Stefano's Crystal-6

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Stefano's Crystal-6

Bericht door richard »

HH.Scott schreef: zo 01 dec 2024, 22:13
Dank je wel. Ik ben op hun site gaan neuzen. Niet precies alle weerstanden zijn er zag ik.
De weerstanden uit dat schema staan ook niet in de E-reeks (voor keramische weerstanden E12).
https://nl.wikipedia.org/wiki/E-reeks

Wil je exact de waarden zul je combinaties moeten maken van twee of meer weerstanden. Of je kiest de meest dichtstbijzijnde, ik kan me niet voorstellen dat een paar procent afwijking het verschil gaat maken. De afwijking in de onderdelen is al groter.
Gebruikersavatar
HH.Scott
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 22 nov 2024, 16:36
Locatie: Zeist

Re: Stefano's Crystal-6

Bericht door HH.Scott »

Iedereen bedankt voor de reacties. :!: Fijn om elkaar hier te helpen met de hobby. =D>

https://photos.app.goo.gl/nSq5n7p4987yZeY49
(ik weet niet hoe ik een foto hier afgebeeld moet plaatsen, lukt mij nog niet)

Dit schema wil ik bij elkaar gaan sprokkelen. Die grote weerstanden wil ik zelf niet gaan doen. Ik ga voor de meer elektronica-look... Ik ga het filter net als hardbats ook zichtbaar maken. Eigenlijk zal álles zichtbaar/doorzichtig worden (ook de zilver-kabels IN de speaker: :idea: "the naked loudspeaker" :idea:

Maar het filter eerst. Hoeveel watt moet ik aanhouden voor de weerstanden? Die keramische zijn 20W maar is 5W ook goed of 10W. Daar heb ik even geen zicht op. :?: Om de juiste Ohm te krijgen combineer ik een aantal.


Graag aan Richard: "De afwijking in de onderdelen is al groter." Hoe bedoel je dit? (of welke doel je op?)
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Stefano's Crystal-6

Bericht door Marp »

HH.Scott schreef: ma 02 dec 2024, 21:49
ik weet niet hoe ik een foto hier afgebeeld moet plaatsen, lukt mij nog niet
Daarvoor kies je het tabblad "Bijlagen" onder de buttons [Voorbeeld] [Verstuur].
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Stefano's Crystal-6

Bericht door richard »

HH.Scott schreef: ma 02 dec 2024, 21:49
Graag aan Richard: "De afwijking in de onderdelen is al groter." Hoe bedoel je dit? (of welke doel je op?)
Er wordt een weerstand gevraagd (is blijkbaar uitgerekend) van 14 Ohm, die is niet standaard te koop. Dan kies je er een van 15 Ohm.
De afwijking van de E12 reeks is maximaal +/- 10% dus een weerstand van 15 Ohm kan 13,5 tot 16,5 Ohm zijn. In de praktijk zal de waarde dichter bij de 15 Ohm liggen, maar exact de waarde is het nooit.
Hetzelfde met de condensators en spoelen.

Daarnaast is het filter berekend op een luidspreker gemeten door een Stefano. Zijn die van jou exact gelijk? Ook daar zitten toleranties in.

Ben je niet zeker en wil je het filter exact nabouwen zul je de waarde van de filtercomponenten ook kunnen nameten en de meest nauwkeurige kiezen..
Gebruikersavatar
HH.Scott
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 22 nov 2024, 16:36
Locatie: Zeist

Re: Stefano's Crystal-6

Bericht door HH.Scott »

Bedankt Richard. Weer wat geleerd. Het verschil zal zijn dat er geen reflexies zijn middels hout maar via plexiglas. De maten etc wil ik precies aanhouden.
Ik las ook nog ergens dat die keramische weerstanden dan weer vrij nauwkeurig zijn...

Inmiddels weet ik ook dat 20W echt nodig. (had ik zelf kunnen bedenken want het betreft output natuurlijk en zit niet in het circuit van een versterker..)

