TQWT voor field coil driver
Moderator: Beheerdersteam
TQWT voor field coil driver
Omdat het alweer zo'n 15 jaar geleden is dat ik mijn open baffle luidsprekers gebouwd heb en ik als full range daar een heel mooie field coil driver in heb zitten, lijkt het mij een goed plan om die driver eens zijn eigen behuizing te geven. Ergens mis ik nog altijd de coherentie van een 'single driver' luidspreker, zoals ik dat destijds zo mooi vond met mijn Jordan jx92s.
Eerst maar eens een beetje op het wereldijdeweb gekeken wat mij wel wat lijkt. En dan stuit ik op de Cube Audio luidsprekers die mij qua look erg aanspreken. Deze kasten zijn een TQWT, iets waarvan ik denk dat dat goed past bij mijn driver.Andere oplossingen als een bas reflex of MLTL zijn ook interessant, maar het mooie van een field coil is dat je met het veranderen van het voltage ook de q van de driver flink kan wijzigen. Mijn probeersels in Hornresp geven aan dat juist de qts/qes wel een heel grote invloed heeft op het volume van de kast. Een basreflex voor mijn driver bij een qts van 0,4 zou zo'n 80 liter optimaal zijn volgens HR. Maar een beetje lager voltage en de Qts gaat richting de 0,5, wat een volume van 240 liter oplevert. Dat verschil is enorm natuurlijk en sluit eigenlijk het fine tunen met voltage zo'n beetje uit. Tenminste, dat is mijn voorlopige conclusie.
Terug dus naar de TQWT. Een principe dat wel goed past bij een field coil, omdat het veranderen van het voltage inderdaad kleine wijzigingen met zich meebrengt. Daarbij spreidt een TQWT de basversterking over een wat breder frequentiebereik dan een MLTL bijvoorbeeld, wat de de gehele respons mijns inziens ten goede zal komen.
De afgelpen dagen dus weer flink in de weer gegaan met Hornresp. Ik snap inmiddels voor een belangrijk deel hoe een TQWT te simuleren, maar helemaal zeker ben ik er niet van. Bijvoorbeeld voor wat betreft de plek van de driver in de lijn, heb ik zo mijn vraagtekens. Ik heb dan ook wat foto's toegevoegd, maar ook een hornresp export, waarin natuurlijk de TS parameters staan. Ik heb de afmetingen aangehouden van de Cube Audio Nenuphar v2. Die is 30x105x50. Even uitgegaan van 20mm houtdikte. Ik weet dat de Nenuphar een 10" driver heeft en ik een 8", maar volgens mij moet je bij het ontwerpen van een TQWT ook rekening houden met de grootte van de kamer en dat sluit aan bij deze Cube Audio luidspreker.
Ik kan nog wel even doorgaan met al mijn overwegingen die inmiddels de revue zijn gepasseerd, maar lang verhaal kort: ik kan wel wat extra input gebruiken voor het ontwerp. Denk dat de Nenuphar v2 een goede startpunt is, maar fine tunen is nog wel nodig om tot een goede kast te komen voor mijn driver. En oh ja, klopt op deze manier de positie van de driver?
en het hornresp bestand:
Eerst maar eens een beetje op het wereldijdeweb gekeken wat mij wel wat lijkt. En dan stuit ik op de Cube Audio luidsprekers die mij qua look erg aanspreken. Deze kasten zijn een TQWT, iets waarvan ik denk dat dat goed past bij mijn driver.Andere oplossingen als een bas reflex of MLTL zijn ook interessant, maar het mooie van een field coil is dat je met het veranderen van het voltage ook de q van de driver flink kan wijzigen. Mijn probeersels in Hornresp geven aan dat juist de qts/qes wel een heel grote invloed heeft op het volume van de kast. Een basreflex voor mijn driver bij een qts van 0,4 zou zo'n 80 liter optimaal zijn volgens HR. Maar een beetje lager voltage en de Qts gaat richting de 0,5, wat een volume van 240 liter oplevert. Dat verschil is enorm natuurlijk en sluit eigenlijk het fine tunen met voltage zo'n beetje uit. Tenminste, dat is mijn voorlopige conclusie.
