Stefano's Crystal-6

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Stefano's Crystal-6

Bericht door Rob Dingen »

Ik vind de belangrijkheid van de inwendige weerstand van een spoel meestal overdreven.
Zeg niet dat het niks doet maar niet zoveel als jullie denken.
Een spoel van 3,7 mH heeft bij 50Hz al een weerstand van bijna 1,2 Ohm.
Met een mooie folie spoel bereik je mijn inziens meer aan kwaliteit als een trafo kern met lage Ri.

Rob
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Stefano's Crystal-6

Bericht door Pjotr »

Hmm niet helemaal. Dat is nogal algemeen gesteld. Grote spoelen met een relatief hoge Ri zitten doorgaans in serie met de laagweergever. En juist daar komt het er op aan qua vermogensverlies. En is evt. vervorming in de spoel minder opvallend dan in midden en hoog. Evenzeer limiteert de Ri bij een parallel spoel voor de middensectie de demping in het laag. Maar dat is doorgaans niet erg.
Gebruikersavatar
HH.Scott
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 22 nov 2024, 16:36
Locatie: Zeist

Re: Stefano's Crystal-6

Bericht door HH.Scott »

Dank weer voor het meedenken :bakkie: Weer dingen geleerd!

timpert schreef: ma 09 dec 2024, 9:19
Je kan de weerstand van 14 Ohm wat naar smaak aanpassen, dus wellicht dat het handig is om die zodanig te monteren dat je ook na de bouw er makkelijk bij kan.
Voor beide spoelen zou ik luchtspoelen nemen, een luchtspoel van 3,9 mH met 1 mm draad kost zo'n 20 euro en eentje met 1,4 mm draad ongeveer het dubbele.
Persoonlijk zou ik iets meer uitgeven aan de spoelen en voor de condensator een goed maar niet al te gek exemplaar kiezen. Maar als je lekker los wil gaan met componenten uitwisselen/upgraden, dan kan je overwegen om het filter op een turret board te bouwen, en het zo te monteren dat het aan de buitenkant bereikbaar is. Componenten uitwisselen gaat dan vlot en makkelijk.
Dit lijkt mij voor mijn project cq kennisniveau een goed plan timpert. Hardbats heeft een iets andere condensator van Mundorf (450VDC) dan die ik hier nu vind. Zijn er hier nog ongeschikte condensatoren bij? Gezien de soortnamen.. (de hele dure laat ik maar niet zien haha...) Ik zoek dus een "Een goede folie-C"
Screenshot 2024-12-09 16.10.53.png
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Stefano's Crystal-6

Bericht door TTS »

HH.Scott schreef: ma 09 dec 2024, 16:25
Zijn er hier nog ongeschikte condensatoren bij?
Die bovenste/goedkoopste zou ik achterwege laten. De rest kan allemaal wel. Wellicht is het een idee om niet de duurste aan te schaffen, maar enkele goedkopere, van verschillende waarden, dan zou je nog kunnen wisselen en naar smaak je filter inrichten. Tenslotte heb jij een andere luisterruimte dan de ontwerper. Heb je eenmaal vastgesteld welke waarde naar je zin is, dan kun je een wat beter exemplaar inzetten...
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2437
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Stefano's Crystal-6

Bericht door timpert »

Precies, binnen een budget van een tientje valt er al veel te kiezen, en ik ben het met TTS eens dat je veel beter een beetje met de waarden kan spelen dan met de deftigheidsfactor. Dat geldt eigenlijk voor alle onderdelen, pas als je de waarden hebt geoptimaliseerd is het zinvol om te kijken of iets sjiekers nog verschil uitmaakt.
Gebruikersavatar
HH.Scott
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 22 nov 2024, 16:36
Locatie: Zeist

Re: Stefano's Crystal-6

Bericht door HH.Scott »

Ja dat vind ik een goed idee: wat spelen met de waardes in mijn eigen luisterruimte. :idea:
Zo kom ik toch ook een stap verder dan (alleen) nabouwen.

Ik heb dus even een wat goed kopere uitgezocht om te proberen met verschillende waardes. Welke zou ik denken jullie goed kunnen
uitproberen en wat wijkt echt TE VER af..? tov de 3.3uF dus, van het ontwerp.
Screenshot 2024-12-09 18.11.02.png


Verder zocht ik de luchtspoelen ook nog uit. Die vond ik in de goede waardes. Even naast de grote met ijzerkern gezet:
Screenshot 2024-12-09 18.51.58.png
Screenshot 2024-12-09 18.51.58.png (50.67 KiB) 533 keer bekeken

Een vb van zo'n turret board, kan dat ook dit zijn van Rumoh?