Graag aan hardbats: heb jij misschien nog een foto van de achterkant van je gebouwde filter? Ik ben wel benieuwd hoe het daar aan elkaar gesoldeerd zit (hoe de draden lopen)
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Stefano's Crystal-6

Bericht door hardbats »

Ik heb met gekeken maar ik heb geen foto van de achterkant.
Het is geen heel moeilijk schema om te maken gelukkig.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Stefano's Crystal-6

Bericht door Pjotr »

Je kunt ook tussenwaarden met standaardwaarden maken door weerstanden parallel te zetten of in serie te zetten. Bij vermogensweerstanden is het dan wel zaak voor beide ongeveer met dezelfde waarde te kiezen zodat ook het vermogen in beide weerstanden evenredig verdeeld blijft: P = U^2/R bij parallel schakelen of P = I^2 x R bij serie schakelen. Bijgevoegd een tabel met het resultaat van parallel schakelen van standaard waarden. Voor jouw 14 ohm zou je dan op een parallel schakeling van 22 ohm en 39 ohm uitkomen. Maar zoals Richard al aangaf, het komt ook weer niet zo precies.
Weerstand tabel parallel.pdf
(58.06 KiB) 10 keer gedownload
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Stefano's Crystal-6

Bericht door richard »

HH.Scott schreef: wo 04 dec 2024, 16:40
Inmiddels weet ik ook dat 20W echt nodig. (had ik zelf kunnen bedenken want het betreft output natuurlijk en zit niet in het circuit van een versterker..)
Die 20 Watt is het vermogen dat de weerstand kan verstoken zonder kapot te gaan. In de dagelijkse praktijk zal dat bij lange na niet gebeuren. De meeste energie gaat immers via de spoelen naar de luidspreker.

Weerstanden van 5 of 10 Watt zijn doorgaans gebruikelijk in een filter.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Stefano's Crystal-6

Bericht door Pjotr »

Klopt Richard. Het gaat ook om het gemiddeld vermogen en dat is normaliter zeker wel een factor 10 kleiner dan het max. vermogen. Met 10W MOX zit je sowieso wel goed als het geen PA betreft.
Gebruikersavatar
HH.Scott
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 22 nov 2024, 16:36
Locatie: Zeist

Re: Stefano's Crystal-6

Bericht door HH.Scott »

Als 5W ook (nog) kan (en ik draai sowieso hier thuis niet op hogere volumes) dan zijn deze erg mooi, de superes. Ze hebben ook erg veel soorten bv 1,0 Ohm 1,1 Ohm 1,2 Ohm etc etc en 12 Ohm.....dus 12+1+1=14 en dan heb je ook een mooie "LOEK" met 3 weerstanden \:D/
Screenshot 2024-12-04 20.25.23.png
Screenshot 2024-12-04 20.25.23.png (42.47 KiB) 382 keer bekeken
https://www.speakerenco.nl/superes-resistors

Dank voor het zoeken hardbats :)
Pjotr zette mij even van de brugklas door naar VWO-2 :lol: maar goed bedacht.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2436
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Stefano's Crystal-6

Bericht door timpert »

richard schreef: wo 04 dec 2024, 18:28
HH.Scott schreef: wo 04 dec 2024, 16:40
Inmiddels weet ik ook dat 20W echt nodig. (had ik zelf kunnen bedenken want het betreft output natuurlijk en zit niet in het circuit van een versterker..)
Die 20 Watt is het vermogen dat de weerstand kan verstoken zonder kapot te gaan. In de dagelijkse praktijk zal dat bij lange na niet gebeuren. De meeste energie gaat immers via de spoelen naar de luidspreker.

