Stefano's Crystal-6
Moderator: Beheerdersteam
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: Stefano's Crystal-6
Ik vind de belangrijkheid van de inwendige weerstand van een spoel meestal overdreven.
Zeg niet dat het niks doet maar niet zoveel als jullie denken.
Een spoel van 3,7 mH heeft bij 50Hz al een weerstand van bijna 1,2 Ohm.
Met een mooie folie spoel bereik je mijn inziens meer aan kwaliteit als een trafo kern met lage Ri.
Rob
Zeg niet dat het niks doet maar niet zoveel als jullie denken.
Een spoel van 3,7 mH heeft bij 50Hz al een weerstand van bijna 1,2 Ohm.
Met een mooie folie spoel bereik je mijn inziens meer aan kwaliteit als een trafo kern met lage Ri.
Rob
Re: Stefano's Crystal-6
Hmm niet helemaal. Dat is nogal algemeen gesteld. Grote spoelen met een relatief hoge Ri zitten doorgaans in serie met de laagweergever. En juist daar komt het er op aan qua vermogensverlies. En is evt. vervorming in de spoel minder opvallend dan in midden en hoog. Evenzeer limiteert de Ri bij een parallel spoel voor de middensectie de demping in het laag. Maar dat is doorgaans niet erg.
Re: Stefano's Crystal-6
Dank weer voor het meedenken
Weer dingen geleerd!
Dit lijkt mij voor mijn project cq kennisniveau een goed plan timpert. Hardbats heeft een iets andere condensator van Mundorf (450VDC) dan die ik hier nu vind. Zijn er hier nog ongeschikte condensatoren bij? Gezien de soortnamen.. (de hele dure laat ik maar niet zien haha...) Ik zoek dus een "Een goede folie-C"timpert schreef: ↑ma 09 dec 2024, 9:19Je kan de weerstand van 14 Ohm wat naar smaak aanpassen, dus wellicht dat het handig is om die zodanig te monteren dat je ook na de bouw er makkelijk bij kan.
Voor beide spoelen zou ik luchtspoelen nemen, een luchtspoel van 3,9 mH met 1 mm draad kost zo'n 20 euro en eentje met 1,4 mm draad ongeveer het dubbele.
Persoonlijk zou ik iets meer uitgeven aan de spoelen en voor de condensator een goed maar niet al te gek exemplaar kiezen. Maar als je lekker los wil gaan met componenten uitwisselen/upgraden, dan kan je overwegen om het filter op een turret board te bouwen, en het zo te monteren dat het aan de buitenkant bereikbaar is. Componenten uitwisselen gaat dan vlot en makkelijk.
Re: Stefano's Crystal-6
Die bovenste/goedkoopste zou ik achterwege laten. De rest kan allemaal wel. Wellicht is het een idee om niet de duurste aan te schaffen, maar enkele goedkopere, van verschillende waarden, dan zou je nog kunnen wisselen en naar smaak je filter inrichten. Tenslotte heb jij een andere luisterruimte dan de ontwerper. Heb je eenmaal vastgesteld welke waarde naar je zin is, dan kun je een wat beter exemplaar inzetten...
Re: Stefano's Crystal-6
Precies, binnen een budget van een tientje valt er al veel te kiezen, en ik ben het met TTS eens dat je veel beter een beetje met de waarden kan spelen dan met de deftigheidsfactor. Dat geldt eigenlijk voor alle onderdelen, pas als je de waarden hebt geoptimaliseerd is het zinvol om te kijken of iets sjiekers nog verschil uitmaakt.
Re: Stefano's Crystal-6
Ja dat vind ik een goed idee: wat spelen met de waardes in mijn eigen luisterruimte.
Zo kom ik toch ook een stap verder dan (alleen) nabouwen.
Ik heb dus even een wat goed kopere uitgezocht om te proberen met verschillende waardes. Welke zou ik denken jullie goed kunnen
uitproberen en wat wijkt echt TE VER af..? tov de 3.3uF dus, van het ontwerp.
Verder zocht ik de luchtspoelen ook nog uit. Die vond ik in de goede waardes. Even naast de grote met ijzerkern gezet:
Een vb van zo'n turret board, kan dat ook dit zijn van Rumoh?
Zo kom ik toch ook een stap verder dan (alleen) nabouwen.
Ik heb dus even een wat goed kopere uitgezocht om te proberen met verschillende waardes. Welke zou ik denken jullie goed kunnen
uitproberen en wat wijkt echt TE VER af..? tov de 3.3uF dus, van het ontwerp.
Verder zocht ik de luchtspoelen ook nog uit. Die vond ik in de goede waardes. Even naast de grote met ijzerkern gezet:
Een vb van zo'n turret board, kan dat ook dit zijn van Rumoh?
Re: Stefano's Crystal-6
Vuistregel bij spoelen is dat deze liefst onder 10 % van de Impedantie van de driver in kwestie blijven. 1,2 Ohm is dan net wat hoger.