Screenshot 2024-12-09 21.57.27.png
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Stefano's Crystal-6

Bericht door TTS »

Vuistregel bij spoelen is dat deze liefst onder 10 % van de Impedantie van de driver in kwestie blijven. 1,2 Ohm is dan net wat hoger.
Hoe lager de Rdc waarde, des te beter de laagweergave. Ik verwacht niet dat je zo luid met deze speakers zal spelen dat de spoelen gaan verzadigen. Dus ijzerkern kan dan best, is mijn opinie.

Van de condensatoren zou ik de laagste, hoogste en middelste waarde kiezen. En dan maar luisteren. For the time being kun je zo ook best met een kroonsteentje aan elkaar knopen. Als je je keuze hebt gemaakt, solderen. WEL zorgen dat het spul goed contact maakt, ZEKER wanneer je een buizenversterker zou inzetten! Just my 2 cents. Je kunt rustig weken uittrekken voor dat luisteren. Je oordeel kan in die periode alle kanten op schieten :-)
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Stefano's Crystal-6

Bericht door Leeuwarden »

Ik zou dat filter gewoon op een plankje doen…
Gebruikersavatar
HH.Scott
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 22 nov 2024, 16:36
Locatie: Zeist

Re: Stefano's Crystal-6

Bericht door HH.Scott »

TTS schreef: ma 09 dec 2024, 22:35
Vuistregel bij spoelen is dat deze liefst onder 10 % van de Impedantie van de driver in kwestie blijven. 1,2 Ohm is dan net wat hoger.
Hoe lager de Rdc waarde, des te beter de laagweergave. Ik verwacht niet dat je zo luid met deze speakers zal spelen dat de spoelen gaan verzadigen. Dus ijzerkern kan dan best, is mijn opinie.
Nieuwe info voor mij O:) Ja dan wordt de grote luchtspoel veel te duur, wel €43,- IIzer it is...


Dit zijn de meetgegevens van Stefano van de speaker, toch even handig :
Screenshot 2024-12-10 08.35.13.png
Rdc is 5,93 x 10% is 0,6 Ohm. Daar dus onder.

Dat goed vastzetten van de aansluitingen, gebruiken jullie daar dit voor?

Screenshot 2024-12-10 11.38.09.png
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Stefano's Crystal-6

Bericht door richard »

Nee, gewoon solderen. En de componenten vastzetten met een tyrap of boutje en moertje bij een spoel.

Het advies van Leeuwarden om de boel eerst op een plankje achter de speaker te monteren is niet zo gek. Kun je er makkelijk bij om een en ander aan te passen. Heb je de optimale combinatie gevonden kun je het filter definitief netjes opbouwen.
Laatst gewijzigd door richard op di 10 dec 2024, 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Stefano's Crystal-6

Bericht door richard »

HH.Scott schreef: di 10 dec 2024, 11:39
Dit zijn de meetgegevens van Stefano van de speaker, toch even handig :
Toch netjes.
Wel is het membraan wat zwaarder dan gebruikelijk voor een 6" breedbander. Zal wel aan de dubbele conus liggen.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Stefano's Crystal-6

Bericht door hardbats »

Het is een aluminium conus, geen papier. Dat maakt hem wat zwaarder.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Stefano's Crystal-6

Bericht door richard »

Zal dat het zijn. De aluminium membranen van Markaudio zijn ook wat zwaarder dan de papieren versie (zijn die ook niet helemaal te vergelijken met deze).
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2437
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Stefano's Crystal-6

Bericht door timpert »

HH.Scott schreef: di 10 dec 2024, 11:39
Dit zijn de meetgegevens van Stefano van de speaker, toch even handig :
Ik heb in 2021 voor Coen (floeper) een setje Lii Crystal 6 speakers gemeten met LIMP, en ik dacht: laat ik die metingen eens opzoeken en posten ter vergelijk. Maar toen ik naar mijn resultaten keek zag ik dat dat er helemaal niets te vergelijken valt: dat zijn mijn metingen! Ik heb destijds twee luidsprekers gemeten, en bij drie signaalniveaus. De volledige set metingen ziet er zo uit:
Screenshot 2024-12-10 210332.png
Jouw parameterset is van de bovenste speaker bij 2 V. Omdat die driver een klein deukje in de metalen conus had, kon ik dat gebruiken om de twee uit elkaar te houden. Vandaar de kop.
Gebruikersavatar
HH.Scott
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 22 nov 2024, 16:36
Locatie: Zeist

Re: Stefano's Crystal-6

Bericht door HH.Scott »

Bedankt richard, werkbare tips O:)

Dank timpert voor het opzoeken :) Zijn er voor mij als leek misschien een paar waardes bij waar ik ook wat mee verder zou kunnen doen? :think: Die impedantie bv weet ik inmiddels, is goed tav de waardes vd spoelen te bepalen zoals TTS schreef. Verder heb ik eigenlijk geen "kloe"...

