Welke DAC nu weer + - + - + -

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Gerard heeft hem er wel direct op zitten, ik heb dan deze opzet gedaan.

In het begin heb wel met toen ik met HQ bezig was, was het prima en nu was ook juist om het comfort te doen, geen gedoe, en alles is dan beter en behoorlijk helder in de weergave.

Geen PC die te krap is, en het is stabiel.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Schermafbeelding 2024-10-24 153253.png
Een Mac mini inzetten deed ik al wel, er staat een I5 mini als end-point na de Roonserver, en die heeft dan het Linux Server van Ubuntu er op staan, dat gaat prima uiteraard, maar de opmerkingen over welk OS nu beter zou zijn op verschillende sites maakt mij dan nieuwsgierig.
Nu zelf Alpha audio er over begint, dan gaan we wel stoeien met eigen spullen,
https://www.alpha-audio.net/nl/achtergr ... -software/

en bij toeval was er wat leuks met een Intel I7 (Apple Mac Mini) in de buurt te koop.
https://support.apple.com/nl-nl/111926
Schermafbeelding 2024-10-24 121421.png
Dan is het wel dat je graag de boel een beetje onder controle hebt en een vlottere SSD is wel gewenst, dus aan het werk met een voor mij totaal onbekend besturingssysteem, MacOS, en dan alle andere fratsen, zoals een muis die precies de andere kant opgaat als je aan het wieltje draait.
Schermafbeelding 2024-10-27 131617.png
Bij YouTube zijn er zat filmpjes te vinden die je vertellen hoe het 1 en ander gedaan kan worden.
Schermafbeelding 2024-10-27 131713.png
Schermafbeelding 2024-10-27 131743.png
En dan hou je uiteraard weer wat over.
Schermafbeelding 2024-10-27 161929.png
Via veel gezoek, en trial en error, dan er achter komen hoe je een opstartschijf kunt maken en het nieuwe OS er op zetten, dat kan dan gelijk worden opgekrikt naar de laatste versie voor dit systeem en wat ook nog wel door ROON wordt ondersteund.
https://support.apple.com/nl-nl/101578

Dan nog even zoeken en we hebben ROON ook draaiend. :kwijl:
Schermafbeelding 2024-10-27 162136.png
Ik wil zien of ik het remote gebeuren ok kan activeren, dan kan hij zonder beeldscherm draaien. :yeah:

Ik ben benieuwd of hij aan de DSD DAC direct ook nog een invloed kan geven, de HQ Player software vraagt een nieuwere OS van de MAC, dus dan moet ik weer naar een Ubuntu Server opzetje
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Gisteren op de iEar show in Tilburg die grote Vivid Audio Moya M1 beluisterd.

En dan een stuk muziek met een bak laag erin dan eens proberen op mijn eigen set.
Schermafbeelding 2024-11-18 143758.png
Het lukt dan best wel aardig maar voor het laag moet ik er echt wel de sub's bij aanzetten, maar het gemak wat er daar aan het totaalbeeld kwam met de Moya,.. dat is dan nog wel een puntje.
Schermafbeelding 2024-11-18 145002.png
Ik heb ook wat minder units, bij de M1 zitten er 13 units in het totaal in.


Maar het verschil aan investeren is er ook wel, dat de set gisteren was/is te verkrijgen voor € 450.000,--, en dat is simpel gezegd niet op de spaarrekening aanwezig. :sure:

Dit werd ook gebruikt om het live gevoel te krijgen.
Ook met een mooi laag.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Heb dan wat last van de darmen en weer een beetje aan het opknappen, en dan maar weer eens luisteren, tijd genoeg.
De opzet met de Roonserver te gebruiken als de boel naar een hoger plan te tillen, en om het alvast een beetje voor te bereiden en dan het laatste stukje door de AK4137 te laten doen bevalt dan wel goed.

De Roonserver doet het op z'n sloffen, en je ziet dan wel soms bij de start van een nieuw nummer dat hij even wat meer van de processor vraagt en kan het zijn dat dan de belasting wat oploopt naar even 15/17 %, maar dat gaat erg snel weer naar de 5/8 %.