Terug dus naar de TQWT. Een principe dat wel goed past bij een field coil, omdat het veranderen van het voltage inderdaad kleine wijzigingen met zich meebrengt. Daarbij spreidt een TQWT de basversterking over een wat breder frequentiebereik dan een MLTL bijvoorbeeld, wat de de gehele respons mijns inziens ten goede zal komen.
De afgelpen dagen dus weer flink in de weer gegaan met Hornresp. Ik snap inmiddels voor een belangrijk deel hoe een TQWT te simuleren, maar helemaal zeker ben ik er niet van. Bijvoorbeeld voor wat betreft de plek van de driver in de lijn, heb ik zo mijn vraagtekens. Ik heb dan ook wat foto's toegevoegd, maar ook een hornresp export, waarin natuurlijk de TS parameters staan. Ik heb de afmetingen aangehouden van de Cube Audio Nenuphar v2. Die is 30x105x50. Even uitgegaan van 20mm houtdikte. Ik weet dat de Nenuphar een 10" driver heeft en ik een 8", maar volgens mij moet je bij het ontwerpen van een TQWT ook rekening houden met de grootte van de kamer en dat sluit aan bij deze Cube Audio luidspreker.
Ik kan nog wel even doorgaan met al mijn overwegingen die inmiddels de revue zijn gepasseerd, maar lang verhaal kort: ik kan wel wat extra input gebruiken voor het ontwerp. Denk dat de Nenuphar v2 een goede startpunt is, maar fine tunen is nog wel nodig om tot een goede kast te komen voor mijn driver. En oh ja, klopt op deze manier de positie van de driver?
en het hornresp bestand:
Re: TQWT voor field coil driver
Hier is een filmpje over het simuleren van een TQWT in Hornresp.
Re: TQWT voor field coil driver
Mooi project! Ga ik wel volgen. Zou i.i.g. even wat verder zoeken op Jijbuis, daar staan wel een aantal goede tutorials met HR voor transmissielijnen. Wat ik er zo van meekrijg is dat je in principe de totale lengte van de lijn gewoon 1/4 van de golflengte van Fs van de speaker maakt en dan de speaker op 1/3 van de lengte plaatst a.d.h. van de sims met HR. Tapered of gewoon recht is een keuze. Gewoon recht is makkelijker en heeft ook wat meer rendement. De Qt van de speaker zelf speelt niet zo'n grote rol voor de afstemming. Wel voor het uiteindelijke geluid. Daar kun je met die field coils mooi mee experimenteren.
Ik heb zelf HornResp uitgebreid vergeleken met AJHorn en je kunt rustig je centen voor AJHorn in je zak houden! Zo ontlopen elkaar niet echt en de freeware HR is net zo goed.
Punt blijft wel met een breedbandspeaker, dat je oneffenheden hogerop goed moet dempen. Wat ten koste gaat van het rendement in het laag.
Ik heb zelf HornResp uitgebreid vergeleken met AJHorn en je kunt rustig je centen voor AJHorn in je zak houden! Zo ontlopen elkaar niet echt en de freeware HR is net zo goed.
Punt blijft wel met een breedbandspeaker, dat je oneffenheden hogerop goed moet dempen. Wat ten koste gaat van het rendement in het laag.
Re: TQWT voor field coil driver
Gewapend met de input van Pjotr en mijn eigen opgedane kennis, ben ik nog weer even aan het stoeien gegaan om het model zo te krijgen dat de driver inderdaad bovenaan de baffle zit en de bovenkant van de eerste sector net onder de driver eindigt, zodat er genoeg ruimte overblijft om de tube netjes door te laten lopen. Zoals je op de foto van de onderkant van een cube audio kast ziet is de S0 niet 0, maar heeft al een bepaalde oppervlakte. Dat wordt ook bevestigd door ene Janos van het blog/vlog Real World Audio. Die vent heeft veel ervaring met het ontwerpen en luisteren naar TQWT luidsprekers en is een mooie informatiebron.
Goed, een nieuw Hornresp bestand en de stand van zaken qua model. Wetende dat de driver alleen maar efficienter wordt boven de 100hz, ben ik met een efficientie van >95db bij 50hz best tevreden. de lengte van de pijp is 2,28 meter, wat overeenkomt met een frequentie van 37/38hz. Gezien de lengte van de kamer heeft lager niet echt veel zin, heb ik ook van Janos begrepen. De resonantiefrequentie van de driver is geen vast gegeven en verandert bij het veranderen van het voltage...
