemaal optimaal is, neem ik erbij.
hardbats

Bericht door hardbats »

Ik denk dat het lastig wordt om alles terug te gaan engineren. Misschien de knoppen in de unit van de middenconsole een andere functie geven?
Verder zie ik weinig mogelijkheden om het origineel te houden zonder buitensporig veel werk.

P.s. foto's van de golf? :mrgreen:
Plaats reactie