Dat gaat echt soepel, geen effecten van deze opzet te horen in negatieve zin. Mogelijk dan de verfijning niet bij ieder nummer zo goed te horen.
Schermafbeelding 2025-01-01 224947.png
Screenshot_20241231_140456_Roon.jpg
De effecten van de volume normalisering zijn dan net wel wat wat in de negatieve zin aanwezig, maar dan moet je wel in de luistermodus zitten.

Voor de normale opzet als er nog van alles kan gebeuren, en niet geconcentreerd op het luisteren, dan heb je het niet in de gaten.

Blij met deze opzet.
Laatst gewijzigd door hannesie op do 02 jan 2025, 0:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door TTS »

hannesie schreef: zo 27 okt 2024, 16:59
Via veel gezoek, en trial en error, dan er achter komen hoe je een opstartschijf kunt maken en het nieuwe OS er op zetten, dat kan dan gelijk worden opgekrikt naar de laatste versie voor dit systeem
hannesie schreef: zo 27 okt 2024, 16:59
de HQ Player software vraagt een nieuwere OS van de MAC
Heb je Open Core Patcher ook al ontdekt? Ik draai op al mijn Macs de laatste versie van MacOS.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Dat zou ik kunnen doen, maar ik ben niet echt gebonden aan de Mac software.

Ik heb een Mac I5 met daar de Ubuntu server software op draaien, geen problemen met in te loggen, maar om het snellere kreng met de Mac I7 dan aan de praat te krijgen met een schermpje er op aan gesloten, voor mij de beperking van Mac Os.

Dat is feitelijk het grootste probleem, en met een magere opzet met Linux kan ik de boel prima aan de gang krijgen.
Ik zal zien dat ik het met Linux en SOX wat verder/beter op de rit krijg, heb inmiddels de ervaring dat dat heel goed kan klinken, een opzet zonder HQplayer maar wel die vergelijkbare opzet, we gaan het zien/proberen in 2025.

Wie weet. :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door Pjotr »

Gerard draait op zijn RasPi5 ook een implementatie van SOX en dat heb je gehoord. Denk i.d.d. dat je niet nog hoger in de boom hoeft te klimmen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Vanavond dan lekker kunnen luisteren naar de koptelefoon de HIFIMAN Deva pro en de Roon Software, en dan de boel naar DSD 256 en DSD64 en DSD 128 laten up/over laten doen.
De Topping DX1 dan de uitwerking via de USB uitgang van de PC, en dat klinkt dan eigenlijk verbazend goed, en de buren hebben geen last als het harder staat.
Schermafbeelding 2025-01-22 005709.png
Schermafbeelding 2025-01-22 004851.png

Het is dan net wat verfijnder en best de moeite waard, de PC zal wel wat harder moeten werken, maar dat hoor je niet met de koptelefoon op :lol:

Na een update van Windows was ik de uitgang met ROON kwijt en door het deinstalleren en installeren dan ineens weer beschikbaar, dan ga je weer even zitten klooien om het te beluisteren.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door Pjotr »

Ja, die AK4493 sjip doet DSD conversie erg goed! Zit ook een transversaal filter in. Begrijp dat er in de DX1 weer een nieuwere incarnatie zit dan in mijn E30II.

[Edit]
In de E30II zit dus ook al de nieuwe verbeterde AK4493S zie ik. En dan 2x parallel.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Schermafbeelding 2025-02-04 160018.png
Ik heb vandaag maar eens wat tijd besteed aan die Macmini I7, om die als SOX (Omzetten naar DSD) naar de gewenste positie te brengen.
Schermafbeelding 2025-02-04 162520.png
Lyrion heeft dan een aantal dingetjes wat anders.
Schermafbeelding 2025-02-04 174428.png
Ik dacht even dat het wat problemen zou opleveren, maar de werking naar de Nano Pi plus is dan wat teveel gevraagd.
Schermafbeelding 2025-02-04 222629.png
Als de Mac Mini dan zelf aan het werk moet is het wel anders.
Vandaag of morgen maar eens koppelen met de Xing en dan direct op de DSD DAC opzet.