Ik hoop dat degenen hier met meer ervaring qua TQWT en soortgelijke kasten nog even hun licht hierover willen laten schijnen.
Het bestand:
Goed, een nieuw Hornresp bestand en de stand van zaken qua model. Wetende dat de driver alleen maar efficienter wordt boven de 100hz, ben ik met een efficientie van >95db bij 50hz best tevreden. de lengte van de pijp is 2,28 meter, wat overeenkomt met een frequentie van 37/38hz. Gezien de lengte van de kamer heeft lager niet echt veel zin, heb ik ook van Janos begrepen. De resonantiefrequentie van de driver is geen vast gegeven en verandert bij het veranderen van het voltage...
Ik hoop dat degenen hier met meer ervaring qua TQWT en soortgelijke kasten nog even hun licht hierover willen laten schijnen.
Het bestand:
Re: TQWT voor field coil driver
Wat er ook uit je ontwerp komt; wellicht verstandig eerst een kast van spaanplaat te bouwen waarmee je kan experimenteren wat betreft kleine aanpassingen, demping en dergelijke.
Als het niet naar wens is kun je met beperkte kosten aanpassingen doen, als het resultaat bevalt kun je de behuizing nabouwen in mooier materiaal.
Als het niet naar wens is kun je met beperkte kosten aanpassingen doen, als het resultaat bevalt kun je de behuizing nabouwen in mooier materiaal.
Re: TQWT voor field coil driver
Die snap ik even niet. Fs is afhankelijk van de combinatie van Cms en Mms, maar niet van het magnetisch veld. De elektrische demping en daarmee Qe wel.
Re: TQWT voor field coil driver
Dat laatste heb ik nog even nagekeken en is inderdaad verwaarloosbaar. Onderstaand een oudere versie van de driver met een hogere mmd. Maar wel goed als voorbeeld. Note = voltage.
Re: TQWT voor field coil driver
Op de keeper beschouwd heeft Qt theoretisch wel invloed op Fs, maar die invloed is zo klein dat die vrijwel altijd te verwaarlozen is. Dat zie je ook mooi in jouw tabelletje. De invloed van de temperatuur op Cms, en daarmee Fs, is waarschijnlijk groter.
Re: TQWT voor field coil driver
Ik heb niet alles hierboven doorgelezen, dus vergeef me als ik iets onhandigs suggereer, maar ik dacht aan het volgende. Misschien heb je er wat aan.
In de Hobby Hifi 4-5/2024 staat een artikel over een transmissielijn behuizing met Jordan Watts luidspreker.
* met Helmholtz-demper
* lijnlengte is 1.8m
* luidspreker bevindt zich op 1/3e van de lijn
* begindoorsnede 300cm2, mondingsdoorsnede 100cm2.
* systeem gaat laag, tot 30Hz!
Ik beaam het advies van Richard: eerst een proefkast bouwen die niet mooi hoeft te zijn.
Mvg, Pieter
In de Hobby Hifi 4-5/2024 staat een artikel over een transmissielijn behuizing met Jordan Watts luidspreker.
* met Helmholtz-demper
* lijnlengte is 1.8m
* luidspreker bevindt zich op 1/3e van de lijn
* begindoorsnede 300cm2, mondingsdoorsnede 100cm2.
* systeem gaat laag, tot 30Hz!
Ik beaam het advies van Richard: eerst een proefkast bouwen die niet mooi hoeft te zijn.
Mvg, Pieter
Re: TQWT voor field coil driver
Thanks, dat is denk ik dan met de Esoteric Audio Devices e100hd, de opvolger van de Jordan jx92s. Dat is een 4inch driver. Mooi ding, en top in een transmissielijn. Heb zelf destijds de Jordan in een tl gehad.
Re: TQWT voor field coil driver
Deze man adviseert tevens om het schuine schot vanaf de achterwand te laten lopen. Niet vanaf de voorzijde. Anders dus dan in je schets van hierboven. In het smalle deel van de lijn zijn de drukken hoger en dus daarmee de werking op de (front)panelen, wat kleuring kan veroorzaken. Daar heb je minder last van met het smalle deel dichter bij de achterwand.