Hoe lager de Rdc waarde, des te beter de laagweergave. Ik verwacht niet dat je zo luid met deze speakers zal spelen dat de spoelen gaan verzadigen. Dus ijzerkern kan dan best, is mijn opinie.
Van de condensatoren zou ik de laagste, hoogste en middelste waarde kiezen. En dan maar luisteren. For the time being kun je zo ook best met een kroonsteentje aan elkaar knopen. Als je je keuze hebt gemaakt, solderen. WEL zorgen dat het spul goed contact maakt, ZEKER wanneer je een buizenversterker zou inzetten! Just my 2 cents. Je kunt rustig weken uittrekken voor dat luisteren. Je oordeel kan in die periode alle kanten op schieten
Hoe lager de Rdc waarde, des te beter de laagweergave. Ik verwacht niet dat je zo luid met deze speakers zal spelen dat de spoelen gaan verzadigen. Dus ijzerkern kan dan best, is mijn opinie.
Van de condensatoren zou ik de laagste, hoogste en middelste waarde kiezen. En dan maar luisteren. For the time being kun je zo ook best met een kroonsteentje aan elkaar knopen. Als je je keuze hebt gemaakt, solderen. WEL zorgen dat het spul goed contact maakt, ZEKER wanneer je een buizenversterker zou inzetten! Just my 2 cents. Je kunt rustig weken uittrekken voor dat luisteren. Je oordeel kan in die periode alle kanten op schieten
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Stefano's Crystal-6
Nieuwe info voor mijTTS schreef: ↑ma 09 dec 2024, 22:35Vuistregel bij spoelen is dat deze liefst onder 10 % van de Impedantie van de driver in kwestie blijven. 1,2 Ohm is dan net wat hoger.
Hoe lager de Rdc waarde, des te beter de laagweergave. Ik verwacht niet dat je zo luid met deze speakers zal spelen dat de spoelen gaan verzadigen. Dus ijzerkern kan dan best, is mijn opinie.
Dit zijn de meetgegevens van Stefano van de speaker, toch even handig :
Rdc is 5,93 x 10% is 0,6 Ohm. Daar dus onder.
Dat goed vastzetten van de aansluitingen, gebruiken jullie daar dit voor?
Re: Stefano's Crystal-6
Nee, gewoon solderen. En de componenten vastzetten met een tyrap of boutje en moertje bij een spoel.
Het advies van Leeuwarden om de boel eerst op een plankje achter de speaker te monteren is niet zo gek. Kun je er makkelijk bij om een en ander aan te passen. Heb je de optimale combinatie gevonden kun je het filter definitief netjes opbouwen.
Het advies van Leeuwarden om de boel eerst op een plankje achter de speaker te monteren is niet zo gek. Kun je er makkelijk bij om een en ander aan te passen. Heb je de optimale combinatie gevonden kun je het filter definitief netjes opbouwen.
Laatst gewijzigd door richard op di 10 dec 2024, 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Stefano's Crystal-6
Zal dat het zijn. De aluminium membranen van Markaudio zijn ook wat zwaarder dan de papieren versie (zijn die ook niet helemaal te vergelijken met deze).
Re: Stefano's Crystal-6
Ik heb in 2021 voor Coen (floeper) een setje Lii Crystal 6 speakers gemeten met LIMP, en ik dacht: laat ik die metingen eens opzoeken en posten ter vergelijk. Maar toen ik naar mijn resultaten keek zag ik dat dat er helemaal niets te vergelijken valt: dat zijn mijn metingen! Ik heb destijds twee luidsprekers gemeten, en bij drie signaalniveaus. De volledige set metingen ziet er zo uit: Jouw parameterset is van de bovenste speaker bij 2 V. Omdat die driver een klein deukje in de metalen conus had, kon ik dat gebruiken om de twee uit elkaar te houden. Vandaar de kop.
Re: Stefano's Crystal-6
Bedankt richard, werkbare tips
Dank timpert voor het opzoeken
Zijn er voor mij als leek misschien een paar waardes bij waar ik ook wat mee verder zou kunnen doen?
Die impedantie bv weet ik inmiddels, is goed tav de waardes vd spoelen te bepalen zoals TTS schreef. Verder heb ik eigenlijk geen "kloe"...
Misschien kun je ook ietsje uitleggen waartoe er 3 metingen zijn. Vertelt dit ons iets?
Dank timpert voor het opzoeken
Misschien kun je ook ietsje uitleggen waartoe er 3 metingen zijn. Vertelt dit ons iets?
Re: Stefano's Crystal-6
Aan de variatie van de parameters als functie van het signaalniveau kan je een beeld krijgen of de speaker zich een beetje lineair gedraagt tijdens de metingen. Alle parameters blijven binnen een gebied van 10%, dus dat is best netjes. De meting bij 2V is enigszins representatief voor luisteren bij "normaal" volume, terwijl de meting bij 350 mV beter garandeert dat de luidspreker zich lineair gedraagt en dus een meting "volgens het boekje" oplevert. Overigens is de opgegeven spanning de stuurspanning van de opstelling, dus voor de meetweerstand. Buiten resonantie blijft daar tussen een derde en de helft van over aan de luidsprekerklemmen.