Weerstanden van 5 of 10 Watt zijn doorgaans gebruikelijk in een filter.
Precies, en hier een proefje voor als je niet overtuigd bent: dit is een stukje Nine Inch Nails takkeherrie door een Behringer Europower 1500 met de knopjes op 11, dus de crestfactor is erg laag voor muziekbegrippen. Het piekvermogen door de speaker is groter dan 500 Watt, maar het gemiddelde tikt af en toe de 35 Watt aan. Het volume in de kelder was onaangenaam hoogniet te harden, zelfs met goede oorkleppen op. Het merendeel van dat vermogen gaat de woofer in, en slechts een heel klein gedeelte van het vermogen wordt opgestookt in de weerstanden in het filter. Het filter van deze speaker heeft 5W en 10W weerstanden, maar zelfs bij dit absurd hoge volume werden ze niet meer dan handwarm. De speaker die ik hier gebruik is overigens wat lomper dan de Crystal 6, dus doe dit thuis niet na :wink:

Het gele trace is de spanning (20V/div), het groene trace is de stroom (2A/div), en het onderste is het product, dus het instantane vermogen (100W/div). De scoop berekent het gemiddelde van het vermogen over een 2 seconden interval, en de piek binnen dat interval.



Met een stukje Shapeshifters blijft het gemiddelde vermogen steken rond een comfortabele 20 Watt:



Moraal van het verhaal: 5W belastbaarheid is zat voor de weerstanden in je filter!
Gebruikersavatar
HH.Scott
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 22 nov 2024, 16:36
Locatie: Zeist

Re: Stefano's Crystal-6

Bericht door HH.Scott »

Bedankt timpert. 5 watt heel wat!... Naar analogie van vroeger (1977/78) tav de zendamateurs toentertijd: "Half watt heel wat" :lol:

Over de gebruikte spoelen heb ik nog een vraag. In een reactie op de facebookgroep Open Baffle Fan Club las ik dat een ijzeren kern "and they will smear the sound" als bijeffect heeft. Dat was nav de kant en klare scheidingsfilters die je kunt kopen. En daarna "going from iron core to aircorn was a big improvement".
Ik zocht nog hier naar Stefano zodat ik hem zijn keuze kan navragen maar Stefano vond ik hier niet als lid.

Heeft iemand er een mening/ervaring over of is het marginaal waar het hier over gaat.. :think:
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Stefano's Crystal-6

Bericht door TTS »

HH.Scott schreef: za 07 dec 2024, 17:37
Heeft iemand er een mening/ervaring over of is het marginaal waar het hier over gaat.. :think:
Meningen te over, verwacht ik. Heb hier 2 breedband sets, met LCR filters, beide met luchtspoelen,want die had ik nog liggen. En het Paaskuiken, met ijzerkernspoelen. Dan nog wat fabrieksspeakers, met vast niet het allerbeste als filtercomponenten. ( o.a. Canton Plus E met Karat 920 satellieten. ) Ik kan met allen van muziek genieten. En het zijn allemaal compromissen.

Als de prijs geen bezwaar voor je is, neem luchtspoelen, anders ijzerkern, totdat je de behoefte krijgt dat te wijzigen. Ik denk dat er zo weinig vermogen door gaat, dat verzadiging van die ijzerkern niet snel zal optreden.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Stefano's Crystal-6

Bericht door hardbats »

Stefano is geen lid van een het forum maar een kennis van een andere audio groep. Hij heeft deze luidsprekers bedacht, ik heb ze nagebouwd.
Luchtspoelen hebben meerdere voordelen boven ijzerkernspoelen. Als je het geld hebt, neem een Luchtspoel.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Stefano's Crystal-6

Bericht door OpaBert »