Re: TQWT voor field coil driver
Komt de poort aan de achterkant. Wat meestal ook niet gewenst is. Beetje spijkers op laagwater zoeken: De drukken in een TL zijn sowieso erg laag. Vele male kleiner dan in een CB/BR. Is ook een deel van het geheim van de lagere vervorming van de bassen met een TL. En op die lage frequenties straalt de hele kastwand min of meer als een bol. Dus het helpt ook niet veel.
Re: TQWT voor field coil driver
Dat is een goede tip! Kan ik mij wat bij voorstellen. Moet ik wel goed over nadenken hoe ik dat nu weer in Hornresp krijg, want dat betekent dat de driver op een andere plek in de lijn komt...TTS schreef: ↑zo 05 jan 2025, 20:01Deze man adviseert tevens om het schuine schot vanaf de achterwand te laten lopen. Niet vanaf de voorzijde. Anders dus dan in je schets van hierboven. In het smalle deel van de lijn zijn de drukken hoger en dus daarmee de werking op de (front)panelen, wat kleuring kan veroorzaken. Daar heb je minder last van met het smalle deel dichter bij de achterwand.
In het model is de poort downfiring. Cube heeft zelf ook de opening aan de onderkant (zie foto). Dat heeft 3 voordelen:
1. het smoelt mijns inziens mooier, want nergens een gat in de kast.
2. de mass loading komt dan van de ruimte tussen kast en vloer, wat wel weer mooi te tunen is door de hoogte van de spikes onder de kast.
3. je kunt makkelijker experimenteren met de demping, want gewoon open aan de onderkant.
Re: TQWT voor field coil driver
Leuk bedacht, hoef je niet te stofzuigen! Maar wel extra te stoffen
Dit is toch geen mass loaded TL? Meer eentje met een vernauwde opening aan het einde. Persoonlijk vind ik mass loaded een beetje dubieus. Dat is eigenlijk meer richting BR en doe je m.i. veel van de charme van een TL te niet.
Re: TQWT voor field coil driver
nou ja, het beestje schijnt nogal wat namen te hebben. Uiteindelijk is het een Voigt pijp met een wat nauwere opening inderdaad. Ik denk ook dat juist het flink open laten van de opening de driver goed doet. Volgens DHTRob, toch geen onbekende in de lage landen der audio, een van zijn favoriete kastvormen.
Op zijn website klikkerdeklik staat ook een na te bouwen tekening voor 8 inch drivers, maar ik wil het toch wel meer specifiek voor mijn driver ontwerpen.
Op zijn website klikkerdeklik staat ook een na te bouwen tekening voor 8 inch drivers, maar ik wil het toch wel meer specifiek voor mijn driver ontwerpen.
Re: TQWT voor field coil driver
Ja heeft wel overeenkomsten. Al zit bij een Voigt pipe de speaker halverwege en bij een TQWT op 1/3 vanaf het gesloten einde. Een vriend heeft lang geleden eens Voigt pipes gemaakt zonder knik en met het open einde naar boven gericht. Klonk beslist goed!
Re: TQWT voor field coil driver
Mijn Voigt Pipes hebben de opening aan de achterzijde.... Geen idee of dat werkelijk wat uitmaakt. Voor lage frequenties zou dat toch niet uitmaken, dacht ik zo. Heb ik zo gebouwd om middenfrequenties uit de opening minder invloed te laten hebben op het totale beeld. Voigt Pipe is niet geknikt, dus flink hoog.
Re: TQWT voor field coil driver
Knikken of niet, dat maakt op zich niet zoveel uit, behalve de looks. En het schijnt dat je minder last hebt van resonanties van de zijwanden die je wel hebt bij de geknikte versie. Mid zal je wellicht meer moeten dempen idd.
Kijk, dat verschil wist ik dan weer niet. Bij een lage afstemming zorgt dat er dan wel voor dat bij de niet geknikte versie je drivers wel hoog komen te zitten...
Re: TQWT voor field coil driver
Kun je trouwens wel leuk in HR simuleren. Hij had destijds een 2-weg gemaakt met een aparte tweeter. Mid-laag zat op iets van 1m met de tweeter er onder. Volgens mij zat de mid-laag ook niet precies in het midden. Dat komt bij een Voigt niet zo nauw meen ik. Is eigenlijk meer een hoorn-achtig iets dan een TL.