Re: Stefano's Crystal-6
Bedankt timpert
Over weerstanden weet ik dat je die achter elkaar plaatst om op te tellen in waarde.
Hoe werkt dit bij eigenlijk bij condensatoren? Ik heb nog wat aan veel lagere waardes (0.22 0.33 0.47) liggen voor iets wat niet door
ging en als ik die nu kan optellen (in serie?) bij lagere waardes dan hoef ik er maar enkele aan te schaffen.
Daar drink ik dan weer een paar koffie voor in de stad denk ik dan altijd..
(en/of cola... zie mijn avatar)
Over weerstanden weet ik dat je die achter elkaar plaatst om op te tellen in waarde.
Hoe werkt dit bij eigenlijk bij condensatoren? Ik heb nog wat aan veel lagere waardes (0.22 0.33 0.47) liggen voor iets wat niet door
ging en als ik die nu kan optellen (in serie?) bij lagere waardes dan hoef ik er maar enkele aan te schaffen.
Daar drink ik dan weer een paar koffie voor in de stad denk ik dan altijd..
Re: Stefano's Crystal-6
Voor weerstanden in serie (achter elkaar) geldt:
[LaTeX]R_t=R_1+R_2+...+R_n[/LaTeX]
Voor weerstanden parallel (naast elkaar) geldt:
[LaTeX]\frac{1}{R_t}=\frac{1}{R_1}+\frac{1}{R_2}+...+\frac{1}{R_n}[/LaTeX]
Voor spoelen in serie geldt:
[LaTeX]L_t=L_1+L_2+...+L_n[/LaTeX]
Voor spoelen parallel geldt:
[LaTeX]\frac{1}{L_t}=\frac{1}{L_1}+\frac{1}{L_2}+...+\frac{1}{L_n}[/LaTeX]
Voor condensatoren in serie geldt:
[LaTeX]\frac{1}{C_t}=\frac{1}{C_1}+\frac{1}{C_2}+...+\frac{1}{C_n}[/LaTeX]
Voor condensatoren parallel geldt:
[LaTeX]C_t=C_1+C_2+...+C_n[/LaTeX]
Zo, nu heb je ze allemaal. Let op dat het gevalletje condenstoren precies andersom is dan spoelen en weerstanden!
[LaTeX]R_t=R_1+R_2+...+R_n[/LaTeX]
Voor weerstanden parallel (naast elkaar) geldt:
[LaTeX]\frac{1}{R_t}=\frac{1}{R_1}+\frac{1}{R_2}+...+\frac{1}{R_n}[/LaTeX]
Voor spoelen in serie geldt:
[LaTeX]L_t=L_1+L_2+...+L_n[/LaTeX]
Voor spoelen parallel geldt:
[LaTeX]\frac{1}{L_t}=\frac{1}{L_1}+\frac{1}{L_2}+...+\frac{1}{L_n}[/LaTeX]
Voor condensatoren in serie geldt:
[LaTeX]\frac{1}{C_t}=\frac{1}{C_1}+\frac{1}{C_2}+...+\frac{1}{C_n}[/LaTeX]
Voor condensatoren parallel geldt:
[LaTeX]C_t=C_1+C_2+...+C_n[/LaTeX]
Zo, nu heb je ze allemaal. Let op dat het gevalletje condenstoren precies andersom is dan spoelen en weerstanden!
Re: Stefano's Crystal-6
Deze Silver-6 van Lii met mooie kast er omheen gebouwd staat te koop op MP sinds gisteren.
Misschien door iemand van ons forum gebouwd?
https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-e ... r-6-driver
Misschien door iemand van ons forum gebouwd?
https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-e ... r-6-driver
Re: Stefano's Crystal-6
Mooie verkoop praat. 1500uur ontwikkeling en dan niet eens de tijd gehad voor een filter wat ze echt wel nodig hebben.
Re: Stefano's Crystal-6
Zo oud topic.
En nu staan ze bij ons in de woonkamer.
Kon ze voor een erg leuke prijs overnemen.
En voor het geld zag ik er wel potentie in.
Heb er een nieuw topic voor aangemaakt.
Filter hebben ze echt wel nodig.
Nu een goedkope oplossing vanuit mijn wiim ultra met (roomfit)
En nu staan ze bij ons in de woonkamer.
Kon ze voor een erg leuke prijs overnemen.
En voor het geld zag ik er wel potentie in.
Heb er een nieuw topic voor aangemaakt.
Filter hebben ze echt wel nodig.
Nu een goedkope oplossing vanuit mijn wiim ultra met (roomfit)