Misschien kun je ook ietsje uitleggen waartoe er 3 metingen zijn. Vertelt dit ons iets?
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2437
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Stefano's Crystal-6

Bericht door timpert »

Aan de variatie van de parameters als functie van het signaalniveau kan je een beeld krijgen of de speaker zich een beetje lineair gedraagt tijdens de metingen. Alle parameters blijven binnen een gebied van 10%, dus dat is best netjes. De meting bij 2V is enigszins representatief voor luisteren bij "normaal" volume, terwijl de meting bij 350 mV beter garandeert dat de luidspreker zich lineair gedraagt en dus een meting "volgens het boekje" oplevert. Overigens is de opgegeven spanning de stuurspanning van de opstelling, dus voor de meetweerstand. Buiten resonantie blijft daar tussen een derde en de helft van over aan de luidsprekerklemmen.
Gebruikersavatar
HH.Scott
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 22 nov 2024, 16:36
Locatie: Zeist

Re: Stefano's Crystal-6

Bericht door HH.Scott »

Bedankt timpert :goedzo:



Over weerstanden weet ik dat je die achter elkaar plaatst om op te tellen in waarde.
Hoe werkt dit bij eigenlijk bij condensatoren? Ik heb nog wat aan veel lagere waardes (0.22 0.33 0.47) liggen voor iets wat niet door
ging en als ik die nu kan optellen (in serie?) bij lagere waardes dan hoef ik er maar enkele aan te schaffen.

Daar drink ik dan weer een paar koffie voor in de stad denk ik dan altijd.. :bakkie: :bakkie: :bakkie: (en/of cola... zie mijn avatar)
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2437
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Stefano's Crystal-6

Bericht door timpert »

Voor weerstanden in serie (achter elkaar) geldt:
[LaTeX]R_t=R_1+R_2+...+R_n[/LaTeX]

Voor weerstanden parallel (naast elkaar) geldt:
[LaTeX]\frac{1}{R_t}=\frac{1}{R_1}+\frac{1}{R_2}+...+\frac{1}{R_n}[/LaTeX]

Voor spoelen in serie geldt:
[LaTeX]L_t=L_1+L_2+...+L_n[/LaTeX]

Voor spoelen parallel geldt:
[LaTeX]\frac{1}{L_t}=\frac{1}{L_1}+\frac{1}{L_2}+...+\frac{1}{L_n}[/LaTeX]

Voor condensatoren in serie geldt:
[LaTeX]\frac{1}{C_t}=\frac{1}{C_1}+\frac{1}{C_2}+...+\frac{1}{C_n}[/LaTeX]

Voor condensatoren parallel geldt:
[LaTeX]C_t=C_1+C_2+...+C_n[/LaTeX]

Zo, nu heb je ze allemaal. Let op dat het gevalletje condenstoren precies andersom is dan spoelen en weerstanden!
Gebruikersavatar
HH.Scott
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 22 nov 2024, 16:36
Locatie: Zeist

Re: Stefano's Crystal-6

Bericht door HH.Scott »

Super ! bedankt!
Gebruikersavatar
HH.Scott
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 22 nov 2024, 16:36
Locatie: Zeist

Re: Stefano's Crystal-6

Bericht door HH.Scott »

Deze Silver-6 van Lii met mooie kast er omheen gebouwd staat te koop op MP sinds gisteren.
Misschien door iemand van ons forum gebouwd?


https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-e ... r-6-driver
Screenshot 2024-12-13 07.10.22.png
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Stefano's Crystal-6

Bericht door hardbats »

Mooie verkoop praat. 1500uur ontwikkeling en dan niet eens de tijd gehad voor een filter wat ze echt wel nodig hebben.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Stefano's Crystal-6

Bericht door Barry2001 »

Niet gezien hier nee.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2437
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Stefano's Crystal-6

Bericht door timpert »

hardbats schreef: vr 13 dec 2024, 7:40
Mooie verkoop praat. 1500uur ontwikkeling en dan niet eens de tijd gehad voor een filter wat ze echt wel nodig hebben.
Tom Evans, I presume?
marchetto
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 05 aug 2012, 16:11
Locatie: Franeker

Re: Stefano's Crystal-6

Bericht door marchetto »

Zo oud topic.
En nu staan ze bij ons in de woonkamer.
Kon ze voor een erg leuke prijs overnemen.
En voor het geld zag ik er wel potentie in.
Heb er een nieuw topic voor aangemaakt.

Filter hebben ze echt wel nodig.
Nu een goedkope oplossing vanuit mijn wiim ultra met (roomfit)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”