Welke zelfinductie moet die spoel zijn ? Eigenlijk is het te gek voor woorden Als je een klosje wikkeldraad koopt ben je misschien al bijna klaar Dat wikkeldraad wordt in gewicht verkocht en soms staat er de lengte bij
Maar je kan het makkelijk terug sturen
Je kan een dure kant en klare lucht spoel kopen
Maar het is in principe een rol wikkel draad
Dus als je bij Conrad Wikkel draad koopt Of een andere winkel meet je van zo,n rol de zelfinductie
Is het bij benadering wat teveel wikkel je gewoon af tot je goed zit Dat spul zit super netjes op die rolletjes gewikkeld
Kant en klaar voor gebruik
Ben je bang dat het met de stroom gaat trillen
Dan doop je het in de giet hars in een koek blikje of stukje afvoerbuis met dekseltje of wat dan ook en klaar
Heb je bij die webshop te weinig besteld dan mag je het terug sturen !
En koop je een grotere rol En als je een spoelvorm maakt van hout
Dan liefst het duurste stukje hardhout van 5000 dollar voor een stukje van 5x5x20 cm zag ik op YouTube voor een handvat van een gesmeed zwaard Prachtig kunstwerk werd het
Maar gewoon eik of grenen hout Plastic uit een 3D printer ! werkt net zo goed om er een klosje van te maken waar je wikkeldraad op kan wikkelen
En is het mislukt Dan begin je gewoon opnieuw, of het moet een uitdaging zijn om je maand salaris zo snel mogelijk op te maken
Dan wil ik je gerust mee helpen :lol:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Stefano's Crystal-6

Bericht door Shadow »

Hier wordt je niet arm van dit spoeltje...
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Stefano's Crystal-6

Bericht door richard »

hardbats schreef: za 07 dec 2024, 18:56
Luchtspoelen hebben meerdere voordelen boven ijzerkernspoelen.
En een nadeel; de gelijkstroomweerstand is groter. Dat kan bij grotere waarde van de spoel tot minder controle op het laag leiden.

In dit geval lijkt me het voor de 3,7 mH een beetje om het even, al zou ik hier voor een kernspoel gaan. Kies je een luchtspoel, kies dan ook dik draad; ja koper is duur. Loop je er ook tegen aan dat 3,7 mH ook weer een niet bestaande waarde is.

De 0,15 zou ik als luchtspoel kiezen. Die is toch niet zo groot (en bestaat) en ook met wat dikker draad nog redelijk betaalbaar.
Laatst gewijzigd door richard op za 07 dec 2024, 21:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
HH.Scott
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 22 nov 2024, 16:36
Locatie: Zeist

Re: Stefano's Crystal-6

Bericht door HH.Scott »

Bedankt voor de reacties. Altijd leuk wanneer OpaBert eerst uit de bocht vliegt, dan ondertussen 2x weet in te halen om uiteindelijk toch vóór je bij het stoplicht weet uit te komen.. :wink:

Voor de aardigheid ben ik gaan zoeken naar de luchtspoelvariant van die grote 3,9mH 1,2mm 0,28 Ohm. Op Rumoh en...
SpeakerEnCo. Waar ik dan weer een zwak voor heb voor deze zaak want vroegâh toen ze ook nog in Groningen als winkel zaten (waar ik toen ook wel erg lang woonde) in de Kleine Kruisstraat een stuk buiten het centrum, woonde ik daar maar 400m vanaf...kon er lopende heen. En kwam ik er wel eens. De man achter de toonbank (met bril herinner ik mij) heeft mij eens goed geholpen met nieuwe tweeters en passende filter onderdelen voor de Bose 501 waar ik toen gek van was haha. Ergens in 1997 denk ik .Zijn er hier nog mensen die daar ook kwamen?? Ben benieuwd! Eeven een foto van Maps nu met die prachtige ronde etalageramen \:D/
Screenshot 2024-12-05 17.42.07.png

Maar terug naar de waardes van de ijzerkernspoel, die vind ik dus niet met precies die waardes (als dat al moet)...
Tsja en dan zie ik door de bomen het bos al niet meer hoor want wat mag er waar afwijken..?

Dus, leuk bedacht door mij maar uit te voeren voor mij NEE. Stick to the plan of Stefano :arrow: is my only option.

Ps. Richard had ik nog niet gelezen zie ik net...
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Stefano's Crystal-6

Bericht door richard »

HH.Scott schreef: za 07 dec 2024, 21:32
want wat mag er waar afwijken..?
Ligt er aan hoe OCD je bent.

Over de E-reeks en de afwijkingen daarop is hier eerder wat voorbij gekomen. Hetzelfde gedoe met de weerstanden. Met het afwikkelen van een 3,9 mH spoel kun je op 3,7 mH lomen, maar dan moet je hem wel kunnen meten.