Ben benieuwd hoe dat gaat klinken :kwijl:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Schermafbeelding 2025-02-05 114651.png
Ik heb het vermoeden dat het probleem hier zit.
Heb er al wel geluid uit gehad, maar dit is niet de oplossing, hij ziet alleen maar 48 kHz lijkt het.
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door TTS »

Het lijkt er op dat je FFmpeg niet hebt geïnstalleerd. Zou dat helpen?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Ik liet de oude zien, sorry.
Heb dat al wel gedaan, er is feitelijk maar 1 bestandje nodig, maar heb nu het totale pakket ervan geïnstalleerd.
Schermafbeelding 2025-02-06 121614.png
Het moet het R2 versie zijn van Squeezelite, en als ik die probeer dan krijg ik de melding dat het niet klopt.
Is dus nog even zoeken.

https://github.com/marcoc1712/squeezelite-R2/releases/
https://audiodigitale.eu/?p=27
Schermafbeelding 2025-02-06 123420.png
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Schermafbeelding 2025-02-07 130439.png
Dan zou dit positief nieuws moeten zijn.

Nog maar eens verder zoeken.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door Henkjan »

nieuws? uit 2020?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Het is dat je je suf zit te zoeken naar hoe je dat zonder Daphile aan de praat krijgt. en lees je dat er gebruik gemaakt moet worden van de R2 uitvoering. En dit is het eerste wat ik lees dat de versie van Squeezelite vanaf versie 1.8 de boel compatibel is met de R2.
Ik heb dan de 1.9.9, en dus de laatste.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Schermafbeelding 2025-03-01 145248.png
Nu dan even de Daphile versie vanaf een USB Stick opgestart, en zie daar ook dat de Squeezelite niet duidelijk voldoet aan de norm, zo lijkt het en geen duiding dat de Squeezelite-R2 is toegepast.
Ik zou dan wel de DSD512 kunnen gebruiken, we gaan het zien/horen.


Schermafbeelding 2025-03-01 153604.png
Bij de vrije jongen met SOX/ C-3PO kan het wel tot 1024, maar dat geeft mogelijk een hoop warmte/herrie.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door Kappa7 »

Dat is wel interessant, misschien eens testen wat dat doet.
Ik had in het verleden HQPlayer en LMS op de zelfde server staan en kon op die manier naar de 512 toe, hoger ging de dac nog niet toen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door Pjotr »

Die DSD512 heeft Daphile bij mijn weten altijd al gekund. Maar SOX in Daphile kijkt wel of je DAC dat ondersteund meen ik. De Topping DAC gaat niet op 512. Ik had het vorig jaar draaien op een 65W I5 gen10 en het Xing U30 bordje. Maar dat kachelde wel ruim 50 watt weg. En volgens onze vrije jongen is het, als ik het goed begrijp, ook geen echte 512 modulator maar een 256 modulator op dubbele klok snelheid. Ik vond het verschil tussen 256 en 512 iig nul komma nul en zeker dat extra gekachel niet waard. Ter vergelijk SOX op 256 verstookt 12 watt ongeveer gemeten aan de netstekker van de PC voeding.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Voorlopig krijg ik er nog geen geluid uit.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Dan is stabiel met de AK4137 wel echt lekker luisteren.
Maarja zou leuk zijn.

Het nog zijn dat ik een andere versie van Ubuntu moet gebruiken om de Squeezelite-R2 te installeren.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door Pjotr »

Die AK4137 gaat ook niet verder dan 256. Die gebruik ik overigens verder niet. Gewoon DSD256 direct uit SOX. Maar ik snap je wel: Het moet kunnen omdat het moet kunnen :D
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Hèhè, eindelijk iemand die het snapt. :lol: :rofl:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Schermafbeelding 2025-03-01 192534.png
De Squeezelite-R2 heeft dus X86_64 nodig, dus dan maar even controleren.
webmin.png
Lijkt er op[ dat dat wel klopt, dus dan toch maar eens proberen te compileren, heb ik al jaren niet meer gedaan, en zeker niets op een X86, wel die kleine dingen. :hide:

Maar eens zien.
https://audiodigitale.eu/?p=27
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef: za 01 mar 2025, 18:24
Het moet kunnen omdat het moet kunnen :D
:rock:
Plaats reactie