Re: TQWT voor field coil driver
Eigenlijk is de niet geknikte versie gewoon beter. Maar ja, om nu twee 2,30m hoge pijpen in de woonkamer neer te zetten... 
Re: TQWT voor field coil driver
Weer even wat tijd in Hornresp gestopt. Ik heb denk ik een goed ontwerp. Volgens mij heb ik het HR model zo opgebouwd dat de driver bovenaan de baffle zit. Maar dat betekent dat de driver op ongeveer 40% van de pijp zit, gerekend vanaf het gesloten deel. En dus niet op de eenderde die altijd genoemd wordt. Volgens mij heeft het voor het frequentieverloop geen vreemde gevolgen. Maar of dat wel zo is voor bv fase, impedantie of delay, weet ik eigenlijk niet. Ik begrijp deze grafieken niet helemaal en kan niet beoordelen of dit in orde is of niet.
Ik heb het hornresp bestand toegevoegd voor de meedenkers...
Ik heb het hornresp bestand toegevoegd voor de meedenkers...
Re: TQWT voor field coil driver
Ik zie in je Phase Response-grafiek een meertal sprongen tussen -180 en +180 graden. Dat komt me bekend voor van REW, waar je mogelijkheid hebt om een phase-plot "op te rollen" (dus af en toe een sprong van 180 of 360 graden in te lassen) zodat alles getekend kan worden in het -180 to +180 graden bereik. Anders wordt je grafiek zo hoog. Misschien verklaart dat de enigszins aparte plot - en wordt 'ie wat begrijpelijker voor je. Het is logisch dat het signaal voor grotere frequenties (->kleinere golflengtes) steeds meer fase-achterstand krijgt als het door een meterslange pijp moet komen.
Interessant zeg, dat Hornresp. Maakt me nieuwsgierig om mee te experimenteren. Ben benieuwd wat het zou profeteren over hoe mijn (reeds gebouwde) TL behuizing zich zou moeten gedragen.
Ik moet ook denken aan een artikel van Tony Gee: die heeft een interessant verslag van experimenten met verschillende TL configuraties voor zijn 2-weg 'Optimo'.
Ha, tijdens het Googelen naar die PDF zie ik een bouwverslag van de Optimo hier op 't forum.
Mvg, Pieter
Interessant zeg, dat Hornresp. Maakt me nieuwsgierig om mee te experimenteren. Ben benieuwd wat het zou profeteren over hoe mijn (reeds gebouwde) TL behuizing zich zou moeten gedragen.
Ik moet ook denken aan een artikel van Tony Gee: die heeft een interessant verslag van experimenten met verschillende TL configuraties voor zijn 2-weg 'Optimo'.
Ha, tijdens het Googelen naar die PDF zie ik een bouwverslag van de Optimo hier op 't forum.
Mvg, Pieter
Re: TQWT voor field coil driver
Zeker doen. Het heeft wel een steile leercurve en er kan bizar veel mee. Je moet er een beetje feeling voor krijgen en een aantal dingen zijn niet zo intuïtief. Werk zeker een aantal YouTube starters door, zoals het filmpje wat ik eerder postte. Gaat misschien niet direct over wat je zelf wilt bouwen maar geeft je wel een goede start hands-on. Het verslag van Tony is zeker de moeite waard maar hou in de gaten dat het zijn eerste stappen zijn, deels met vallen en opstaan, het resultaat wel goed is maar niet optimaal is van wat zou kunnen. Er zijn ook erg veel variaties mogelijk, een kunst op zich. Verder is een klassieke TL en TQWT wel alle twee een pijp maar werken toch verschillend. De handleiding van HR is op internet vrijwel onvindbaar maar die is er wel! Heb hem daarom bijgevoegd. Schrik niet
@Mick Voor de power response kun je ook een variant kiezen waarmee je zowel het totaal resultaat kunt plotten als wel de poort output en de speaker output op zich in dezelfde plot.
@Mick Voor de power response kun je ook een variant kiezen waarmee je zowel het totaal resultaat kunt plotten als wel de poort output en de speaker output op zich in dezelfde plot.