Wat Speaker&Co in de Kruisstraat betreft, daar toch wel vaker geweest. Later hadden ze de winkel in de buurt van de IKEA/Bauhaus.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Stefano's Crystal-6

Bericht door hardbats »

Ik heb ook 3.9mh 0.28ohm gebruikt, dat kan prima.
Gebruikersavatar
HH.Scott
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 22 nov 2024, 16:36
Locatie: Zeist

Re: Stefano's Crystal-6

Bericht door HH.Scott »

Via Coen kreeg ik de beschrijving van het proces vd bouw van de luidsprekers van Stefano en hier is wat hij over het filter schrijft.
Dat is mooi aanvullende info...
Screenshot 2024-12-08 12.17.12.png
Het roept meteen allerlei vragen ook weer op voor mij.
Ik doe het maar stuk voor stuk voor de duidelijkheid. Graag nog wat verdere hulp :idea:

A. Wat bedoelt hij met "to bypass the notch" ? Wat doe je dan..
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Stefano's Crystal-6

Bericht door hardbats »

Het notch filter zorgt er voor dat de frequentie verloop vanaf het midden gebied t/m het hoog wat minder hard speelt. Dit is gedaan om het laag wat op te krikken. Zo wordt de frequentie curve vlakker.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Stefano's Crystal-6

Bericht door wouter »

HH.Scott schreef: zo 08 dec 2024, 12:27
A. Wat bedoelt hij met "to bypass the notch" ? Wat doe je dan..
Als je een notch filter (dipje dus) bypasst dan maak je een verbinding om de notch heen en doet die dus niets meer. Dus bijvoorbeeld een krokodillenbek kabeltje voor en na de notch (LCR sperfilter) zodat die buitenwerking gesteld wordt omdat de weg van de minste weerstand gewoon via het krokodillenbek kabeltje is.
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Stefano's Crystal-6

Bericht door TTS »

HH.Scott schreef: zo 08 dec 2024, 12:27
A. Wat bedoelt hij met "to bypass the notch" ? Wat doe je dan..
Volgens mij laat hij die dan gewoon weg.

Maar ik lees dat hij "op zijn minst 0,6mm draad" voor de spoel adviseert. Dan is een luchtspoel ook niet zo duur hoor. Als je dan kijkt naar het Wattage dat die aan kunnen, dan is dat geen bezwaar, lijkt me.
Die 100 nF bypass cap maakt de gecombineerde condensator sneller.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2436
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Stefano's Crystal-6

Bericht door timpert »

Je kan de weerstand van 14 Ohm wat naar smaak aanpassen, dus wellicht dat het handig is om die zodanig te monteren dat je ook na de bouw er makkelijk bij kan.

Voor beide spoelen zou ik luchtspoelen nemen, een luchtspoel van 3,9 mH met 1 mm draad kost zo'n 20 euro en eentje met 1,4 mm draad ongeveer het dubbele.

Dat bypassen van de 3,3 uF condensator met 100 nF heeft geen zin. Die praktijk is overgebleven van vroeger, toen bipolaire elco's in scheidingsfilters de norm waren, en die hadden binnen de audioband een niet te verwaarlozen serieweerstand en inductie. Een goede folie-C heeft van alle condensatoren die je kan kopen al de laagst mogelijke impedantie, ze gedragen zich praktisch perfect als een condensator over de hele audioband. Een klein C-tje daaraan parallel zetten helpt precies niks. Misschien dat er wat hoorbaar verschil is doordat de frequentie waarop de notch is afgestemd met 1,5 % omlaag gaat, maar de rest van de "verbetering" zit tussen de oren.

Persoonlijk zou ik iets meer uitgeven aan de spoelen en voor de condensator een goed maar niet al te gek exemplaar kiezen. Maar als je lekker los wil gaan met componenten uitwisselen/upgraden, dan kan je overwegen om het filter op een turret board te bouwen, en het zo te monteren dat het aan de buitenkant bereikbaar is. Componenten uitwisselen gaat dan vlot en makkelijk.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”